به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت درخت گیلاس

مراحل آموزش کاشت درخت گیلاس

برای کاشت درخت گیلاس، لازم نیست حتما یک باغبان حرفه ای و با تجربه باشیم. اما برای اینکه بتوانیم با موفقیت، یک درخت گیلاس را بکاریم، به چند چیز نیاز داریم: 

  1.  انتخاب مکان مناسب.
  2.  انتخاب نوع خاک مناسب.
  3. مقدار زیادی نور خورشید. 
  4. زهکش مناسب خاک.

منطقه ای که شما در آن سکونت دارید نیز یک عامل مهم جهت کاشت درخت گیلاس محسوب می شود. با تهیه ی موارد مورد نیاز و برنامه ریزی، می توانیم یک درخت گیلاس را در باغچه ی خود بکاریم و از آن لذت ببریم. آنچه در این مقاله می خوانید، در حقیقت یک سری راهنمایی و نکات، جهت کاشت درخت گیلاس است.  

آموزش کاشت درخت گیلاس به شرح زیر می باشد: 

  1. آموزش کاشت درخت گیلاس مرحله 1
    1
    ابتدا باید بدانید که درخت گیلاس را نمی توان در تمام مناطق دنیا کاشت. 
    اگر در رشد و سازگاری درخت گیلاس در شهر یا روستای خود تردید دارید، می توانید از جهاد کشاورزی یا واحد کشاورزی شهرداری یا افراد با تجربه، در این مورد سوال کنید. 
     
  2. آموزش کاشت درخت گیلاس مرحله 2
    2
    در مورد گونه های مختلف گیلاس که می توانید در منطقه ی خود بکارید، کمی تحقیق کنید. 
    برخی از گونه های گیلاس، در بعضی مناطق بهتر رشد می کنند. 
    • بنابراین گونه ای از درخت گیلاس را انتخاب کنید که با منطقه ای که در آن زندگی می کنید، سازگار باشد. اگر یک گونه ی نامناسب گیلاس را انتخاب کنید، با مشکلاتی از قبیل: لکه ی برگ(leaf spot) و تاولک(brown rot) و  ترک خوردگی میوه(fruit cracking) مواجه خواهید شد.  
  3. آموزش کاشت درخت گیلاس مرحله 3
    3
    به طور کلی، گیلاس به دو دسته ی متداول گیلاس شیرین(گیلاس خودرو) و گیلاس ترش(آلبالو) تقسیم می شود. 
    نوع گیلاسی که انتخاب می کنید به منطقه ی شما و مقدار وقتی که می خواهید برای مراقبت و رشد آن صرف کنید، بستگی دارد. 
    • اگر هدف اصلی شما تهیه ی کیک و کنسرو است، گیلاس ترش(آلبالو) را انتخاب کنید. آلبالو بادوام تر است و کمتر دچار بیماری می شود و در برابر دمای شدید مقاوم تر است. درخت آلبالو یک درخت زینتی است و سایز آن کوچک تر است. که این باعث می شود نگهداری و هرس کردن آن راحت تر باشد. 
    • اگر می خواهید گیلاس را برای خوردن استفاده کنید، گیلاس شیرین را انتخاب کنید. کاشت گیلاس شیرین، به زمان بیشتری برای هرس کردن و سمپاشی جهت مقابله با آفات نیاز دارد. گیلاس شیرین گونه ای است که اغلب باعث جذب پرندگان می شود، بنابراین محافظت از این درخت احتیاج به تلاش و زحمت فراوانی دارد.  
  4. آموزش کاشت درخت گیلاس مرحله 4
    4
    درخت گیلاس خود را در مکانی بکارید که از نور کافی و خاک با زهکشی مناسب و جریان هوای کافی برخوردار باشد. 
    اگر درخت گیلاس را در فصل پاییز بکارید، سیستم ریشه آن زمان کافی برای توسعه را خواهد داشت و در ماه های سرد، قوی تر خواهد شد. درجه حرارت بالا و نور مستقیم خورشید می تواند به درختان گیلاس شما صدمه بزند و رشد ریشه در خاک را دشوار کند.
    • درخت گیلاس خود را در مکانی که قبلا در آن گیاهانی از قبیل گوجه و خربزه و توت فرنگی و هلو کاشته می شده است، نکارید. گیلاس به بیماری هایی از قبیل پژمردگی از طریق قارچ ورتیسیلیوم(Verticillium) بسیار حساس است. 
    • جهت کاشت درخت گیلاس، برای آن فضای کافی اختصاص دهید. تقریبا به اندازه ی ۴ متر فضا، بین درختان کوچک گیلاس فاصله قرار دهید. اگر درخت گیلاس شما دارای سایز استاندارد است، باید بین گیاهان دو برابر فاصله دهید. 
    • وقتی که می خواهید درختان گیلاس را در زمین بکارید و ریشه های آنها را با خاک بپوشانید، از خاک با کیفیت و سرشار از مواد مغذی استفاده کنید. عمق گودال نباید خیلی بیشتر از توده ی ریشه ی گیاه باشد.  
  5. آموزش کاشت درخت گیلاس مرحله 5
    5
    هر سال در فصل بهار، به درخت گیلاس خود کود بدهید. 
    وقتی که درخت گیلاس شما شروع به تولید میوه کرد، تا زمان برداشت میوه ها صبر کنید و سپس به درخت خود کود بدهید. 
     
  6. آموزش کاشت درخت گیلاس مرحله 6
    6
    بر اساس نوع درخت گیلاسی که انتخاب کرده اید، طبق دستورالعمل، به این درخت آب بدهید و آن را هرس و سمپاشی کنید. 
    همان طور که قبلا گفته شد، برخی از گونه های گیلاس، نسبت به دیگر گونه ها مقاوم تر هستند. 
     
  7. آموزش کاشت درخت گیلاس مرحله 7
    7
    پرندگان درخت گیلاس را دوست دارند، بنابراین شما باید درخت خود را از آسیب آنها در امان نگه دارید. زیرا آنها گیلاس ها را خورده و به آنها آسیب وارد می کنند. 
    برای محافظت از درخت گیلاس در برابر آسیب پرندگان چند روش وجود دارد که عبارتند از:
    • بررسی کنید که چگونه می توانید به دور درختان گیلاس حصار بکشید و بر روی آنها توری قرار دهید. در انجام این کار دقت کنید؛ شما باید درخت گیلاس را به گونه ای با توری و پارچه بپوشانید که پرندگان نتوانند وارد آن شوند. همچنین باید ضخامت  توری و قطر سوراخ های آن به درستی اندازه گیری شود. در این باره می توانید از باغبان های با تجربه سوال کنید.  
  8. آموزش کاشت درخت گیلاس مرحله 8
    8
    وقتی که درخت گیلاس در حال رشد است، مدام آن را مورد بررسی قرار دهید. 
    شکوفه های اولیه ی درخت گیلاس، در طی فصل بهار بسیار زیبا است. اگر به طور مناسب از درخت گیلاس خود مراقبت کنید، می توانید سال ها از این درخت و میوه های تازه ی آن لذت ببرید و از این میوه ها برای خوردن و پخت و پز استفاده کنید. 
     
  9. آموزش کاشت درخت گیلاس مرحله 9
    9
    برای مبارزه با مگس میوه ی گیلاس،  از آفت کش ها استفاده کنید. 
    مگس میوه ی گیلاس، باعث ایجاد کرم های گیلاس شده و گیلاس را نابود می کنند. برای کنترل پرندگان و حشرات و مگس میوه ی گیلاس، راه های ارگانیک نیز وجود دارند. معمولاً پس از اینکه میوه های گیلاس برداشت شدند، یک حشره ی دیگر به نام سوسک ژاپنی(Japanese beetles) به درخت گیلاس آسیب وارد می کند. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان