به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت عدس

مراحل آموزش کاشت عدس

آموزش کاشت عدس شامل سه بخش:آموزش انتخاب فضای کاشت عدسآموزش کاشت عدسآموزش مراقبت از گیاهان عدس

عدس یک غذای فوق العاده است که باعث افزایش بسیار زیاد پروتئین در بدن می شود. خوشبختانه برای باغبانان بالقوه، عدس به راحتی کشت و نگهداری می شود. با بذرهای با کیفیت یا عدس های خشک شده کار کاشت عدس شروع کنید. آنها را در یک کانتینر یا باغی بکارید که مقدار زیادی نور و آب فراوان داشته باشد. حدود 100 روز بعد از کاشت، عدس ها آماده برداشت هستند. اگر فقط به جوانه عدس علاقه مند هستید،  آنها را در یک شیشه مربایی رشد دهید تا سریع جوانه بزنند.

بخش 1

آموزش انتخاب فضای کاشت عدس

  1. کاشت عدس مرحله 1
    1
    بذر عدس یا عدس خشک شده بخرید. ممکن است دسترسی به بذرهای عدس بسته بندی شده در فروشگاه ها مشکل باشد. لذا می توان بصورت آنلاین بذر عدس را خرید. با این حال، بمنظور کاشت عدس، هر نوع عدس خشک شده که پیدا کنید نتیجه ی خوبی می دهد.
     
  2. کاشت عدس مرحله 2
     
    2
    بذرهای عدس را بشویید. بذر را در صافی ریخته و آنها را با کمی آب شستشو دهید. هر نوع بذر عدس شکسته، ترک خورده یا تغییر رنگ داده شده، را بردارید و دور بریزید. بذرهای عدس با کیفیت باید رنگ قهوه ای روشن و گاهی اوقات مایل به سبز (ته رنگ سبز)  باشند.
     
  3. کاشت عدس مرحله 3
     
    3
     در اوایل بهار بذرهای عدس را بکارید. عدس در آب و هوای سرد و خشک، اسفندماه رشد می کند. سپس در دماهای گرم تابستان به بلوغ می رسند. برای زنده نگه داشتن بذرهای عدس، درجه حرارت زمین در زمان کاشت باید حداقل 40 درجه فارنهایت ( 4 درجه سانتیگراد) باشد. اگر بعد از کاشت عدس یک یخبندان داشتید، نگران نباشید زیرا بیشتر نشاءهای عدس زنده می مانند، حتی اگر ریشه ها مجددا شروع به رویش کنند.
    • اگر شما می خواهید گزینه های کاشت انعطاف پذیر تری داشته باشید، عدس را نیز می توانید در داخل خانه بکارید، تا زمانی که دمای اتاق در حدود 68 درجه فارنهایت (20 درجه سانتیگراد) باقی بماند. در فصل های سردتر، بعضی از افراد از لامپ در باغ  استفاده می کنند تا دما را ثابت نگه دارند.
     
  4. کاشت عدس مرحله 4
     
    4
    یک مکان آفتابی، و با زهکش خوب برای کاشت عدس انتخاب کنید. عدس هم در باغ های رو  باز و هم در گلدان رشد می کند. کلید اصلی کاشت عدس این است که برای کاشت آن مقدار زیادی نور کامل فراهم کنید. اطمینان حاصل کنید که خاک بدون نیاز به جمع شدن آب روی خاک، مرطوب باقی بماند، زیرا تجمع آب می تواند ریشه های عدس را از بین ببرد.
    • اگر خواستید  عدس  را در یک گلدان بکارید، ظرفی انتخاب کنید که حداقل 8 اینچ (20 سانتیمتر) عمق داشته باشد تا اجازه ی بلوغ کامل ریشه را به گیاه بدهد.
    • اگر شما در مورد کیفیت خاک تان نگران هستید، تست pH سریع را خریداری کنید. عدس ها در محدوده pH 6.0-6.5 خوب رشد می کنند. (PH چیست؟)
     
  5. کاشت عدس مرحله 5
     
    5
    استفاده از جوانه عدس بصورت خوراکی. حدود یک فنجان عدس شسته شده را آماده کنید. بگذارید 8 تا 12 ساعت در آب سرد، خیسانده شوند. آب را تخلیه و بذرهای خیس خورده را در یک شیشه بریزید. درب شیشه را با یک پارچه بپوشانید و با یک بند پلاستیکی آن را محکم ببندید. دو بار در روز شیشه را با آب پر کنید و از طریق پارچه ی روی درب آب را تخلیه می کنید.
    • بررسی کنید که فقط یک سوم شیشه با بذر پر شده باشد، به طوری که فضا برای رشد بذرها فراهم باشد. فقط بعد از چند روز جوانه ها را مشاهده خواهید کرد.
    • هنگامی که جوانه عدس را می بینید، می توانید برای 4 تا 5 روز یا بیشتر آبیاری را ادامه دهید و سپس جوانه ها نزدیک به برداشت می باشند.
     
 

بخش 2

آموزش کاشت عدس

  1. کاشت عدس مرحله 6
    1
    قبل از کاشت بذرهای جوانه زده عدس، آنها را با ماده تلقیح آماده کنید. قبل از کاشت بذرها،  آنها را با ترکیب سالمی از باکتری ها اسپری کنید، یا یک ماده تلقیح  از فروشگاه کشاورزی خریداری کنید. کاربرد یک ماده تلقیح معمولی لیبل دار برای نخود فرنگی و لوبیا نتیجه بخش خواهد بود. این پیش درمان به عدس کمک می کند تا جوانه های اضافی تولید کند و یا ریشه ها را افزایش دهد. این کار باعث می شود که آنها نسبت به تغییرات آب و هوایی مقاوم تر شوند و در نتیجه یک برداشت بهتری داشته باشید. (نقش فسفر در گیاه)
     
  2. کاشت عدس مرحله 7
     
    2
    بذرهای عدس را در حداقل عمق یک اینچ (2 سانتیمتر) بکارید. اگر خاک شما مرطوب و در شرایط خوبی است، بذر ها را در عمق یک اینچ بکارید. اگر سطح خاک خشک شده، سپس به عمق حداکثر 2.5 اینچ (6.4 سانتی متر) بذرها را بکارید. بذرها را در عمق بیشتر از مقدار ذکر شده نکارید زیرا اگر بذر بیش از حد عمیق کاشته شود بذر قادر به جوانه زدن نیست.
     
  3. کاشت عدس مرحله 8
    3
    ردیف های کاشت را ایجاد کنید. در گلدان، سعی کنید بذرها را حداقل با فاصله ی یک اینچ (2.5 سانتی متر) از هم بکارید. اگر بذرهای عدس را ردیفی می کارید، همان دستورالعمل را دنبال کنید و ردیف ها را شش اینچ (15 سانتیمتر) از هم فاصله دهید. با این توالی کاشت ممکن است حدود یک پوند (500 گرم) عدس خشک در هر 100 فوت مربع (30 متر) تولید شود.
 

بخش 3

آموزش مراقبت از گیاهان عدس

  1. کاشت عدس مرحله 9
    1
    برای گیاهان بالغ یک داربست نصب کنید. عدس به طور کامل رشد می کند و بیش از 2.5 فوت (76 سانتی متر) ارتفاع دارد. اگر گیاهان روی زمین بیفتند، گل ها و غلاف های بذر در اثر تماس با زمین می شکنند. برای نگهداری از گیاهان داربست های کوچکی نصب کنید و گیاهان را در برابر باد محافظت کنید. یا، آنها را به قیم هایی از جنس بامبو  و با رشته های پنبه ایی محکم نگه دارید.
    • برای ایجاد یک داربست سریع، چند ساقه بامبو بخرید. آنها را در نزدیکی عدس قرار دهید. عدس را به قیم ها با رشته های پنبه ای محکم کنید. سپس با استفاده از نخ پنبه یا نایلون، ساقه ها را بهم وصل کنید.
     
  2. کاشت عدس مرحله 10
     
    2
    عدس را دو بار در هفته آبیاری کنید. مانند سایر گیاهانی که از گرما لذت می برند، عدس ها نسبتاً به خشکسالی مقاوم هستند. اما اگر آنها را در منطقه مرطوب نگهداری کنید بهتر رشد خواهند کرد. اگر شما انگشت خود را در  خاک فشار دهید، باید مرطوب باشد، اما آب از سطح خاک نباید خارج شود.
     
  3. کاشت عدس مرحله 11
     
    3
    علف های هرز را حذف و مناطق کاشت را به طور منظم تُنک کنید. عدس ها می توانند به سرعت توسط علف های هرز رقابتی از بین بروند. برای جلوگیری از این موضوع، هر هفته مقدار کمی از علف های هرز را از منطقه کاشت بچینید. اگر عدسها روی هم رشد کردند، از این فرصت استفاده کنید و آنها را بدرستی تنک کنید تا از برداشت نهایی خود محافظت کنید.
    • گردش هوای بیشتر باعث کاهش احتمال قارچ و سایر بیماری هایی می شود که در خاک های متراکم، رشد می کنند.
     
  4. کاشت عدس مرحله 12
     
    4
    هر گونه آفات را از منطقه ی کاشت عدس حذف کنید. به طور خاص، حشرات گلابی شکل، و مکنده ی شیره گیاهی به نام شته ها، به سمت عدس جذب شده و ممکن است شیره گیاهان را بمکند. اگر هر گونه شته را می بینید، یک بطری را بردارید و آنها را آب بپاشید تا از بین بروند. اگر زالو ها را در محصولات خود مشاهده می کنید،  هر گونه گیاه آسیب دیده را بیرون کشیده و سریع آنها را دور بریزید.
    • اگر گوزن یا حیوانات دیگر در زمین عدس نفوذ کنند،  یک حصار در منطقه ایجاد کنید یا یک شبکه نوری را در بالای گیاهان قرار  دهید.
     
  5. کاشت عدس مرحله 13
     
    5
    عدس ها را 100 روز پس از کاشت برداشت کنید. به میان زمین عدس بروید و گیاهان را از لبه ی خط خاک قطع کنید وقتی غلافها به سمت پایین گیاه شروع به تکان خوردن می کنند زمان برداشت است. آنها ممکن است زرد و قهوه ای نیز بنظر برسند. سپس غلافها را برای جدا کردن دانه از داخل باز کنید. اجازه دهید عدس ها کمی قبل از شستشو خشک شوند.
    • شما می توانید عدس های برداشت شده را در یک ظرف محکم و در بسته ذخیره کنید تا زمانی که قصد استفاده از آنها را دارید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان