به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت درخت انگور

مراحل آموزش کاشت درخت انگور

آموزش کاشت درخت انگور شامل دو بخش: آموزش مقدمات لازم برای کاشت درخت انگورآموزش کاشت درخت انگور

قطعاً انگور یک میوه ی چند منظوره است که از آن برای ساخت آبمیوه و کیک  و مربا استفاده می شود و یا اینکه در مهمانی از آن استفاده می کنیم. به دلیل اینکه درخت انگور، توانایی رویش در بیشتر مناطق جهان را دارد، در اکثر باغچه های ما وجود دارد.  

بخش 1

 آموزش مقدمات لازم برای کاشت درخت انگور

  1. آموزش کاشت درخت انگور مرحله 1
    1
    یک نوع درخت انگور را انتخاب کنید. 
    مانند دیگر گیاهان، برخی از گونه های انگور، در مناطق مختلف، رویش بهتری دارند و طعم و ظاهر متفاوتی به ما ارائه می دهند. انگور در ایران به چندین نوع مختلف شامل: "عسگری"، "کشمشی"، "روچه"، "مثقالی" و ... تقسیم می شود اما در ایالات متحده آمریکا، به سه دسته ی کلی تقسیم می شود: انگور آمریکایی، انگور اروپایی و انگور مشک(muscadine ).
    • هر یک از این دسته ها، به بخش های مختلفی تقسیم می شود که هرکدام، از نظر رنگ و بافت و اندازه با یکدیگر متفاوت هستند. برای پیدا کردن درخت انگوری که مورد نیاز شماست، می توانید به یک گلخانه در محل خود مراجعه کنید. 
    • وقتی به گلخانه مراجعه کردید، گیاهانی را انتخاب کنید که سالم  و قوی به نظر می رسند و یک سال، سن دارند. اگر امکان دارد، از عاری بودن گیاه از ویروس، اطمینان حاصل کنید تا سلامت و طول عمر گیاه تضمین شود. 
    • به دنبال گیاهانی بگردید که اندازه ی یکسان داشته باشند و متناسب و متشابه باشند. 
     
  2. آموزش کاشت درخت انگور مرحله 2
    2
    قلمه های انگور را آماده کنید. 
    اگر یکی از دوستانتان یک نوع خاص درخت انگور دارد، که  به آن علاقه مند هستید، و قصد دارید آن را بکارید، می توانید از آن درخت یک قلمه تهیه کنید و در باغچه ی خود یا در مکان دیگری بکارید. برای گرفتن  قلمه از درخت انگور یکی از کارهای زیر را انجام دهید:
    1. مستقیما، یک یا چند قطعه را از درخت انگور مورد نظر جدا کنید. 
    2. از شاخه های انگوری که به تازگی هرس شده اند، چند قطعه جدا کنید.  
    مطمئن شوید که هر شاخه به اندازه ی سه گره(برآمدگی) طول داشته باشد. همچنین توجه کنید که قسمت پایین قلمه را باید طوری برش دهید که زاویه دار باشد. این برش باید به اندازه ی 45 درجه در سَر گره ایجاد شود. 
    • وقتی که قلمه ها آماده شدند، در هر جایی و به هر تعدادی که می خواهید،‌آنها را بکارید. 
     
  3. آموزش کاشت درخت انگور مرحله 3
    3
    مکان مناسبی را جهت کاشت قلمه ی انگور انتخاب کنید. 
    درخت انگور عمر طولانی دارد به طوری که می تواند بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال عمر کند. از این رو، مطمئن شوید که یک مکان دائمی برای کاشت درخت انگور انتخاب کنید به طوری که فضای کافی داشته باشد تا در آینده دچار کمبود فضا نشوید. درخت انگور، در مناطق تپه ای و شیب داری که زهکش خوبی داشته باشد و نور خورشید به مقدار کافی وجود داشته باشد بخوبی رشد می کند. هر موقع که توانستید، قلمه های انگور را در مکانی شیب دار و رو به جنوب، و در بخشی که عاری از درخت و گیاهان بزرگ باشد، بکارید. 
    • در مناطق با آب و هوای سرد، باید قلمه های انگور را در یک منطقه ی آفتاب گیر، ترجیحاً رو به جنوب بکارید. منطقه ای که رو به جنوب باشد، انگور را از آسیب سرما، در امان نگه می دارد. همچنین از مناطق کم ارتفاع یا مناطقی که در بخش پایینی قسمت های شیب دار قرار می گیرند(یعنی پایه ی شیب) خودداری کنید. زیرا در این مناطق، هوای سرد می تواند محصول را خراب کند.
    •  اگر در کشوری زندگی می کنید که در نیمکره ی جنوبی قرار دارد، شیب های سمت شمال، بیشتر آفتاب گیر هستند. کشور ایران در نیمکره ی شمالی قرار دارد. 

     
  4. آموزش کاشت درخت انگور مرحله 4
    4
    خاک را جهت کاشت قلمه ی انگور آماده کنید.
    درخت انگور نسبت به شرایط خاک خود کمی حساس است. بنابراین قبل از کاشت قلمه ی درخت انگور، از جهت مناسب بودن خاک، مطمئن شوید. از خاکی استفاده کنید که کمی دارای سنگ یا شن باشد و pH آن اندکی بالای 7 باشد. در صورت نیاز، خاک را اصلاح کنید تا زهکشی آن افزایش یابد. زیرا اگر ریشه های انگور در آب غرق شوند، این گیاه به درستی رشد نخواهد کرد و سالم نخواهد ماند. 
    • برای به دست آوردن بهترین نتیجه، مقداری از خاک را به جهاد کشاورزی یا آزمایشگاه تست خاک ببرید و کاملا آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. این کار معمولا ارزان یا مجانی است. اگر امکان انجام آن برای شما وجود ندارد، در صورت لزوم، می توانید با استفاده از یک بسته ی تست pH خانگی، میزان pH را اندازه گیری کنید. 
    • با اینکه ممکن است به نظر برسد درخت انگور به خاک سرشار از موارد مغذی نیاز دارد، اما این چنین نیست. در صورت امکان، جهت کاشت درخت انگور، از خاکی که زیاد کود داده شده باشد اجتناب کنید و از نتایج به دست آمده ی قبلی تست خاک پیروی کنید یا از یک کشاورز با تجربه، در این خصوص سوال کنید. 
     
  5. آموزش کاشت درخت انگور مرحله 5
    5
    برای درخت انگور یک داربست تهیه کنید. 
    همان طور که می دانید، درخت انگور دارای شاخه های طویل است که به سمت بالا رشد کرده و از تعدادی تکیه گاه استفاده می کند. اگر درختان انگور خود را در کنار دیوار یا حصار نکاشته اید، بنابراین باید برای درختان خود داربست تهیه کنید. این داربست معمولا یک ساختار چوبی است که از تعدادی صفحه ی متقاطع تشکیل می شود و به شاخه های انگور کمک می کند تا با استفاده از تعدادی تکیه گاه به آن متصل شوند. 
    • می توانید برای تهیه ی داربست، مقداری چوب و سیم تهیه کنید و آنها را به یکدیگر متصل کنید و یک یا چند داربست دست ساز تهیه کنید. 
    • از یک پایه ی چوبی بعنوان داربست استفاده نکنید. زیرا هنگامی که انگور تازه شروع به رشد می کند، تکیه گاه مناسبی برای آن نیست. 
     
  6. آموزش کاشت درخت انگور مرحله 6
    6
    زمان کاشت قلمه های انگور را مشخص کنید. 
    تا اواخر پاییز یا اوایل بهار صبر کنید و در یک روز که یخبندان نباشد، قلمه های انگور را بکارید. هرس کردن  درخت انگور در سال های آینده، در همین بازه ی زمانی خواهد بود. برای اطلاع از زمان دقیق کاشت قلمه های انگور، از یک کارشناس کشاورزی سوال کنید. 
 

بخش 2

آموزش کاشت درخت انگور

  1. آموزش کاشت درخت انگور مرحله 7
    1
    قلمه های انگور را بکارید. 
    بسته به نوع درخت انگوری که قصد دارید بکارید، میزان فضایی که باید در نظر بگیرید، متفاوت است. برای گونه های آمریکایی و اروپایی، قلمه ها را با فاصله ی 1.8 متر بکارید. گونه های  مشک(muscadine) به فضای بیشتری نیاز دارند و باید با فاصله ی 4.9 متر از یکدیگر کاشته شوند. قلمه ها را در چندین گودال بکارید به طوری که پایه قلمه در خاک باشد اما بالای شکوفه بیرون از خاک باشد. حالا خاک دور قلمه ی تازه کاشته شده را محکم فشار دهید. 
    • اینکه قلمه ها را در چه عمقی بکارید، به سن و سایز هر قلمه بستگی دارد. ساقه ی قلمه را بیشتر از اولین جوانه در خاک دفن نکنید، اما مطمئن شوید که ریشه ها کاملا در خاک قرار گیرند.  
  2. آموزش کاشت درخت انگور مرحله 8
    2
    به خوبی به قلمه های انگور کاشته شده آب بدهید. 
    درخت انگور، آب یا باران فراوان را دوست ندارد، بنابراین پس از اینکه برای اولین بار به آن آب دادید، مقدار آبیاری های بعدی را به حداقل، کاهش دهید. آب را نزدیک ریشه های قلمه بپاشید به طوری که بیشتر آن جذب ریشه شود نه اینکه توسط خورشید بخار شود. اگر در منطقه شما، به اندازه ی کافی باران نمی بارد، یک سیستم آبیاری قطره ای را در کنار ریشه ها تعبیه کنید تا درخت انگور، به طور منظم مقادیر کمی آب دریافت کند. 
  3. آموزش کاشت درخت انگور مرحله 9
    3
    درختان انگور را هرس کنید. 
    در سال اول، هرس کردن درخت انگور نباید انجام شود تا این درخت میوه های کاملا بالغی را تولید کند. چون این کار می تواند به درختان انگور جوان آسیب وارد کند. در این سال، تنها میوه ها و شاخه های نازک را هرس کنید اما شاخه های اصلی را هرس نکنید. در سال های بعد، به مقدار نیاز و بر اساس تجربه، درختان انگور را هرس کنید. سپس در هر سال، به میزان 90 درصد از شاخه های تازه روییده شده بر روی شاخه های قدیمی را هرس کنید. 
    • یکی از گیاهانی که عملکرد و میوه دهی و باردهی آن به شدت به هرس بستگی دارد، درخت مو است. 
    • هرس مو، را می توانید 15 اسفندماه و یا آخر پاییز انجام دهید. هرس مو باید روی شاخه های یکساله انجام شود و 4 تا 6 جوانه را نگه می داریم و بقیه شاخه را قطع می کنیم، توجه فرمایید که جوانه های روی شاخه مذکور در سال بعد تبدیل به جوانه زایشی خواهند شد و تولید میوه خواهند کرد.
    • شاخه ای که دارای میوه است و در انتهای شاخه هیچ میوه ای ایجاد نشده است را می توان از آخرین میوه به بعد را برش دهیم. برای تعدیل باردهی درختان میوه، در سال هایی که گل زیادی تولید شده، هرس گل یا میوه و تقویت گیاه به خصوص با عناصری که در تمایز یابی جوانه ها نقش دارند موثر خواهند بود.
  4. آموزش کاشت درخت انگور مرحله 10
    4
    وقتی که درخت انگور در خواب به سر می برد، آن را هرس کنید. 
    تنها وقتی درخت انگور را هرس کنید که در خواب باشد. در غیر این صورت این کار باعث می شود تا آب از شاخه ی بریده شده ریزش کند. زمان هرس کردن درخت انگور معمولا در اواخر پاییز است. وقتی که هنوز هوا خیلی سرد نشده است.
  5. Image titled Prevent Soil Erosion Step 2
    5
    به دور ریشه ی درخت انگور مالچ بپاشید. 
    اگر به دور گیاه خود، یک لایه مالچ بپاشید، باعث می شود دمای خاک متعادل شود، همچنین آب کمتر تبخیر می شود و علف های هرز کاهش می یابند. 
  6. آموزش کاشت درخت انگور مرحله 11
    6
    در صورت نیاز از ماده ی کنترل آفات استفاده کنید. 
    چون که درخت انگور به طور طبیعی مقاوم است، به مقدار کمی ماده ی کنترل آفت نیاز دارد. علف های هرز را با دست از بین ببرید. کندن علف های هرز به طور منظم و پوشاندن درختان انگور با توری جهت جلوگیری از خسارت پرندگان، در صورت نیاز، نیز ضروری است. برای مبارزه با حشره ی خوشه خوار انگور(Vine Moth)طبق راهنمای صنف باغبانی محلی خود یا توصیه های جهاد کشاورزی عمل کنید.این یکی از شایع ترین حشراتی است که می تواند به درخت انگور آسیب وارد کند. 
    • برای جلوگیری از سفیدک حقیقی(powdery mildew) درختان انگور را در جایی بکارید که جریان هوای کافی به آنها برسد. 
    • شته ها نیز می توانند برای درخت انگور مشکل ایجاد کنند. کفشدوزک یک حشره ی ضد شته است و به درخت انگور شما آسیب وارد نمی کند و می توانید از آن برای مقابله با شته ها استفاده نمایید.
     
  7. آموزش کاشت درخت انگور مرحله 12
    7
    در زمان مناسب محصول درختان انگور را برداشت کنید. 
    انگور بزرگ و خوشمزه، شاید در هیچ جایی در مدت کمتر از ۱ تا ۳ سال به دست نیاید. وقتی که می خواهید ببینید خوشه ی انگور رسیده است یا نه، چند دانه انگور را از بخش های مختلف خوشه بچینید و آنها را میل کنید. اگر دانه های انگور شیرین هستند، شروع به چیدن آنها کنید زیرا آماده ی برداشت و خوردن هستند. 
    • انگور وقتی چیده می شود مانند دیگر میوه ها، خود به خود رسیده نمی شود. بنابراین دقت کنید تا آنها را پیش از موعد نچینید. 
    • رنگ و سایز دانه های انگور نشانه های خوبی برای رسیده بودن آن نیستند. تنها وقتی  انگور را بچینید که آن را تست کرده باشید و مطمئن باشید که آماده ی چیدن است. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# حسن سپهر
سلامو عرض ادب . تشکر از راهنمایاتون . ما دوتا نشا انگور داشتیم‌،موقع کاشت داخل خاک باغچه ،وقتی نایلون اطراف خاک‌نشا رو پاره میکردم ،اکثر خاک از ریشهای نشادجدا شد ،اما سریعا کاشتم‌و یک‌بار با نیومیک اسید آبیاری کردم . میخواستم بدونم آیا این شوک باعث خرراب شدن نشا میشه ؟ چه کاریو‌میتونم انجام‌بدم که احیا بشه ،. سه تا برگ بیشتر نداره ،که‌یکیش زرد شد .
# جمال
سلام هیچ مشکلی نداره
# حسن سپهر
سلام خدا قوت . تشکر از وقتیکه میزارید برای پاسخدهی. من سه تا قلمه ریشه‌پر شده انگور سیاه خریدم . موقع کاشت داخل خاک باغچه ،یکی از قلمها خاک‌اطراف ریشهاش جدا شد . اما با اون وضع سریع کاشتم‌داخل خاک و با هیومیک اسید آبیاری کردم . آیا مشکل خاصی برای این قلمه به وجود میاد ؟ حیاط ما آفتاب زیاد داره . ۱مهر ماه ۱۴۰۰ کاشته شدن . منطقه کرج هستیم .
-3 # Guest
با سلام .از راهنمایی شما ممنونم
+2 # حسن ابراهیمی بسابی
با سلام و عرض ادب
ضمن تشمر از اطلاعات مفیدتان، لطفا راهنمایی بفرمایید که کاست نهال دوسه ساله چگونه است
باغی خریده ام که تاکهای قدیمی هم دارد و میخواهم نهال چند ساله بگیرم
اولین بار است که درخت انگور پرورش میدهم
ممنون در پناه حق
ممنون خدانگهدار
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان