به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش تهیه جوانه ماش در خانه

مراحل آموزش تهیه جوانه ماش در خانه

تهیه جوانه ماش در خانه شامل سه مرحله:آموزش انتخاب دانه های ماشآموزش جوانه زنی ماش در شیشهآموزش جوانه زنی ماش تحت فشار

جوانه ی حبوباتی از جمله ماش، سبزی خام و تردی است که در بسیاری از غذاهای آسیایی و غذاهای سالم یافت می شود. جوانه ی ماش براحتی در داخل خانه رشد می کند و فرآیندشان تنها چند روز طول می کشد تا تکمیل شود. رشد جوانه های ماش در داخل خانه یک تلاش ایده آل برای افرادی است که علاقه مند به یادگیری کاشت مواد غذایی مصرفی خود هستند و همچنین یک پروژه سرگرم کننده برای بچه ها است؛ زیرا آنها می بینند که جوانه ها چگونه رشد می کنند.

1

آموزش انتخاب دانه های ماش

  1. تهیه جوانه ماش در خانه 1
    1
     ماش های کوچک یا بذرهای ماش را انتخاب کنید. تقریباً هر گونه ماش یا حبوباتی را می توان جوانه دار کرد، اما ماش ها و حبوبات ریز و کوچک به طور کلی بهترین انتخاب هستند. رقم های با سایز بزرگ، بیشتر در معرض توسعه کپک در شرایط مرطوب برای مدت زمان طولانی هستند.
    • دانه ی ماش اغلب برای جوانه دار کردن مورد استفاده قرار می گیرند.
    • دانه های لوبیا آزوکی، عدس، بذرهای یونجه، بذرهای روغنی و بذرهای کلم نیز نسبتا کوچک هستند و کار با آنها ساده و آسان می باشد.
     
  2. تهیه جوانه ماش در خانه 2
    2
    در ابتدا دانه های موردنظر را خشک کنید. ماش تازه اگر به سرعت استفاده شود نتیجه خیلی بدی می دهد. ماش خشک شده در هنگام رشد جوانه های ماش بهتری عمل می آورند، اما باید از ماش تازه خشک شده برای دسترسی به بهترین نتایج استفاده کنید. ماشی که در سال گذشته خشک شده یا خریداری شده است، بیشترین پتانسیل جوانه زنی را دارد.
     
  3. تهیه جوانه ماش در خانه 3
    3
    اطمینان حاصل کنید که ماش یا دانه ای که انتخاب می کنید عاری از بیماری باشد. پاتوژنها، میکروارگانیسم های مضر هستند که می توانند باعث بیماری شوند. ماش های تأیید شده یا ماش هایی که خودتان برداشت کرده اید و خودشان خشک شده اند، برای استفاده، ایمن تر هستند.
     
 

2

آموزش جوانه دار کردن ماش در شیشه

  1. تهیه جوانه ماش در خانه 4
    1
    یک شیشه مربایی را بشویید و تمیز کنید. در بسیاری از مراکز عرضه مواد کشاورزی می توانید یک شیشه برای جوانه زنی  با یک درب پلاستیکی پیدا کنید یا از هر شیشه ی مربای استاندارد می توان استفاده کنید. آن را کاملا با آب گرم و صابون بشویید. شما همچنین می توانید از یک ظرف کوچک پلاستیکی استفاده کنید، مثلا ظروف مستطیل شکل.
     
  2. تهیه جوانه ماش در خانه 5
    2
    ماش ها را بشویید. ماش ها را در یک صافی قرار دهید و آب سرد روی آنها بریزید.
     
  3. تهیه جوانه ماش در خانه 6
    3
    یک پنجم شیشه مربا را با دانه های ماش پر کنید . بهتر است از مقدار کمی ماش استفاده کنید، زیرا تعداد بیشتری ماش ممکن است برای رشد کپک و دیگر گونه های باکتری و قارچ ها راحتتر باشد.
     
  4. تهیه جوانه ماش در خانه 7
    4
     آب هم دمای اتاق را بر روی ماش ها بریزید. شیشه را تا بالا پر از آب کنید و آنرا با یک درب توری پلاستیکی بپوشانید.
     
  5. تهیه جوانه ماش در خانه 8
    5
    همچنین می توان، یک پارچه ی پارچه ی چیت یا پارچه کتانی (توری) بالای شیشه را بپوشانید. و آن را با یک بند پلاستیکی محکم کنید. پارچه های با تراکم بالا از جریان زیاد هوا جلوگیری می کند و باعث رشد کپک ها می شود. از درپوش های فلزی نیز استفاده نکنید.
     
  6. تهیه جوانه ماش در خانه 9
    6
    شیشه را روی کابینت، دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. اجازه دهيد تا ماش ها حدود 8 تا 10 ساعت خیس بخورند.
     
  7. تهیه جوانه ماش در خانه 10
    7
    آب های داخل شیشه را از طریق درب پلاستیکی یا پارچه ای بیرون بریزید. ظرف را باز کنید، آب خنک تا ولرم را بر روی ماش ها ریخته و آنها را تکان دهید. ظرف را مجددا باز کنید و دوباره آب را تخلیه کنید.
     
  8. تهیه جوانه ماش در خانه 11
    8
    شیشه ی درپوش دار را در یک محل گرم و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. قفسه ی تاریک بهتر نتیجه می دهند. شستشو و تخلیه آب مجدد ماش ها باید دو بار در روز انجام شود. ماش های شسته شده را تمیز و مرطوب نگه دارید.
     
  9. تهیه جوانه ماش در خانه 12
    9
    نظارت بر رشد جوانه های ماش را تا چند روز بعد ادامه دهید. رشد جوانه ها معمولا طی دو تا سه روز شروع می شود و جوانه ها معمولا پس از چهار تا پنج روز آماده مصرف می شوند.
     
  10. تهیه جوانه ماش در خانه 13
    10
    هنگامی که جوانه های ماش بین یک تا سه اینچ (2.5- 8 سانتی متر) بلند شدند، جوانه ها را بردارید. جوانه ها را بشویید، آبش را تخلیه کنید و جوانه های ماش را بر روی یک حوله کاغذی بمدت 8 ساعت پخش کنید تا زمانی که آب اضافی آنها تبخیر شود.
     
 

3

آموزش جوانه زنی ماش تحت فشار

  1. تهیه جوانه ماش در خانه 14
    1
    نصف پیمانه ماش را  با آب سرد بشویید. شستشوی ماش، بیشتر خاک و باکتری را که به سطح بیرونی ماش گیر کرده است را از بین می برد و مانع از آلودگی آبی می شود که در نهایت برای خیساندن ماش ها استفاده می شود.
     
  2. تهیه جوانه ماش در خانه 15
    2
    ماش ها را در یک ظرف کوچک قرار دهید و روی آنها آب خنک بریزید. اجازه دهید دانه ها برای حداقل یک ساعت یا حداکثر به مدت یک شب خیس بخورند.
     
  3. تهیه جوانه ماش در خانه 16
    3
    آب داخل ظرف را تخلیه و با آب سرد شستشو دهید. شستشوی  یکبار دیگر ماش ها، خاک و باکتری های اضافی را پاک می کند.
     
  4. تهیه جوانه ماش در خانه 17
    4
    یک دستمال تمیز یا حوله کاغذی کف یک صافی تخت قرار دهید. از یک دستمال با عرض زیاد، مانند دستمال کتانی سبک استفاده کنید. ماش ها را داخل صافی و روی دستمال بریزید.
     
  5. تهیه جوانه ماش در خانه 18
    5
    دستمال تمیز یا دستمال کاغذی دیگری بر روی حبوبات قرار دهید تا آنها را پوشانید. از یک دستمال کتانی سبک و یا از یک پارچه سبک قابل تنفس مشابه استفاده کنید.
     
  6. تهیه جوانه ماش در خانه 19
    6
    ماش ها را وقتی رویشان پوشیده، با آب سرد بشویید. اجازه دهید آب آن تخلیه شود.
     
  7. تهیه جوانه ماش در خانه 20
    7
    صافی را به همراه ماش ها داخل یک سطل کوچک بگذارید. سطل باید دو برابر اندازه صافی باشد، اما نیازی به اندازه ی بزرگتر نیست.
     
  8. تهیه جوانه ماش در خانه 21
    8
    یک کیسه سه تا پنج پوندی (1-3 کیلوگرم) از سنگ های کوچک بر روی ماش ها قرار دهید. سنگ های شیشه ای تزئینی نیز مناسب هستند، از هر نوع سنگی که استفاده کردید باید فشار کافی روی ماش ها وارد کند.
     
  9. تهیه جوانه ماش در خانه 22
    9
    سطل را در یک گوشه تاریک یا کمد قرار دهید. شما باید ماش ها را در تاریکی نگه دارید. در غیر این صورت، آنها ممکن است شروع به سبز شدن کنند و تلخ شوند.
     
  10. تهیه جوانه ماش در خانه 23
    10
    هر 3 ساعت یکبار دستمال روی ماش ها را عوض کنید، بعد از 12 ساعت انتظار، تغییرات دیده می شود. شما همچنین باید ماش ها را بشویید و هر بار که دستمال را عوض می کنید، اجازه دهید آب سبد نیز تخلیه شود. این روند ماش ها را تمیز و مرطوب نگه می دارد.
     
  11. تهیه جوانه ماش در خانه 24
    11
    هنگامی که اندازه ی جوانه های ماش بین یک تا سه اینچ (2.5- 8 سانتی متر) رسید، جوانه ها آماده اند. فقط باید چند روز بیشتر باقی بماند. سپس جوانه ها را بشویید و آنها را در یک سطح تمیز برای مدت هشت ساعت خشک کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان