به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش برداشت کلم بروکلی

مراحل آموزش برداشت کلم بروکلی 

آموزش برداشت کلم بروکلی شامل سه مرحله می باشد:اقدامات لارم برای برداشت کلم بروکلیآموزش برداشت کردن کلم بروکلی اتمام مرحله برداشت کلم بروکلی

کلم بروکلی منبع  فوق العاده مغذی از آنتی اکسیدان هایی همچون ویتامین C، کلسیم و اسیدهای چرب امگا 3 است. اگر یک باغ دارید و می خواهید سبزی دیگری وارد رژیم غذایتان کنید، کلم بروکلی  انتخاب عالی برای پرورش در خانه است. هم در آب و هوای سرد و هم گرم، کلم بروکلی می تواند با محیط سازگار شود. بسته به نوع واریته کلم بروکلی، باید تقریباً دو ماه پس از کشت بوته، کلم بروکلی ها را برداشت کنید. با داشتن کمی اطلاعات درباره ی کلم بروکلی، می توانید برداشت فراوانی از کلم بروکلی در خانه داشته باشید. 

بخش 1

اقدامات لازم برای برداشت کلم بروکلی

  1. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  1
    1
    برای برداشت کلم بروکلی تقویم خود را علامت بزنید. برنامه برداشت کلم بروکلی را روی تقویم تخمین بزنید بنابراین به مقدار زیادی گیاه کلم خواهید رسید. اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید، کلم بروکلی را در فصل بهار کشت دهید تا در اوایل تابستان آن را برداشت کنید. در مناطق با هوای گرمتر، حق انتخاب بیشتری دارید و می توانید در فصل  پاییز آن را برداشت کنید.
    • بطور کلی، برداشت کلم بروکلی  حدود 55 تا 60 روز پس از کاشت می باشد. برنامه ریزی برای برداشت کلم بروکلی، باید دو ماه بعداز کاشت باشد. روزها را در تقویم خود علامت بزنید یا در صورت نیاز یادآور تلفن تان را تنظیم کنید.
    • کلم بروکلی  محصول فصل سرد است که در فصل بهار یا پاییز و در بیشتر شرایط آب و هوایی برداشت می شود. به یاد داشته باشید که این یک پیش فرض است، بنابراین می توانید در طول فصل مناسب آنها را برداشت کنید.
     
  2. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  2
     
    2
    کلم بروکلی ها را زمانی که محیط بیرونی سرد است، برداشت کنید. برداشت کلم بروکلی  در صبح بهتر است زیرا کمتر نور خورشید را دریافت کرده و تازه تر است. برداشت کلم بروکلی در عصر، پژمردگی کلم ها را در اثر گرمای خورشید به حداقل می رساند. البته در هر دو موقع صبح زود و عصر و همچنین اواسط روز، هنگامی که گیاه  حداقل رطوبت را دارد، می تواند  بهترین زمان برداشت باشد.
    • برای اینکه بروکلی ها طعم بهتری داشته باشند، صبح زود و قبل از اینکه خاک کرم شود، کلم ها را برداشت کنید.
    • اگر در آب و هوای سرد یا  آفتاب کم زندگی می کنید، می توانید در اواسط روز بدون نگرانی، کلم ها را برداشت کنید. فقط مراقب باشید قبل از آنکه کلم بروکلی پژمرده شوند، آنها را برداشت کنید.
     
  3. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  3
     
    3
    رشد قسمت مرکزی کلم بروکلی را اندازه گیری کنید. رشد سر کلم بروکلی ها، مطمئن ترین نشانه ی زمان برداشت کلم بروکلي است. سر کلم بروکلی ها باید قوی و محکم باشد و  تا حدود 4 تا 7 اینچ (16 تا 17 سانتیمتر) رشد کرده باشد. کلم بروکلی های بزرگتر از 7 اینچ (بیش از 17 سانتیمتر)، یعنی گیاه در معرض خطر رسیدگی بیش از حد است.
    • زمانی  کلم بروکلی آماده ی برداشت است، که رشد قسمت مرکزی و سر متوقف شده است. اگر رشد بیش از 4 تا 6 روزه را متوجه نشده اید،  در این مرحله گیاه آماده ی برداشت است.
     
  4. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  4
    4
     رشد گلچه و برگ کلم بروکلی ها را بررسی کنید. اندازه ی گل کوچک (یا گل) نشان دهنده ی این است که کلم بروکلی آماده ی برداشت است. هنگامی که گلها به اندازه ی یک خلال دندان در لبه خارجی  سر کلم بروکلی ظاهر شدند، کلم بروکلی آماده ی برداشت است .
    • رشد برگ با عملکرد برداشت مرتبط است. گیاهان کلم بروکلی با برگ های بزرگ و  سالم سرهای بزرگ دارند. گیاهان با برگ های کوتاه، سرهای ضعیف و کوچک دارند. قبل از برداشت منتظر بمانید تا برگها بزرگ شوند.
     
  5. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  5
    5
    گلهای کوچک کلم بروکلی را برای داشتن یک کلم سبز پر رنگ، بررسی کنید. موقعی که تصمیم به برداشت کلم بروکلی دارید به رنگ گیاه توجه کنید. گلها باید سبز پررنگ باشند. اگر نقاط زرد رنگ  را در گلچه ها دیدید نشان دهنده ی این است که  گیاه در حال شروع شکوفه دهی است.  اگر کلم بروکلی بلافاصله شروع به زرد شدن کرد، به این دلیل است که گیاه ممکن است بیش از حد رشد کرده باشد.
    • اگر گل های کلم بروکلی جوانه بزنند، دیگر کلم بروکلی قابل  خوردن نیست.  روزی که گیاه شروع به زرد شدن می کند، می توانید بروکلی را برداشت کنید .
     
 

بخش 2

آموزش برداشت  کلم بروکلی

  1. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  6
    1
    از ابزارهای مناسب برای برداشت کلم بروکلی ها استفاده کنید. هنگام انتخاب چاقو یا قیچی باغبانی، مطمئن شوید که ابزارهایتان تیز هستند. ابزارهای خود را قبل از استفاده  تمیز کنید و از برداشت کلم بروکلی  ها با هر وسیله ی زنگ زده جلوگیری کنید. برش های دقیق هنگام برداشت کلم بروکلی مهم هستند که در واقع اینکار به خوب ماندن محصول کمک می کند و قبل از اینکه بتوانید دوباره کلم ها را برداشت کنید، از پژمردگی کلم ها نیز جلوگیری می کند.
    • هنگام برداشت کلم بروکلی ها از دستکش های باغبانی استفاده کنید. دستکش های باغبانی می توانند دست ها را تمیز نگه دارند و از دستان شما در برابر حشرات باغی محافظت می کند.
    • برای"برداشت" کلم بروکلی  از دستان خود به تنهایی استفاده نکنید. بدون استفاده از ابزاهای باغبانی ، برش های روی کلم ها یکسان نخواهد بود و اینکار اجازه نخواهد داد که بعداً بروکلی ها از شاخه های جانبی رشد مجدد داشته باشند.
     
  2. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  7
     
    2
    سرهای کوچک را از قسمت زیر پایه اصلی سر کلم بروکلی ها حذف کنید .  از یک چاقوی تیز استفاده کنید، و باید حدود 5 اینچ (12-13 سانتیمتر) از زیر سرهای کلم بروکلی ها بریده شود.
    • سعی کنید سر را در قسمت برش خورده تمیز نگه دارید  تا گیاه بتواند بهبود یابد و مجددا بتواند شاخه های جانبی بیشتری تولید کند. از تکان شدید کلم و ضربه زدن به آن بمنظور چیدن، اجتناب کنید،  زیرا اینکار می تواند برداشت کلم ها را کاهش دهد.
     
  3. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  8
     
    3
     زیر سر کلم بروکلی ها را بصورت کج ببرید. برش با زاویه ی کلم ها اجازه می دهد رطوبت به سمت پایین بیاید، در حالیکه برش تخت در کلم باعث می شود آب  بالای صفحه بماند و مرکز را بپوساند. در صورتیکه مرکز گیاه پوسیده شود، بعداً نمی توانید دوباره کلم برداشت کنید و باید زودتر گیاه را بیرون بیاورید.
     
  4. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  9
    4
     شاخه های جانبی را در کلم بروکلی ها به یاد داشته باشید. در کنار سر اصلی  کلم باید سرهای کوچک کلم بروکلی را در دو طرف بروکلی ببینید. شاخه ها را با استفاده از چاقو یا یک جفت  قیچی باغبانی تیز، مرتب کنید. بیشتر، شاخه های جانبی کوچکتر در عرض دو تا چهار روز رشد می کنند.
  5. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  10
     
    5
    کلم بروکلی هایی که برداشت کردید، جمع آوری کنید. بعد از برداشت کلم بروکلی ها ، یک سطل، سبد و یا کاسه بیاورید. این کار کمک می کند مرحله ی ذخیره سازی آسان شود.
    • هرکدام از بروکلی هایی که خراب شده اند را از بین ببرید. سر کلم بروکلی هایی که بوی زننده دارند، رنگ زرد روشن اند، یا قبل از برداشت با لمس کردن احساس می کنید پوسیده باشد، را حذف کنید.
     
 

بخش 3

اتمام مرحله برداشت کلم بروکلی

  1. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  11
     
    1
    کل  گیاهان کلم بروکلی را به یکباره برداشت نکنید. اگر تمام سر ها را برداشتید و گیاه را در همان روز بچینید، از گیاه بیش از حد نمی توان استفاده کرد. اگر بصورت کج کلم ها را برش بزنید، جوانه های جانبی بیشتری از گیاه در عرض چند روز رشد خواهند کرد. اگر بخواهید کلم بروکلی ها را بصورت تازه از کنار پنجره خانه یتان بخورید، ممکن است بخواهید در طول هفته  کلم ها را بچنید بجای اینکه همه را یکباره برداشت کنید .
    • البته این موضوع استثنی است چرا که اگر گیاه خیلی زرد شده باشد و معتقدید که به زودی گل می دهد، باید سریعاً برداشت کنید. ترجیحاً، قبل از ظهور رگه های زردی، برای برداشت کلم ها برنامه ریزی کنید. اگر آماده ی برداشت هستید، بلافاصله برداشت کنید اما ساقه ها را در چند روز برای شاخه های بیشتر بررسی کنید.
    • چیدن بیش از چند روز کلم ها ممکن است کاری ناخوشایند باشد، اما کمتر احتمال دارد، برداشت کلم ها هدر رود.
     
  2. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  12
     
    2
     چند روز تا یک هفته بعد، مجدداً کلم ها را برداشت کنید. دو تا چهار روز بعد از برداشت ممکن است یک یا دو سر کوچکتر جوانه ی کلم از جایی که همان اول سرها را برش داده اید، رشد کنند. سپس جوانه ها را مجدداً بصورت کج برش بزنید (با استفاده از چاقو یا قیچی باغبانی)، سپس دوباره دو تا چهار روز بعد سرهای کوچکتر را چک کنید.
    • اگر هیچ جوانه ی اضافی در اطراف کلم نمی بینید، اولین برداشت ممکن است سبب آسیب زیاد به گیاه شده باشد. بنابراین پس از یک هفته که هیچ جوانه ای رشد نکرد، بوته را بیرون بکشید و آن را کمپوست کنید.
    • این فرآیند باید طی چند هفته آینده ادامه داشته باشد، یعنی تا زمانی که سر کوچک و کوچکترمی شود، و تا پایان فصل برداشت کلم بروکلی. این شرایط در تیرماه تا  شهریور برای آب و هوای سردتر و تا آبان ماه در شرایط گرمتر خواهد بود.
     
  3. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  13
     
    3
    کلم بروکلی  را در داخل خانه ذخیره کنید. قبل از ذخیره سازی، کلم بروکلی  را بشویید و خشک کنید تا خاک یا حشرات بالقوه را حذف کنید. کلم بروکلی ها را در یخچال تا 5 روز نگه دارید یا کلم بروکلی را منجمد کنید. کلم ها بعد از یک هفته در یخچال پژمرده خواهد شد.
    • هوای سرد و مرطوب برای شاخه های بریده شده ی کلم بروکلی  مناسب تر است. از آنجا که یخچال و فریزر خشک است، کلم بروکلی  را در یک کیسه پلاستیکی سوراخ دار قرار دهید.
    • کلم بروکلی را می توان تا یک سال در فریزر ذخیره کرد. اگر برداشت زیادی از کلم بروکلی داشتید و اگر نمی توانید تمام کلم بروکلی  را یکباره مصرف کنید، انجماد بهترین گزینه برای استفاده طولانی مدت است.
     
  4. آموزش برداشت کلم بروکلی مرحله  14
     
    4
    کلم بروکلی ها را بیرون بکشید و آن را در کمپوست قرار دهید. پس از اولین یخبندان در منطقه، بوته کلم بروکلی  را قبل از اینکه شروع به پوسیدگی کند، بیرون بکشید. اطمینان حاصل کنید که کلم بروکلی را از ریشه بیرون کشیده اید تا مطمئن شوید که کلم ها را کاملاً برداشت کرده اید.
    • اگر  یک توده کمپوست ایجاد کنید، می توانید کلم بروکلی را با توده ی مواد غنی از کربن و نیتروژن مانند برگ، پوسته تخم مرغ، دانه های قهوه و خرده سبزه ها اضافه کنید. برای غنی کردن خاک موقع کاشت، می توانید این مواد را به خاک اضافه کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# Guest
مفید وعالی بود .تشکر
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان