به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

استفاده از خاکستر چوب بعنوان کود

مراحل استفاده از خاکستر بعنوان کود

شما می توانید براحتی از خاکستر چوب بعنوان کود برای غنی سازی باغ و زمین کشاورزی خود استفاده کنید. خاکستر چوب، حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری گیاهان برای رشدشان می باشد. اطلاعات درباره ی  چگونگی استفاده از خاکستر بعنوان کود، به شما کمک می کند تا ضایعات و بازیافتها را مجدداً وارد چرخه ی تولید کنید در حالی که به رشد باغ های خود نیز کمک می کنید.

مراحل استفاده از خاکستر چوب بعنوان کود

  1. استفاده از خاکستر چوب بعنوان کود مرحله 1
    1

    از خاکستر چوب بعنوان یک اصلاح کننده ی خاک در اوایل بهار در حالی که خاک خشک شده و قبل از آغاز رشد زندگی گیاه، استفاده می شود. 
    • تقریباً تمامی گیاهان از پتاس موجود در خاکسترهای چوب استفاده می کنند. سایر ترکیبات موجود در خاکستر نیز برای خاك و رشد گیاه بسیار مفید هستند.
    • از آنجایی که خاکستر چوب بعنوان یک ماده ی آهکی عمل می کند، اسیدیته خاک را کاهش و قلیایی بودن خاک را افزایش می دهد. گیاهانی که خاک اسیدی را ترجیح می دهند مانند بلوبری، گل آزالیا (گل زینتی آپارتمانی -خرزهره هندی) یا گل صدتومنی، اگر در خاک خاکستر  چوبی استفاده شود، رشد نخواهند کرد.
     
  2. استفاده از خاکستر چوب بعنوان کود مرحله 2
    2
    9 کیلوگرم (20 پاوند) خاکستر چوبی را در هر 1000 فوت مربع (93 مترمربع) کاملاً با خاک مخلوط کنید. رها کردن خاکسترها بصورت یک کوپه (به مقدار زیاد مانند کوه) در یک مکان، می تواند باعث ایجاد بیش از حد نمک در برخی از نقاط خاک باغ شود که بطور بالقوه می تواند به گیاهان آسیب برساند.
     
  3. استفاده از خاکستر چوب بعنوان کود مرحله 3
    3
    خاکستر چوب را بر روی هر لایه کمپوست خاک بپاشید. خاکستر به کمپوست کمک می کند تا مواد آلی بطور کامل تجزیه شوند.
     
  4. استفاده از خاکستر چوب بعنوان کود مرحله 4
    4

    خاک رسِ سنگین را می توان با استفاده از خاکسترهای چوب اصلاح و سبک کنید، زیرا خاکستر چوب خاک را تجزیه می کند و  کمک به حفظ بیشتر تبادل هوا در خاک می کند.
     
  5. استفاده از خاکستر چوب بعنوان کود مرحله 5
    5
    با استفاده از خاکستر چوب بعنوان کود، می توانید آفات باغ و زمین کشاورزی را از بین ببرید. به آرامی در سراسر بستر کاشت در باغ، خاکستر چوب را بمنظور دفع حشرات، کرم ها، شته ها، کرم طوقه بُر، حلزون خاکی، بپاشید. خاکستر را بعد از باران های سنگین مجدداً استفاده کنید.
     
  6. استفاده از خاکستر چوب بعنوان کود مرحله 6
    6
    برای نگه داشتن خاکستر در مکان مورد نظرتان، بایستی در یک روزی که باد شدیدی نمی وزد،  خاکستر چوب را بپاشید. در غیر این صورت، خاکسترها بجای نشستن بر روی سطح خاک به اطراف پخش می شوند.
     
  7. استفاده از خاکستر چوب بعنوان کود مرحله 7
    7
    هنگام استفاده از خاکستر چوب در باغ، احتیاط کنید.
    • خاکستر حاوی مقدار زیادی چربی است که یک عامل سوزاننده است. به همین دلیل، از قرار دادن آنها در گیاهان نازک و  جوان خودداری کنید. هنگام استفاده از خاکستر، دستکش بپوشید. از ماسک دهان استفاده کنید و چشم های خود را با عینک محافظت کنید.
    •  از خاکستر مقوا، خاکستر زغال و یا خاکستر چوب رنگ آمیزی شده استفاده نکنید. زیرا این مواد حاوی مواد شیمیایی هستند که برای گیاهان شما مضر می باشند.
    • خاک را بررسی کنید تا بیش از حد قلیایی نشده باشد. برای بررسی سطح PH، یک نمونه از خاک را به آزمایشگاه اداره ی ترویج کشاورزی منطقه ببرید، و از کیت آزمایشگاهی استفاده کنید تا میزان PH مشخص شود. خاک قلیایی نیاز به اضافه کردن گوگرد دارد.
     
  8. استفاده از خاکستر چوب بعنوان کود مرحله 8
    8
     خاکستر چوب بیشتری را می توان از طریق سوزاندن چوب های سخت به جای چوبهای نرم، تولید کرد. چوب سخت 3 برابر بیشتر از چوب نرم خاکستر ایجاد می کند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# علی اصغر غفوری
سلام و درود! طاعاتتان به درگاه حضرت بی‌نیاز پذیرفته باد! و سپاس بابت این مطلب خوبتان. در پناه حضرت حقّ!
# اکبری
سلام و سپاس
ببخشید خاکستر پوست میوه و سبزی و چای و نیز مفید است ؟؟؟؟
تشکر
# اکبری
با سلام و سپاس ببخشید اگر پسماند مواد غذایی مانند پوست میوه و سبزی و چای را با حرارت خشک کرده و بسوزانیم برای خاک مفید است ؟؟؟؟؟
تشکر
+10 # حمیدرضا یاسرس فر
باسلام وعرض ادب
ایا خاکسنر چوب میشه به هنگام کاشتن نهال استفتده کرد
طوری ک درچاله گود نهال استفاده کرد
+6 # حسین غ
سلام‌ ممنون از مطالبتون در ضمن میخواستم‌بدونم برای درختان‌پسته ایا دادن خاکستر مفیده اگر مفیده در چه فصلی از سال به چه صورت
+4 # حمیدرضا یاسرس فر
باسلام وعرض ادب
میخاستم بدونم جهت کاشتن نهال مرکبات یا نهال گلابی میشه ازخاکسترچوب جهت کود استفاده کرد
+1 # Guest
باسلام آیابرگ سوخته هم برای باغچه مفیداست
+1 # حمید
با سلام عرض ادب و تشکر بابت توضیح مفید ک دادید میخواستم بدونم چقدر خاکسر برای گلدانی ک حدودا شیش کیلو خاک میگیره لازمه ؟
الان PH خاک 7 میخوام اما متاسفانه خاکم اسیدی PH روی 5 و محصولم دوماه شده چقدر باید خاکسر بدم ک گلم آسیب نبینه ph خاک بره بالا؟
ممنون میشم پاسخ بدید چون راجب گلدون صحبت نشده بود
# Guest
با سلام و تشکر یه سوال آیا خاکستر برای کشتهای گلخانه ای مثل خیار و گوجه و بادمجان و فلفل مفید است ممنون از راهنمایی شما
+2 # میثم
ایا خاکستر چوب برای گیاه زعفران مفید هست؟
+17 # امیر پهلوان صادق
با توجه به اینکه در مطلب بالا گفته شد که خاکستر چوب، خاک را قلیایی می کند و چون ph مناسب زعفران 7 ـ 5/7 می باشد یعنی خاک اسیدی را ترجیح می دهد بنابراین خاکستر چوب برای گیاه زعفران مفید نیست.
+2 # مهدی بلوچ
خیلی ممنون از مطالب سایت استفاده بردیم واقعا مفید بود
اطلاع نداشتم که خاکستر برای خاک مفیده تنها یکبار خونده بودم که گدازه های اتشفشانی خیلی خاک خوب وحاصل خیزی هست
ولی اطلاع نداشتم که خاکستر هم برای خاک وگیاه مفید ممنون از مطالبتون
پاینده باشید
+9 # امیر پهلوان صادق
سلام و درود
توجه فرمایید که خاکستر چوب برای گیاهانی که خاک قلیایی را می پسندند مفید است، در واقع اضافه کردن خاکستر به خاک باعث قلیایی شدن خاک می شود.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان