به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار

مراحل کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار

کاکتوس یکی از گیاهان شگفت انگیز خانگی است و می تواندحتی در مواردی که از آن غفلت می شود نیز رشد خوبی داشته باشد. با این حال که آنها خاردار هستند - بعضی از آنها بیش از دیگر کاکتوس ها تیغ دارند - این کاکتوس ها بعنوان یک چالش برای باغبانی محسوب می شوند که آنها را با بی دقتی سرپرستی می کند. این مقاله به شما کمک می کند تا در زمان تعویض گلدان کاکتوس، هیچ آسیبی به گیاه کاکتوس نرسد. اما ابتدا اجازه دهید کاکتوس ها و ساکولنت ها را از یکدیگر جدا کنیم.

مراحل

  1. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 1
    کاکتوس خود را بشناسید. کاکتوس ها همان ساکولنت ها هستند، اما همه ساکولنت ها کاکتوس نیستند. به عنوان مثال، گیاه آشنایی به نام یشم به عنوان یک ساکولنت در نظر گرفته می شود، اما یک کاکتوس نیست. بعضی از مردم فکر می کنند تفاوت بین ساکولنت ها و کاکتوس ها تنها در ساختار عمودی آنهاست. اما این درست نیست، چون گیاهانی در خانواده کاکتوس وجود دارند که ستونی نیستند. کاکتوس های جنوب اروپا (Epichetic) (درختان در حال رشد) نمونه هایی از این نوع کاکتوس ها هستند که کاکتوس کریسمس هم یکی از عضوهای این گروه می باشد.
    • عمده کاکتوس ها دارای دو نوع تیغه های مسطح و عمودی و برخی از آنها دارای یک نوع تیغه هستند.
      • تیغه های مسطح معمولا کمتر جلب توجه می کنند، زیرا آنها از نظر اندازه بسیار کوچکتر و از نظر رنگ بسیار کمرنگ تر هستند، در حالی که تیغه های عمودی معمولا بزرگتر، سخت تر و اغلب دارای تنوع رنگی هستند. بدیهی است که هنگام تعویض گلدان یک کاکتوس، از تماس بدن با تیغه های تیز جلوگیری می کنید، اما تیغه های مسطح نیز می توانند مشکل ساز باشند. از آنجایی که تیغه های مسطح به گیاه وابسته نیستند، می توانند به آسانی از آن جدا و در پوست شما فرو برود و اندازه بسیار کوچک آنها می تواند سبب دشواری دید نیز شود. هر کسی که تاکنون بر روی یک نوع کاکتوس به نام گلابی تیغ دار اقدامی انجام داده، می داند که برداشتن تیغه های کوچک از روی گیاه وقت گیر است، زیرا تعداد زیادی تیغه های بسیار کوچک بر روی این گیاهان وجود داردو اغلب پیدا کردن این تیغه ها  نیاز به بزرگنمایی دارد. علاوه بر این، بسیاری از این تیغه ها بر روی خود دندانه های تیز کوچکی دارند که باعث می شود جدا کردن آنها بسیار دشوار باشد. یکی از شگفتی ها این است که این گیاه به عنوان یک یادآوری در ذهن متجسم می شود. در ابتدا اگر شما زخمی شوید، ساعت ها بعد (در صورتی که این آسیب دیدگی را فراموش کرده اید) در هر کجا که با این گیاه تماس برقرار می کنید، ناخودآگاه متوجه آسیب دیدگی احتمالی ناشی از تماس با گیاه می شوید و اولین درد حاصل از فرو رفتن تیغه های گیاه در پوست خود را حس می کنید.
  2. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 2
    2
    ایده اصلی این است که از برخورد با تیغه های کاکتوس جلوگیری به عمل آید. برای این منظور، بسیاری از باغبان ها هنگام کاشتن کاکتوس دستکش می پوشند و اگر شما از دستکش استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که تیغه های کوچک نمی توانند به درون دستکش نفوذ کنند. اگر شما یک جفت دستکش مناسب نداشته باشید، می توانید از یک روزنامه یا یک پوشش استفاده کرده تا با پوشش دادن اطراف گیاه، از دست های خود محافظت کنید.
  3. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 3
    3
    گلدانی که قصد دارید کاکتوس خود را درون آن قرار دهید باید آماده باشد. اگر یک سوراخ در پایین گلدان باشد که بیش از اندازه بزرگ است، می توانید با برش یک قطعه و قرار دادن آن روی سوراخ از خارج شدن خاک و شن و ماسه از ته گلدان در حین آبیاری جلوگیری کنید، . این کار هنوز هم از خروج آب از ته گلدان جلوگیری نمی کند، اما راه کار خوبی برای محافطت ار محتویات گلدان و جلوگیری از عدم خروج آنها می باشد. بعضی از تکه های کوچک ماسه یا سفال که در پایین گلدان قرار دارند، نه تنها به غربالگری خاک کمک می کنند، بلکه باعث تخلیه آب از انتهای گلدان می شود، زیرا احتمال زیادی برای تجمع آب در آن قسمت وجود دارد. نکته: برای ساده تر کردن تعویض گلدان در آینده، می توانید یک تکه سنگ را مستقیما بر روی سوراخ ته گلدان قرار دهید. (دلیل این کار در ادامه توضیح داده می شود) بر روی سنگ هم می توانید کمی فیلتر چوبی قرار دهید. این فیلترها باعث خنثی شدن حالت خاک می شوند.
  4. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 4
    4
    کاکتوس را بیرون بکشید. اگر برای بیرون کشیدن کاکتوس از گلدان تلاش کنید به احتمال زیاد دستان شما دچار آسیب می شوند، بنابراین در حالت ایده آل شما انتظار دارید این گیاه بدون کمترین زحمت از گلدان خارج شود. اولین چیزی که می خواهید انجام دهید این است که تعیین کنید آیا این گیاه به آسانی از گلدان خارج می شود یا خیر.
  5. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 5
    5
    اول ایمنی را رعایت کنید! کاکتوس را با استفاده از صفحات روزنامه (نه یک صفحه) یا یک تکه پارچه بردارید به نحوی که اطراف و روی گیاه کاملا محصور شود. فارغ از هر روش بسته بندی، تیغه های گیاه نباید از طریق فشار روزنامه یا پارچه بهم ریخته شود. اگر شما بخواهید، می توانید گیاه را به آرامی با ریسمان و یا باند لاستیکی نازک ببندید تا از آسیب دیدگی در هنگام کار جلوگیری به عمل آید.
  6. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 6
    6
    گلدان را در یک دست و کاکتوس در دست دیگر (با دستکش یا بدون دستکش) گرفته و به آرامی گیاه را در گلدان خود بچرخانید تا ببینید که گیاه براحتی خارح می شود یا خیر. اگر گیاه به راحتی از گلدان خارج شود ممکن است به طور کلی مجبور نباشید محل آن را تعویض کنید، به خصوص اینکه در زمان چرخش گیاه، میزان زیادی از خاک بریزد و شما مشاهده کنید که ریشه به طور قابل توجهی کوچکتر از ابعاد گلدان است. در صورتی که چنین باشد، گلدان را تعویض نکنید! اگر ریشه ها هنوز هم می توانند رشد کنند، گیاه آمادگی لازم برای ورود به گلدان جدید را ندارد. در این حالت تنها دلیل تعویض گلدان ممکن است به این دلیل باشد که گیاه در یک گلدان ایده آل نیست (گلدان بیش از حد بزرگ) و یا ظاهر گلدان مورد پسند نباشد.
  7. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 7
    7
    محدودیت های گلدان را تعیین کنید. اگر کاکتوس از گلدان خارج نشود، احتمالا به دلیل آن است که گلدان محدود شده است. اگر در اطراف اتاق فضایی وجود داشته باشد، گلدان را روی یک سطح در موقعیت صحیح قرار دهید و چاقوی آشپزخانه را بین خاک و گلدان قرار داده و در اطراف لبه داخلی بکشید تا زمانی که یک چرخش کامل ایجاد کنید. این کار می بایست اطراف گیاه را به اندازه کافی نرم کند تا گیاه از گلدان خارج شود.
    • گاهی اوقات چاقو وارد خاک نمی شود، زیرا ممکن است محتویات گلدان به شدت سخت شده باشد (این حالت اغلب در مواردی است که خاک معمولی استفاده شده و قسمت عمده آن هم خاک رس باشد) یا اینکه گیاه تا کناره های گلدان و بیش از حد رشد کرده باشد. اگر گیاه درون گلدان بیش از حد رشد کرده باشد، سعی نکنید چاقو بین گیاه و گلدان بگذارید، زیرا با این کار شما می توانید به گیاه آسیب برسانید. در عوض، گیاه را به اندازه کافی آب داده و مرطوب نگه دارید تا بطور کامل سست و تخلیه شود. آبیاری می تواند کمک کند زیرا آب به عنوان روان کننده عمل می کند.
  8. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 8
    8
    گلدان را در کنار خود روی یک سطح قرار دهید و با یک دست محکم نگه دارید، میله چوب بامبو یا چوب پرچم را روی سوراخ ته گلدان قرار داده و به آرامی به داخل گلدان فشار دهید. گاهی اوقات شما باید آن را در زوایای مختلف بچرخانید و فشار دهید.
    • هنگامی که می خواهید گلدان را تعویض کنید وجود تکه سنگ یا سفال بر روی سوراخ ته گلدان چه کمکی می کند؟ تکه سنگ یا سفال می تواند یک سطح سخت در مقابل ضربه ایجاد کرده و نیروی وارده شده را در یک منطقه بزرگتر توزیع و به شما کمک می کند تا گیاه را از گلدان بیرون بیاورید. من این روش را نسبت به روش قرار دادن گلدان بر روی یک سطح ترجیح می دهم، چون در این روش گلدان های کمتری دچار آسیب دیدگی یا شکستگی می شوند. گاهی احساس می کنید که باید گیاه را بیرون بکشید ، اما میله به درون خاک نفوذ می کند بدون اینکه گیاه بیرون بیاید، پس سعی نکنید گیاه را به زور بیرون بکشید، زیرا ممکن است به ریشه های شکننده آسیب وارد شود.
  9. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 9
    9
    اگر احیانا همه چیز با شکست مواجه شود، می توانید به راحتی روش قرار دادن گلدان بر روی سطح را بکار ببرید، گیاه را همانطور که گفته شد درون گلدان بچرخانید تا خارج شود. در صورت لزوم، اگر گلدان پلاستیکی باشد می توانید آن را شکسته یا تکه تکه کنید تا گیاه خارج شود.
  10. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 10
    10
    هنگامی که کاکتوس خود را از گلدان خارج می کنید، تمامی شن و ماسه های قدیمی را کنار بگذارید. اگر کاکتوس در گلدان تحت فشار بوده، به آرامی ریشه را تکان دهید تا برخی از خاک هایی که به آن چسبیده فرو بریزد. این کار باعث می شود تا در هنگام آبیاری، آب در ریشه های قدیمی گیاه نیز نفوذ کند.
  11. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 11
    11
    مقدار خاک مورد نیاز برای گلدان جدید را به اندازه ای برآورد کنید تا گیاه را به ارتفاع مناسب برساند و بر همین اساس به گلدان جدیدخاک اضافه کنید. بعد از قرار دادن گیاه در گلدان جدید،محتویات گلدان را کمی فشرده کنید و اگر به ارتفاع مورد نظر نرسیده اید به آرامی تراکم محتویات را افزایش دهید . اطمینان حاصل کنید که اطراف و لبه های گلدان پر شده است، به آرامی ته گلدان را روی یک سطح مثل زمین بکوبید تا محتویات گلدان همسطح شود. شما همچنین می توانید از میله چوبی استفاده کنید تا با فشار آن بدرون گلدان، خاک به همه قسمتهای خالی نفوذ کرده و آنها را پر کند. خاک گلدان پس از آبیاری همسطح می شود بنابراین با انجام این مرحله دیگر نیاز به همسطح کردن گلدان در مراحل بعدی نمی باشد.
  12. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 12
    12
    اطمینان حاصل کنید که تمام بخش های کاکتوس که قبلا در خاک بوده الان هم زیر خاک قرار بگیرد. زیرا عدم رعایت این موضوع می تواند گیاه را به فساد بکشاند. اگر شما از شکل ظاهری سطح خاک در گلدان ناراضی هستید، همواره می توانید خاک را با شن یا ماسه تزئینی بپوشانید، اما دقت کنید که سطح خاک گلدان نباید فراتر از حد معمول پر شود.
  13. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 13
    13
    هنگامی که کاشت کاکتوس انجام شد، شما می توانید روزنامه یا پارچه را از اطراف آن باز کنید. شن یا ماسه تزئینی را در این لحظه اضافه کنید و به آرامی گیاه را آب بدهید. آب بیش از حد به کاکتوس ندهید. اطمینان حاصل کنید که گیاه در یک مکان گرم و آفتابی قرار داشته باشد. مکان های مرطوب و سرد برای کاکتوس مناسب نیستند.
  14. نحوه کاشت صحیح یک کاکتوس خاردار مرحله 14
    14
    اگر گیاه بیش از حد بزرگ است وظایف خود برای نگهداری آن را بدانید. در شرایطی که کاکتوس شما واقعا بلند و در حال سقوط است، اما امکان بستن گیاه یا مراقبت از آن وجود ندارد، شما همیشه می توانید کاکتوس (موجود در گلدان فعلی) را به یک گلدان بزرگتر منتقل و شن ها را بین دو گلدان تقسیم کنید. برخی از سنگ ها که در روی خاک گلدان کوچکتر چیده شده اند می توانند شرایط لازم برای کمک به تثبیت گیاه را فراهم کنند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان