به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

مراقبت از کاکتوس در حال مرگ

مراحل مراقبت از کاکتوس در حال مرگ

مراقبت از کاکتوس در حال مرگ شامل دو مرحله است:مراقبت های فوری از کاکتوساطمینان از سلامت بلند مدت کاکتوس

اگر کاکتوس شما تغییر رنگ داده  و یا برگ ها و  بخش هایی از آن خشک شده است،  احتمال دارد گیاه شما در معرض خطر قرار داشته باشد. ابتدا باید مشکل کاکتوس را تشخیص داد سپس مراقبت های فوری و مناسب را برای آن در نظر گرفت. حالا با طی چندمرحله و فراهم کردن خاک و نور و شرایط محیطی مناسب، شانس بقای دراز مدت کاکتوس را افزایش دهید. 

1

مراقبت های فوری از کاکتوس

  1. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 1
    1
    به کاکتوس های پژمرده شده آب بیشتری بدهید. 
    اگر بخش هایی از کاکتوس چروکیده یا پژمرده شده است، احتمالا این کاکتوس به آب بیشتری نیاز دارد. اما اگر خاک کاکتوس کاملا خشک شده است، آن را به طور کامل آبیاری کنید و اجازه دهید تا آب اضافی از پایین گلدان کاکتوس تخلیه شود. 
    •  اگر خاک کاکتوس مرطوب است و ساقه های باریک تر، رنگ و طراوت خود را از دست داده اند، کاکتوس به نور بیشتری نیاز دارد و باید آن را در کنار یک پنجره ی آفتاب گیر قرار دهید. 

  2. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 2
    2
    قسمت های پوسیده شده ی کاکتوس را دور بریزید.
    هر بخشی از کاکتوس که به رنگ قهوه ای یا سیاه است، باید قطع شود.پوسیدگی کاکتوس می تواند ناشی از یک قارچ باشد و ممکن است در اثر آبیاری بیش از حد ظاهر شده باشد. اگر سرتاسر خاک کاکتوس خیس شده است، می توانید گیاه را بیرون کشیده و در یک مخلوط خاک دیگر قرار دهید. اگر خاک کاکتوس کاملا خیس نشده است، دقت کنید که قبل از آبیاری مجدد، خاک کاملا خشک شده باشد. 
    • مخلوط استاندارد خاك براي كشت کاکتوس با منشا کویری شامل چهل درصد خاک باغچه، چهل درصد شن و ماسه درشت و بیست درصد ذغال سنگ در یک گلدان مناسب می باشد.
     
  3. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 3
    3
     نور بیشتری به کاکتوس آسیب دیده بدهید.
    علت باریک شدن ساقه ی کاکتوس، کمبود نور می باشد. بنابراین گلدان کاکتوس را در مکانی قرار دهید که نور بیشتری داشته باشد. 
      
  4. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 4
    4
    به دنبال قسمتهای زرد شده ی پوست کاکتوس باشید.
    اگر بخشی از کاکتوس که در مقابل نور خورشید قرار دارد، دارای پوست زرد یا قهوه ای شود، بدین معنی است که نور آفتاب خیلی زیاد است. باید بلافاصله کاکتوس را به یک نقطه با سایه ی بیشتر، مانند یک پنجره ی شرقی منتقل کنید، تا نور خورشید بصورت ملایم به آن بتابد. 
    پاسخ کاکتوس نسبت به شرایط جدید را بررسی کنید. اگر بخش های زرد رنگ با گذشت چند هفته بهبود نیافتند، بخشی از کاکتوس که زرد رنگ است را جدا کنید.
     
  5. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 5
    5
     کاکتوس را از حشرات دور نگه دارید. مهمترین حشراتی که می توانند باعث آسیب رسیدن به کاکتوس شوند عبارتند از: شپشک های آرد آلود و عنکبوت قرمز.
    شپشک های آرد آلود دارای اندازه کوچک و پودری سفید رنگ هستند و معمولا در ساقه کاکتوس قابل مشاهده هستند.
    عنکبوت های قرمز رنگ نیز دارای اندازه کوچک هستند و بصورت لایه ای بر روی کاکتوس تجمع می کنند.
    برای از بین بردن هر دو آفت، باید  پنبه آغشته به  الکل را به طور مستقیم به مناطق آلوده بمالید. 
     
 

2

اطمینان از سلامت بلند مدت کاکتوس

  1. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 6
    1
    از مخلوط خاک مناسب استفاده کنید.
    برای اکثر کاکتوسهای با منشاء بیابانی، یک ترکیب خوب خاک عموما شامل دو قسمت از خاک باغ، دو قسمت شن و ماسه و یک بخش خاک دشت است. در این مخلوط  به خوبی عمل زهکشی انجام شده و  خاک در هنگام خشکی  سفت نمی شود.
    • همچنین در گلدان از خاک رس استفاده کنید - میزان چسبندگی خاک رس باعث می شود تا کاکتوس های بزرگتر، از چروک شدن در امان باشد. همچنین اجازه می دهند تا خاک تهویه مناسبی داشته باشد و از فاسد شدن ریشه های آن جلوگیری می کند.
     
  2. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 7
    2
    تنها زمانی که خاک کاکتوس خشک شده است آن را آبیاری کنید. 
    با فشار دادن انگشت خود در سطح خاک کاکتوس، می توانید متوجه میزان رطوبت شوید. اگر خاک کاملا خشک شده باشد، کاکتوس را به طور کامل آبیاری کنید به طوری که آب اضافی از سوراخ تعبیه شده در انتهای گلدان تخلیه شود.
     
  3. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 8
    3
     آبیاری کاکتوس را با توجه به فصول سال تنظیم کنید. 
    نیاز کاکتوس به آب، به این بستگی دارد که آیا این کاکتوس در حال رشد است یا اینکه رشد آن متوقف شده است.  در طول فصل رشد، از اسفند تا اوایل مهر، به طور متوسط یک بار درماه به کاکتوس ها آب بدهید. اما در طول فصل استراحت، یعنی از اوایل مهر تا اواخر بهمن، حداکثر یک بار در ماه آبیاری کنید. 
    • آبیاری بیش از حد در طول فصل استراحت عامل اصلی ایجاد عوارض در کاکتوس ها است. 


  4. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 9
    4
     به اندازه کافی نور خورشید تامین کنید. اکثر کاکتی ها به نور خورشید نیاز دارند. در تابستان، کاکتوس را در فضای باز نگهداری کنید، مراقب باشید و اجازه ندهید آبیاری خیلی زیاد شود. در ابتدا کاکتوس را در سایه قرار دهید، به تدریج آن را به نقاط آفتابی منتقل کنید تا کاکتوس دچار سوختگی ناشی از نور شدید خورشید نشود. در زمستان، گلدان را در یک پنجره ی جنوبی یا غربی قرار دهید تا به بهترین شکل در معرض آفتاب قرار بگیرد.
     
  5. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 10
    5
     دمای اتاق را کنترل کنید. کاکتی در طول دوره استراحت خوددر زمستان می بایست در دمای خنک نگهداری شود. اما مراقب باشید که از پنجره های مرطوب و نزدیک دربها دور نگهداشته شود. محدوده دمایی صحیح در شبهای زمستان 45 تا 60 درجه فارنهایت (7 تا 16 درجه سانتیگراد) است، بنابراین در این دوره زیرزمین یا اتاق هایی که گرمای کمتری دارند، برای نگهداری گیاه مناسب می باشند.
    • با توجه به اینکه کاکتوس در مقابل سرما حساس می باشد، مراقب باشید دمای اتاق کمتر از درجه انجماد نشود، زیرا اکثر کاکتی ها نمی توانند یخ زدگی را تحمل کنند. 
     
  6. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 11
    6
    با توجه به میزان رشد، کاکتوس خود را جابجا کنید. در صورتی که نهال کاکتوس به اندازه کافی سنگین شده و گلدان توان تحمل آن را ندارد، و یا زمانی که تا فاصله 2.5 سانتی متر مانده به لبه گلدان رشد کرده باشد، باید کاکتوس را به یک گلدان بزرگتر انتقال دهید.  از یک مخلوط خاک استاندارد استفاده کنید که شامل دو قسمت خاک باغ، دو قسمت شن و ماسه و یکی بخش هم خاک دشت باشد.
    • کاکتوس را  هم سطح با گلدان اصلی در گلدان جدید قرار دهید. دقت کنید سطح خاک هر دو گلدان یکسان باشد.
     
  7. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 12
    7
    ریشه های مرده ی کاکتوس را قطع کنید. 
    آبیاری بیش از حد کاکتوس باعث پوسیدگی ریشه ی آن می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که ریشه های کاکتوس به مدت طولانی در خاک ضعیف خشک یا مرطوب قرار گیرد. قبل از جابجایی، به آرامی خاک را از ریشه ها جدا کنید. ریشه را بازبینی کنید و هر ریشه سیاه و نرم و یا هر ریشه خشک شده که مرده به نظر می رسد را قطع کنید. فقط بخشی از ریشه که هنوز زنده است را نگهدارید. 
    •  پوسیدگی ریشه را از بین ببرید و مطمئن شوید که گلدان  دارای یک سوراخ برای زهکشی است و هرگز  آب های اضافی در زیر گلدان ذخیره نشوند.
  8. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 13
    8
    بلافاصله ریشه های آسیب دیده را جابجا نکنید. اگر ریشه ها هنگام انتقال کاکتوس از گلدان اصلی شما آسیب دیده و یا اگر نیاز به برش ریشه های مرده دارید، اجازه دهید کاکتوس حدود ده روز از خاک خود دور بماند. این کار باعث می شود تا پوششی در اطراف مناطق آسیب دیده یا برش خورده ایجاد شود. کاکتوس را در داخل یک پوشش کاغذی از گرمای خورشید و سرمای هوا دور نگه دارید. 
    • اگر در طول فصل رشد (اواسط اسفند تا شهریور ماه) کاکتوس ها را پیوند داده اید، پس از انتقال عملکرد بهتری  را خواهند داشت. 
    • به طور کلی اکثر کاکتی ها باید در بازه زمانی یک تا دو سال جابجا شوند.
     
  9. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 14
    9
    کمی کود نیتروژن استفاده کنید. به اکثر کودها یک شماره داده می شود که نشان دهنده میزان نیتروژن، فسفر و پتاسیم در آنها می باشد (به شکل N-Ph.-Po). یک نمونه کود با میزان نیتروژن مناسب برای کاکتوس بصورت 30-20-10 است، که دارای نیتروژن در حدود 10 درصد است.
    • نیتروژن بیش از حد باعث می شود که کاکتوس یک بافت نرم بخود بگیرد و مانع رشد آن می شود. 
    • هرگز کاکتوس را در طول فصل استراحت ( مهر ماه تا اسفند ماه) کود دهی  نکنید. 
     
  10. آموزش مراقبت از کاکتوس در حال مرگ 15
    10
    گرد و غبار و آلودگی ها را بشویید. اگر پوست کاکتوس دچار گرد و خاک یا آلودگی شود، ممکن است نتواند عمل فتوسنتز را بخوبی انجام دهد. این آلودگی ها را با یک تکه پارچه یا اسفنج و محلولی شامل یک قطره مایع ظرفشویی شستشو دهید. سپس گیاه را زیر شیر آب بگیرید یا با استفاده از یک اسفنج خیس شده بشویید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# ریحانه صبا
سلام.من چندروزپیش گلدون کاکتوسمو عوض کردم.قبل تعویض چندتاقلمه کوچلو داشت و جوانه زده بود.الان اونا پژمردن و دونه دونه دارن میریزن.چیکارش کنم.نگرانم خودش خشک بشه به همین صورت.خیلی بزرگه ارتفاعش.جوانها بالاترین قسمت قده کاکتوسم بود
# ملیکا
سلام من ی کاکتوس توپی داشتم ک تازگی ها ی تیکه اش کپک مانند زده و هی داره بیشتر میشه قسمت کپک زده و چون توپیه میتوسم ک اون قسمت رو جدا کنم چون فکر کنم خراب بشه
چیکار باید کنم؟
# فاطمه قربانی
سلام
متوجه شدم کاکتوسم زرد شده یه کمی هم بو میده اما کم و شل و کج شده. وقتی خاکش رو در اوردم دیدم خاکش خیلی مرطوبه فک کنم بخاطر اینکه اب زیادی بهش دادم اینطور شده. کاکتوس پیر مرده وقتی موهاشو گرفتم موهاش کنده شد. باید چیکارش کنم؟؟؟؟
# متین
سلام من یه کاکتوس دارم بی‌حال و افتاده شده سرش به زمین رسیده دیگه میشه دوباره سافش کرد؟
+12 # Guest
سلام کاکتوس من از پایین درحال سیاه شدنه باید چیکار کنم
# Guest
سلام کاکتوس من مشکل داره نمیدونم قارچ گرفته یا از آبیاری هستش. چجوری میتونم عکسشو نشون بدم بهتون؟
# ffff
سلام من یه کاکتوس گرد دارم ولی کمی نرم شده و رنگش کمی سیاه شده چکار کنم
+10 # mona62
سلام کاکتوس من به علت افتادن گلدونش ریشش جدا شد چون اندازش کوچیکه همه ریشش کنده شده هیچ ریشه ایی براش نمونده میشه دوباره ریشه دارش کرد؟
+1 # @League_matches_Amir
بله دوباره بزارش توی خاک خود به خود دوباره ریشه می کنه کاکتوس ها همینطوری هستند و راحت میشه دوباره ریشه دار شوند نگران نباش دوباره بکارش به کانال کمک یار گیاهان در روبیکا بپیوند @League_matches _Amir_1
+2 # کاظمی
سلام
ممنون
+6 # Guest
سلام من یه کاکتوس بزرگ دارم که بصورت شاخه شاخه هست و اسمش را نمیدونم چند روز بود که دیدم از پاین زرد رنگ میشه و لیچ شده گدان را عوض کردم و دیدم تمام ریشه هایش شته دارد و کلا ریشه خراب شده بریدم تمام ریشه ها رو الان با ساقه های کاکتوس چکار کنم چطوری درستش کنم
+2 # M
سلام میتونید به نزدیک مغازه که گیاه و غیره میفروشند ببریدش انها بلد هستند چی کار کنند
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان