به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

کاشت لوبیا سبز با دانه

مراحل کاشت لوبیا سبز با دانه

کاشت لوبیا سبز با دانه شامل چهار بخش:آموزش انتخاب لوبیاآموزش آماده سازی لوبیا برای کاشتآموزش کاشت دانه های لوبیاآموزش برداشت لوبیاها


لوبیا گیاه بسیار مناسبی برای باغبانان تازه کار است، زیرا کاشت، نگهداری و برداشت ساده ای دارد. لوبیا ارزش غذایی بسیار زیادی دارد، به همین دلایل است که باید بیشتر در باغها کاشته شود. تصمیم بگیرید دانه ی لوبیا یا لوبیا فرنگی را می خواهید بصورت ستونی یا بوته ای پرورش دهید، که در کل هر دو روش، روند آسانی است و شما می توانید لوبیا را در پاییز برداشت کنید.

 

بخش 1

آموزش انتخاب لوبیا

  1. Image titled Grow a Bean Plant Step 1
    1
    درباره دو نوع مختلف لوبیا اطلاعات لازم را کسب کنید. به طور کلی، دو نوع لوبیا وجود دارد: دانه مغذی لوبیا (shell beans) و لوبیا فرنگی ( snap beans). هر دو نوع لوبیا می توانند هم به شکل ستونی و هم بوته ای رشد کنند، اما غلاف های لوبیایشان، آنها را منحصر به فرد می کند. دانه مغذی لوبیا عمدتا از غلاف خود حذف می شوند تا خورده شوند و بعدا برای مصرف تازه یا خشک شدن مصرف می شوند. لوبیا فرنگی معمولا همراه غلاف خورده می شوند و فقط تازه می خورند (برای استفاده بعدی نباید خشک نشوند). شما می توانید چندین نوع مختلف لوبیا را به طور مستقیم و در کنار یکدیگر پرورش دهید، چرا که گیاهان لوبیا خود گرده افشانی کرده و یکدیگر را آلوده نمی کنند.
    • دانه های مغذی لوبیای رایج شامل لوبیا سیاه، باقلا، لوبیا چشم بلبلی، نخود گاربانزو و لوبیا قرمز است.
    • لوبیافرنگی های پرطرفدار شامل لوبیا سبز، لوبیا آزوکی، ماش (mung لوبیا ماری یا مارچوبه و لوبیا زینتی هستند.
     
  2. Image titled Grow a Bean Plant Step 2
    2
    یک نوع لوبیا بالارونده برای کاشت در نظر بگیرید. لوبیا بالارونده ( pole-bean) یک نوع لوبیایی است که بصورت رونده رشد کرده و باید با یک داربست یا ستون نکهداری شود. لوبیا بالارونده به طور متوسط ​​5-  6 فوت (1.5-2 متر) ارتفاع رشد می کنند و می توانند دانه مغذی لوبیا یا لوبیا فرنگی را نیز رشد دهند. لوبیا بالا رونده به طور کلی در دمای سردتر از تابستان و زیر دمای 50 درجه در تابستان رشد می کند. در ایالات متحده، در ایالت شمالی رشد می کنند.
    • شما می توانید از هر سیستم نگهداری ( ستون، داربست، حصار، میله، و غیره) که لوبیا بتواند روی آن بالا رود، استفاده کنید.
     
  3. Image titled Grow a Bean Plant Step 3
    3
    یک واریته از لوبیای بوته ای برای کاشت در نظر بگیرید. لوبیای بوته ای (Bush beans) یک نوع لوبیا هستند که بصورت بوته ای رشد می کنند و برای نگهداری گیاه نیاز به یک داربست یا ستون نخواهند داشت. به طور کلی، لوبیای بوته ای در محیط گرم با درجه حرارت تابستان و بالاتر از 100 درجه بهتر رشد می کنند. در ایالات متحده،  در ایالات جنوبی رشد می کنند. لوبیای بوته ای باید در ردیف های بزرگ کاشته شود، و نیاز به فضای بیشتری نسبت به لوبیای بالارونده دارد.
    • واریته های لوبیای بوته ای که به نام "نیم رونده" نامیده می شود ترکیبی از بوته ای - بالارونده است، و ممکن است نیاز به برخی از قیم ها و یا قرار دادن در نزدیکی حصار برای ثبات داشته باشند.
     
 

بخش 2

آموزش آماده سازی لوبیا برای کاشت

  1. Image titled Grow a Bean Plant Step 4
    1
    طرح باغ خود را برای کاشت لوبیاها انتخاب کنید. لوبیا گیاهان انعطاف پذیری هستند، که قادر به رشد در نور و سایه می باشند. در صورت امکان، یک طرح با  نور جزیی یا زیاد نتخاب کنید. از آنجا که لوبیای بالارونده عمدتا به سمت بالا رشد می کنند، شما فقط نیاز به یک فضای کوچک برای آنها دارید. لوبیا بوته ای به سمت بیرون می روید، به این معنی که آنها نیاز به فضای بیشتری دارند؛ یک قطعه زمین با عرض  2-3 فوت (0.6-0.9 متر) انتخاب کنید و یا به اندازه ای که خودتان مدنظرتان است  (بطوری که تعداد کل لوبیاهایی که می خواهید بکارید را پوشش دهد).
     
  2. Image titled Grow a Bean Plant Step 5
    2
    زمان کاشت لوبیا را بدانید. لوبیا باید پس از آخرین یخبندان گذشته، و معمولاً در ماه های بهار، کاشته شود. کاشت لوبیا در اوایل فصل باعث می شود بذرها منجمد شده و از بین بروند، در حالیکه اگر کاشت لوبیا خیلی دیرتر از زمان مورد نظر شود، ممکن است زمان کافی برای برداشت محصول لوبیا در پاییز نداشته باشید. برای پیدا کردن بهترین زمان کاشت لوبیا منطقه خود با اداره ی ترویج کشاورزی منطقه خود مشورت کنید.
     
  3. Image titled Grow a Bean Plant Step 6
    3
    نحوه ی کاشت لوبیا را بدانید. لوبیا یکی از معدود گیاهانی است که نباید نشاء آن در داخل خانه آماده یا نشاءآن به باغ انتقال داده شود. به این علت که لوبیا یک ساختار ریشه ای ظریف دارد که به راحتی آسیب می بینند و ممکن است موقع انتقال زنده نماند. در نتیجه، شما باید بذر لوبیا  را به طور مستقیم در زمین و موقع بهار بکارید.
     
  4. Image titled Grow a Bean Plant Step 7
    4
    خاک را برای کاشت لوبیا آماده کنید. لوبیا در خاک با زهکشی خوب و مقدار زیادی مواد مغذی بهتر رشد می کند. برای تهیه خاک،  کمپوست باغی و خاک سطحی باغ را با خاک باغتان مخلوط کنید. با استفاده از یک کج بیل، خاک را به طور کامل شخم بزنید و هر تکه ی رس مانندی را خُرد کنید. ترکیب کمپوست در خاک کمک می کند تا مقدار زیادی مواد مغذی برای کمک به رشد لوبیا فراهم شود.
    • لوبیا حاوی نیتروژن هستند، به این معنی که آنها می توانند نیتروژن را از هوا جذب کنند و حاصلخیزی خاک را بیشتر کنند. آنها این کار را با همزیستی با یک باکتری انجام می دهند. اگر قبلا لوبیا در باغتان نکاشته اید، یک محلول باکتریایی باید به خاک اضافه کنید. شما می توانید بذر لوبیا را با کمی خاک مخلوط کنید، و یا مقداری خاک در هر سوراخ هنگام کاشت، به لوبیاها اضافه کنید.
     
  5. Image titled Grow a Bean Plant Step 8
    5
    داربست ها را برای کاشت لوبیاها نصب کنید. اگر شما در حال کاشت لوبیاهای بالارونده هستید، قبل از کاشت لوبیا، باید داربستها را در زمین قرار دهید. در هر منطقه خاصی که قصد دارید گیاه لوبیا را بکارید، داربست ها، قیم ها یا ستون ها را بگذارید. برای رشد لوبیا، آنها به طور طبیعی خود را در اطراف ساختار برای حمایت از باد، نگه می دارند.   اگر آب و هوای بد و یا بادهای شدیدی وجود دارد، گودال های عمیقی برای تثبیت داربستها/ستون ها حفر کنید.
     
 

بخش 3

آموزش کاشت دانه های لوبیا

  1. Image titled Grow a Bean Plant Step 9
    1
    برای کاشت دانه لوبیا سوراخ حفر کنید. برای کاشت لوبیا بالارونده باید یک بذر در هر سوراخ وجود داشته باشد و هر دانه حداقل 3 اینچ (7.6 سانتیمتر)  از بذر بعدی فاصله داشته باشد. لوبیا بوته ای باید یک بذر در هر سوراخ وجود داشته باشد و هر بذر حداقل 2 اینچ (5.1 سانتی متر) دورتر از بعدی باشد. سوراخ باید 1 اینچ عمق داشته باشد.
    • به یاد داشته باشید که لوبیا بوته ای نیاز به فضای بیشتر در میان گیاهان نسبت به لوبیا بالارونده دارد که این لوبیا بصورت عمودی رشد می کند.
     
  2. Image titled Grow a Bean Plant Step 10
    2
    بذرهای لوبیا را بکارید. با دقت یک دانه لوبیا را در سوراخ هایی که حفر کرده اید قرار دهید؛ ممكن است وسوسه شوید كه بذرهاي بیشتری را بطور همزمان بریزید، اما اين کار سبب خواهد شد كه گياهان بر سر فضا و مواد مغذي با هم رقابت كنند و احتمالا منجر به مرگ گياه می شود. هر بذر لوبیا را با 1-2 اینچ (1.5-5.1 سانتی متر) خاک باغی پوشش دهید.
     
  3. Image titled Grow a Bean Plant Step 11
    3
    دانه های لوبیا را به طور منظم آبیاری کنید. بلافاصله پس از کاشت لوبیا، بذرها برای جوانه زدن مقدار زیادی آب نیاز دارند. پس از کاشت، شما باید هر 2-3 روز بذرها را آبیاری کنید تا خاک همیشه مرطوب باشد. از آبیاری بیش از حد اجتناب کنید زیرا آب بیش از حد (گودال ها یا استخرهای موجود در خاک های سطحی) سبب پوسیدگی دانه ها می شود.
     
  4. Image titled Grow a Bean Plant Step 12
    4
    پس از جوانه زنی بذرها، یک لایه مالچ قرار دهید. مالچ ابزار فوق العاده مفید برای باغبانان جدید است. مالچ از درختان، برگ ها یا کاه ها ساخته شده است، که یک لایه از قسمت های خراب شده گیاهی است که شما می توانیدروی خاک سطحی در باغ قرار دهید. این کار از رشد علف های هرز در رطوبت جلوگیری می کند، که  برای گیاهان جدید خوب است. بعد از اینکه بذرهایتان چندین سانتی متر رشد کرد، یک لایه مالچ 1 اینچ (2 سانتیمتر) روی خاک باغ خود قرار دهید.
     
  5. Image titled Grow a Bean Plant Step 13
    5
    هر چهار هفته یک بار باغ را کوددهی کنید. کود، مواد مغذی را به خاک باغ اضافه می کند و به افزایش رشد لوبیا و برداشت کلی کمک می کند. کود از ترکیبی از سه ماده اولیه تشکیل شده است: نیتروژن، فسفر و پتاسیم. لوبیا به طور طبیعی مقدار زیادی نیتروژن تولید می کنند، به این معنی که شما باید کود با محتوای نیتروژن کم (مانند یک مخلوط 5-20-20) انتخاب کنید. 
    • اگر یک باکتری تثبیت نیتروژن در خاک دارید، دیگر نباید کود نیتروژن دار به خاک اضافه کنید. این باکتری ها به گیاهان لوبیا برای رشدشان کمک می کنند.
     
 

بخش 4

آموزش برداشت لوبیاها

  1. Image titled Grow a Bean Plant Step 14
    1
    غلاف ها را برداشت کنید قبل از اینکه شکل لوبیا در آن نشان داده شود. اگر می خواهید لوبیا  را تازه بخورید، وقتی غلاف لوبیا بزرگ و توپر است، آنها را بچینید. غلاف ها هنوز نباید شکل لوبیا را نشان دهند؛ چرا که در آن مرحله، لوبیا شروع به خشک شدن می کند. برداشت غلاف ها با پیچاندن بالای غلاف انجام می شود؛ آنها را پاره نکنید، زیرا این می تواند به گیاه آسیب برساند و از جوانه زنی غلاف های جدید جلوگیری کند.
    • اگر در زمان مناسب لوبیاها را برداشت کنید، گیاهان لوبیا می توانند برای چندین هفته به تولید غلاف های جدید ادامه دهند.
     
  2. Image titled Grow a Bean Plant Step 15
    2
    دانه های لوبیا را بر روی خود گیاه خشک کنید. اگر می خواهید دانه لوبیا را برای استفاده بعدی خشک کنید، فرآیند آسانی است: لوبیا را روی گیاه باقی بگذارید تا زمانی که کاملا خشک شود. این فرآیند معمولا بعد از رسیدن به اوج بلوغ، 1-2 ماه طول می کشد. شما می توانید بگویید که لوبیا کاملا خشک و آماده ذخیره و نگهداری هستند، زمانی که آنها درون غلاف ها صدا داشته باشند.
     
  3. Image titled Grow a Bean Plant Step 16
    3
    لوبیاها را برای استفاده بعدی فریز کنید. لوبیا تازه می تواند یخ زده و بعدا استفاده شود، اگر که شما آنها را تازه نمی خواهید بخورید و البته نمی خواهید آنها را نیز خشک کنید. نگران نباشید، آنها را در یک ظرف در بسته قرار داده و آنها را در فریزر خود قرار دهید. آنها بعد از اینکه  در فریزر قرار گرفتند، برای 6-9 ماه خوب باقی می مانند؛ برای هر بار استفاده اجازه دهید به دمای اتاق برسند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان