به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت کرنبری

مراحل آموزش کاشت کرنبری

آموزش کاشت کرنبری شامل سه بخش است:آموزش کاشت کرنبریآموزش مراقبت از گیاه کرنبریآموزش برداشت محصول کرنبری

کرنبری یک نوع توت قرمز رنگ با مزه ترش است که اغلب در سس و کیک و آب میوه مورد استفاده قرار می گیرد. کرنبری را در سالاد نیز مورد استفاده قرار می دهند؛ همچنین می توان کرنبری را خشک کرد و مصرف نمود. در سال های اخیر، کرنبری از نظر خواص درمانی مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا کرنبری حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان است. کرنبری اغلب به صورت تجاری کاشته می شود اما می توان آن را در خانه نیز کاشت. برای آموزش کاشت کرنبری در خانه، این مقاله را مطالعه کنید. 

بخش 1

آموزش کاشت کرنبری

  1. آموزش کاشت کرنبری مرحله 1
    1
    یک گونه از کرنبری را برای کاشت انتخاب کنید.
    کرنبری انواع مختلفی دارد که می توانیم آنها را در خانه بکاریم. بر اساس نیاز خود، یک نوع کرنبری را انتخاب کنید. 
     
  2. آموزش کاشت کرنبری مرحله 2
    2
    در زمان مناسب،نهال کرنبری را بکارید. 
    کرنبری در مناطق سردتر به خوبی می روید. بسته به سن گیاه کرنبری، می توان در زمان های متفاوتی آن را کاشت. 
    • قلمه ها و جوانه های کرنبری را می توانید در سراسر پاییز بکارید. همچنین می توان آنها را در بهار نیز کاشت. 
    • نهال های سه ساله ی کرنبری که هنوز در حال رویش هستند را گاهی اوقات می توان در تابستان نیز کاشت.
     
  3. آموزش کاشت کرنبری مرحله 3
    3
    خاک را برای کاشت کرنبری آماده کنید. 
    گیاه کرنبری در زمان کاشت نیازهای خاصی دارد. کرنبری به خاک با pH پایین و مقدار زیادی ماده آلی نیاز دارد.
    • اندازه ی متوسط قطعه زمین جهت کاشت کرنبری 1.2 متر در 2.4 متر است. اما اگر تنها می خواهید یک گیاه کرنبری بکارید، استفاده از یک قطعه زمین 0.6 متر در 0.6 متر مناسب به نظر می رسد.
    • خاک زمین کرنبری را به عمق 15 تا 20 سانتی متر حفر کنید و بیرون بریزید. گودال حفر شده را با پیت ماس پر کنید، سپس آن را با 226گرم کود استخوان مخلوط کنید.
    • همچنین به صورت اختیاری می توانید یک فنجان نمک اپسوم و 453 گرم سنگ فسفات اضافه کنید.  قبل از کاشت گیاه کرنبری، خاک را خیس کنید اما آن را در آب غرق نکنید. می توانید با شیلنگ، آب را بر روی خاک کرنبری بپاشید.  
  4. آموزش کاشت کرنبری مرحله 4
    4
    قلمه ها یا جوانه های کرنبری را بکارید. 
    کرنبری را نمی توان با کاشت بذر پرورش داد. گیاه کرنبری را تنها می توان با قلمه های یکساله یا نهال های سه ساله پرورش داد. 
    • مهم است بدانیم که گیاه کرنبری تا سه یا چهار سالگی میوه تولید نمی کند. 
    • اگر می خواهید قلمه ی گیاه کرنبری را بکارید، آن را در خاک آماده شده(که قبلا توضیح داده شد) بکارید و بین هر گیاه 30 سانتی متر فاصله بگذارید. ریشه ی کرنبری باید 5 سانتی متر پایین تر از سطح خاک قرار گیرد.  
    • اگر می خواهید نهال های سه ساله ی کرنبری بکارید، بین هر گیاه 90 سانتی متر فاصله بگذارید. 
     
  5. آموزش کاشت کرنبری مرحله 5
    5
    می توانید گیاه کرنبری را در یک گلدان نیز بکارید.
    اگر کرنبری را در باغچه بکاریم، چون که فضای زیادی برای رشد دارد، به خوبی رشد خواهد کرد. اما این امکان نیز وجود دارد که گیاه کرنبری را در یک گلدان بزرگ بکاریم. برای انجام این کار، گلدانی انتخاب کنید که اندازه ی آن دو برابر ریشه ی کرنبری باشد. 
    • گلدان کرن بری را با پیت ماس پر کنید و یک نهال سه ساله را در آن بکارید. به گیاه اجازه دهید تا در داخل گلدان، ساقه ی رونده ایجاد کند. اما ساقه های رونده ای که از گلدان خارج می شوند را بچینید. می توانید به گیاه کرنبری کود با نیتروژن کم بدهید زیرا این کار سرعت رشد ساقه های رونده را کم می کند. 
    • اگر کرنبری در گلدان کاشته شود، هر دو سال یکبار باید آن را جابه جا کنید. (بر خلاف گیاهان کرنبری که در باغچه کاشته شده اند). 
     
 

بخش 2

آموزش مراقبت از گیاه کرنبری

  1. آموزش کاشت کرنبری مرحله 6
    1
    مراقب علف های هرز باشید. 
    با وجود علف های هرز، گیاه کرنبری به خوبی رشد نمی کند. بنابراین مهم است که به طور منظم علف های هرز را از بین ببرید.(به خصوص در سال اول). خوشبختانه پیت ماس به کار رفته در خاک کرنبری بیشتر علف های هرز را مهار می کند. 
  2. آموزش کاشت کرنبری مرحله 7
    2
    به خوبی به گیاه کرنبری آب دهید. 
    گیاه کرنبری در سال اول(و دیگر زمان ها) به آبیاری ثابت نیاز دارد. اگر ریشه ی کرنبری خشک شود، این گیاه از بین خواهد رفت. 
    • اینکه گفته می شود هنگام آب دادن به گیاه کرنبری، باید آن را غرق در آب کرد، یک تصور غلط است. خاک کرنبری باید خیس باشد اما نباید در آب غرق شود. 
    • آب زیاد، رشد ریشه ی کرنبری را کم می کند و به ریشه ی گیاه اجازه نمی دهد تا در عمق خاک فرو برود. 
     
  3. آموزش کاشت کرنبری مرحله 8
    3
    به خاک کرنبری کود اضافه کنید.
    پس از گذشت مدتی، گیاه کرنبری شروع به تولید ساقه ی رونده می کند؛ این ساقه ها در طول زمین رشد می کنند. ساقه های رونده باید رشد کنند تا اینکه تمام بستر گیاه را بپوشانند.  اما اگر چنین نشد، می توانید به گیاه کرنبری کود با نیتروژن بالا بدهید. تنها وقتی که مشاهده کردید که ساقه های رونده برای رشد تلاش زیادی می کنند، به آنها کود دهید. استفاده ی زیاد از این کود می تواند رشد گیاه را تحت تاثیر قرار دهد. 
    • اگر در سال اول، می خواهید به گیاه کود بدهید، این کار را در سه مرحله به انجام برسانید: مرحله ی اول به هنگام شروع رشد گیاه، مرحله ی دوم وقتی که گیاه شکوفه می زند و  مرحله ی سوم وقتی که میوه ی گیاه در حال تشکیل شدن است. 
    • برای اینکه ساقه های رونده ی کرنبری از داخل قطعه زمین این گیاه بیرون نزنند، می توانید به دور بستر این گیاه،  چوب یا ورق پلاستیکی قرار دهید. 
    • پس از گذشت سال اول، دیگر به ساقه های رونده ی گیاه، نیتروژن ندهید. این کار از گسترش ساقه های رونده جلوگیری می کند و باعث می شود ریشه ها به صورت عمودی در خاک فرو بروند. با شروع سال دوم، از کود بدون نیتروژن استفاده کنید. 
    • با شروع شدن سال دوم، یک لایه ماسه بر روی خاک کرنبری بریزید. زیرا باعث می شود ساقه های رونده ی گیاه ریشه بزنند؛ و از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می کند. 
     
  4. آموزش کاشت کرنبری مرحله 9
    4
    آفات و بیماری های کرنبری را کنترل کنید.
    گیاه کرنبری به برخی از آفات و بیماری ها حساس است؛ اما با دانستن چند نکته، مقابله با آنها نسبتا آسان خواهد شد. 
    • کرم میوه ی کرنبری یکی از مشکلات متداول برای این گیاه است، زیرا پروانه های خاکستری در درون کرنبری تخم گذاری می کنند. اگر در کنار گیاه کرنبری، پروانه های خاکستری را مشاهده کردید، می توانید با استفاده از حشره کش، تخم ها را از بین ببرید. 
    • اگر به موقع تخم  پروانه های خاکستری را نابود نکنید، تبدیل به کرم می شوند و از درون، میوه ی کرنبری را می خورند. اگر چنین چیزی اتفاق بیافتد، میوه های آلوده شده، قبل از رسیدن قرمز می شوند. برای مقابله با کرم ها، می توانید میوه های آلوده را بچینید و دور بیاندازید. 
    • ایجاد نقاط قرمز روی برگ های کرنبری و  پوسیدگی میوه ها، دو بیماری متداول گیاه کرنبری هستند. 
      درمان این دو بیماری یکسان است. کافیست از اسپری قارچ کش ارگانیک(مبتنی بر مس) از  اوایل تیر تا شهریور استفاده کنید. (طبق دستورالعمل روی برچسب این اسپری).  
  5. آموزش کاشت کرنبری مرحله 10
    5
    از سال سوم رشد کرنبری به بعد، ساقه های رونده را هرس کنید. 
    از سال سوم رشد کرنبری به بعد، باید برای کنترل و افزایش عمق ساقه های رونده، آنها را هرس کنید. 
    •  برای هرس کردن، ابتدا با استفاده از یک شن کش، ساقه های رونده را هم جهت کنید تا بتوانید ساقه های بلند تر را تشخیص دهید. حالا ساقه ها را با قیچی باغبانی هرس کنید. 
    • با گذشت زمان، ممکن است گیاه کرنبری از قطعه زمین اختصاص داده شده به آن، فراتر برود. اگر چنین چیزی اتفاق افتاد، در فصل بهار می توانید گیاه را هرس کنید.
     
 

بخش 3

آموزش برداشت محصول کرنبری

  1. آموزش کاشت کرنبری مرحله 11
    1
    میوه ی گیاه کرنبری را برداشت کنید. 
    اگر نهال های سه ساله ی کرنبری کاشته اید، ممکن است این گیاه در پاییز امسال شروع به تولید میوه کند. اما اگر قلمه های یکساله کاشته اید، سه تا چهار سال باید صبر کنید تا گیاه شما میوه تولید کند.
    • هر سال وقتی که گیاه کرنبری در حال میوه دادن است، می توانید این میوه ها را در ماه های شهریور و مهر برداشت کنید. وقتی که رنگ میوه ی کرنبری قرمز روشن یا تیره شد، و دانه های درون آن قهوه ای شدند، این میوه رسیده است و باید آن را برداشت کنیم. 
    • با دست به سادگی می توانید میوه ی کرنبری را از شاخه ی این گیاه بچینید. 
    • این مهم است که قبل از فرا رسیدن اولین یخبندان پاییز، محصول کرنبری را برداشت کنید، زیرا کرنبری نمی تواند دمای زیر 1- درجه را تحمل کند. 
     
  2. آموزش کاشت کرنبری مرحله 12
    2
    میوه های کرنبری را بسته بندی و ذخیره کنید.
    پس از برداشت محصول، اگر میوه های کرنبری را در یک ظرف که هوا به آن نفوذ نکند قرار داده و در یخچال نگهداری کنید، بیش از دو ماه سالم می مانند. 
    • اگر سس کرنبری(کرنبری پخته شده) را بیش از یک ماه در یخچال نگهداری کنیم خراب می شود. اما کرنبری خشک شده را می توان بیش از یک سال نگهداری کرد. 
     
  3. آموزش کاشت کرنبری مرحله 13
    3
    از گیاه کرنبری در برابر سرمای زمستان محافظت کنید. 
    این مهم است که در طول زمستان، از گیاه کرنبری در برابر یخ زدگی و خشک شدگی محافظت کنید. 
    برای انجام این کار، می توانید قبل از شروع زمستان، گیاه کرنبری را با یک پوشش پلاستیکی مات بپوشانید. 
    • با شروع بهار، می توانید پوشش های کرنبری را بردارید. 
    • هرگز گیاه کرنبری را با پلاستیک شفاف یا پلاستیک سیاه نپوشانید. زیرا ممکن است دمای بستر گیاه بالا رود و گیاه از بین برود. 
    • گیاه کرنبری را با برگ درخت نپوشانید؛ زیرا این کار باعث می شود در سال بعد، تعداد گل ها و میوه های گیاه کاهش یابد. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# فریناز
ممنون از متن خوبتون
ترغیب شدم که گیاه کرنبری رو در خانه ام پرورش بدم:)
# ارش
I'm from Dallas I've growing cranberry from seed.seedlings this one almost needed 2 months just for sprut
+2 # مهندس ناهید فروشانی
با سلام و درود
با توجه به شرایط آب و هوایی دالاس، باید کرنبری را در شرایطی از جمله آفتاب کامل یا سایه جزیی، خاک مرطوب با زهکش خوب، رشد دهید. برای کاشت بذر کرنبری، یک گلدان به عرض 9 تا 12 سانتی متر را از خاک استرلیزه گلدان پر کنید و یک سانتی متر از بالای گلدان را خالی بگذارید. خاک گلدان را با دست فشار دهید تا سفت شود. گلدان ها را در یک ظرفی که 5 سانتی متر آب در آن جای بگیرد قرار دهید و در آن آب بریزید. کل خاک موجود در گلدان باید خیس شود، آب اضافی را با فشار از گلدان خارج کنید. یک سوراخ 3 میلی متری در خاک ایجاد کنید و دو بذر کرنبری در خاک قرار دهید و بذر ها را با خاک بپوشانید. گلدان ها را در یک مکان روشن (نور غیر مستقیم خورشید) با دمای 18 تا 21 درجه سانتی گراد به مدت 4 هفته قرار دهید. در این مدت خاک را مرطوب نگه دارید. تغییر دما برای تسریع جوانه زنی مفید است. بعد از این مدت، گلدان ها را به یک مکان با دمای 4 تا 13 درجه سانتی گراد منتقل کنید.گلدان را یک ماه و نیم درون یک مشما شفاف قرار دهید و درب آن را ببندید و بر روی آن دو سوراخ کوچک ایجاد کنید سپس داخل یخچال قرار دهید .( دمای حداکثر ۵ درجه و حداقل -۳ درجه ).بعد از گذشت دوره ی سرما دهی گلدان را از یخچال خارج کنید و در محیطی پر نور و نسبتاً خنک ( حداکثر ۱۵ درجه) منتقل کنید. جوانه زنی بعد از گذشت ۱۵ تا ۲۵ روز اتفاق می افتد.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان