به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش تولید بذر توت فرنگی

مراحل آموزش تولید بذر توت فرنگی

آموزش تولید بذر توت فرنگی شامل سه بخش است:آموزش جمع آوری بذر توت فرنگیآموزش جوانه زدن بذر توت فرنگیآموزش انتقال نشاء  توت فرنگی

بذرهای توت فرنگی به دور این میوه پخش شده است. برای اینکه بتوانیم  خودمان توت فرنگی بکاریم، می توانیم بذر آن را جمع آوری کنیم. برای انجام این کار، می توانیم بذرهای توت فرنگی را با استفاده از دستگاه مخلوط کن، جدا کنیم و یا بعد از قاچ کردن توت فرنگی و خشکاندن آنها، بذرها را جدا کنیم و طی شرایطی که در ادامه گفته خواهد شد، آنها را بکاریم. 

بخش 1

آموزش جمع آوری بذر توت فرنگی

  1. آموزش تولید بذر توت فرنگی مرحله 1
    1
    ابتدا توت فرنگی ها را مخلوط کنید و سپس بذرها را جدا کنید. 
    یکی از متداول ترین راه ها برای جدا کردن بذرهای توت فرنگی این است که توت فرنگی ها را مخلوط کنیم و سپس بذرها را از پالپ جدا کنیم. برای انجام این کار، حداقل به پنج توت فرنگی بالغ و رسیده و سالم نیاز داریم. در این فرآیند برخی از بذرها از بین می روند اما چون تعداد بذرها زیاد است مشکلی پیش نخواهد آمد. 
    • توت فرنگی ها را در داخل مخلوط کن ریختهه و بمدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه با سرعت کم مخلوط کنید. اکنون مخلوط کن را خاموش  کرده و اجازه دهید تا مخلوط توت فرنگی ها، ته نشین شود.
    • سپس بذرهایی که در لایه ی بالایی مخلوط کن قرار گرفته اند را دور بریزید، زیرا احتمالاً شکسته شده اند یا مناسب رشد نیستند. 
    • پالپ های توت فرنگی را درون یک صافی بریزید و یک کاسه را در زیر صافی قرار دهید تا پالپ های جدا شده درون آن بریزند. می توانیم از این پالپ های جدا شده در تهیه ی کیک یا مربا استفاده کنیم. 
    • اکنون صافی را در داخل سینک قرار دهید و در درون صافی، آب بریزید تا پالپ های اضافی شسته شوند. وقتی که این کار را انجام دادید، در داخل صافی مقدار زیادی بذر سالم باقی خواهد ماند. حالا این بذرها را از صافی بیرون بیاورید و بر روی یک تکه کاغذ بریزید و در جایی قرار دهید تا خشک شوند. سپس پالپ های بزرگ باقی مانده در بین بذرها را خارج کنید.  
  2. آموزش تولید بذر توت فرنگی مرحله 2
    2
    بذرهای توت فرنگی را خراش دهید. 
    یک راه دیگر برای جدا کردن بذر از توت فرنگی، خراشیدن آنها با استفاده از یک چاقو است. برای انجام این کار، حداقل پنج عدد توت فرنگی بالغ و رسیده تهیه کنید و آنها را در یک ظرف محفوظ از هوا(سرپوشیده) قرار دهید و سپس آن ظرف را یک شب در فریزر قرار دهید. 
    • در روز بعد، توت فرنگی ها را از فریزر خارج کنید.اکنون با استفاده از یک تیغ یا چاقوی آشپزخانه، به آرامی بذرهای توت فرنگی ها را خراش دهید و سپس آنها را جمع آوری کنید. لازم نیست به طور عمیق توت فرنگی را خراش دهید. در انجام این کار دقت کنید تا دست خود را با چاقو نبرید. 
    • بذرهای توت فرنگی جمع آوری شده را بر روی یک دستمال کاغذی بریزید و کمی صبر کنید تا خشک شوند. توت فرنگی های باقی مانده را می توانید میل نمایید یا در پخت کیک استفاده کنید.  
  3. آموزش تولید بذر توت فرنگی مرحله 3
    3
    می توانید توت فرنگی ها را خشک کنید و سپس بذرها را جدا کنید. 
    یک راه دیگر برای جدا کردن بذر توت فرنگی، این است که لایه هایی از گوشت این میوه را برش بزنیم و آنها را خشک کنیم. وقتی که این لایه ها خشک شدند، به راحتی می توانید با استفاده از انگشتان خود، بذرها را جدا کنید. این روش مطمئن تر از روش خراش دادن است. برای انجام این کار، از چهار عدد توت فرنگی بالغ استفاده کنید. 
    • ابتدا توت فرنگی ها را بر روی تخته ی برش آشپزخانه قرار دهید. اکنون با استفاده از یک چاقوی تیز، با دقت تعدادی لایه ی عمودی را از بخش بیرونی توت فرنگی ها برش دهید(یعنی از سمت ساقه تا نوک توت فرنگی). کمی عمیق برش دهید تا بذرها به همراه مقداری گوشته جدا شوند. 
    • حالا لایه های حاوی دانه را بر روی یک دستمال کاغذی قرار دهید به طوری که دانه ها به سمت بالا باشند. سپس به آرامی لایه ها را که بر روی دستمال کاغذی قرار دارند فشار دهید. اکنون دستمال کاغذی را در مکانی قرار دهید که گرم و خشک باشد اما آنرا در جایی که نور خورشید مستقیما می تابد، قرار ندهید. کاغذ و لایه های توت فرنگی را چند روز به حال خود رها کنید تا لایه ها کاملا خشک شوند. 
    • وقتی که لایه ها کاملا خشک شدند، دستمال کاغذی را به صورت برعکس، بر روی یک سطح صاف قرار دهید. اکنون انگشت خود را بر روی هر لایه ی توت فرنگی مالش دهید. همان طور که انگشت خود را بر روی لایه ی توت فرنگی مالش می دهید، بذرها رها خواهند شد.  
  4. آموزش تولید بذر توت فرنگی مرحله 4
    4
    می توانید بذرهای توت فرنگی را خریداری کنید. 
    بجای اینکه بذرهای توت فرنگی را خودتان برداشت کنید، می توانید آنها را از یک گلخانه یا بصورت آنلاین از سایت زراعت یار خریداری کنید. و یا در صورت تمایل می توانید یک نهال توت فرنگی تهیه کنید؛ زیرا رشد و پرورش آن ساده تر است. 
    • اگر می خواهید بذرهای توت فرنگی را خریداری کنید، باید آنها را نشاء بزنید و سپس وقتی که جوانه زدند، آنها را به زمین یا گلدان منتقل کنید. 
    • اگر بذر توت فرنگی یا جوانه ی(نشاء) آن را تهیه کردید، به احتمال زیاد، یک گونه ی شناخته شده را خریده اید. از طرف دیگر، اگر شما بذر توت فرنگی را از توت هایی که از بازار خریده اید برداشت کنید، محصول شما دقیقا مانند توت فرنگی های خریداری شده نخواهد بود. به ویژه اگر توت فرنگی اصلی، پیوندی بوده باشد.  
 

بخش 2

آموزش جوانه زدن بذر توت فرنگی

  1. آموزش تولید بذر توت فرنگی مرحله 5
    1
    بذرهای توت فرنگی را فریز کنید. 
    اگر ابتدا بذرهای توت فرنگی را فریز کنیم، بسیار سریع تر جوانه خواهند زد، زیرا این ترفند باعث می شود که بذرها در شرایط آزمایشگاهی وارد خواب زمستانی، یعنی چرخه ی زمستانی منظم(regular winter cycle)  شوند. سپس وقتی که بذرها گرم شدند و از خواب زمستانی بیدار شدند،‌وارد چرخه ی بهاری(spring cycle) می شوند یعنی وارد دوره ی رشد و نمو می شوند و بلافاصله شروع به جوانه زدن می کنند. 
    • بذرهای خشک را در یک کیسه یا ظرف بدون منفذ قرار دهید. سپس آنها را برای چهار هفته در فریزر قرار دهید. 
    • بذرهای توت فرنگی باید در فصل زمستان یا اوایل بهار، حدود ۱۰ هفته قبل از آخرین یخبندان نشاء زده شوند. بنابراین باید قبل از اینکه این زمان فرا برسد، بذرهای توت فرنگی را فریز کرده باشید.  
  2. آموزش تولید بذر توت فرنگی مرحله 6
    2
     بذرهای توت فرنگی را گرم کنید. 
    وقتی که آماده ی کاشتن بذرهای توت فرنگی شدید، آنها را از فریزر خارج کنید تا دمای آنها برابر با دمای اتاق شود. بذرها را در ظرفی که هوا به آن نفوذ نمی کند قرار دهید، تا به همان صورت دمای آنها با محیط اطراف، همدما شود. 
    • بسیار مهم است که بذرها تا زمانی که گرم شوند از هوای محیط دور نگه داشته شوند. زیرا باید تا زمانی که بذرها با محیط هم دما میشوند، خشک باقی بمانند. در غیر این صورت بذرها با رطوبت سرد آسیب خواهند دید. 
     
  3. آموزش تولید بذر توت فرنگی مرحله 7
    3
     اکنون بذرهای توت فرنگی را بکارید. 
    یک سینی نشاء را حدوداً به اندازه ی 2.5 سانتی متر از مخلوط استارت(مخلوط سینی نشاء: کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس) پر کنید. توت فرنگی به خاک حاصلخیز و کمی اسیدی علاقه دارد.  میزان pH مناسب برای توت فرنگی حدود 6 است، بنابراین در صورت نیاز کمی پودر گوگرد به مخلوط اضافه کنید. 
    • بستر کشت نشاء توت فرنگی ها را به اندازه ی کافی مرطوب کنید و بذرهای توت فرنگی را بر روی آن قرار دهید. سپس بر روی بذرها، یک لایه ی نازک بستر کشت نشاء بریزید و قطر لایه مذکور را بنحوی در نظر بگیرید که گرمای خورشید به بذرها برسد. سپس سینی نشاء را با یک لایه  پلاستیک بپوشانید.  
  4. آموزش تولید بذر توت فرنگی مرحله 8
    4
    بذرها را گرم و مرطوب نگه دارید تا زمانی که جوانه بزنند. 
    سینی نشاء را مستقیماً در معرض نور خورشید قرار دهید. وقتی که خاک سینی شروع به خشک شدن می کند، کمی به آن آب بپاشید تا مرطوب بماند. این روند را تا زمانی ادامه دهید تا بذرها جوانه بزنند. وقتی که می خواهید به خاک آب بدهید، کاملا پلاستیک را از دور سینی نشاء بردارید تا به بذرها کمی هوا برسد. 
    • جوانه زدن توت فرنگی می تواند از یک هفته تا شش هفته طول بکشد، بنابراین باید صبر پیشه کنید. 
    • وقتی که بذرهای توت فرنگی، شروع به جوانه زنی کردند، کاملاً پلاستیک را از روی سینی نشاء بردارید. 
    • وقتی که در جوانه های توت فرنگی، سه یا چهار برگ به وجود آمد، آماده ی انتقال به گلدان یا زمین هستند. 
     
 

بخش 3

آموزش انتقال نشاء توت فرنگی

  1. آموزش تولید بذر توت فرنگی مرحله 9
    1
    مکانی را برای کاشت جوانه ی توت فرنگی انتخاب کنید. 
    توت فرنگی را می توان سه هفته پس از آخرین یخبندان، در گلدان یا در باغ با بستر مرتفع(Raised-bed gardening) کاشت. توت فرنگی به آفتاب فروان علاقه دارد، بنابراین مکانی را انتخاب کنید که بتواند روزی ۶ تا ۱۰ ساعت، از نور آفتاب بهره مند شود.
     
  2. آموزش تولید بذر توت فرنگی مرحله 10
    2
    خاک را انتخاب و آماده کنید. 
    گیاه توت فرنگی به خاکی علاقه دارد که مرطوب باشد اما خیس نباشد. بنابراین برای کاشت جوانه ی توت فرنگی به خاک با زهکشی مناسب نیاز داریم. لومی شنی که با کمپوست یا کود کشاورزی مخلوط شده باشد، گزینه ی مناسبی است. 
    • از ترکیب یک سوم کمپوست یا کود، و دو سوم لوم استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با انواع بافت خاک به مطلب روبرو مراجعه فرمایید: انواع بافت خاک
     
  3. آموزش تولید بذر توت فرنگی مرحله 11
    3
    جوانه های توت فرنگی را بکارید. 
    برای هر جوانه ی توت فرنگی، حفره ای به عمق 15 سانتی متر در خاک حفر کنید. سپس جوانه را در داخل خاک قرار دهید و  در صورت امکان، کمی ریشه های جوانه را جابه جا کنید تا در سطح گلدان پخش شوند. بین جوانه ها، 60 سانتی متر فاصله بگذارید. 
    • حالا به دور ریشه های جوانه، خاک بریزید و  آن را مقداری فشار دهید تا هوای درون حفره ها خارج شود. 
     
  4. آموزش تولید بذر توت فرنگی مرحله 12
    4
    به گیاه توت فرنگی آب بدهید تا رشد کند. 
    پس از اینکه توت فرنگی را کاشتید، به آن آب بدهید. هر زمان که خاک توت فرنگی شروع به خشک شدن کرد، به آن آب بدهید. به ویژه وقتی که هوا گرم و خشک می شود. 
    • در صبح زود به گیاه توت فرنگی آب بدهید و آب را مستقیماً به خاک توت فرنگی اضافه کنید بنحوی که میوه و برگ های توت فرنگی خیس نشود. 
    • برای اینکه به خاک کمک کنید تا مرطوب بماند، یک لایه ی کاهِ تمیز را به سطح خاک اضافه کنید. 
    • باید تا سال بعد صبر کنید تا گیاه توت فرنگی میوه بدهد. 
    • برای اینکه به گیاه توت فرنگی امکان دهیم تا قبل از تولید توت، بالغ شود، توصیه می کنیم که در طول سال اول، تمام گل های تولید شده  توسط توت فرنگی، را بچینید. این کار کمی مشکل است اما باعث می شود در سال دوم، محصول بهتری برداشت کنیم. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان