به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

افزودن پتاسیم به خاک

مراحل افزودن پتاسیم به خاک:

نیتروژن، فسفر و پتاسیم مواد مغذی کلیدی هستند که گیاهان برای رشد به آنها نیاز دارند. چه پتاسیم توسط آب شسته شده باشد و یا برای گلدهی و میودهی استفاده شده باشد، باید در صورت کاهش پتاسیم، خاک  اصلاح شود. خوشبختانه، بسیاری از محلول های ارگانیک هم برای اصلاح سریع و هم برای نگهداری طولانی مدت خاک در دسترس هستند. برای حفظ باغ سبز و به حداکثر رساندن عملکرد خود، زمانی که گیاهان شروع به گلدهی کردند و یا زمانی که نقاط  زرد بر روی گیاه دیدید، به خاک پتاسیم اضافه کنید. علاوه بر این، هر یک تا دو سال خاک را آزمایش کنید، تا دقیقاً همان چیزی که برای اصلاح خاک نیاز دارید به شما بگوید.

روش 1

اضافه کردن اصلاح کننده های سریع

  1. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 1
    1
    پتاسیم کلرید یا سولفات پتاس را با خاک ترکیب کنید. کلرید پتاس یا پتاسیم کلرید،و سولفات پتاس یا سولفات پتاسیم، مواد معدنی طبیعی می باشند. پتاسیم کلرید، ارزانتر است، اما کلر موجود در آن می تواند به میکروب های مفید موجود در خاک آسیب برساند. اما سولفات پتاسیم مطمئنن تر است، که گران تر نیز می باشد.
    • برچسب راهنمای روی محصولات را مطالعه کرده تا از میزان لازم هر ماده برای هر متر مکعب زمین آگاه باشید.
    • محصولات را از مراکز مطمئن و مود تأیید سازمان ارگانیک تهیه کنید.
  2. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 2
    2
    کتانجک یا اشنه ی دریایی (kelp meal ) و یا جلبک دریایی را بمنظور افزایش پتاسیم امتحان کنید. کتانجک (نوعی جلبک بزرگ) و انواع دیگر جلبک های دریایی همه غنی از پتاسیم هستند و با استفاده از آنها، پتاسیم به راحتی به خاک منتقل می شود. شما می توانید جلبک ها را از طریق دفن کردن چند مشت  جلبک دریایی خشک شده به خاک و یا اسپری جلبک دریایی مایع به خاک اضافه کنید.
    • یک پوند (450 گرم) اشنه دریایی را در هر فوت مربع از خاک (حدود 450 گرم برای 9 متر مربع) مخلوط کنید.
  3. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 3
    3
     بمنظور افزایش پتاسیم در خاک، سولفات پتاسیم منگنز را امتحان کنید. Sul-Po-Mag به نام لنگ بنیت یا langbeinite یا سولفات پتاسیم منگنز، ارزان ترین گزینه برای شماست. از آنجا که این ماده معدنی محلول در آب است، پتاسیم به راحتی برای گیاهان در دسترس است. لذا زمانی بهتر است از آن استفاده کنید که بطور غیر طبیعی پتاسیم و منیزیم در خاک پایین باشد.
    • برچسب محصول خود را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود OMRI آن را تایید کرده و مقادیر توصیه شده در هر فوت مربع یا متر را بدانید.
  4. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 4
    4
    برای افزایش PH خاک، خاکستر چوب را با خاک ترکیب کنید. حدود 1 یا 2 پوند (450-900 گرم) خاکستر چوب در هر 100 فوت مربع (9 متر مربع) خاک بپاشید. خاکستر چوب PH خاک را افزایش یا اسیدیته را کاهش می دهد. اگر برای غنی کردن خاک با  پتاسیم، از خاکستر چوب استفاده می کنید، بهتر است PH را بطور مرتب تست کرده تا مطمئن شوید خاک در حالت تعادل است.
    • خاکستر چوب را برای گیاهان اسیددوست مانند آزالیا یا بلوبری استفاده نکنید.

روش 2

استفاده از کمپوست و اصلاح کننده های آهسته رهش

  1. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 5
    1
    از شن سبز (greensand) بمنظور افزایش پتاسیم در خاک استفاده کنید. حدود 5 پوند شن های سبز (2250 گرم) را در هر 100 فوت مربع (9 متر مربع) از خاک استفاده کنید.  شن سبز پتاسیم را با سرعت آهسته آزاد می کند، بنابراین برای نگهداری طولانی مدت خاک بهتر از اصلاح کننده های سریع می باشد. شن سبز بعنوان یک نرم کننده عمل کرده و به حفظ آب در خاک کمک می کند.
    • همچنین می توان بطور مستقیم شن سبز را به خاک وارد کنید، همچنین می توان آن را به توده ی کمپوست اضافه کنید تا محتوای پتاسیم کمپوست  افزایش یابد.
  2. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 6
    2
    پودر گرانیت را بمنظور افزایش پتاسیم در خاک اضافه کنید. پودر گرانیت از معادن سنگ گرانیت طبیعی استخراج می شود و نسبتاً ارزان است. این ماده، مانند شن سبز، سریعاً پتاسیم را آزاد نمی کند، بنابراین اگر شما نیاز فوری به اضافه کردن پتاسیم به خاک دارید، پودر گرانیت به خوبی نتیجه نمی دهد. 
  3. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 7
    3
    پوست موز را در خاک دفن کنید. پوست موز را به قطعات کوچک خرد کنید و آنها را در عرض یک یا دو اینچ (4 یا 5 سانتیمتر) در خاک دفن کنید. پوست های موز زمان زیادی برای پوسیدگی می خواهند، بنابراین پتاسیم را نسبت به سایر اصلاح کننده ها به آرامی آزاد می کنند.
    • اضافه کردن پوست موز بطور مستقیم به خاک، به جلوگیری از حمله شته ها کمک خواهد کرد.
  4. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 8
    4
     کمپوست را با پوست موز تقویت کنید. برای افزایش محتوای پتاسیمِ کمپوست، ضایعات سبزی و میوه ها را به توده ی کمپوست اضافه کنید. پوست موز بهترین گزینه ست، اما پوست پرتقال، پوست لیمو، چغندر، اسفناج و گوجه فرنگی نیز عالی می باشند.
    • در نظر داشته باشید که برای رسیدن به مرحله ی بلوغ باید کمپوست  را هفتگی یا ماهانه به خاک اضافه کنید.
  5. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 9
    5
    کمپوست را برای جلوگیری از شستشوی پتاسیم بپوشانید. از  ظرف درپوشیده یا از پوشش های برزنتی مخصوص برای توده ی کمپوست استفاده کنید البته زمانی که کمپوست را لازم ندارید. ترکیبات پتاسیم محلول در آب هستند، بطوری که بارش ها به راحتی می توانند آنها را از کمپوست  بیرون بکشند.

روش 3

آکاهی از زمان کاربرد پتاسیم

  1. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 10
    1
    خاک را هر یک تا دو سال آزمایش کنید. برای اکثر باغبانان، توصیه می شود خاک را هر دو سال یک بار آزمایش کنید. اگر می خواهید محصول خود را به حداکثر برسانید، قبل از اینکه گیاه را بکارید خاک  را هر ساله آزمایش کنید.
    • نتایج به شما اجازه می دهد تا بدانید خاک حاوی چه مقادیر کم، متوسط، مطلوب یا بالای پتاسیم، نیتروژن، فسفر و سایر مواد مغذی می باشد.
    •  خاک را در آزمایشگاه خاک یا ادارات ترویج یا دانشگاه ها، آزمایش کنید.
  2. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 11
    2
    وقتی گیاهانتان شروع به گل دهی و میوه دهی می کنند، پتاسیم را اضافه کنید. اگر میوه ها و سبزیجات در حال رشد اند، باید از کمبود پتاسیم، از طریق افزایش پتاسیم در زمان شروع گلدهی، جلوگیری کنید . هنگامی که گیاهان گل و میوه می دهند، گیاهان می توانند در عرض چند روز ذخیره  پتاسیم خود را خالی کنند.
  3. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 12
    3
    اگر علائم کمبود نقطه مانند را مشاهده کردید، پتاسیم اضافه کنید. علائم کمبود شامل برگ های زرد و لبه های برگ قهوه ای است. رنگ رفتگی معمولاً در ابتدا یا در انتهای گیاهان در برگ های قدیمی رخ می دهد. در گیاهان میوه ای مانند گوجه فرنگی، ممکن است تکه های زرد شده یا ناهموار روی میوه مشاهده کنید.
  4. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 13
    4
    اگر خاك شنی دارید، گیاهان  را دقیق تر نظارت كنید. به دلیل قابلیت حل پذیری بالا، پتاسیم می تواند به راحتی از خاک خارج شود، به خصوص در خاک های شکننده و شنی. لذا دقیق تر به گیاهان خود نگاه کنید. در صورت امکان خاک را بیشتر آزمایش کنید.
    •  اصلاح خاک شنی با کود و کمپوست خوب پوسیده، می تواند به جلوگیری از  شستشوی  خاک کمک کند.
  5. افزودن پتاسیم به خاک مرحله 14
    5
    علامت های کمبود منیزیم را بررسی کنید. اضافه کردن پتاسیم بیشتر می تواند مقدار مواد مغذی دیگر را که گیاه جذب می کند، کاهش دهد. پتاسیم بطور مستقیم با منیزیم رقابت می کند، بنابراین به دنبال زردی بین رگ های برگ باشید. رگه ها خودشان سبزند، اما فضاهای بین آنها زرد می شوند.
    • اگر پتاسیم را اضافه کردید اما متوجه شدید  زردی رخ می دهد یا بدتر می شود، فقط یک مکمل کلسیم منیزیم یا سولفات منیزیم  خریداری کنید. بسته به محصول شما، می توانید آن را در خاک مخلوط کنید یا آن را بر روی برگ های پایینی گیاه خود اسپری کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان