به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت لوبیا سبز

مراحل آموزش کاشت لوبیا سبز

آموزش کاشت لوبیا سبز شامل چهار بخش:آموزش آماده سازی زمین برای کاشت لوبیا سبزآموزش کاشت لوبیا سبزآموزش مراقبت های روزانه و طولانی مدت لوبیا سبزآموزش برداشت و ذخیره ی لوبیا سبز


لوبیا سبز به شرایط خاص، حساس است، لذا باید آنها را روزانه آبیاری کنید، اما بطور کلی، لوبیا سبز محصولی با کاشت و پرورش نسبتاً ساده در تابستان و پاییز می باشد. شما می توانید هر دو واریته bush (ارقام پا کوتاه) و  pole  (ارقام پا بلند) لوبیا سبز را در شرایط مشابه و یکسان بکارید. مهم نیست که چه نوعی انتخاب می کنید، کاری که باید انجام دهید، مهم است.

 

بخش 1

آموزش آماده سازی زمین برای کاشت لوبیا سبز

  1. Image titled Grow Green Beans Step 1
    1
    یک واریته از لوبیا سبز برای کاشت، انتخاب کنید. دو واریته ی اصلی از لوبیا سبز به نام لوبیا سبز پا کوتاه و لوبیا سبز پا بلند وجود دارد. لوبیا سبز پا کوتاه  به صورت افقی روی زمین پخش می شود در حالیکه لوبیا سبز پا بلند به ارتفاع بلند و حالت عمودی برای رشد نیاز دارند.
    • واریته های پا کوتاه پیشنهادی لوبیا سبز برای اکثر مناطق شامل لوبیا سبز پا کوتاه دریاچه آبی  (Bush Blue Lake) و لوبیا سبز Bountiful است.
    • واریته های پا بلند پیشنهادی لوبیا سبز برای اکثر مناطق شامل  لوبیا سبز Fortex و لوبیا سبز Kentucky Wonder است.
     
  2. Image titled Grow Green Beans Step 2
    2
    یک نقطه آفتابی برای کاشت لوبیا سبز انتخاب کنید. لوبیا سبز نیاز به مقدار زیادی نور خورشید دارد تا بدرستی رشد کند، بنابراین سعی کنید منطقه ای از باغ خود را انتخاب کنید که لوبیا سبز نور کامل را در محل کاشت دریافت کند.
    • از آنجا که لوبیا سبز در خاک بسیار مرطوب بخوبی رشد نمی کنند، باید از مکان های سایه دار اجتناب کنید، زیرا سایه، به خاك  برای حفظ رطوبت بطور طولانی مدت، کمک می کند.
     
  3. Image titled Grow Green Beans Step 3
    3
    در صورت نیاز، خاک را اصلاح کنید. لوبیا سبز در خاک لومی رشد می کنند، بنابراین اگر باغ شما دارای خاک رسی سنگین و یا خاک شنی باشد، قبل از کاشت لوبیا سبز آن را با مواد آلی اصلاح کنید.
    • خاک لومی تیره و خرد است. خاک را با فشار دادن آن بین دستان خود تست کنید. خاک لومی بصورت یک توپ باقی می ماند و خاك شنی بطور کامل از هم جدا می شود. خاك لومي در ابتدا شكل خود را حفظ مي كند اما هنگام لمس كردن خرد می شود.
    • اگر برای کاشت لوبیا سبز با خاک رس کار می کنید، 2 اینچ (5 سانتیمتر) کود یا کمپوست روی سطح خاک پخش کنید و آن را با یک فوت (30 سانتی متر) از خاک سطحی و با استفاده از بیل یا چنکگ ترکیب کنید. اگر خاک خیلی سنگین باشد، می توانید خاک اره و یا ماسه را با خاک مخلوط کنید.
    • اگر با خاک شنی کار کنید، همان مقدار کودهای سنگین یا کمپوست را در خاک مشابه با کود پخش می کنید، اما خاک اره را حذف کنید.
    • مهم نیست که چه نوع خاکی دارید، فقط باید اطمینان حاصل کنید که منطقه کاشت لوبیا سبز عاری از علف های هرز، زباله، سنگ و سایر خرابی ها است.
     
  4. Image titled Grow Green Beans Step 4
    4
    قبل از کاشت بذر لوبیا سبز، کود را در خاک اعمال کنید. لوبیا سبز به مقدار زیادی مواد مغذی نیاز ندارد، اما کاربرد مقدار کمی از  کودهای نسبتاً متعادل نیز می تواند به گیاهان لوبیا سبز کمک کند تا محصول بیشتر تولید کنند.
    •  کود 10-20-10 را به آرامی در خاک اعمال کنید. در این نوع کود غلظت فسفر کمی بیشتر از نیتروژن یا پتاسیم است، بنابراین برای تولید محصول لوبیا سبز با عملکرد زیاد مناسب است.
     
 

بخش 2

آموزش کاشت لوبیا سبز

  1. Image titled Grow Green Beans Step 5
    1
    بعد از گذشت یخبندان بهاره بذرهای لوبیا سبز را در بیرون بکارید. حداقل دمای مطلق خاک برای بذرهای لوبیا سبز 48 درجه فارنهایت (9 درجه سانتیگراد) است. اگر دمای خاک پایینتر از این مقدار باشد، حتی در شب، بذرهای لوبیا سبز ممکن است بخوبی جوانه نزنند.
    • بهترین درجه حرارت خاک در مرحله کاشت 55 درجه فارنهایت (12 درجه سانتیگراد) است. در حالت ایده آل، هنگامی که گیاهان لوبیا سبز به مرحله ظهور می رسند، درجه حرارت باید تا 77 درجه فارنهایت (25 درجه سانتیگراد) گرم شود.
     
  2. Image titled Grow Green Beans Step 6
    2
    برای کاشت لوبیا سبزها، در صورت لزوم یک داربست بسازید. اگر لوبیا سبز پاکوتاه کاشتید، به داربست یا انواع فنس ها نیز نیازی نیست، اما اگر شما لوبیا سبز پا بلند می کارید، رشد محصول بدون داربست به شدت مانع رشد و کاهش عملکرد گیاهان لوبیا سبز خواهد شد.
    • ساده ترین قیم برای لوبیاسبز پا بلند، استفاده از داربست و فنس های حیوانات است. که بخش کوچکی از فنس های سیمی است که در حدود 16 تا 5 فوت (5 تا 1.5 متر) اندازه گیری شده است. قبل از کاشت بذر لوبیا سبز، فنس را پشت محصولات نصب کنید.
    • شما همچنین می توانید از یک داربست هرمی سنتی یا یک قیم فلزی یا پلاستیکی استفاده کنید. یک قیم در پشت محل کاشت لوبیا سبز قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که زیر 4 اینچ (10 سانتیمتر) یا بیشتر در زیر زمین باشد.
     
  3. Image titled Grow Green Beans Step 7
    3
    هر بذر لوبیا سبز را در عمق 1 تا 2 اینچ (2 تا 5 سانتیمتر) بکارید. هر بذر لوبیا سبز باید حدود 2 تا 4 اینچ (5-10 سانتیمتر) فاصله داشته باشد و به آرامی با خاک نرم روی بذرها را بپوشانید.
    • اگر خاک کمی شنی است، بذرهای لوبیا سبز را کمی عمیق تر بکارید.
     
  4. Image titled Grow Green Beans Step 8
    4
    مالچ را در خاک اعمال کنید. مالچ تراشه چوب استاندارد برای لوبیا سبز بخوبی عمل می کند. مالچ می تواند مانع از سرد شدن بیش از حد و یا بیش از حد گرم خاک شود، و همچنین باعث می شود كه رطوبت كافی در خاک باقی بماند.
    • دیگر مالچ های خوب عبارتند از کاه و کلش خشک شده و خرده چمن های سالم .
    • مالچ همچنین می تواند از گسترش علف های هرز جلوگیری کند.
    • پس از آغاز گرم شدن خاك، حدود 2 تا 3 اینچ (5 تا 7 سانتیمتر) از مالچ را روی گیاهان لوبیا سبز قرار دهید.
     
  5. Image titled Grow Green Beans Step 9
    5
    هر دو هفته یکبار بذر های لوبیا سبز اضافی را بکارید. می توان هر دو هفته یکبار بذرهای لوبیای سبز را بکارید اگر که می خواهید در تمام تابستان و پاییز  برداشت مستمر داشته باشید.
    • اگر آماده ی برداشت لوبیا سبزها هستید، کاشت بذرهای جدید را نادیده بگیرید.
    • بنابراین توجه داشته باشید، که آب و هوای بیش از حد گرم می تواند باعث شکوفه دهی و تشکیل غلاف زودرس در لوبیا سبزها شود. اگر در منطقه ای با تابستان های خیلی گرم زندگی می کنید، ممکن است نیاز به توقف فصل رشد لوبیا سبز در طول داغترین ماه های سال باشد.
     
  6. Image titled Grow Green Beans Step 10
    6
     برای کاشت لوبیا سبز 10 تا 12 هفته قبل از اولین یخبندان احتمالی پاییز صبر کنید. برای دستیابی به محصول نهایی لوبیا سبز در فصل پاییز، باید بذرها را حدود 3 ماه قبل از مواجه با اولین یخبندان احتمالی بکارید. زمان اولین یخبندان بسته به منطقه ای که در آن زندگی می کنید متفاوت خواهد بود.
    • اگر اولین یخبندان قبل از اینکه محصول نهایی لوبیا سبز آماده برداشت شود رخ دهد، شکوفه ها یا غلاف ها ممکن است قبل از ظهور بر زمین بیافتند. حتی اگر یخبندان فقط در شب اتفاق افتد و دمای طول روز هنوز در محدوده ایده آل باشد، این موضوع حقیقت دارد .
     
 

بخش 3

آموزش مراقبت های روزانه و طولانی مدت لوبیا سبز

  1. Image titled Grow Green Beans Step 11
    1
    گیاهان لوبیا سبز را بطور مرتب آبیاری کنید. آبیاری گیاهان باید صبح ها انجام شود و در روزهای ابری یا بارانی آبیاری صورت نگیرد. در روزهای آفتابی، در حدی که رطوبت، شاخ و برگ گیاهان را غرق در آب نکند، آبیاری کنید.
    • از خیساندن بذرهای لوبیای سبز قبل از کاشت و یا بلافاصله پس از کاشت، اجتناب کنید. هنگامی که بذرها در معرض رطوبت بیش از حد قرار می گیرند، بذرهای لوبیا سبز تمایل به ترک و شکستن خواهند داشت.
    • در دوران رشد لوبیا سبز، آبیاری بیش از حد زیاد یا خیلی کم می تواند شکوفه ها و غلاف ها را قبل از بلوغ کاهش دهد.
    • به گیاهان لوبیا سبز حدود 1 اینچ (2.5 سانتی متر) آب در هفته بدهید.
     
  2. Image titled Grow Green Beans Step 12
    2
    کمی کود متعادل اعمال کنید. در واقع لوبیا سبز می تواند با کمترین مواد مغذی نیز بخوبی رشد کند و استفاده از کودهای زیاد می تواند سبب ایجاد بیش از حد شاخ و برگ و درنتیجه کاهش عملکرد لوبیا سبز شود.
    • به عنوان یک قاعده کلی، فقط باید کود را زمانی در خاک لوبیا سبز اعمال کنید که سطح مواد مغذی خاک در یک منطقه خاص بسیار پایین باشد.
    • اگر خاک از مواد مغذی بی بهره باشد، می توانید برای ایجاد تعادل یک بار در هفته گیاهان لوبیا سبز را با استفاده از کود تند رهش، کوددهی کنید.
    • لوبیا سبز، خاک با pH بین 6.0 و 6.5 را ترجیح می دهد. اگر خاک بسیار اسیدی یا قلیایی باشد، ممکن است به کاربرد کودهای فرموله شده برای تعادل pH خاک نیاز داشته باشید.
    • اگر خاک تا حدودی شنی باشد، ممکن است به افزودن کود غنی از نیتروژن یکبار پس از تشکیل اولین نهال و یکبار دیگر پس از اینکه گیاهان به مرحله شکوفه دهی برسند، نیاز داشته باشید.
     
  3. Image titled Grow Green Beans Step 13
    3
    علف های هرز را در صورت لزوم حذف و جمع آوری کنید. علف های هرز می توانند لوبیا سبز را خفه کنند، و  ظهور آنها را بر روی سطح مشکل می  سازد. علفهای هرز را بمحض  اطمینان از رشد لوبیا سبز، از بین ببرید.
    • هنگام از بین بردن علف های هرز، آنها را بیش از حد از عمق بیرون نکشید. لوبیا سبز دارای ریشه های کم عمق و سطحی است، و حفاری بیش از حد عمیق در خاک می تواند باعث آسیب به ریشه های گیاه شود.
    • حذف علف های هرز را زمانی که شاخ و برگ ها مرطوب هستند انجام ندهید ازیرا انجام این کار خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.
     
  4. Image titled Grow Green Beans Step 14
    4
    مراقب آفات و بیماری ها باشید. چندین آفات و بیماری وجود دارد که لوبیا سبز معمولا قربانی آنها می شوند. در صورت نیاز، این گیاهان را با حشره کش ها و قارچ کش های ارگانیک کنترل نمایید.
    • لوبیا سبز بخصوص برای شته ها، کرم های ریز، کرم های بُرنده، سوسک های مکزیکی و سوسک ژاپنی جذاب هستند و لوبیا سبز به خصوص در برابر کپک سفید و ویروس موزاییک بسیار ضعیف هستند.
    • از شر کرم های بُرنده با حشره کش بیولوژیک Bacillus thuringiensis خلاص شوید. برای از بین بردن شته ها و کرم های ریز از کاربرد آب جداَ خودداری کنید.
    • روغن نئم  (Neem) و گوگرد معمولا قارچ کش های مناسبی هستند.
     
 

بخش 4

آموزش برداشت و ذخیره ی لوبیا سبز

  1. Image titled Grow Green Beans Step 15
    1
    لوبیا سبز را در مرحله نارسی بچینید. غلاف ها باید سفت و محکم باشند و شما باید بتوانید دانه ها را از گیاه بیرون بیاورید بدون اینکه ساقه ها را پاره کنید.
    • توجه داشته باشید که نباید اجازه دهید درون دانه ها بطور کامل توسعه و بالغ شوند. در مرحله توسعه یافتگی کامل، و بلوغ، دانه های داخلی سفت و سخت خواهند شد.
    • لوبیا سبز معمولا زمانی که به اندازه یک مداد کوچک شد  آماده برداشت است.
    • برداشت لوبیا سبز معمولا 50 تا 60 روز پس از کاشت و 15 تا 18 روز پس از مرحله شکوفه دهی کامل، صورت می گیرد.
     
  2. 2
    لوبیا سبز را در یخچال قرار دهید. لوبیا سبز را در یک ظرف در بسته در یخچال نگهدارید و در فریزر حدود 4 تا 7 روز نگه دارید.
    • با فریز کردن، کنسرو کردن و ترشی کردن می توانید لوبیا سبز را برای مدت طولانی نگهداری کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+3 # حمید حاجتی
سلام قبل از کشت سم خاصی نیاز هست ؟؟؟؟
در مراحل رشد کود لازم هست؟
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان