به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

نحوه مراقبت از کاکتوس کریسمس

نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس

شامل چهار بخش:انتخاب محل کاشت و خاک مناسب و تنظیم آنهاآبیاری کاکتوس کریسمسرشد به موقع شکوفه هامراقبت از کاکتوس های شکوفه دار

کاکتوس کریسمس، یک گیاه تزیینی زیباست و از نظر گیاه شناسی به نام Schlumbergera یا Zygocactus شناخته می شود و به طور شگفت انگیزی در کریسمس و همچنین گاهی اوقات (در اثر مراقبت های مناسب) در هنگام عید شکوفا می شود. یک ماه قبل از کریسمس شما می توانید نوک برگ های در حال رشداین گیاه را تماشا کنید. نوک برگ ها هر روز تیره تر می شود، تا زمانی که جوانه ای ایجاد شود. در زمان کریسمس، به نظر می رسد که با سحر و جادو، جوانه به یک گل زیبای باز شده تبدیل می شود گویی که رنگ و شادابی را به این فصل تعطیل اضافه می کند.
کاکتوس کریسمس یک گیاه تزئینی زیبا است، که در عید مورد استفاده قرار می گیرد، و از نظر گیاه شناسی با نام Schlumbergera (کاکتوس عید پاک) شناخته می شود.....

بخش 1

انتخاب محل کاشت و خاک مناسب و تنظیم آنها

  1. نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  1
    1
    کاکتوس کریسمس خود را در هوای روشن و تحت تاثیر نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. کاکتوس را در یک محل کاملا روشن (کنار یک پنجره) و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید - گرما و نور بیش از حد می تواند رشد گیاه را متوقف کرده و برگ ها را بسوزاند. همچنین کاکتوس باید از دریچه های حرارتی، شومینه یا سایر منابع گرمازا به دور باشد.
    • در فصل تابستان کاکتوس های داخلی را به محیط بیرون و یک محل سایه دار منتقل کنید. بهتر است گیاه در محلی نگهداری شود که دمایی برابر با دمای طبیعی خانه و در حدود 65 تا 75 درجه فارنهایت (18 تا 20 درجه سانتی گراد) داشته باشد. گفته می شود که درجه حرارت در شب های سردتر می تواند برای شروع شکوفایی گیاه مناسب باشد. ما در مورد شکوفه زدن گیاه در بخش نهایی بحث کنیم.

    • اگر کاکتوس کریسمس در یک پنجره شمالی یا شرقی قرار دارد، هیچ نگرانی در مورد نور نداشته باشید. اما اگر گیاه در یک پنجره ی جنوبی یا غربی قرار دارد، نور را از طریق پرده های نیمه شفاف یا برخی از دستگاه های پخش نور به گیاه برسانید.
  2. نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  2
    2
    اگر در محیط خشک زندگی می کنید یک منبع رطوبت ساز برای کاکتوس تامین کنید. می توانید یک سینی آب در کنار گیاه قرار دهید تا بر اثر تبخیر آب، رطوبت گیاه فراهم شود. همچنین، شما می توانید با قرار دادن گلدان بر روی یک بشقاب نوعی سینی رطوبت ساز ایجاد کنید که کف آن با ماسه پوشیده شده و تا نیمه پر از آب می شود.
    • رسیدن به رطوبت 50 تا 60 درصد هدف نهایی است. اگر رطوبت محیط شما به این مقدار نزدیک است، باید حداقل 50 درصد برسد.
  3. نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  3
    3
    از یک گلدان و خاک با قابلیت تخلیه خوب استفاده کنید. برخی از گلدان های پرطرفدار ارزان و همچنین گلدان های ارکیده (نوع سبد پلاستیکی) به خوبی کار خواهند کرد. این گلدان را درون یک ظرف دیگر به نحوی قرار دهید که آب تخلیه شده از گلدان وارد این ظرف شود و گلدان نیز درون این ظرف قرار بگیرد. سپس، چندین سنگ متوسط را در زیر گلدان بگذارید تا در حدود یک اینچ بالاتر نگه داشته شود.
    • از ترکیب 3 قسمت خاک گلدان و 1 قسمت ماسه برای ساخت بستر کشت در گلدان استفاده کنید.. یک جایگزین می تواند شامل یک قسمت خاک گلدان، دو قسمت پیت ماس یا کمپوست و یک قسمت شن و ماسه یا پرلیت باشد. هر کجا که بروید، حدود دو اینچ آب که دمای آن برابر با دمای اتاق است را در ظرف بیرونی گذاشته و گلدان را داخل این ظرف قرار دهید. پس از حدود دوازده ساعت، هر میزان آب باقی مانده را دور بریزید. این کار اغلب زمانی انجام دهید که گیاه به آب نیاز دارد. این کار بر اساس وضعیت خانه شما متفاوت خواهد بود. میزان رطوبت مورد نیاز منزل را با رطوبت سنج کنترل کرده و بر این اساس تنظیم کنید.
  4. نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  4
    4
    مقداری کود برای کمک به رشد گیاه اضافه کنید. گیاهانی که به طور مستمر رشد می کنند باید کود گیاهی مناسب داشته باشند. بهتر است این کار در عمر 2-3 هفتگی گیاه انجام شود. برچسب دستورالعمل های مربوط به مقدار و زمان تغذیه گیاه را دنبال کنید.
    • کوددهی باعث حفظ شرایط خوب گیاه می شود؛ مفاصل گیاه شکننده هستند و در صورتی که گیاه دچار ضعف شود براحتی شکسته می شوند. به طور کلی، باید 2 تا 4 بار در سال با روش خوراک دهی 20-20-20 کود دهی به گیاه انجام شود، اما حدود یک ماه قبل از ظاهر شدن جوانه ها کود دهی را متوقف کنید ( معمولا توقف کود دهی در اوایل آبان ماه اتفاق می افتد).
     

بخش 2

آبیاری کاکتوس کریسمس

  1. نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  5
    1
    با دقت کاکتوس کریسمس را آبیاری کنید. مراقبت از این گیاه می تواند کمی دشوار باشد زیرا شما باید مراقب باشید که آبیاری بیش از حد یا کمتر از حد لازم صورت نگیرد:
    • کاکتوس کریسمس یک کاکتوس گرمسیری است و از نوع کاکتوس بیابانی نمی باشد. برخلاف اکثر کاکتوس های بیابانی، این گونه ها نمی توانند خاک کاملا خشک را تحمل کنند. اگر خاک بیش از حد خشک شود، جوانه های گیاه کاهش می یابد و گیاه پژمرده خواهد شد. خاک را با انگشتان خود لمس کنید اگر خشک بنظر می رسد، وقت آن است که آن را آبیاری کنید.
    • آبیاری بیش از حد باعث ایجاد لکه های پوسیدگی سفید رنگ در برگ ها می شود و به احتمال زیاد ریزش خواهند داشت. خاک مناسب برای رشد باید به مراتب مرطوب باشد. قاعده کلی اینگونه است که آب کمتر نسبت به آب زیاد بهتر است.
    • هنگام آبیاری، گیاه را کاملا آب بدهید. قبل از آبیاری مجدد گیاه، بررسی کنید تا ببینید چه حجمی از خاک به طور کامل خشک شده است. علاوه بر آب دادن به خاک، بر روی برگ ها ی گیاه آب بپاشید.
     
  2. نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  6
    2
    برنامه آبیاری خود را بصورت فصلی تغییر دهید. کاکتوس کریسمس را براساس محیط و شرایط زمانی در طول سال آبیاری کنید. یک روش خوب این است که برنامه آبیاری کاکتوس را به صورت زیر تنظیم کنید:
    • در آب و هوای خشک، خارج از منزل: هر دو تا سه روز و در زمان گرم و آفتابی آبیاری انجام شود
    • در شرایط مرطوبت، سرد و یا در فضای باز: آبیاری هر هفته انجام شود
    • در طول ماه های پاییز و زمستان، گیاهان باید به ندرت آبیاری شده تا سبز شوند.
  3. نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  7
    3
    در مهر ماه آبیاری را متوقف کنید. در اواسط مهر ماه، وظیفه آبیاری شما تمام شده است. شما در آبان ماه می توانید با نهایت دقت، آبیاری را به تدریج شروع کنید. اگر در منطقه آب و هوایی خشکی زندگی می کنید، سعی کنید گلدان را روی یک سینی از سنگریزه های مرطوب قرار دهید. همه این کارها برای نمایان شدن شکوفه های گیاه در نزدیکی عید کریسمس انجام می شود.
    • تنها زمان دیگری که شما باید آبیاری را متوقف کنید پس از شکوفه زدن کاکتوس کریسمس است. در این زمان، حدود 6 هفته آبیاری را متوقف کنید تا گیاه بتواند استراحت کند. پس از گذشت مدتی شکوفه های جدید ظاهر می شود - و این دقیقا همان زمانی است که آبیاری باید از سر گرفته شود.
     
  4. نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  8
    4
    مراقب ریزش جوانه ها باشید. یکی از دلخراش ترین حوادثی که می تواند برای کاکتوس کریسمس اتفاق بیفتد این است که جوانه های گیاه پس از رشد شروع به ریزش می کنند. ریزش جوانه ها ممکن است بر اثر شرایط مختلفی اتفاق بیفتد. معمولا ریزش جوانه ها به دلیل آبیاری بیش از حد، عدم رطوبت و یا نور نامناسب می باشد.
    • اگر ریزش جوانه ها شروع شد، آب دهی به گیاه را کمتر کرده و کمی کود به گلدان اضافه کنید. گیاه را دور از رادیاتور داغ قرار دهید و یک مکان جدید با تابش بیشتر نور خورشید برای آن در نظر بگیرید.
     

بخش 3

رشد به موقع شکوفه ها

  1. نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  9
    1
    در فصل تعطیلات با پایین آوردن درجه حرارت، شرایط را برای شکوفه کردن گیاه فراهم کنید. نکات موثر و کلیدی به منظور شکوفه دهی کاکتوس کریسمس در فصل تعطیلات شامل تابش مناسب نور، درجه حرارت صحیح محیط و آبیاری محدود و منظم است. اگر خودتان این موارد را مدیریت کنید، می توانید زمان شکوفه دهی گیاه را بر اساس میل خود تنظیم کنید.
    • از آنجایی که این گیاه دارای ترمو فتوپروئیدیک است، جوانه زدن به زمانی موکول می شود که طول روز برابر با طول شب باشد و ظرف مدت چند هفته درجه حرارت به 10 تا 14 درجه سانتیگراد (50 تا 60 درجه فارنهایت) برسد. اگر درجه حرارت بیشتر شود، این گیاه شکوفه نخواهد داد.
    • از شروع ماه های مهر و آبان، کاکتوس کریسمس باید در یک اتاق خنک نگهداری شود که درجه حرارت آن حدود 50 تا 55 درجه فارنهایت (10 تا 12 درجه سانتیگراد) باقی بماند، البته ممکن است دما چندین درجه کم یا زیاد شود. گیاه را در معرض دمای انجماد قرار ندهید. اگر سرمایش محیط از اواسط آبان ماه آغاز شود ، قاعدتا این گیاهان در ایام تعطیلات، شکوفه می دهند.
     
  2. نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  10
    2
    در طول شب گیاه را در یک اتاق تاریک نگهداری کنید. در طول ماه های پاییز، کاکتوس کریسمس باید در محلی قرار بگیرد که در طول روز، نور را به طور غیرمستقیم دریافت کند، اما تمام مدت شب در تاریکی کامل باشد - که این دوره تاریکی باید بدون وقفه در حدود 12 ساعت یا بیشتر طول بکشد.
    • شرایط تاریکی را در اواخر مهر ماه برقرار کنید تا گیاهان در ایام تعطیلات به شکوفایی کامل برسند. به مدت 6 تا 8 هفته یا تا زمانی که جوانه های گیاه تشکیل شود، می بایست هر شب این گیاه را در یک مکان تاریک در حدود 12 ساعت یا بیشتر قرار دهید. کمد یا حمام بدون استفاده یک مکان ایده آل محسوب می شود.
    • در این زمان نسبت به آبیاری گیاه بسیار مراقب باشید. آبیاری را به مرور کاهش دهید. پس از یک دوره خشک شدن خاک دوباره آن را پر از آب نکنید؛ تنها کافیست چند سانتیمتر از سطح بالای خاک را مرطوب نگهدارید، زیرا اگر ریشه ها از نظر آبدهی اشباع شوند، جوانه ها، گل ها و حتی برگ ها ممکن است دچار ریزش شوند.

     
    نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  11
    3
    هنگامی که شاهد تشکیل جوانه ها و شکوفه ها هستید، میزان نور و رطوبت را افزایش دهید. هنگامی که کاکتوس کریسمس شروع به جوانه زدن می کند، دیگر نیاز به نگهداری شبانه گیاه در محیط تاریک نیست. در این مرحله، شما باید رطوبت، نور، آب (البته نه خیلی زیاد)، و درجه حرارت را افزایش دهید. به عبارت دیگر، مطابق با چند ماه گذشته می بایست کار را ادامه دهید.
    • اگر جوانه ها خیلی زود نمایان شوند، می توانید دمای محیط را پایین بیاورید تا رشد آنها کند یا متوقف شود. وقتی زمان مناسب فرا می رسد، درجه حرارت را بالا ببرید و در این حالت، گیاه باید رشد خود را از سر بگیرد.
     
 

بخش 4

مراقبت از شکوفه های کاکتوس

  1. نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  12
    1
    کاکتوس کریسمس را حدود یک ماه پس از گل دادن هرس کنید. این کار باعث می شود که گیاه پس از یک دوره "استراحت" شاخه های جدید بدست بیاورد. پس از اینکه شکوفه ها فرسوده شدند آنچنان زیبا به نظر نمی رسند. بعضی از مردم تا اسفند ماه یا حتی زمان شروع رشد تازه در گیاه منتظر می مانند و سپس کاکتوس را هرس می کنند.
    • همانطور که قبلا ذکر شد، به مدت 30 روز پس از شکوفه کردن گیاه، آبیاری را متوقف کنید. هنگامی که رشد جدید در گیاه مشاهده کردید، می توانید دوباره آبیاری را آغاز کنید.
  2. نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  13
    2
    بخش های کوتاه و یو شکل را از روی ساقه کاکتوس کریسمس جدا کرده و قلمه بزنید. هر قلمه باید شامل دو یا سه قسمت متصل بهم باشد. برای هر قلمه یک گلدان 8 سانتیمتری محتوی خاکی مشابه با گلدان اصلی تهیه کنید. قبل از اینکه قلمه ها را درون گلدان قرار دهید، اجازه دهید قلمه ها به مدت چند ساعت خشک شوند. سپس برای جلوگیری از پوسیدگی، نیمی از قلمه را در خاک قرار دهید و با میزان کمی آب، آن را آبیاری کنید.
    • با قلمه ها شبیه گیاهان بالغ رفتار کنید. در حدود چهار تا شش هفته، قلمه ها باید دارای ریشه شده باشند و اندام های جدید گیاه شروع به رشد خواهند کرد. آنها به سرعت رشد کرده و فرایند رشد آنها باید حدود دو یا سه هفته طول بکشد. بعد از اینکه یک اندام جدید بر روی قلمه رشد کند زمان کود دهی رسیده است.
     
  3. نحوه مراقبت از یک کاکتوس کریسمس مرحله  14
    3
    هر 2 تا 3 سال باید گلدان را تعویض کنید. کاکتوس کریسمس باید حدود دو سال به خوبی رشد داشته باشد، مگر اینکه سیستم ریشه آن، بیمار شود یا آسیب ببیند. غیر از این دو مورد، هنگامی که ریشه ها کل فضای گلدان را پر کرده اند یا زمانی که مواد مغذی خاک به طور کلی از بین رفته، یک گلدان جدید مورد نیاز است. اکثر مردم عمل تعویض گلدان را در فصل بهار انجام می دهند.
     
    • هنگام کشت مجدد یا تعویض گلدان، از خاک تازه استفاده کنید. مقداری پول اضافی بابت خاک تازه باید بپردازید و احتمالا مدت زمان طولانی از این خاک استفاده خواهید کرد. گیاه نیز یک موجود زنده مانند شماست، بنابراین شایسته بهترین ها است.
    • بهترین زمان برای تعویض گلدان حدودا هر سه سال یکبار و بین ماه های بهمن تا اردیبهشت، می باشد. فقط مطمئن شوید که گلدان بیش از حد بزرگ نباشد؛ بهترین شرایط کاکتوس کریسمس در زمان گلدهی آنهاست.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان