به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت

شامل سه بخش:استفاده از قلمه های ساکولنتتهیه و کاشت قلمه های ساکولنتمراقبت از نهال های ساکولنت

تولید عمده گیاهان ساکولنت بسیار آسان است. شما می توانید براحتی تعداد زیادی قلمه فراهم کنید و با کمی تلاش گیاهان زیادی را به عمل آورید. شما حتی می توانید ساکولنت ها را از یک ساقه نیز تکثیر کنید، برخی از گونه های ساکولنت نیاز به برش های مناسب بر روی ساقه دارند.

توجه داشته باشید که گیاهان آلوئه برای دستیابی به بهترین نتایج، رویکردی متفاوت را دنبال می کنند.

بخش 1

استفاده از قلمه های ساکولنت

  1. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 1
    1
    در آغاز فصل رشد ساکولنت ها، کار را شروع کنید. شما ممکن است در هر زمان از سال برای تکثیر ساکولنت ها اقدام کنید. با این وجود، اگر در اواخر دوره استراحت گیاه یا در آغاز فصل رشد این کار را انجام دهید، بیشترین شانس موفقیت را خواهید داشت. در اغلب موارد، تکثیر ساکولنت ها در فصل بهار اتفاق می افتد، اما در ماه های پاییز یا زمستان، بعضی از قسمت های ساکولنت شروع به رشد می کنند.
    • اگر شما از قبل یک برش از ساقه را در اختیار دارید، به مرحله بعدی کاشت آن بروید. حتی اگر شما گام های زیر را برای برش دادن ساقه گیاه دنبال نکرده اید، اکثر ساکولنت ها شانس نسبتا زیادی برای تکثیر خواهند داشت و می توانید از آنها استفاده کنید.
     
  2. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 2
    2
    یک چاقوی تیز را استریل کنید. یک تیغه یا چاقوی تیز انتخاب کنید که بتوانید با استفاده از آن یک برش مستقیم در گیاه ایجاد کنید. چاقوی تیز را روی شعله حرارت دهید یا تیغه آن را با دستمال الکلی تمیز کنید تا خطر ابتلا به عفونت و آلودگی در گیاه کاهش یابد.
    • استفاده از قیچی برش یا روش های دستی توصیه نمی شود، زیرا ممکن است باعث ایجاد خردشدگی یا زبری شود که بر اثر آن ساقه ها نمی توانند بدرستی بهم متصل شوند. اگر شما سعی می کنید که ساقه را برش بزنید، قبل از هر چیز اطمینان حاصل کنید که تمام برگ ها را از ساقه جدا کرده اید، و بطور ملایم برگ ها را جدا کرده و از نیروی زیادی برای این کار استفاده نکنید.
     
  3. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 3
    3
    تصمیم بگیرید که آیا ساقه ها را بصورت تکی برش دهید یا اینکه برش های بزرگتری شامل چند ساقه باشد. بیشتر ساکولنت ها می توانند یک گیاه جدید را از طریق یک برگ جداگانه یا بخشی از ساقه گیاه تولید کنند. با این حال، بعضی از گونه ها مانند Dudleya یا Aeonium برای تکثیر نیاز به بخشی از ساقه دارند. برای اطلاعات بیشتر به مراحل زیر مراجعه کنید.
    • اگر شما نمی دانید که چه نوع یا گونه ای از گیاه ساکولنت را در اختیار دارید، هر دو روش را امتحان کنید. اگر دستورالعمل زیر را دنبال کنید، گیاه مولد احتمالا آسیب می بیند اما این یک آزمایش کم هزینه است.
    • برای گیاهان آلوئه و تعدادی از گونه های غیر معمول، بهتر است بهترین حالت تکثیر و رشد را برای آن فراهم کنید.
     
  4. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 4
    4
    یک برگ را برای برش انتخاب کنید. اگر ساکولنت شما یک برگ سبز را در بالای یکی از ساقه ها داشته باشد، آن را از پایین ساقه جدا کنید، اما به طور مستقیم از پایه گیاه این کار انجام نشود. برای ساکولنت هایی که عمدتا به سمت خارج رشد می کنند و رشد عمودی ندارند، برگ ها را از لبه بیرونی برش دهید. برگ را از جایی که به ساقه متصل می شود و به صورت مستقیم برش بزنید.
    • علاوه بر اینکه شما برشی از ساقه را برداشته اید، باید به سراغ کاشت آن نیز  بروید.
    • اگر شما دارای یک ساکولنت با برگ های بسیار بزرگ باشید می توانید بخش نکات را ببینید .
     
  5. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 5
    5
    ساقه مناسبی برای برش انتخاب کنید. بیشتر ساقه های ساکولنت برای رشد مشکلی ندارند، اما شما هنوز هم می توانید شانس خود را از طریق انتخاب یک گیاه سالم و زدن یک برش مناسب روی آن افزایش دهید. در حالت ایده آل، ساقه ای را انتخاب کنید که به طور فعال رشد می کند و در قسمت های بالایی یا بیرونی گیاه قرار دارد و دارای طول 4-6 اینچ (10-15 سانتی متر) باشد. به طور مستقیم از زیر ساقه، و یا از زیر نقطه ای که در آن یک برگ یا جوانه به ساقه چسبیده باشد را برش دهید. اگر ممکن است ساقه ای با حداقل دو برگ (یا خوشه ای از برگ ها) را انتخاب کنید.
     
 

بخش 2

تهیه و کاشت ساقه های ساکولنت

  1. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 6
    1
    برگ ها را از قسمت انتهایی ساقه ساکولنت جدا کنید. اگر از روش برش ساقه استفاده می کنید، پایین ترین خوشه های برگ بر روی ساقه را بردارید. تمامی برگ های ساقه را با یک چاقوی استریلیزه جدا کنید، و از پایین ترین قسمت آن در حدود 2-4 اینچ (5 تا 10 سانتی متر) بدون برگ باشد. برگ های باقی مانده در قسمت بالایی ساقه را نبرید.
    • اگر در طول ساقه جوانه هایی وجود دارد به آنها آسیب نرسانید.
     
  2. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 7
    2
    انتهای ساقه قلمه را در یک هورمون ریشه زا وارد کنید (اختیاری). پودر هورمون ریشه زا بصورت تجاری ممکن است پیشرفت ساقه قلمه را تشدید کند و اغلب شامل یک ماده ضد قارچ برای جلوگیری از پوسیدگی نیز می باشد. این روش درمانی برای قلمه های دارای پوسیدگی و برای قلمه های قدیمی تر  استفاده می شود. اما به طور معمول این روش دیگر ضرورتی ندارد. 
    • برخی از باغبان ها گزارش کرده اند که با استفاده از دارچین به عنوان یک جایگزین ارزان تر برای درمان های ضد قارچ در انتهای ساقه برش داده شده (قلمه) به موفقیت هایی رسیده اند.

  3. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 8
    3
    اجازه دهید قلمه بریده شده در مکانی با سایه ملایم خشک شود. قلمه را روی یک حوله کاغذی و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید و به طور منظم قسمت انتهایی آن را چک کنید. قسمت برش خورده باید خشک شود تا گیاه جدید را کمتر در معرض پوسیدگی قرار دهد. قلمه ها می توانند یک یا دو روز پس از خشک شدن کاشته شوند.   قلمه ها با تغییر قابل ملاحظه ای در سطح برش داده شده شروع به رشد می کنند. این کار بسته به مکان رشد می تواند بین دو تا هفت روز طول بکشد.  
    • در صورتی که حجم قلمه در طول این مدت به طور قابل توجهی کاهش یابد، ممکن است لازم باشد زودتر آن را کشت کنید. این کار میزان موفقیت پایین تری دارد. اما اگر بطور کامل خشک شود ممکن است از بین برود.

  4. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 9
    4
    • یک مخلوط مناسب برای گلدان حاوی ساکولنت تهیه کنید. در طول مدت زمانی که منتظر هستید قلمه ها خشک شوند، یک گلدان کوچک همراه با یک مخلوط خاک گلدان کاکتوس و ساکولنت پر کنید. اگر قرار است خودتان این کار را انجام دهید، شصت درصد خاک گلدان، چهل درصد ماسه بادی و بیست درصد پرلیت را با هم مخلوط کنید. در صورت امکان از شن و ماسه ی بدون نمک استفاده کنید، زیرا شن و ماسه ای که با دست جمع آوری شده ممکن است حاوی میکروارگانیسم ها یا نمک هایی باشد که می تواند به گیاه آسیب برساند.
     
  5. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 10
    5
    یک گلدان با اندازه مناسب برای کاشت قلمه مورد نظر انتخاب کنید. گیاهان ساکولنت را درون گلدان هایی قرار دهید که خیلی بزرگتر یا کوچکتر از خودشان نباشند. گلدان ها در ابتدای رشد قلمه ها در حدود یک تا دو اینچ فضا به آنها اختصاص می دهند که مناسب برای شروع رشد می باشد.
    • می بایست یک سوراخ در انتهای گلدان وجود داشته باشد.
     
  6. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 11
    6
    گیاه را کشت کنید. ساقه های قلمه در حالتی می توانند خوب کشت شوند که برگ های آن در روی خاک قرار بگیرند و تماسی با خاک هم نداشته باشند. این برگ ها مستعد قارچی شدن هستند لذا اگر یکی از برگ ها را جدا کردید حتما به نحوی ساقه را وارد خاک کنید که روی این قسمت هم پوشیده شود.
     
  7. 7
    گاهی اوقات آبیاری کنید. در حالت کلی ساکولنت ها به آب زیادی نیاز ندارند. حتی قلمه ها را باید هر دو تا سه روز یکبار آب دهید تا اینکه ریشه های آن شکل بگیرد. اولین باری که قلمه شروع به تولید ریشه می کند شما می توانید بصورت هفتگی میزان آبدهی را کاهش داده و هر زمان که سطح خاک خشک می شود دوباره آبیاری کنید.
    • اگر در ابتدا ظاهر قلمه ها خشک بنظر رسید اصلا نگران نشوید زیرا گیاه از منابع ذخیره خود تغذیه می کند تا ریشه بزند.
    • با وجود شرایط مساعد، بعد از چهار هفته می بایست شاهد رشد جدید در قلمه باشید.
     
 

بخش 3

مراقبت از ساکولنت های جوان

  1. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 12
    1
    گیاه را در محلی گرم قرار دهید که هوا بخوبی جریان داشته باشد. ساکولنت های جوان ممکن است بر خلاف نمونه های بالغ، در مقابل نور مستقیم خورشید مقاومت کافی نداشته باشند. بهترین عملکرد آنها در شرایط وجود نور غیر مستقیم خورشید با درجه حرارت 68 درجه فارنهایت معادل 20 درجه سیلسیوس با گردش مناسب هوا می باشد.

  2. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 13
    2
    خاک را کمی مرطوب نگه دارید. قلمه های ساکولنت جوان نیاز به یک منبع منظم آب برای زنده ماندن و ایجاد ریشه دارند. با این حال، ساکولنت ها با شرایط آب و هوایی خشک سازگار هستند و معمولا در شرایط مرطوب فاسد می شوند. با استفاده از یک یا دو بطری اسپری یا یک کاسه کوچک، آب را بر روی خاک اضافه کنید به نحوی که در مدت 2 یا 3 روز خشک شدن آن طول بکشد. برگ های قلمه را به طور مستقیم جدا کنید تا ساقه مانند ابتدای کار بدون برگ شود.
    • اگر آب آشامیدنی شما به شدت کلر دارد، یا اگر قلمه های شما دچار پوسیدگی شده اند سعی کنید از آب مقطر استفاده کنید.
     
  3. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 14
    3
    در دوره های مختلف رشد کاکتوس، میزان آبدهی را کاهش دهید. بعد از چهار هفته یک قلمه شروع به ریشه زدن می کند و در این دوره یک مرتبه آبیاری نیاز دارد. قلمه های برگها بسیار کند رشد می کنند اما می توانند بصورت برگ ها و ریشه ها ی خیلی ریز در انتهای قلمه ظاهر شوند. زمانی که ریشه وارد خاک شد به تدریج میزان آبدهی را کاهش دهید. این حالت به مدت شش هفته یا بیشتر ممکن است طول بکشد.
     
  4. نحوه تکثیر قلمه های گیاه ساکولنت مرحله 15
    4
    با احتیاط از کود استفاده کنید. ساکولنت ها گیاهانی هستند که آهسته رشد می کنند و رشد این گونه گیاهان نیاز به مواد مغذی زیادی ندارد. از یک کود متعادل (به عنوان مثال 10-10-10) فقط در طول فصل رشد و فقط زمانی که گیاه جوان حداقل چهار هفته عمر کرده و ریشه هایش ثابت شده استفاده کنید. برای جلوگیری از رشد بی حد گیاه و ایجاد ساقه هایی با شاخ و برگ های کوچک و یا سوزاندن ریشه آن، استفاده از کود را در ½ یا ¼ مقدار توصیه شده در نظر بگیرید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+1 # سدیدا
سلام ببخشید روش کاشت ساقه آشوریا هم مثل ساکولنت است؟ و بعد اینکه من جای جدا شده برگ ها روی ساقه را هم به دارچین اغشته کردم، اشکالی ندارد؟
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان