به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت لوبیا لیما

مراحل آموزش کاشت لوبیا لیما

آموزش کاشت لوبیا لیما شامل سه بخش می باشد:آموزش آماده سازی بذرهای لوبیا لیماآموزش کاشت و پرورش لوبیا لیماآموزش برداشت لوبیا لیما

لوبیا لیما بومی آمریکای مرکزی و جنوبی می باشد و در دمای 60 تا 70 درجه فارنهایت (15-21 درجه سانتیگراد) رشد بهتری دارند. لوبیا لیما حاوی مواد مغذی است  و رشد آسانی دارد. برای یادگیری کاشت لوبیا لیما مقاله زیر را بخوانید.
 نکته: لوبیا لیما حاوی مقادیر فراوان فیبر غذایی است که برای جلوگیری از افزایش کلسترول خون توصیه می شود.  

بخش 1

آموزش آماده سازی بذرهای لوبیا لیما

  1. کاشت لوبیا لیما 1
    1
    بذرهای لوبیا لیما را خریداری کنید. دو واریته ی اصلی از لوبیا لیما وجود دارد: لوبیا لیما بوته ای (غیربالارونده) و لوبیا لیما بالارونده. که به ترتیب دارای رشد محدود و نامحدود هستند. لوبیا لیما گیاه یک ساله هستند، به این معنی که آنها در یک فصل و یکبار در سال رشد می کنند. بذرهای لوبیا لیما در گلخانه ها و یا فروشگاه باغبانی موجود می باشند.
    • لوبیا لیمای غیربالارونده تمایل به بلوغ بسیار زود دارند. آنها را گیاهان "محدود" نیز می نامند، زیرا آنها در یک زمان، تمام دانه ها را تولید می کنند. بوته ها تا 30- 90 سانتیمتر رشد می کنند. اگر  در حال رشد  لوبیا لیما در یک گلدان هستید،  واریته های مختلف لوبیا غیربالارونده (مانند هندرسون یا فوردهوک) را بکارید.
    • واریته های رونده یا "نامحدود"  لوبیا لیما به آرامی رشد و به مرحله بلوغ می رسند، اما آنها در هر فوت مربع برداشت بهتری تولید می کنند و مشکلات بیماری کمتری دارند. یک گیاه بالارونده می تواند 2 تا 4 متر رشد کند. این میزان رشد واریته را در یک باغ کوچک در نظر بگیرید.
     
  2. کاشت لوبیا لیما 2
    2
    لوبیا را در یک  کیسه جوانه دار  کنید. لوبیا لیما را در یک حوله کاغذی مرطوب پنهان کنید، سپس حوله را داخل یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید. بذر بعد از چند روز جوانه می زند، ساقه و ریشه های کوچک شان رشد می کنند. هر  لوبیا لیما باید بصورت یک ساقه برجسته و قابل توجه ظاهر شود.
     
  3. کاشت لوبیا لیما 3
    3
    نشاءهای لوبیا لیما را در گلدان آماده کنید. اگر در یک منطقه با یک دوره رشد کوتاه زندگی می کنید، بذرهای لوبیا لیما را در گلدان های نشاء تقریبا 3-4 هفته قبل از آخرین یخبندان بهار، آماده کنید. هر بذر  لوبیا لیما را در زیر 1-2 اینچ (2-5 سانتی متر) خاک نرم  قرار دهید. سپس آنها را در یک محیط گرم و مرطوب نگه دارید، دما نباید سردتر از 60 درجه و گرم تر از 70 درجه فارنهایت (15-21 درجه سانتیگراد) باشد.
    • استفاده از کود قابل تجزیه یا گلدان کاغذی را برای کاشت  لوبیا لیما در نظر داشته باشید. نشاءهای لوبیا لیما ظریف و حساس بوده و انتقال آنها به زمین اصلی دشوار است، بنابراین امن ترین راه استفاده از گلدان است که می توانید آن را بطور مستقیم در زمین بکارید. سعی نکنید یک گلدان سفالی یا گلدان پلاستیکی را در زمین بکارید، زیرا این گلدان ها رشد گیاه لوبیا لیما را محدود می کنند.
     
 

بخش 2

آموزش کاشت و پرورش لوبیا لیما

  1. کاشت لوبیا لیما 4
    1
    بذرها یا نشاءهای لوبیا لیما را در اواسط بهار بکارید. لوبیا لیما بومی پرو است  و آنها در آب و هوای گرم  که دمای آنجا در طول فصل رشد حدود 60-70 درجه فارنهایت (15-21 درجه سانتیگراد) است، رشد بهتری دارند. بذرهای لوبیا لیما را بلافاصله پس از 2 تا 4 هفته پس از آخرین یخبندان بهار، زمانی که هوا شروع به گرم شدن کرد، بکارید. دمای هوا نباید کمتر از 60 درجه فارنهایت (15 درجه سانتیگراد) در شب باشد. اگر نشاءها را در داخل خانه آماده کردید، بکارید، یا اینکه مستقیماً بذرهای لوبیا لیما را بکارید.
    • در غرب میانه، لوبیا لیما معمولاً بین  اواخر اردیبهشت ماه و اوایل تیرماه کاشته می شوند.
    • اطمینان حاصل کنید که بذرهای گیاه  لوبیا لیما را خیلی زود نکاشته اید! زیرا آنها در زمین سرد و مرطوب پوسیده خواهند شد. و اگر شما  لوبیا لیماها را خیلی دیر کاشتید،  دمای بالا نیز می تواند رشد غلاف را مختل کند.
     
  2. کاشت لوبیا لیما 5
    2
    کاشت گیاه لوبیا لیمای غیربالارونده  بصورت متناوب است.  واریته های غیر بالارونده "محدود"  لوبیا لیما به طور همزمان تمام لوبیاهایشان آماده برداشت می شود، در صورتی که اگر قادر به فروش، طبخ و یا فریز کردن  تمام محصولات در طی 10-14 روز نباشید، تمام لوبیاها روی دستتان می ماند. اگر می خواهید برداشت تدریجی تری  داشته باشید، سعی کنید یک دسته جدید از  لوبیا لیما غیربالارونده را هر دو هفته و  6-8 هفته پس از آخرین یخبندان بکارید. در واقع باید برداشت  لوبیا لیما را طولانی تر کنید.
     
  3. کاشت لوبیا لیما 6
    3
    لوبیا لیما  را 1-2 اینچ در خاک نرم بکارید. لوبیا لیما غیربالارونده باید 4-6 اینچ (10-15 سانتیمتر) ، و  لوبیا لیما بالارونده نیز با فاصله ی 8 تا 10 اینچ  (20-25 سانتیمتر) از هم کاشته شوند. قسمت چشم لوبیا را به سمت پایین درخاک بکارید. اگر ردیف های کاشت لوبیا لیمای متعددی دارید، مطمئن شوید که بین ردیف ها 24-36 اینچ (60-90 سانتیمتر) برای دسترسی آسان و رشد نامحدود گیاهان فاصله گذاشته اید. مکان کاشت ترجیحاً آفتابی، با زهکش خوب و حاصلخیزی متوسط باشد. هدف خاکی است که کمی اسیدی بوده و pH آن 6/6 تا 6/8 باشد.
    • از مصرف خاک با نیتروژن بالا اجتناب کنید و از کودی که با نیتروژن اضافی به آن القا شده نیز استفاده نکنید. کود حاوی نیتروژن هر چند باعث رشد برگ های شاداب و پرآب در گیاه می شود، اما ممکن است رشد غلاف لوبیا را کاهش دهد.
    • اگر شما pH خاک را نمی دانید قبل از اینکه  لوبیا لیما را بکارید، تست خاک انجام دهید.
     
  4. کاشت لوبیا لیما 7
    4
    اطمینان حاصل کنید که یک ساختار نگهدارنده برای واریته های رونده  لوبیا لیما درست شود. لوبیای نامحدود به یک ستون و یا داربست برای رسیدن به پتانسیل کامل رشد خود نیاز دارد. به محض اینکه بذر (یا حتی زودتر) را کاشتید، داربست را نصب کنید تا ریشه های ظریف لوبیا در خطر نباشند. ستون چوبی یا فلزی با حداقل پنج فوت (1.5 متر) ارتفاع و قطر بیش از یک اینچ  (2-3 سانتی متر) را نصب کنید. نگهدارنده باید بطور ایمن در زمین در کنار گیاه قرار گیرد. همانطور که گیاه لوبیا رشد می کند، شما باید گیاه را تربیت کنید تا در قیم بپیچد.
    • هنگامی که  لوبیا لیما در اطراف قیم پیچید، گیاه روی آن رشد می کند و باید در اطراف قیم بدون هر گونه مداخله ای بالا رود.
     
  5. کاشت لوبیا لیما 8
    5
    به گلدان کاشت لوبیا لیما توجه کنید. اگر  لوبیا لیما را در یک گلدان کاشتید، مطمئن شوید که گلدان حداقل 8 تا 10 اینچ (20-25 سانتیمتر) عرض و به همان اندازه نیز عمق داشته باشد. فقط می توان یک بوته در هر گلدان کاشت. لوبیا بوته ای و غیربالارونده بهتر است برای کشت در گلدان مناسب هستند،  در صورتی که گلدان به اندازه کافی بزرگ باشد، برای کاشت لوبیا بالارونده مناسب است.
     
  6. کاشت لوبیا لیما 9
    6
    به طور مرتب  لوبیا لیما را آبیاری کنید. زمین را مرطوب نگه دارید، اما خیس نکنید. مراقب باشید آبیاری بیش از حد یا بسیار زیاد، مبادا نشاءهای حساس لوبیا لیما را غرق کنند. با این حال توجه داشته باشید که آنها در هر یک هفته (از طریق باران یا آبیاری) حدود یک اینچ (2-3 سانتیمتر) آب، در طول مراحل شکوفه دهی و رشد غلاف نیاز دارند. آب را در پایه گیاهان بریزید  و نه بر روی گیاه: زیرا بیماری و کپک می توانند در شاخ و برگ های مرطوب به طور مداوم رشد کنند.
    • برای حفظ رطوبت، مالچ را در اطراف پایه گیاه  لوبیا لیما پخش کنید. این کار باعث می شود که  هر روز گیاه آب داشته باشد، همانطور که فصل گرما شروع، و علف های هرز را نیز باید ریشه کن کرد.
    • آبیاری مکرر در گرمای تابستان بسیار مهم است. زمانی که آب و هوا بسیار گرم می شود، غلاف بذرهای لوبیا لیما  می تواند خشک و مرطوب شوند.
     
  7. 7
    دور کردن آفات از زمین کاشت لوبیا لیما . گیاهان را بطور منظم برای مشاهده نشانه های آفات بازبینی کنید. اگر هر نشانه ای از آفات پیدا کردید، سعی کنید آنها را شناسایی کنید تا بتوانید بهترین راه خلاص شدن از آنها را بیابید. آفات رایج در گیاهان لوبیا لیما عبارتند از سوسک کک، شته ها و کرم های ریز.
    • گاهی اوقات شما فقط می توانید از یک شلنگ آب برای اسپری آفت کش استفاده کنید. همچنین ممکن است  از صابون حشره کش یا خاک دیاتومه (diatomaceous) برای حذف آفات استفاده کنید.
      نکته: خاک دیاتومه از بقایای فسیلی جلبک‏ های تک سلولی تحت عنوان دیاتوم بوجود آمده ‏که حاوی حفرات ریزی هستند که توانایی جذب مولکول‏های موم اپی‏کوتیکول حشره را دارند که هنگام تماس با کوتیکول حشرات لایه مومی کوتیکول را جذب کرده، و  باعث ایجاد خراش بر روی سطح کوتیکول شده و سبب از دست رفتن آب بدن و مرگ آفات می ‏شود.
     
 

بخش 3

آموزش برداشت لوبیا لیما

  1. کاشت لوبیا لیما 10
    1
    صبر کنید تا گیاهان لوبیا لیما بالغ شوند. واریته های غیربالارونده لوبیا لیما را  60-70 روز از پس کاشت، برداشت کنید و لوبیاهای بالارونده را  85 تا 90 روز پس از کاشت برداشت کنید. این گیاهان گل می دهند، گل ها می میرند و غلاف های بذری ظاهر می شوند. اگر در حال کاشت لوبیا بوته ای هستید، تمام برداشت ها همزمان خواهند بود. اگر لوبیا بالارونده را کاشتید، انتظار می رود که یک یا دو ماه طول بکشد.
     
  2. کاشت لوبیا لیما 11
    2
    هنگامی که غلاف های لوبیا لیما سبز روشن و توپر شدن زمان برداشت است. صبور باشید، اما خیلی منتظر نمانید. اگر لوبیا لیما روی گیاه خشک شوند، آنها سفت و عملاً غیرقابل خوراکی خواهند شد. برای تست رسیده بودن، به آرامی غلاف بذر را بکشید تا متوجه شوید آماده ی برداشت است یا خیر. اگر لوبیا به راحتی بالا رود،  رسیده و آماده است. اگر به گیاه چسبیده باشد، ممکن است چند روز بیشتر طول بکشد تا آماده برداشت شود.
    • به محض آماده شدن، غلاف ها را بچینید. این کار باعث تحریک گیاه  لوبیا لیما برای تولید غلاف های جدید می شود. هنگامی که شما اجازه می دهید چند غلاف لوبیا چندبار به مرحله بلوغ برسند، این موضوع معمولا باعث می شود کل گیاه در مرحله شکوفه دهی و تولید غلاف متوقف شود.
     
  3. کاشت لوبیا لیما 12
    3
    لوبیا لیما را خشک و سپس ذخیره کنید. شما می توانید لوبیا لیما را مستقیماً بپزید و یا برای ذخیره طولانی مدت آن را خشک کنید. اگر لوبیاها را که تازه برداشت کردید را تا دو هفته می توان در یخچال نگهداری کرد.
    • لوبیا لیما را بلانچ کنید و سپس آن را فریز کنید. این یک راه امن برای ذخیره لوبیا لیما برای مدت زمان بیشتری است.
    • برای ذخیره بسیار طولانی مدت، پوسته و لوبیا لیما را با هم خشک کنید. آنها را در یک کانتینر خنک، خشک و  بدون هوا نگهداری کنید و آنها برای 8 تا 10 ماه نگهداری می شوند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان