به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش نگهداری بذر

مراحل آموزش نگهداری بذر

آموزش نگهداری بذر شامل دو مرحله می باشد:آموزش جمع آوری و برداشت بذرآموزش نگهداری و انبار کردن بذر

باغ  های زیبا و پر گل یکی از برجسته ترین جاذبه های دیدنی برای بسیاری از افراد در ماه های اسفند تا شهریور می باشد. اگر به  کار باغبانی علاقمند هستید و یا تازه، کار با گل و گیاهان را شروع کرده اید، ممکن است بخواهید هر ساله از این زیبایی ها لذت ببرید و البته این زیبایی ماندگار باشد. جمع آوری و انبار کردن بذر گیاهان برای استفاده های بعدی در سال های آینده، نه تنها یک فعالیت بسیار با ارزشی است، بلکه زندگی و حیات باغ را نیز تضمین می کند در حالی که در هزینه ها نیز صرفه جویی می شود. 

بخش 1

آموزش جمع آوری و برداشت بذر

  1. Image titled Save Seeds Step 1
    1
     دلایل مختلف جمع آوری بذر را بشناسید. دلایل مختلفی برای جمع آوری و ذخیره بذر وجود دارد از صرفه جویی در هزینه ها و داشتن  یک بانک بذر از گیاهان دوست داشتنی و مورد علاقه ی تان که ممکن است از بین بروند تا جلوگیری از افزایش  اصلاح ژنتیکی در گیاهان. دانستن مزایای جمع آوری بذر کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا می خواهید شروع به تهیه مجموعه ی از بذرها (بانک بذر) کنید.
    بانک بذر:  عبارتست از بذور زنده ولی جوانه نزده گیاهان که می ­توانند برای چندین سال تا چندین دهه زنده باقی بمانند و تا زمانی که شرایط محیط برای جوانه ­زنی مناسب باشد می توانند در حالت خواب بسر می­ برند. 
    • هزینه ی بذور افزایش یافته است، در حالیکه تعداد بذور در پاکت بذر کاهش یافته است.
    • جمع آوری و انبار کردن بذر از باغ تان تضمین می کند که اگر تحت هر شرایطی گیاهان مورد علاقه شما از بین برود همیشه از گیاهان خود یک مجموعه بذر خواهید داشت.
    • شرکت ها بطور فزاینده ای از محصولات اصلاح ژنتیکی شده یا GMOs استفاده می کنند که مکانیسم های دفاعی طبیعی گیاه را کاهش می دهد. بذرهای خود را جمع آوری کنید و اطمینان حاصل کنید که بذر  گیاهان خالص  است.
    • جمع آوری و انبار کردن بذر به شما این امکان را می دهد تا کیفیت بذر  را کنترل کنید. چرا که بسیاری از بذرهای آماده در پاکت ها در بهترین زمان برداشت نمی شوند و همچنین لزوماً با روش مناسبی انبار نمی شوند.
     
  2. Image titled Save Seeds Step 2
    2
     درباره ی زمان برداشت بذور اطلاع داشته باشید. یکی از سخت ترین قسمت های جمع آوری بذر، دانستن زمان برداشت آنها می باشد. در حقیقت با تمرین و تکرار در جمع آوری بذر در شناسایی اینکه کدام بذر برای جمع آوری بهتر است مهارت پیدا خواهید کرد، اما دانستن چند واقعیت اساسی و سرانگشتی، در این پروسه به شما کمک بسیاری خواهد کرد .
    • بذرها به گیاهان زنده ای نیاز دارند تا از آنها تغذیه کنند و به اندازه ی بذر ظاهر شوند.
    •  بذرهای گیاهان، را قبل از یخبندان یا بارندگی جمع آوری کنید. بذرها ممکن است رطوبت را جذب کرده، متورم شده و ترک بخورند که ممکن است به توانایی جوانه زنی آنها صدمه وارد شود.
    • بسته به اینکه چه بذری جمع آوری می کنید، فصل رشد و برداشت بذر در اسفندماه آغاز و در پاییز به اتمام می رسد. اواخر فصل تابستان  فصل برداشت آنها می باشد.
    • گیاهان را بطور مرتب برای محو شدن گل ها و  شکل گیری بذور چک کنید. اگر سرهای گیاهان رو به  قهوه ای شدن برود، زمان مناسب برای جمع آوری بذرها می باشد.
    • می توانید بذرها را در حالی که هنوز هم سبز هستند جمع آوری کنید، اما اجازه دهید آنها در غلاف یا سر بذر رسیده شوند. وقتی که بذرها به اندازه ی خوب رسیدند آنها را برداشت کنید سپس آنها را در یک کیسه یا روزنامه در یک محل خنک نگه دارید.
    • به محض این که گلبرگ ها محو شود، سر بذرها را لازم نیست برداشت کنید. برای گیاهان مانند گل آفتابگردان، منتظر بمانید که بذرها پر شوند، که نشان دهنده ی این است که آنها بالغ شده اند.
     
  3. Image titled Save Seeds Step 3
    3
    بذرهای سالم را جمع آوری کنید. اگر می خواهید اطمینان حاصل کنید بذرهایی  که برداشت کرده اید بهترین گیاهان را تولید می کنند، مطمئن شوید که بذرها کاملاً سالم و رسیده باشند. مطمئناً آنها نه تنها به زیبایی شکوفا می شوند، بلکه مدت زمان بیشتری دوام خواهند آورد.
    • فقط بذرها گیاهان سالم باغ را ذخیره کنید که در طول فصل رشد به خوبی جوانه بزنند.
    • بذرهایی  که در معرض تغییرات قابل توجه، آب و هوا قرار دارند، احتمالاً سالم نخواهند ماند چرا که تغییرات شدید دما می تواند باعث ترک خوردن پوست بذر شود.
    • بذرها سالم هستند، اگرکه بر روی گیاه کاملاً پر شده باشند، که همچنین نشان دهنده ی آن است که بذرها بالغ شده اند.
    • بذرهایی که بر روی گیاه خشک شده اند ،سالم نیستند و شما نباید آنها را برای مجموعه ی بذر در نظر بگیرید.
     
  4. Image titled Save Seeds Step 4
    4
    یک مجموعه ی کامل برای جمع آوری بذور آماده کنید. اگر قصد دارید بذرها را در طول فصل رشد جمع آوری کنید، استفاده از کیت های آماده ی جمع آوری بذر ایده ی خوبی است لذا برای تشخیص رسیده بودن بذور روی بذرها یه خراش بزنید. می توانید کیت های جمع آوری بذر را با  انجام موارد ساده در خانه تهیه کنید.
    • کیت های آماده ی جمع آوری بذور خوب، شامل یک جفت قیچی کوچک یا چاقوی جیبی ، برای خراش زدن روی گیاهان، پاکت های کاغذی، کیسه های کاغذی یا کیسه های پلاستیکی کوچک که در آن گیاه یا بذرها را بگذارید؛ و یک مداد یا ماژیک برای برچسب گذاری بذور با خود داشته باشید.
    • همچنین می توانید از قوطی های کوچک و بطری  برای ذخیره بذر استفاده کنید.
    • سیخ چوبی کوچک  که کمک می کند بذرهای چسبیده بهم را به راحتی جدا کرده و برداشت و جمع آوری کنید.
     
  5. Image titled Save Seeds Step 5
    5
    بذرها را از داخل گیاهان پیدا کنید. گیاهان در شکل های متعددی دیده می شوند و همین امر باعث می شود که اغلب  مخصوصا در شروع جمع آوری، شناسایی بذرها دشوار شود. یادگیری چند مورد اساسی درباره شکل گیاهان می تواند به راحتی در شناسایی بذرها به شما کمک کند.
    • بزرگترین خانواده گیاهان گلدار، کمپوزیته یا مرکبان (Compositae (Asteraceae نامیده می شوند و شامل گل هایی مانند گل آفتابگردان، گل پنج هزاری یا کوکب کوهی، گل مینا و گل آهاری می باشند. بسیاری از این گل ها  در مرکز چشمی به رنگ سبز، زرد، قهوه ای یا سیاه دارند که گل ها و بذر را تولید می کنند.
    • بذرها به شکل "چشم" در مرکز گل گسترش پیدا کرده اند. اغلب  "چشم"ها شبیه یک دکمه هستند و گاهی اوقات می تواند کمی شبیه یک مخروط دیده شود بعنوان مثال در سرخارگل بنفش و کوکب کوهی. بعضی گلهای کامپوزیته مانند گل جعفری، شاخه آلاله که بدون "چشم" هستند، اما بذرهای آن درست در مرکز رشد می کنند. هنگام کاشت این بذرها، ساده ترین روش این است که مخروط یا دکمه را بشکافید و دانه ها را مستقیماً در زمین بکارید.
    • گیاهان در خانواده نعناعیان مانند ریحان، گل های کوچکی در کنار ساقه هاشان تولید می کنند. این گل های کوچک بذرهای بسیار کوچک را تولید می کنند که  بهترین روش برداشت، چیدن کل ساقه می باشد.
    • بذرهای سبزیجات و میوه ها، از جمله گوجه فرنگی، فلفل، خیار در داخل گوشت گیاه قرار دارند. توت فرنگی نمونه ای از میوهایی است که بذر آن  در سطح رویی میوه قراردارد.
     
  6. Image titled Save Seeds Step 6
    6
    بذرهای رسیده یا گیاهان موردنظر را بچینید. هر روز یا چند روز یکبار، بررسی کنید آیا  گیاهان یا بذرها بالغ شده اند و آماده برداشت هستند یا خیر؟ که  اگر بذرها بالغ شده اند، یا بذرها را جدا کرده یا گلهای گیاهان کوچکتر را چیده تا بتوانید آنها را برای ذخیره سازی آماده کنید.
    • از قیچی، چاقو یا چوب بامبو برای برداشت و جمع آوری بذور رسیده استفاده کنید.
    • اگر با گیاهانی که بذرهای کوچک (مانند ریحان) تولید می کنند مواجه می شوید، تمام ساقه ها را بطور کامل قیچی کنید و بذرها را به یک پاکت یا جعبه منتقل کنید.
    • بذر ها را در پاکت یا کیسه تکان دهید. همچنین می توانید ساقه های گیاهان را برش داده و آنها را از بالا به پایین آویزان کنید، بطوری که بذرها بریزند. این کار به شما کمک می کند گیاهان را قبل از خشک شدن از گیاه جدا کنید و آنها را در ظروف ذخیره سازی نهایی قرار دهید.
    • اطمینان حاصل کنید که ساقه  گیاهان و یا سر بذرها زیادی را در درون پاکت یا ظرف ها قرار ندهید تا بتوانند به طرز صحیحی خشک شوند.
    • اطمینان حاصل کنید که  انواع مختلف گیاهان یا بذر ها را جداگانه نگهداری می کنید در غیر اینصورت گیاهان دچار آلودگی می شوند.
     
 

بخش 2

آموزش نگهداری و انبار کردن بذر

  1. Image titled Save Seeds Step 7
    1
    بذرها را برای نگهداری و انبار کردن آماده کنید. مهم است که بذرها را پس از جمع آوری و برداشت بطرز صحیحی آماده کنید. این کار نه تنها باعث می شود که بذرها کپک نزند بلکه می توان آنها را برای مدت زمان بیشتری نگهداری کرد.
    • درست همان موقع که بذرها را جمع آوری کردید، مهم است که بذرهای مختلف را جداگانه نگهداری کنید تا بذرها خشک شوند.
    • هنگام خشک کردن بذرها بسیار مهم است که گردش هوا خوب باشد تا بتوانید آنها را ذخیره کنید. پخش کردن بذرها روی ورقه ی کاغذ یا صفحات فلزی بمدت چند روز، بهترین راه برای خشک کردن بذرها  برای ذخیره سازی است.
    • بذرها را روی صفحات پلاستیکی خشک نکنید،چرا که باعث افزایش  رشد کپک یا قارچ روی بذرها می شود.
     
  2. Image titled Save Seeds Step 8
    2
     بذرهای کوچک که درون یک غلاف رشد می کنند را بیرون بریزید. برای گیاهان ازخانواده گیاهان گلدارCompositae) و خانواده های نعناع، بهتر است که بسیاری از ساقه ها و برگ  را حذف کنید و سپس آنها را در جعبه های کاغذی و پاکت های بزرگ قرار دهید تا غلاف ها و بذرهای آنها خشک شوند. کیسه ها را تکان دهید تا بذرها روی هم انبار نشوند، و مطمئن شوید که بطور یکسان خشک می شوند.
     
  3. Image titled Save Seeds Step 9
    3
    بذرهای سبزیجات"مرطوب" را بشویید و خشک کنید. گیاهان زیادی وجود دارند مانند گوجه فرنگی و خیار، که بذرهای آنها درون گوشت مرطوب قراردارند. قبل از اینکه بتوانید این بذرها را برای ذخیره سازی خشک کنید، باید آنها را جدا کنید و  بشویید.
    • بذرهای سبزیجاتی مانند خیار و گوجه فرنگی را با یک ابزار یا انگشتان خود جدا کنید. آنها را بشویید تا گوشت ها یا پالپ های گیاه  از بذر جدا شده و سپس آنها را روی کاغذ خشک کنید.
     
  4. Image titled Save Seeds Step 10
    4
    بذرها را منتقل کرده و بر روی پاکت ها ی بذر برچسب بزنید. هر یک از انواع  بذرهای خشک شده ای که برداشت کردید، را به پاکت ها و یا ظروف کوچک برای ذخیره سازی  منتقل کنید. مطمئن شوید که  هر پاکت بذر برچسب داشته باشد در اینصورت می توانید براحتی  بذرها را برای کاشت در فصل رشد بعدی راحتتر پیدا کنید.
    • هنگامی که بذرها خشک شده اند، آنها را به پاکت های کوچک انتقال دهید. اطمینان حاصل کنید بذرها کاملاً خشک و ماندگار می باشند.
    • اطمینان حاصل کنید که یک نوع گیاه را در زمان انتقال، جابجا کرده اید و با بذرهای خانواده های مختلف گیاهان با هم مخلوط نشده اند.
    • برچسب ها را بر روی هر یک از پاکت ها با مداد و ماژِیک نامگذاری کنید تا بتوانید براحتی بذر ها را پیدا کنید.
     
  5. Image titled Save Seeds Step 11
    5
    تهیه و ساخت  یک "بانک بذر" در یک  شیشه را در نظر داشته باشید. هنگامی که  بذرها را به پاکت ها یا ظروف منتقل می کنید، می توانید یک بانک بذر  را در یک شیشه یا ظرف دیگری بسازید. این کار کمک می کند بذرها بصورت منظم و در یک مکان نگه دارید تا بتوانید آنها را هر وقت که دوست دارید استفاده کنید.
    • خشک کننده ها مانند ژل سیلیکا می توانند در کاهش رطوبت بذور در بانک بذر کمک کند.
     
  6. Image titled Save Seeds Step 12
    6
    بذرها را در جای خشک و خنک ذخیره کنید. برای استفاده از بذرها در فصلهای رشد بعدی، در یک مکان سرد و خشک مانند کابینت آشپزخانه نگهداری کنید. این کار کمک خواهد کرد که طول عمر بذرها افزایش یابد و تضمین می کند که عمر مفید بذرها طولانی تر و بهترین  عملکرد را خواهند داشت.
    • تمام بذرها  عمر مفید محدودی دارند و از چند ماه تا چند سال متغیراست.
    • بذرهای گیاهان یکساله، چند ساله و دوساله، و همچنین گیاهان علفی و سبزیجات برای ذخیره سازی عالی هستند. بذرهای کمتری از درختان، درختچه ها، گیاهان زینتی و گیاهان گرمسیری به دست می آیند.
    • می توانید عمر بذر را با نگه داشتن  در یک مکان سرد و خشک افزایش دهید. همچنین ممکن است بخواهید بطور منظم بذر  را چک کنید تا مطمئن شوید که در بسته های  بذر کپک زده یا جوانه  نزده نباشد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+1 # Hamed
سلام بذر شبدر و یونجه دارم حشره ای کوچک شبیه به کرم پروانه زده و خیلی چکار کنیم برای حشره نزدن بذر و از بین بردن ان حشره ها
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان