به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش تغذیه ی گیاهان

مراحل آموزش تغذیه ی گیاهان

آموزش تغذیه ی گیاهان شامل سه مرحله می باشد:آموزش استفاده از کودهای آماده برای تغذیه گیاهانآموزش تغذیه ی گیاهان با مواد ارگانیکآموزش زمان تغذیه ی گیاهان

گیاهان برای رشد سالم و شاداب به ترکیبی شامل نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K) و سایر مواد مغذی دیگر نیاز دارند. بسیاری از این مواد مغذی بطور طبیعی در خاک وجود دارند، اما در طی سال های متمادی بدلیل کاشت گیاهان و گل های مختلف و متعدد، چمنها یا سبزیجات جدید در فصل بهار، مواد مغذی خاک کاهش و یا از بین می روند و نیاز به مواد جایگزین دارند. در این مقاله چندین روش تغذیه ی گیاهان آموزش داده شده است. 

1

 آموزش استفاده از کودهای آماده برای تغذیه گیاهان

  1. آموزش تغذيه ي گياهان مرحله 1
    1
    تغذیه ی چمنها و باغ ها با استفاده از کود گرانوله امکان پذیر می باشد. کود گرانوله، کودی است که به شکل دانه ای بوده، و بسیار آسان در اطراف چمن و باغ پاشیده می شود. شما مجبور نیستید که کود گرانوله را بطور مستقیم در خاک مخلوط کنید، اما باید هر چند ماه یکبار، مجدداً از آن استفاده کنید. برای کمک به کوددهی در طولانی مدت، از یک شن کش در باغ استفاده کنید تا کود را در سطح خاک باغ  پخش و پراکنده کند.
    توجه: کود گرانوله كودي است كه از كمپوست زباله یا کود مرغی و ... و نیزديگر افزودني هایی مانند گوگرد و چغندرقند توليد و با افزايش جذب عناصر غذايي پر مصرف و كم مصرف در خاك توسط گیاه، به رشد گياه كمك  و باعث افزايش عملكرد و کاهش مصرف کودهای شیمیایی و کاهش PH خاک نیز می شود.
    • در بسته بندی های کودهای تجاری با برچسب گذاری N-P-K، میزان مواد موجود در کود مشخص شده است. اگر فقط چمنها را کود می دهید، کودی را انتخاب کنید که بطور ویژه دارای نیتروژن زیاد باشد، زیرا این ماده ی مغذی، گیاهان را محکم و شاداب و سبز می کند. برای گلدهی و شکوفه دادن گیاهان، باید کودی با فسفر بالا انتخاب کنید، زیرا کمک به گلدهی گل ها می کنند.
    • برای داشتن چمن شاداب و پرطراوت، پس از کاشت بذر، از کود گرانوله استفاده کنید. شما می توانید کود گرانوله را با دست در سطح خاک بپاشید و یا از وسایل کودپاشی برای پخش کردن کود بطور یکسان در اطراف و سراسر باغ و یا حیاط خود استفاده کنید.
    • اگر یک چمنزار بزرگ دارید و نمی خواهید بیش از دو بار در سال،  کوددهی کنید، کود گرانوله "کنترل رهش" در این مورد می تواند مفید و کمک کننده باشد.
      توجه: کود "کنترل رهش" کودهایی هستند که عناصر موجود در آنها، به آرامی و بتدریج و کنترل شده در خاک آزاد و رها می شود.
     
  2. آموزش تغذيه ي گياهان مرحله 2
    2
    از کود مایع برای گیاهان گلدانی خود استفاده کنید. کودهای مایع بصورت  اسپری یا درون بطری های آبپاش برای سایر گیاهان گلدانی مناسب هستند.
    • مقدار توصیه شده ی کود را در اطراف ریشه گیاهان پاشیده یا تزریق کنید. گیاهان، کودهای مایع را بلافاصله جذب می کنند و نتیجه را طی چند روز بعد خواهید دید.
    • استفاده زیاد از کود مایع، نیز می تواند برای گیاهان مضر باشد، بنابراین بیشتر از مقدار توصیه شده روی  بطری کودها استفاده نکنید.
     
 

2

آموزش تغذیه گیاهان با مواد ارگانیک و طبیعی

  1. آموزش تغذيه ي گياهان مرحله 3
    1
     از  کود کشاورزی، فضولات خفاش یا مرغ استفاده کنید. کود گاو ی، سالیان زیادی است که یکی از محبوب ترین روش های کوددهی گیاهان است. جعبه های حاوی فضولات خفاش را که حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند، می توانید در بسیاری از فروشگاه های کشاورزی و گلخانه ها خریداری کنید. زباله های خانگی نیز در میان کشاورزان و باغبانان انتخاب بسیار خوبی است. مواد فوق را در اطراف ریشه گیاهانی که می خواهید تغذیه کنید، بپاشید.
    توجه: کود گاوی دارای بافت نرم و بعنوان یک کود غنی و یک افزودنی آلی و ارگانیک بهمراه مواد مغذی گیاهی خاک برای هر باغ است و حاوی نیتروژن،  فسفر و  پتاسیم و دارای آب  است و بر روی درختان تأثیر بسیار زیادی دارد و بعنوان منبع انرژی سبز خاک را تازه نگه می دارد.
    کود خفاش:  کود خفاش با درصد بالای فسفر و نیتروژن، گران می باشد و از قوی‌ترین کودهای کشاورزی است، این کود باکودهای گیاهی و خاکستر آتشفشان و همچنین خاک رس مخلوط و درمزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
     
  2. آموزش تغذيه ي گياهان مرحله 4
    2
    از پودر استخوان یا پودر خون به عنوان کود و برای تغذیه گیاهان استفاده کنید. مواد تهیه شده از استخوان ها و خون حیوانات، حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی از جمله نیتروژن و فسفر هستند. این نوع کودها در فروشگاه های کشاورزی بصورت بسته بندی موجود می باشند. پودرهای فوق را در اطراف ریشه های گیاهان خود بپاشید.
    توجه: پودر خون ، از خشک نمودن خون تمیز و تازه ی حیوانات کشتار شده بدست می آید و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای بوده و حاوی  آب، پروتئین، چربی ، آهن و  ویتامین B12 می باشد که برای رشد و نمو سایر گیاهان بسیار مفید است.
    پودر استخوان: پودر استخوان، از استخوان حیوانات که پخته و پودر شده بدست می‌آید. پودر استخوان حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است و در باغ هایی که گیاهان بصورت ارگانیک پرورش داده می‌شوند، بعنوان کود اضافه می شود.
    • شما می توانید گیاهان خود را کود دهید، درست در همان زمان کاشت گیاهان، پودرهای فوق را درون گودالهای حفر شده بپاشید.
    • قبل از کاشت بذر یا نهال و جوانه ها، پودرهای استخوان و خون  را در بستر کاشت سبزیجات خود مخلوط کنید، سپس بعد از اینکه همه گیاهان در زمین کاشته شدند، می توان پودر بیشتر ی به سطح بالایی خاک اضافه کنید.
    • اکثر کشاورزان و باغبانان این موضوع را درک کرده اند که استفاده از مواد حیوانی، بهترین منبع تغذیه برای گیاهان است، اما اگر شما در مورد استفاده از پودر استخوان یا پودر خون تمایلی نداشتید، می توانید کنجاله پنبه دانه را نیز امتحان کنید.
      توجه:  کنجاله باقی مانده ی از دانه های پنبه  که بعد از روغن کشی باقی می ماندبعنوان کود مورد استفاده قرار می گیرد که به آرامی تجزیه شده و اسیدی می باشد و زمین را از نظر نیتروژن، پتاسیم و فسفر و سایر ریز مغذی ها تغذیه کرده و مواد مضر را از بین می برد و باعث افزایش  رشد سبزیجات و گیاهان می شود. 
     
  3. آموزش تغذيه ي گياهان مرحله 5
    3
    خاک را با کمپوست نیز می توانید تغذیه کنید. استفاده از کمپوست در سطح باغ و یا خاک گلدان، روشی طولانی  برای تغذیه گیاهان و سلامتی آنها در طول دوره ی رشد، می باشد. اما با این وجود، استفاده از کمپوست همچنان ایده خوبی برای کوددهی در هر زمان می باشد، و مواد مغذی موجود در کمپوست ، سلامت گیاهان را فراهم می کنند.
    • شما می توانید کمپوست خود را از طریق  جمع آوری پوست سبزیجات و تکه های باقیمانده از مواد غذایی در یک جعبه ی کمپوست، تهیه کنید.
    • کمپوست در فروشگاه های کشاورزی بصورت بسته بندی و فله ای برای فروش موجود است.
     
 

3

آموزش اطلاع از زمان تغذیه ی گیاهان

  1. آموزش تغذيه ي گياهان مرحله 6
    1
    گیاهان را هنگامی که  آنها را می کارید، تغذیه کنید. هر زمانی  که اقدام به کاشت در باغ جدید و یا کاشت گیاهان در در گلدان در خانه داشتید،کوددهی را آغاز کنید. کمپوست را به خاک اضافه کنید، پودرها را درون گودالهای کاشت، بپاشید و یا کود گرانوله را بر روی زمین های تازه کاشته شده، پخش  کنید.
    • به یاد داشته باشید که نیتروژن سبب تقویت و افزایش رشد ساقه و برگ می شود، فسفر باعث تسریع در سلامتی سیستم ریشه می شود و پتاسیم، گیاهان را با شکلی سالم و شکوفه های زیبا به ارمغان می آورد. هر نوع گیاه دارای نیازهای مختلف است، بنابراین تحقیق کنید دقیقا چه چیزی برای تغذیه گیاهان خود نیاز دارید.
     
  2. آموزش تغذيه ي گياهان مرحله 7
    2
    هر چند ماه یکبار گیاهان را تغذیه کنید. هیچ وقت منتظر نمانید تا بعد از بروز مشکل برای گیاهانتان، آنها را تغذیه کنید. آخرین تاریخ کوددهی را در نظر داشته باشید و  برای تغذیه مجدد گیاهان، هر چند ماه یکبار در طول فصل رشد، برنامه ریزی کنید.
     
  3. آموزش تغذيه ي گياهان مرحله 8
    3
    گیاهان تان را زمانی که شاداب بنظر نمی آیند، تغذیه کنید. اگر روی گیاهانتان لکه ها و نقاط زرد یا قهوه ای رنگ، برگ های خمیده و افتاده، یا مشکلات دیگری مشاهده کردید، به احتمال بسیار زیاد دچار سوء تغذیه شده اند. بنابراین برای کمک فوری بمنظور احیای گیاهانی که دچار مشکل هستند، شما می توانید اسپری های کود را خریداری و استفاده کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان