به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت نعناع در گلدان

مراحل آموزش کاشت نعناع در گلدان

آموزش کاشت نعناع در گلدان شامل پنج بخش می باشد:آموزش انتخاب یک نوع نعناع برای کاشتآموزش آماده سازی گیاهان نعنا برای کاشتآموزش انتخاب یک گلدان برای کاشت نعناعآموزش کاشت نعناع در گلدانآموزش مراقبت از گلدان های نعناع

 گیاهان نعناع نقطه شروع بسیار عالی برای انجام کارهای باغبانی برای افراد می باشند. معمولاً به دلیل تهاجمی بودن نعناع، آنها را بیشتر در گلدان می کارند زیرا ریشه های رونده ی خود را در داخل خاک پخش می کند. یکی از 600 نوع از گیاه نعناع را انتخاب کنید و مقدار زیادی آب و آفتاب را برای کاشت و نگهداری نعناع نیز فراهم کنید.
توجه: نعناع بدلیل رشد سریع ریشه در خاک بعنوان یک گیاه با ریشه مهاجم در خاک شناخته می شود و در زمانی کوتاه تمام فضای باغچه های کوچک  را مانند علف هرز پُر می کند. لذا باید در یک گلدان بزرگ و جدا از باغچه خانگی اقدام به کاشت نعناع کنید. 

بخش 1

آموزش انتخاب یک نوع نعناع برای کاشت

  1. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 1
    1
    اگر به دنبال یک رنگ روشن و شفاف و عطر و طعم قوی برای چای یا دمنوش و شربت هایتان هستید، نعناع فلفلی( peppermint) را انتخاب کنید.
     
  2. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 2
    2
    اگر باغ، پاسیو یا پنجره ی خانه شما در تمام طول سال از نور و گرما برخوردار می باشد نعناع spearmint را انتخاب کنید. البته این گونه بیشتر در اروپا استفاده می شود.
     
  3. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 3
    3
    اگر شما نیاز به کاشت نعناع در کنار گیاهان دیگر خود دارید، باید گونه ی نعناع آناناسی (pineapple) را انتخاب کنید. این نوع نعناع یکی از گونه های کمتر تهاجمی نعناع است.
    توجه: نعناع آناناسی، زیر مجموعه‌ای از نعناع سیبی است که برگ‌هایی به رنگ سبز با لبه‌های سفید دارد؛ که ترکیبی دورگه از دو نوع نعناع می باشد.
     
  4. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 4
    4
    اگر می خواهید عطر و طعم مرکبات تازه را در لیموناد یا چای سرد (دمنوش) خود حس کنید، نعناع لیمویی (lemon mint) را انتخاب کنید.
     
  5. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 5
    5
    نعناع سیبی (apple mint) را برای طعم معطر نعناع با عطر سیب امتحان کنید. این نوع نعناع در سالاد و نوشیدنی های تازه محبوب است.
     
 

بخش 2

 آموزش آماده سازی گیاهان نعنا برای کاشت

  1. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 6
    1
    بذر نعناع از گونه ی موردنظر، را از فروشگاه های کشاورزی خریداری کنید. سبزی نعناع به آسانی از طریق بذر، جوانه نمی زند، بنابراین فقط باغبان های باتجربه می توانند نعناع را از طریق  بذر بکارند. بنابراین پس از خرید سبزی نعناع، آنها را بطور مستقیم در خاک گلدان یا کمپوست بکارید.
    • فروشگاه های کشاورزی انواع مختلف بذرهای نعناع را دارند بنابراین می توانید بذر موردنظر و حتی نشاءهای نعناع را نیز براحتی  پیدا کنید.
     
  2. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 7
    2
    از یک گیاه نعناع رسیده و کامل یک قلمه تهیه کنید. از دوستان خود و یا از باغ های سبزی اطراف خود می توانید قلمه نعناع را پیدا کنید. بدین ترتیب که گیاه نعناع را تقریباً یک سانتی متر از بالای اتصال ساقه به زمین با قیچی  تیز برش بزنید.
     
  3. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 8
    3
    سبزی نعناع تازه را از سوپرمارکت های اطراف خود برای تهیه قلمه، انتخاب کنید. توجه داشته باشید که رشد هر یک از گیاهان از جمله نعناع از طریق قلمه زنی همیشه تضمین نمی شود، بنابراین اگر فقط قصد آزمایش کردن دارید، برای قلمه زنی  از نعناع های باقی مانده در منزل استفاده کنید.
     
  4. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 9
    4
    یک شیشه ی تمیز را با آب پر کنید. شاخه های بریده شده ی تازه ی نعنا (قلمه ها) را در شیشه قرار دهید تا ریشه های جدید به وجود آورند. شیشه ها را در یک مکان گرم و آفتابی قرار دهید و منتظر بمانید تا ریشه های سفید از ساقه های بریده شده، رشد کنند.
    • در صورت کم شدن آب شیشه به آن آب را اضافه کنید.
     
  5. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 10
    5
    قبل از کاشت قلمه های نعنا در خاک، منتظر بمانید تا ریشه های سفید چند سانتیمتری رشد کنند. ریشه های نعناع حتی می توانند تا قسمت انتهایی گلدان شما نیز گسترش پیدا کنند.
     
 

بخش 3

آموزش انتخاب یک گلدان برای کاشت نعناع

  1. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 11
    1
     یک گلدان که حداقل قطر 12 اینچ (30 سانتی متر) دارد، خریداری کنید. گیاه نعناع برای رشد، نیاز به فضای زیادی دارد.
     
  2. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 12
    2
    یک گلدان با سوراخ های زهکشی  در قسمت انتهایی برای تخلیه آب اضافی، انتخاب کنید. گیاه نعناع در خاک با زهکش خوب رشد می کند. یک بشقاب زیر گلدان قرار دهید تا مانع از کثیف شدن پنجره ها یا پاسیو خود شوید.
     
  3. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 13
    3
    اگر می خواهید نعناع و سایر گیاهان را در کنار هم بکارید، یک گلدان اضافی، و خیلی بزرگ بخرید. شما می توانید یک گلدان 12 اینچی (30 سانتی متر) را در یک گلدان بزرگتر قرار دهید، تا سایر گیاهانتان را در کنار هم بکارید. به یاد داشته باشید که بسیاری از گونه های نعناع از طریق سوراخ هایی که در انتهای گلدان نعناع وجود دارد، می توانند در کل گلدان  پراکنده شوند.
    • اگر می خواهید نعناع را با سایر گیاهان در کنار هم بکارید، سبزی ها ی دیگر را می توانید در فصل رشد بعدی از نعناع ها جدا کنید.
     
 

بخش 4

آموزش کاشت نعناع در گلدان

  1. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 14
    1
     کمپوست (gritty) را از فروشگاه های کشاورزی خریداری کنید. شما همچنین می توانید خاک گلدان را با کمپوست غنی ترکیب کنید. گیاهان نعناع برای رشد به خاک غنی و با زهکش خوب نیاز دارند.
     
  2. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 15
    2
    کمتر از 1/3 گلدان نعناع را نیز با کمپوست و خاک گلدان پر کنید.
     
  3. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 16
    3
    قلمه هایی نعنایی که ریشه دار کردید یا نشاء های نعنا را در گلدان بگذارید. اگر ریشه ها برای گلدان بیش از حد بلند شدند، ریشه ها را مانند حلقه به آرامی جمع کنید و در خاک قرار دهید.
     
  4. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 17
    4
    محیط اطراف گیاه نعنا را با خاک گلدان پر کنید. محیط اطراف نعناع را فقط به اندازه کافی با خاک بپوشانید در حدی که گیاه نعناع بتواند به تنهایی بیاستد.
     
  5. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 18
    5
    اگر تصمیم دارید که گلدان نعناع ها را در خاک بکارید، اما نمی خواهید نعناع ها در همه جا پخش شوند. بخشی از باغ و فضای رو باز را با پلاستیک بپوشانید تا شرایط برای کاشت نعناع مناسب شود و در ادامه کل گلدان را در خاک باغ تان بکارید، و سطح خاک نیز باید  تا 5 اینچ (12 الی 13 سانتیمتر) از گلدان بالا بیاید.
    • در صورت امکان، از کاشت نعناع در باغ جلوگیری کنید زیرا همه ی فضای باغ را پر می کند. بنابراین برای جلوگیری از گسترش و پراکندگی زیاد گیاه نعناع، آن را در پاسیوی منزل یا روی طاقچه ی پنجره قرار دهید.
     
  6. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 19
    6
    برای ثابت ماندن گیاه نعناع چند وسیله چوبی (مثل مداد) در کنار گیاه قرار دهید تا بتوانید آن ها را ثابت نگه دارید. مدادها را زمانی که گیاه رشد کرد می توانید حذف کنید.
     
 

بخش 5

آموزش مراقبت از گلدان های نعناع

  1. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 20
    1
     خاک را تا وقتی که آب به انتهای ریشه ها برسد، آبیاری کنید. سال اول کاشت، هر زمان که خاک خشک بود، آبیاری  کنید. خاک نعناع باید همیشه مرطوب  باشد.
    • اگر نعناع را در منطقه ای که آب و هوای گرم دارد، کاشته اید ممکن است مجبور شوید آن را چندین بار در روز آبیاری کنید.
     
  2. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 21
    2
    گلدان نعناع را در یک پنجره ی جنوبی قرار دهید. این کار باعث دریافت شش ساعت یا بیشتر از نور خورشید می شود، البته گیاه نعناع در نور زیاد بعد از ظهر تمایل دارد که در سایه قرار گیرد. از طرف دیگر اگر در زمستان نور خورشید خیلی کم باشد، ممکن است گیاهان از بین بروند.
     
  3. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 22
    3
    قبل از قلمه گرفتن  و استفاده از نعناع ها، صبر کنید تا گیاه نعنا کامل و برگ ها بزرگ  شود. انجام درست و به موقع این کارها، و قلمه گیری های مکرر، گیاه را پر پشت می کند و باعث می شود که برگ های نعناع طعم قوی پیدا کنند.
     
  4. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 23
    4
    قسمت بالایی ساقه ی نعناع را با قیچی تیز برش بزنید. یک سانتی متر از بالای محل اتصال ساقه از سطح خاک و زیر هر جوانه گل را برش بزنید. در یک زمان بیش از یک  الی سه برگ را نبُرید.
    • هرگز اجازه ندهید گیاه نعناع شما گل دهد. گلدهی باعث می شود که مواد مغذی گیاه صرف تولید گل شده و درنتیجه سرعت رشد برگ های نعناع کُند می شود.
     
  5. آموزش کاشت نعناع در گلدان مرحله 24
    5
    هر چند سال یکبار گیاه را تکثیر کنید. خاک را به چهار قسمت تقسیم کنید و سپس در هر قسمت یک گلدان 12 اینچی (30 سانتیمتر) جدید قرار دهید. بهتر است که آنها را به داخل اتاق انتقال بدهیم. اگر شما گیاه را تقسیم نکنید، گیاه رنج می برد و برگ ها نیز پرپشت نمی شوند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+1 # مهدی پورراهدار
بسیار عالی
+2 # Guest
متشکرم عالی و جامع☆
+8 # Guest
بسیار عالی و جامع بود ممنوم
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان