به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت سیب زمینی هندی

مراحل آموزش کاشت سیب زمینی هندی

چهار مرحله:رشد جوانه ها برای کاشتکاشت سیب زمینی رسیدگی به گیاهانبرداشت سیب زمینی ها

 سیب زمینی های هندی خوشمزه و سالم اند و به سادگی می توان آن را پرورش داد.در حالی که این محصول خاص در شرایط آب و هوایی گرمسیری رشد می کند،میتوان با  برنامه ریزی و پیش بینی درست، سیب زمینی های هندی را در هوای سردتر نیز  پرورش داد. می توانیدجوانه های خودتان را داشته باشید، آن ها پرورش دهید، بکارید، برداشت کنید و از آنها محافظت کنید.

1

 رشد جوانه ها برای کاشت

  1. Image titled Grow Yams Step 1
    1
    شروع به رشد جوانه ها کنید.سیب زمینی های هندی مانند دیگر سبزیجات از بذر رشد نمی کنند بلکه آنها از جوانه هایی که از سیب زمینی هندی بالغ رشد کرده است، رشد می کنند.برای رشد جوانه ها، سیب زمینی هندی را بشویید و بخشی از آن  را در یک لیوان آب سرد فرو کنید.خلال های دندان  را در سه نقطه در اطراف سیب زمینی هندی قرار دهید و آن را روی ظرف قرار دهید، نیمه در آب قرار دهید.
    • مطمئن شوید که سیب زمینی هندی که شما انتخاب کردید ،سالم هستند. اگر متوجه تغییر رنگ یا ضایعات پوستی شدید،ممکن است سیب زمینی بیمار باشد، که به این معنی است جوانه های آن نیز می توانند دچار مشکل شده باشند.
    • نوعی سیب زمینی هندی مانند TDA 291 یا TDA 297 را انتخاب کنید که به "اسکوچ"  مقاوم است. اسکوچ یک بیماری قارچی است که باعث ایجاد لکه ها و ضایعات می شود.
     
  2. Image titled Grow Yams Step 2
    2
     جوانه ها را گرم نگه دارید. فرآیند رشد نیاز به گرما دارد، بنابراین شیشه را در نزدیکی یک منبع حرارت قرار دهید. در صورت امکان، شیشه را در نزدیکی یک پنجره قرار دهید تا جوانه سیب زمینی هندی زیر نور خورشید باشد. در غیر این صورت، آن را در نزدیکی یک بخاری قرار دهید تا گرما را از این راه جذب کند.
     
  3. Image titled Grow Yams Step 3
    3
    اجازه دهید جوانه ها رشد کنند. در صورت لزوم، آب در شیشه  یا  لیوان را پر کنید تا سطح آب به زیر سیب زمینی هندی برسد. صبر کنید تا جوانه ها روی سیب زمینی رشد کند. این فرایندچند هفته طول خواهد کشید. هنگامی که جوانه ها برگ در می آورند، هر یک را بردارید و آن را به آرامی بچرخانید و از سیب زمینی هندی جدا کنید.
    • هر سیب زمینی هندی می تواند تا 50 جوانه تولید کند.
     
  4. Image titled Grow Yams Step 4
    4
     جوانه ها ریشه می زنند. هر جوانه را در یک ظرف کم عمق قرار دهید، و نیمه پایین ساقه در آب قرار دهید. وقتی جوانه های به طول 2.5 سانتی متر می رسند، آماده کاشته شدن هستند.
    •   شما می توانید جوانه ها را به صورت آنلاین بخرید.
     
 

2

 کاشت سیب زمینی های هندی

  1. Image titled Grow Yams Step 5
    1
     خاک را نرم کنید. اطمینان حاصل کنید که گسترش ریشه ها باعث مقاومت آنها نمی شود، همچنین اطمینان حاصل کنید که خاک بسیار نرم و مناسب شده است و می توانید در آن سیب زمینی هندی بکارید.هنگامی که  رطوبت خاک در فصل بهار کمتر می شود، خاک را تا عمق 8 تا 12 اینچی(20 تا 30 سانتی متری) از  سنگ، ریشه و یا هر چیز دیگری  پاک کنید . روی خاک کمپوست و کودبریزید. منطقه را شخم بزنید، آن را با آب اسپری کنید و اجازه بدهید برای 2 یا 3 روز قبل از کاشت استراحت کند.
     
  2. Image titled Grow Yams Step 6
    2
     فضایی برای رشد سیب زمینی ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که جای کافی برای جوانه هایی که می خواهید بکارید، دارید. غده های بزرگ نیاز به فضای زیادی برای رشد دارند، مانند ساقه گیاهان که رشد زیادی دارند. در حالت ایده آل، شما باید حدود یک متر بین هر گیاه از فاصله بگذارید.
     
  3. Image titled Grow Yams Step 7
    3
     منتظر درجه حرارت مناسب باشید.سیب زمینی های هندی در دماهای سرد به خوبی رشد نمی کنند، بنابراین بهتر است صبر کنید تا چند هفته بعد از آخرین سرمای زمستانی جوانه های خود را بکارید. اواسط بهار زمان ایده آل برای انجام این کار است. سیب زمینی های هندی به یک دوره طولانی برای رشد نیاز دارند بنابراین منتظر فصل بهار یا تابستان نشوید.
     
  4. Image titled Grow Yams Step 8
    4
    جوانه هایتان را در خاک بکارید. سوراخی حدودا با  4 " یا 5" اینچ عمق و 3 " اینچ عرض(حدود 10 یا 12 سانتی متر عمق و 7-8 سانتی متر عرض) حفر کنید، ریشه ها باید زیر و برگ ها، بالای خاک باشند.سوراخ ها را به آرامی با خاک بپوشانید، مراقب باشید که زیاد تکان نخورد و یا ضربه نزنید.
    • خاک را به آرامی فشار دهید تا هوای آن تخلیه شود.
     
 

3

از گیاهتان نگه داری کنید.

  1. Image titled Grow Yams Step 9
    1
     بیش از حد معمول به گیاهان آب دهید. وقتی به تازگی گیاه را کاشتید، باید در هفته اول هر روز آبیاری کنید در هفته دوم ، هر دومین روز هفته آبیاری کنید و با رشد گیاه این روند را کمتر و کمتر کنید.آنها را آبرسانی کنید، اما توجه کنید که محصول را خیس نکنید.سیب زمینی های هندی در نور خورشید رشد می کنند، بنابراین اگر خاك خشک شود، برنامه آبیاری را بر اساس آن تنظیم كنید.
     
  2. Image titled Grow Yams Step 10
    2
     گیاهان را بارور کنید.از کود در طول دوره رشد برای کمک به بهبود وضعیت تولید استفاده کنید. کودی بخرید که نیتروژن آن کم و فسفر آن زیاد باشد.نیتروژن عنصری است که باعث رشد ریشه می شود. بهتر است هر دو هفته تا چهار هفته یکبار این کود را به محصول بیافزایید.
     
  3. Image titled Grow Yams Step 11
    3
     
     برای گیاهتان از تیرک استفاده کنید. ساقه سیب زمینی هندی محکم نیست و برای تولید یک محصول بزرگ نیاز به حمایت دارد. حواستان به گیاهتان باشد و تقریبا پس از 4 هفته از اولین جوانه زنی گیاه از تیرک استفاده کنید. شما می توانید از بامبوهای تو خالی برای نگه داری ساقه های سیب زمینی هندی که 3 متر رشد می کنند، استفاده کنید.
     
  4. 4
    مراقب بیماری ها باشید. ممکن است سیب زمینی های هندی در زمان های مختلف دچار بیماری های مختلفی شوند. در هنگام رشد سیب زمینی های هندی و انتخاب جوانه های خود، به بیماری های زیر توجه کنید:
    •  بیماری موزاییک سیب زمینی هندی که از شته ناشی می شود. این بیماری سبب به وجود آمدن لکه های زرد و سبز روی برگ گیاه می شود. برای جلوگیری از این بیماری، مناطقی که گیاه کاشته  شده را از علف های هرز پاک کنید  و  از جوانه های سالم استفاده کنید.اگر متوجه گیاهان بیمار، شدید آنها  را  از بین ببرید.
    • بیماری پوسیدگی خشک که سبب ضایعات زرد کم رنگ بر روی پوست بیرونی می شود، در نهایت تمام سیب زمینی را سیاه  می کند. برای جلوگیری از این بیماری از جوانه های سالم استفاده کنید. اگر سیب زمینی های هندی شما به این بیماری مبتلا شدند، برای کاهش اثرات منفی آن، سیب زمینی ها هندی را پس از برداشت، با آب داغ بشویید.
    •  حشره ی ماله که مانند پنبه بیضی شکل و سفید است میتواند مانع رشد گیاه و جذب مورچه شود. با از بین بردن گیاهان آلوده و سمپاشی کردن آنها ،گیاهتان را درمان کنید.
    •  حشره اسکیل سفید که لکه های کوچک سفید رنگی روی سیب زمینی هندی ایجاد می کند، باعث می شود که رشد گیاه کند شود. با استفاده از صابون حشره کش گیاهتان را درمان کنید.
     
 

4

 سیب زمینی های هندی خود را برداشت کنید.

  1. Image titled Grow Yams Step 12
    1
     مراقب گیاهان خود باشید. سیب زمینی های هندی در 14 هفته به رشد کامل می رسند. برداشت زمانی شروع میشود که بالای گیاهان شروع به زرد و  پژمرده شدن می کند.برداشت معمولا در پاییز انجام می شود.
     
  2. Image titled Grow Yams Step 13
    2
     سیب زمینی های هندی را برداشت کنید. با استفاده از چنگک یا دیگر وسیله باغبانی مشابه به آرامی خاک را حفر کنید و سیب زمینی های هندی را بردارید.حفاری را در فاصله ای امن از ساقه شروع کنید. در هنگام برداشت مراقب باشید که سیب زمینی های هندی را سوراخ نکنید.
     
  3. Image titled Grow Yams Step 14
    3
    سیب زمینی های هندی را خشک کنید.از تمیز کردن سیب زمینی هندی پس از برداشت خودداری کنید.در عوض، سیب زمینی های هندی را در جعبه ها یا سبد ها مرتب کنید تا قبل از ذخیره سازی خشک شوند. خشك كردن می تواند  حدود 2 هفته به طول انجامد. برای انجام این کار، سیب زمینی ها را در یک مکان گرم و تاریک با تهویه قرار دهید و آنها را ترک نکنید.. این فرآیند باعث می شود کوبیدگی ها و زخم ها بر روی سیب زمینی های هندی بهبود یابد و باکتری ها پوسیدگی را از بین ببرند.
     
  4. Image titled Grow Yams Step 15
    4
     سیب های هندی خود را بفروشید.پس از برداشت،سیب زمینی های هندی می توانند برای چند ماه نگهداری شوند.سیب زمینی های هندی را در یک نقطه سرد و خشک مانند یک کابینت آشپزخانه ذخیره کنید.به دستور عمل توجه کنید و از محصولتان لذت ببرید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان