به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت قارچ

مراحل آموزش کاشت قارچ

شامل دو بخش:آموزش کاشت اولین قارچ هاآموزش بهبود و اصلاح فرایند کاشت قارچ

قارچ ها در مقایسه با بسیاری از میوه ها و سبزیجات  به سرعت رشد می کنند و فضای زیادی  را در باغ به خود اختصاص نمی دهند. به عنوان یک نوع سرگرمی، قارچ صدفی، ساده ترین و راحترین کشت را دارد، اما هنگامی که راه و روش های تجارت و بازاریابی را یاد بگیرید، می توانید ده ها تن از گونه های مختلف قارچ را تولید و به بازار عرضه نمایید. 

بخش 1

آموزش کاشت اولین قارچ ها

  1. آموزش کاشت قارچ مرحله 1
    1


    خرید اسپان (بذر قارچ)  قارچ صدفی. قارچ های صدفی، کشت راحت و آسانی دارند، و یک انتخاب عالی برای تازه کارها می باشند. برای شروع، آنها را به صورت آنلاین یا از یک تولیدکننده ی اسپان خریداری کنید، در واقع اسپان ها، اسپور یا میسلیوم ریشه مانند هستند که در خاک اره، غلات یا آگار (عصارهٔ خشک جلبک های قرمز است و نوعی محیط کشت محسوب می شود)، نگهداری می شوند.  کاشت هر نوع از قارچ های صدفی، نتیجه ی خوبی می دهند، اما قارچ های صدفی آبی خاکستری و صدفی صورتی، رشد سریع و آسانی  دارند.
    توجه: هر قارچ کامل از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:
    ساقه و کلاهک. که در داخل کلاهک اسپور یا هاگ تولید می شود. یک قارچ با قطر کلاهک 8 سانتی متر حدود 40 میلیون اسپور در هر ساعت تولید می کند. اسپور ها پس از جوانه زدن و رویش میسلیوم نخ مانندی را بوجود می آورند که بعد از کشت میسلیوم روی دانه غلات کاملاً ضدعفونی شده ریسه ها پنجه دوانی کرده و نهایتاً دانه غلات سفید رنگ می شوند و اسپان یا بذر قارچ قابل استفاده می گردد.

     
  2. آموزش کاشت قارچ مرحله 2
    2

    بستر کشت استریل شده درست کنید. اگر یک کیت (جعبه ی کشت قارچ) به همراه کیسه بزرگ از کاه تهیه کردید، این بستر آماده ی کشت قارچ است فقط باید مواد مغذی و محل کشت  را نیز فراهم  کنید. اگر ظرف کوچکی از اسپان های قارچ داشته باشید، باید بستر کشت  را ایجاد و آنرا حرارت دهید تا فقط میکروب های مفید، بتوانند رشد کنند. در اینجا دو روش برای ساختن بستر کشت آورده شده است:
    روش 1: آموزش کاشت قارچ با استفاده از کاه
    کاه دانه ی غلات، بهترین مکان برای اسپان است.
    1. انتخاب کاه غلاتی مانند گندم یا چاودار (گیاهی از خانواده ی گندمیان است)
    2.  با استفاده از یک شریدر (خرد کننده گیاهان) در یک کیت، کاه ها  را به طول 3-4 اینچ (7.5-10 سانتی متر) ببرید.
    3.در کیسه های پلاستیکی نایلونی قرار دهید.
    در ظرفی از آب غوطه ور کرده و حرارت دهید.
    4. به مدت یک ساعت در دمای 160-170 درجه فارنهایت (70-75 درجه سانتیگراد) قرار دهید.
    5. به خوبی زهکشی کنید و اجازه دهید تا در دمای  زیر 80 درجه فارنهایت (27 درجه سانتیگراد) سرد شود.
    روش 2: آموزش کاشت قارچ با استفاده از مقوا
    مقوا بهترین مکان برای اسپان درون خاک اره، می باشد.
    1. مقواهای راه راه را به قطعات مساوی، و به مربع های چند سانتی متری برش بزنید.
    2. مقوا را در یک کیت قرار دهید و با یک شی سنگین وزن، آن را پایین ببرید.
    3. آب جوش اضافه کنید تا مقوا را غوطه ور سازید.
    4.درب ظرف  را گذاشته و اجازه دهید به مدت هشت ساعت سرد شود.
    5. دست ها را با صابون ضد باکتریایی بشویید.
    6.  تا جایی که می توانید آب را در ظرف فشار دهید.


     
  3. آموزش کاشت قارچ مرحله 3
     
    3

    اسپان را به بستر کشت اضافه کنید. این  عمل"تلقیح" نامیده می شود.  برای به حداقل رساندن رقابت بین سایر اسپور ها، ابتدا دست های خود را بشویید و به محض آماده شدن بستر کشت،  عمل تلقیح را انجام دهید: 
    • بستر کشت در کیت (جعبه ی مخصوص کشت):  یک سرنگ را استریل کرده و از طریق ایجاد چند سوراخ کوچک اسپان را به داخل کیسه کشت تزریق کنید، یا در داخل سینی بستر کشت، در چند نقطه اسپان را تزریق کنید.
    • بستر کشت مقوا: مربع های مقوا را داخل یک کیسه پلاستیکی  قرار دهید. مقدار کمی  اسپان بین لایه ها  بپاشید (اسپان ها را با دست پخش کنید).
    • بستر کشت خانگی با کاه و کلش: یک میز را با  الکل ایزوپروپیل 70٪ پاک و تمیز کنید. کاه و کلش را بر روی میز پخش کنید و بر روی آن اسپان ها را بپاشید، و کاملاً مخلوط کنید.  به کیسه های پلاستیکی، البته تا زمانی که کاملاً فشرده نشوند، انتقال دهید.
    • نسبت دقیقی از میزان اسپان در بستر کشت وجود ندارد، اما شما می توانید با  ترکیب  2 یا 3 درصدی از اسپان، کار را شروع کنید. افزودن اسپان بیشتر  به روند آلودگی کمک می کند.
     
  4. آموزش کاشت قارچ مرحله 4
     
    4

    ایجاد سوراخ در کیسه. قسمت بالای کیسه های پلاستیکی را ببندید. در اطراف کیسه هر 3 اینچ یا بیشتر (7.5 سانتی متر) و در قسمت پایین به منظور تخلیه آب، سوراخ ایجاد نماید. قارچ ها به تهویه برای رشد سریع و مطمئن، نیاز دارند، در واقع تولید دی اکسید کربن مانع باروری می شود.
    • در حال حاضر در بازار، بسیاری از کیسه های حاوی قارچ سوراخ هستند، یا یک سیستم فیلتر هوا  دارند که در این صورت دیگر نیازی به ایجاد سوراخ نمی باشد.
     
  5. آموزش کاشت قارچ مرحله 5
    5

    یک مکان با دمای ثابت انتخاب کنید. هم اکنون اسپان ها برای کلونیزه کردن بستر کشت از طریق میسلیوم، آماده شده اند. بیشتر گونه های قارچ، در دمای بین 60 تا 75 درجه فارنهایت (16-24 درجه سانتیگراد)، بهترین نتیجه را  می دهند. حتی تغییرات کوچک در درجه حرارت می تواند عملکرد قارچ را کاهش دهد یا آلودگی را افزایش دهد، بنابراین سعی کنید یک اتاق  پیدا کنید که در  24 ساعت روز ، در همین دما باقی بماند.
    • میسلیوم می تواند در هر سطح از میزان نور به جز نور مستقیم خورشید، رشد کند.  اگر شما از کاه استفاده می کنید، نور زیاد می تواند باعث جوانه زنی دانه ها شود و در رشد قارچ اختلال ایجاد کند.
    • دمای ایده آل، بستگی به گونه و نژاد قارچ دارد.
     
  6. آموزش کاشت قارچ مرحله 6
     
    6

    در طی چند هفته آینده، میزان رطوبت را بررسی کنید.  رشد ریشه های سفید قارچ که "میسیلیوم" نامیده می شوند و  در سراسر بستر کشت پخش می شود، دو تا پنج هفته طول می کشد. در طول این مدت تمام کارهایی که باید انجام دهید این است که، هر روز چند بار رطوبت را بررسی کنید. اگر  احساس کردید بستر کشت خشک شده، رطوبت را از طریق سوراخ ها در کیسه وارد کنید. اگر آب را در داخل کیسه مشاهده کردید، تعداد سوراخ های زهکشی را در قسمت پایین کیسه، بیشتر کنید. 
    • میسلیوم سفید رنگ است. اگر نقاط بزرگ با رنگ های دیگر را مشاهده کردید، یعنی کپک ها کیسه را آلوده کرده اند. قبل از انجام هر کاری، کیسه را دور بیندازید و منطقه را با الکل ایزوپروپیل بشویید.
     
  7. آموزش کاشت قارچ مرحله 7
     
    7

    کیسه را به محیط  مناسب برای باروری ببرید. هنگامی که میسلیوم ها در داخل کیسه، توده های ضخیم ایجاد کردند، یعنی آماده ی باروری هستند (تولید قارچ). قارچ ها در این مرحله دارای نیازهای مختلفی هستند، بنابراین آن را به محل جدید منتقل کنید و از دستورالعمل های زیر پیروی کنید:
    • قارچ بدون وجود نور، بارور نمی شود. در طول روز به اندازه کافی نور فراهم کنید. از نور غیر مستقیم استفاده کنید، یا  نوری که نور روز را شبیه سازی  کند مانند لامپ سفید (با تأثیر کمتر اما ارزان تر).
    • قارچ ها نیاز به هوای تازه دارند تا دی اکسید کربن را از بین ببرند، زیرا دی اکسید کربن مانع باروری شده و یا منجر به  رشد قارچ های کوچک می شود. درب کیسه را باز کنید تا عمل تهویه انجام شود.
    • دما  را به حداقل برسانید، ترجیحاً 55-61 درجه ی فارنهایت یا 13-16 درجه سانتیگراد. با استفاده از یک رطوبت ساز یا ورق های پلاستیکی آویزان در اطراف کیسه های کشت، رطوبت را به حداقل 80٪ افزایش دهید (در حالت ایده آل ترجیحاً تا 90-95٪) . این بخش یعنی کنترل رطوبی خیلی نیاز نیست، اما سایر شرایط دیگر می تواند بر عملکرد، شکل و رنگ قارچ تأثیر بگذارد.
     
  8. آموزش کاشت قارچ مرحله 8
     
    8

     به تدریج  آبیاری کنید.  بیش از حد و یا کم آب دادن، از مشکلات رایج در این مرحله است. برای جلوگیری از خشک شدن بدون خیساندن قارچ ها، دیواره های داخلی کیسه را یک یا دو بار در روز اسپری کنید.
    • اگر قارچ های در حال رشد، قهوه ای شدند، یا قارچ های جدید شروع به رشد در سطح قارچ های قدیمی کردند، بستر کشت احتمالاً خیلی خشک شده است.
    • اگر کلاهک قارچ ها چسبنده یا لزج و بدبو باشد، بستر کشت احتمالاً خیلی مرطوب است.
     
  9. آموزش کاشت قارچ مرحله 9
     
    9

    قارچ هایی که  به اندازه کافی بزرگ شدند، آنها را بچینید.  اگر شرایط مناسب باشد، قارچ ها در عرض چند روز آینده به سرعت رشد خواهند کرد. هنگامی که آنها به اندازه ی کامل رسیدند، با یک دست،  بستر کشت را به سمت پایین فشار دهید، سپس با دست دیگر، ساقه را در قسمت پایین بچرخانید و بیرون بکشید. شما می توانید آنها را بلافاصله بخورید یا آنها را برای مصرف بعدی بشویید.
    • اگر مطمئن نیستید که یک قارچ صدفی بطور کامل رشد کرده است یا نه، منتظر بمانید تا اطراف قارچ، کمی حالت چین دار شود. این حالت کمی قبل از زمان برداشت اتفاق می افتد، که البته باز هم  قارچ ها خوراکی اند. 
    • قارچ های کوچک و نارس در برخی از گونه ها شایع هستند. آنها را بدون چیدن، در همان مکان رها کنید.
     
  10. آموزش کاشت قارچ مرحله 10
     
    10

    ادامه ی فرایند برداشت قارچ ها.  بیشتر اسپان ها برای حداقل دو مرتبه باروری، مناسب هستند، و تعداد ی از آنها رشدشان  سه یا چهار ماه ادامه خواهد یافت. بستر کشت را کمی مرطوب نگه دارید و به برداشت قارچ ها  ادامه دهید تا زمانی که دیگر قارچی ظاهر نشود.
     
 

بخش 2

بهبود  و اصلاح فرایند 

  1. آموزش کاشت قارچ مرحله 11
    1

    کاشت گونه های دیگر قارچ را نیز امتحان کنید. فرایند اصلی  برای کاشت قارچ صدفی برای اکثر گونه های قارچ نیز به کار می رود، اما شما به یکسری  تنظیمات و اصلاحات  نیاز خواهید داشت. هنگام خرید اسپان، دستورالعمل ها را بررسی کنید یا از فروشنده اطلاعات لازم را بخواهید تا بتوانید  روش مورد نظرتان را تنظیم کنید:
    • بستر کشت اولویت دارد (بعضی از گونه ها نیاز به آماده کردن یک کمپوست مخصوص دارند)
    • دمای مطلوب و ایده ال در طول فرایند کلونیزاسیون (به معنای رشد و تکثیر میکروارگانیسم در میزبان بدون ایجاد عفونت می باشد)
    • سطوح دما و رطوبت ایده ال در طول فرایند باروری (رشد قارچ های ریز)
    • قارچ Lion's mane، lingzhi، enokiو nameko و شیتاکه، همه گزینه های خوبی برای کاشت هستند، فقط کمی فرایند کاشت شان سخت تر از قارچ های صدفی است.
     
  2. آموزش کاشت قارچ مرحله 12
    2

    محیط را تمیز نگه دارید. اگر کپک یا هر آلوده کننده ی دیگری بر روی بستر کشت قرار گیرد،  قارچ ها دیگر غیر قابل استفاده خواهند بود. اکثر گونه های قارچ از جمله قارچ صدفی، مقاوم به آلودگی نیستند، بنابراین باید هزینه های زیادی  را صرف تمیز نگه داشتن محیط کشت قارچ ها کرد.
    • قبل از شروع کاشت قارچ، دستان خود را با صابون ضد باکتریایی بشویید.
    • مراقبت ویژه ای برای پاستوریزه کردن بستر کشت انجام دهید. اگر سیستم گرمایشی و بخاری  را تنظیم کنید.
    • درمان بستر کشت کمپوست، مشکل است و ممکن است نیاز به کمک یک متخصص با تجربه داشته باشید.
     
  3. آموزش کاشت قارچ مرحله 13
    3

    بستر کشت را با خاک پوششی، بپوشانید. "خاک پوششی" یک لایه از مواد استریل است که بر روی یک طبقه یا سینی  بستر کشت قرار داده می شود، که معمولاً مخلوطی از پیت ماس (پیت ماس بقایای نوعی خزه و جلبک می‌باشد. پیت ماس تا بیست برابر وزن خود آب جذب  و برای حفظ رطوبت خاک بسیار عالی می‌باشد) و سنگ آهک  است. خاک پوششی را مرطوب نگه دارید تا آب به تدریج از طریق بستر کشت به بیرون ریخته شود بدون اینکه بستر کشت خیس شود. 
    • همه ی اسپان ها نیاز به خاک پوششی ندارند. از فروشنده یا یک متخصص با تجربه، در این خصوص بپرسید.
    •  تا زمانی که پین های (قارچ های ریز) کوچک روی سطح خاک پوششی ظاهر نشدند، محیط را تهویه نکنید. تهویه بسیار زود هنگام، باعث می شود که پین ها از طریق رشد قارچ ها در زیر خاک پوششی، شکسته شوند، و در نتیجه باروری نیز مختل می شود.
     
  4. آموزش کاشت قارچ مرحله 14
     
    4

    کنترل شرایط پیش  از رشد. کنترل دما و رطوبت باعث افزایش برداشت قارچ می شود. اگر برای کاشت قارچ تصمیم جدی گرفتید، باید یک اتاق با فن یا دریچه هوایی برای تهویه، همچنین سیستم گرمایشی و / یا تهویه مطبوع هوا برای کنترل دمای اتاق، فراهم و آماده کنید. تغییرات دما و رطوبت را با استفاده از دماسنج و رطوبت سنج، ثبت کنید.
    • درجه حرارت می تواند به طور قابل توجهی بین سقف و کف اتاق متفاوت باشد. اگر قفسه های متعدد برای کشت قارچ دارید، باید دماسنج را در هر سطح قرار دهید.
    •  انتخاب های نادرست، برای بعضی از انواع قارچ ها حتی می تواند کشنده باشند.  از اسپان ها در مقابل باد مستقیم حفاظت کنید.
     
  5. آموزش کاشت قارچ مرحله 15
     
    5

    پس از برداشت، بستر کشت را رها کنید. اگر  قارچ های زیادی را در همان اتاق کاشتید، بستر کشت را دوباره پاستوریزه کنید تا از کپک و باکتری هایی که ممکن است اتاق را آلوده کرده باشند، خلاص شوید. بستر کشت کمپوست، می تواند 8-24 ساعت، بخار آب حدود 150 درجه فارنهایت یا 70 درجه سانتی گراد، را تحمل کند (به منظور پاستوریزه کردن). اگر چه مواد مغذی بستر کشت برای قارچ ها کاهش یافته، اما شما می توانید باز از آنها به عنوان کمپوست باغ و یا مالچ برای چمن های تازه کاشته شده استفاده کنید.
    • بستر کشت استفاده شده دارای غلظت بالایی از نمک است که برخی از گیاهان نسبت به آن حساس هستند.  لذا بستر کشت مورد نظر  را در فضای باز  در معرض هوا به مدت شش ماه، قرار دهید تا این مشکل برطرف شود.
     
  6. آموزش کاشت قارچ مرحله 16
    6

    اسپان قارچ ها را ایجاد کنید. به جای هر بار خرید اسپان، می توانید آنها را از اسپورها رشد دهید. این کار مشکل و پیچیده است، اما منابع رایگان زیادی وجود دارد که می توانند شما را راهنمایی  کنند. (سعی کنید با یک انجمن قارچ شناسی در منطقه خود تماس بگیرید). یکی از راه های کشت اسپان، ایجاد یک چاپ از اسپور است. اسپورها را به یک ظرف حاوی آگار (عصاره ی خشک جلبک قرمز است که به عنوان محیط کشت استفاده می شود)، با استفاده از لام تلقیح، انتقال دهید. در چند ظرف  این کار را تکرار کنید، چون که ممکن است تعدادی از آنها جوانه نزنند.
    • معمولاً یک محیط استریل برای ایجاد اسپان ضروری  است. قبل از شروع، تمام فرش ها و پرده هایی که گرد و غبار دارند را، حذف کنید. تمام سطوح را با  ضد عفونی کننده های ملایم تمیز کنید، از جمله سقف. تمام درها و دریچه ها را با ورقه های پلاستیکی پوشانده و با دو لایه پلاستیک یک راهرو در قسمت ورودی، ایجاد کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان