به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش تست PH خاک

مراحل آموزش تست PH خاک

آموزش تست PH خاک شامل سه مرحله می باشد:تست PH با میله ی کاوشگر تجاریآموزش استفاده از نوار تست PH کاغذی آموزش تغییر PH خاک


آیا می خواهید در یک باغ کاشت گیاهان را داشته باشید؟ پس مهم است که در مورد pH خاک آنجا بدانید. pH مقیاس اسیدی یا قلیایی بودن خاک است. گیاهان مختلف نیاز به سطوح مختلف pH خاک برای رشد دارند. هنگامی که pH خاک را بدانید، می توانید باغ  را مطابق با رشد گیاهان خود نیز تنظیم کنید. اندازه گیری pH خاک آسان است، و راه های مختلفی برای انجام آن وجود دارد.

 

1

تست PH با میله ی کاوشگر تجاری

  1. Image titled Test Soil pH Step 1 preview
     
     

    spaceplay / pause

    escstop

    ffullscreen

    shift + slower / faster (latest Chrome and Safari)

    volume

    mmute

    seek

     . seek to previous

    126 seek to 10%, 20%, …60%

    1
    یک گودال کوچک در خاک حفر کنید. با استفاده از یک ماله یا بیل، یک گودال به عمق 2-4 اینچ (5 تا 10 سانتی متر) ایجاد کنید. خاک  داخل گودال را خرد کنید و هر شاخه و چیز خارجی را از گودال بیرون آورید.
     
  2. Image titled Test Soil pH Step 2 preview
     
    2
    گودال را با آب پر کنید. از آب تقطیر شده (نه آب چشمه) استفاده کنید. شما می توانید آب مقطر را از داروخانه پیدا کنید. آب باران کمی اسیدی است و آب های بطری یا آب های شیر قلیایی اند. گودال را پر از آب کنید تا یک چاله گل آلود در انتهای گودال داشته باشید.
     
  3. Image titled Test Soil pH Step 3 preview
     
    3
    میله کاوشگر PH را در داخل حوض گل آلود وارد کنید. اطمینان حاصل کنید که دستگاه تست شما تمیز و مدرج شده است (برای اندازه گیری دقیق تر). میله را با یک پارچه تمیز پاک کنید و آنرا به گودال گل آلود وارد کنید.
     
  4. Image titled Test Soil pH Step 4 preview
     
    4
    میله کاوشگر  را برای 60 ثانیه در گودال آب نگه دارید و سپس عدد را بخوانید. pH خاک معمولا در مقیاس 1 تا 14 اندازه گیری می شود، هرچند که دستگاه تست ممکن است  کل محدوده را نداشته باشد.
    • pH 7 نشان دهنده ی خاک خنثی است.
    • pH بالاتر از 7 نشانگر خاک قلیایی است.
    • pH زیر 7 نشانگر خاک اسیدی است.
     
  5. Image titled Test Soil pH Step 5 preview
     
    5
    چندین اندازه گیری در نقاط مختلف باغ انجام دهید. یک بار خواندن ممکن است خلاف قاعده باشد، بنابراین بهتر است متوسط pH را در یک قطعه زمین بدست آورید. اگر در اطراف زمین اعداد یکسان باشند، میانگین را بدست آورید و خاک را بر اساس آن اصلاح کنید. اگر یک نقطه بسیار متفاوت از بقیه باشد، با این حال، ممکن است لازم باشد که آنرا نقطه را اصلاح کنید.
     
 

2

آموزش استفاده از نوار تست PH کاغذی 

  1. 1
    نوارهای تست  pH را بخرید. نوار های تست، همچنین به عنوان کاغذ لیتموس نیز شناخته می شود، که روش سریع و آسان برای اندازه گیری pH خاک هستند. شما می توانید آنها را آنلاین یا از فروشگاه کشاورزی خریداری کنید.
     
  2. 2
    یک مشت از خاک تان را با آب مقطر هم دمای اتاق مخلوط کنید. یک مشت از خاکی را که می خواهید تست کنید برداشته و آن را در یک کاسه بریزید. سپس، کمی از آب مقطر را داخل کاسه بریزید تا غلظت خاک مثل میلک شیک شود. شما می توانید برای اطمینان مخلوط را تکان دهید تا زمانی که آب بطور کامل با خاک ترکیب و یکدست شود.
     
  3. 3
    یک نوار تست pH را در مخلوط برای مدت 20 تا 30 ثانیه غوطه ور کنید.  نوار تست pH  را از قسمت پایین نگه دارید، نوار را در مخلوط خاک برای 20-30 ثانیه رها کنید. این زمان تست می تواند متفاوت باشد، بنابراین جهت تعیین زمان مناسب غوطه ور کردن نوار تست مشورت کنید. هنگامی که زمان آزمایش بالا می رود، نوار pH را از آب بیرون بیاورید و خیلی کم در آب مقطر فرو کنید تا خاک هایش پاک شود.
     
  4. 4
    نوار تست  pH را با راهنمای کیت آزمایشگاهی مقایسه کنید. از راهنمای کیت تست pH برای خواندن pH خاک استفاده کنید. معمولاً این راهنمای تست بصورت رنگی کدگذاری شده است. نوار  را با رنگ های موجود در راهنمای تست مقایسه کنید و یکی از آن ها را که بیشتر به نتیجه شما شباهت دارد انتخاب کنید. رنگ راهنمای کیت با مقدار pH خاک  برابری می کند.
     
 

3

آموزش تغییر PH خاک

  1. Image titled Test Soil pH Step 15 preview
     
    1
    خاک  را کمتر اسیدی کنید. اگر PH خاک  زیر 7 باشد، یک فنجان دولومیت یا آهک سبک به خاک اضافه کنید. آنها را خوب مخلوط کنید، سپس با میله ی آزمایش، دوباره خاک را آزمایش کنید. با استفاده از این روش به آرامی pH خاک تغییر می کند. خاکستر چوب  نیز برای حالت اعتدال کمک کننده است. هر دو در مراکز باغبانی  در دسترس هستند.
    • برای تعیین میزان افزودن مواد فوق باید PH مطلوب را بدست آورید، لذا برای اطمینان از کیت تست تجاری میله کاوشگر استفاده کنید. اگر شما نیاز به تغییر PH سطح خاک بیش از یک نقطه کامل را دارید، با یک باغبان حرفه ای تماس بگیرید. آنها می توانند کمک کننده خاک تان را کالیبره کنید تا بتوانند بیشترین و موفق ترین اصلاح و بهبود خاک را داشته باشید.
     
  2. Image titled Test Soil pH Step 16 preview
     
    2
    خاک را کمی قلیایی کنید. اگر pH خاک بالاتر از 7 باشد، یک فنجان ماده ارگانیک مانند سوزن کاج، پیت ماس یا برگ های درخت پوسیده اضافه کنید. سپس خاک را مجددا آزمایش کنید تا pH جدید را اندازه گیری کنید. در صورت لزوم، یک فنجان بیشتر از مواد فوق اضافه کنید تا زمانی که به سطح PH مورد نظر برسید. گوگرد نیز در این زمینه بسیار مؤثر است.
    •  از دستورالعمل های میله ی کاوشگر تجاری تست  PH را برای تعیین میزان  افزودنی ها برای افزودن PH مورد نظر، استفاده کنید. اگر شما نیاز به تغییر PH سطح خاک بیش از یک نقطه کامل را دارید، با یک باغبان حرفه ای تماس بگیرید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا خاک را از طریق ارزیابی در محل به سطح PH  مناسب برسانید.
     
  3. Image titled Test Soil pH Step 17 preview
     
    3
    pH خاك را با توجه به نوع گیاهان خاص خود تغییر دهید. به عنوان مثال، گوگرد را به یک منطقه خاص از باغ تان اضافه کنید تا شکوفه های آبی زیبا گل ادریسی، که بیشتر خاک های اسیدی را ترجیح می دهند، تشویق کنید.  نیاز نیست که pH خاک را در کل باغ یکسان کنید؛ بدلیل حمایت از گیاهان مختلف. شما می توانید از یک تقویم زراعی قدیمی برای تعیین بهترین PH برای باغ، استفاده کنید. برخی از گیاهان pH 7 را ترجیح می دهند در حالیکه برخی از میوه ها به pH پایین تر علاقمندند.

 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# نیما لندی
سلام وقت شما بخیر باشه ممنون از مطالب جذاب و مفیدتون،سوالی داشتم مبنی بر اینکه بنده قصد دارم بستر کشتی فراهم کنم با ترکیب خاک زیر
۵۰٪ پیت ماس سیاه
۲۵٪ ورمی کمپوست
۱۲.۵٪ کوکوپیت
۱۲.۵٪ پرلیت
و باتوجه به بستر ذکر شده ایا پی اچ خاک بیش از حد اسیدی نخواهد شد و اینکار به گیاه اسیب نخواهد زد؟
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان