به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت جعفری

مراحل کاشت جعفری

آموزش کاشت جعفری شامل سه بخش است:آموزش مقدمات لازم برای کاشت جعفریآموزش آماده سازی بذرهای جعفریآموزش کاشت بذرهای جعفری

جعفری، سبزی محبوبی است که برای طعم دهی به سایر غذاها، استفاده می شود و معمولاً بعنوان تزئین کنار غذا نیز بکار می رود. همچنین برای از بین بردن بوی بد دهان می توان از جعفری استفاده کرد، بنابراین از جعفری های کنار بشقاب غذای خود بعد از اتمام غذا، بجوید تا دهانتان خنک شود و بوی بد آن نیز از بین برود. بطور کلی، جعفری گیاه دو ساله ای است که  در آب و هوای معتدل براحتی رشد می کند و البته در برخی مناطق در آب و هوای سرد نیز کاشته می شود. 

بخش 1

آموزش مقدمات لازم برای کاشت جعفری

  1. آموزش کاشت جعفری مرحله 1
    1
    یک نوع جعفری برای کاشت انتخاب کنید. بطور کلی سبزی جعفری دارای دو نوع می باشد: جعفری برگ چین دار (مجعد) و جعفری برگ پهن یا صاف (که بعنوان جعفری ایتالیایی نیز شناخته می شود). طعم جعفری برگ پهن نسبت به جعفری برگ مجعد، کمی قوی تر است و در پخت و پز استفاده می شود اما هر دو نوع جعفری طعم نسبتاً ملایمی دارند. همچنین باید تصمیم بگیرید که سبزی جعفری خود را از طریق کدام یک از روش های  زیر می خواهید بکارید:
    الف) کاشت مستقیم بذر جعفری: می توانید بذر جعفری را مستقیم در بستر اصلی (باغ و یا گلدان) کشت کنید. برای این منظور، شرایط آب و هوایی باید مناسب باشد و اگر آب و هوا بسیار سرد باشد، نتیجه نخواهید گرفت. بنابراین کشت مستقیم جعفری باید بعد از آخرین یخبندان انجام شود.
    ب) نشاء گیری جعفری: می توانید بذرهای جعفری را در محیط خانه و در سینی کشت، آماده کنید و بعد ازظاهر شدن 3 برگ، جوانه ها یا نشاءها را به بستر اصلی منتقل کنید. در واقع یکی از مهمترین مزیت های نشاء گیری این است که شما می توانید بذرها را در شرایط کنترل شده آماده کنید و بعد از مساعد شدن آب و هوای بیرون، به زمین اصلی منتقل کنید و به این ترتیب در صرف زمان صرفه جویی کرده اید و محصولتان نیز سریع تر آماده خواهد شد. 
  2. آموزش کاشت جعفری مرحله 2
    2
    یک مکان مناسب برای کاشت جعفری انتخاب کنید. جعفری بخوبی در هر باغ یا گلدانی رشد می کند، اما این سبزی تحت شرایط سخت نمی تواند بخوبی رشد کند. برای کاشت جعفری مکانی انتخاب کنید که حداقل بخشی از نور خورشید را دریافت کند. اگر تصمیم دارید که جعفری را در گلدان بکارید، باید گلدان را روی یک طاقچه ای قرار دهید که نور خورشید صبح از آن پنجره به جعفری ها بتابد، مانند یک پنجره ی جنوبی.
     
  3. آموزش کاشت جعفری مرحله 3
    3
    خاک را برای کاشت جعفری آماده کنید. خاک نسبتاً نرم، پر از کمپوست یا مواد مغذی و دارای سطح pH بین 6 تا 7 برای کاشت جعفری بسیار مناسب است.  pH خاک را آزمایش کنید و در صورت لزوم و پایین بودن مواد مغذی خاک، به آن پیت ماس اضافه و ترکیب کنید. برای ایجاد یک ترکیب کامل و مناسب ازخاك برای کاشت جعفری بهتر است که 50 درصد خاک گلدان را با 50 درصد کمپوست برای افزایش مواد مغذي، مخلوط كنید. ترکیب آماده شده، یک بافت سبک و  پوک خاک را ایجاد می کند که باعث چسبیدن راحت خاک به سیستم ریشه ای کوچک جعفری می شود.
     
 

بخش 2

آموزش آماده سازی بذرهای جعفری

  1. آموزش کاشت جعفری مرحله 4
    1
    بذرهای جعفری را در آب صابون یا مایع ظرفشویی بخیسانید. یک فنجان یا کاسه ی بزرگ را با آب ولرم (نه داغ) پر کنید. یک اسپری از مایع ظرفشویی به ظرف اضافه کنید و مخلوط را تکان دهید تا کاملاً حل شوند. سپس تمام بذرهای جعفری را در مخلوط قرار دهید و بمدت یک ساعت آنها را خیس کنید. گرمای آب و  مایع ظرفشویی کمک خواهد کرد که پوشش سخت بذر جعفری راحتر شکسته شده و کمک به رشد سریع بذر می کند.
     
  2. آموزش کاشت جعفری مرحله 5
    2
    در این مرحله بذرهای جعفری را بشویید و آنها را به ظرف آب  دیگری، انتقال دهید. با استفاده از یک صافی کوچک، آب صابون را جدا کرده و بذرهای جعفری را زیر آب ولرم بشویید. باید تمام ذرات صابون را از ظرف بذرها حذف کنید و آنها را برای مرحله بعدی آماده کنید. یک ظرف را با آب بسیار گرم (نزدیک به 105 درجه فارنهایت یا 40 درجه سانتیگراد) پر کنید و بذرها را در آن آب قرار دهید. برای ادامه روند جوانه زنی، بذرهای جعفری را به مدت یک شب در ظرف آب باقی بگذارید.
     
  3. آموزش کاشت جعفری مرحله 6
    3
    بذرهای جعفری را خشک کنید. پس از 24 ساعت خیساندن بذرهای جعفری در آب، بذرها را در یک صافی بریزید تا آب اضافی آنها گرفته شود سپس روی یک تکه کاغذ قرار دهید تا خشک شوند. هنگامی که بذرهای جعفری کاملاً خشک شدند، آماده کاشت می شوند.
     
  4. آموزش کاشت جعفری مرحله 7
    4
    در این مرحله می توانید بذرهای جعفری را در داخل خانه بکارید. اگر می خواهید به زمان کاشت جعفری ها سرعت بیشتری ببخشید، می توانید بذرهای جعفری را زودتر از روز موردنظرتان در گلدان های کوچک بکارید و پس از جوانه زنی آنها را به مکان نهایی انتقال دهید. در واقع این مرحله به نشاء گیری معروف است. 6 الی 12 هفته قبل از آخرین یخبندان یا سرما، پیش از فصل بهار، بذرهای جعفری خود را در گلدان های کوچک بکارید و روزانه آنها را آبیاری کنید و زمان کافی برای شروع جوانه زنی به بذرهای جعفری بدهید، البته برای گلدهی کامل، زمانی که بذرها را در فضای بیرونی یا در یک گلدان بزرگ مستقیماً می کارید، زمان بیشتری لازم می باشد.
 

بخش 3

آموزش کاشت بذرهای جعفری

  1. آموزش کاشت جعفری مرحله 8
    1
    بذرهای جعفری را در زمان مناسب بکارید. اگر قصد دارید بذرهای جعفری را بدون نشاء گیری و مستقیم در بستر اصلی بکارید، صبر کنید تا زمانی که فصل سرما و خطر یخبندان بطور کامل تمام شود و سپس بذرها را بطور مستقیم در باغ پخش کنید. معمولاً، بذرهای جعفری باید در اوایل فصل بهار، در اسفند ماه یا فرودین ماه کاشته شوند.
     
  2. 2
    برای کاشت بذرهای جعفری، سوراخ و ردیف های کاشت ایجاد کنید. با استفاده از یک بیلچه کوچک، در باغ ردیف های کاشت را با فواصل تقریباً 10 تا 12 اینچ (25 تا 30 سانتی متر) از هم، ایجاد کنید و  فاصله ی کاشت بذرهای جعفری روی ردیف ها از هم بین 7.5 تا 8 سانتی متر باشد. بذرها / جوانه ها فقط باید با ½ اینچ (1 الی 1.5 سانتیمتر) خاک پوشانده شوند، بنابراین سوراخ های کاشت جعفری نباید بسیار عمیق باشند.
     
  3. آموزش کاشت جعفری مرحله 10
    3
    نشاءهای جعفری را برای کاشت به بیرون انتقال دهید. نشاء های جعفری که در خانه کاشته و رشد کردند را بعد از آخرین یخبندان و هنگامی که گیاهان حداقل 3 اینچ (7-8 سانتی متر) بلند شدند، به بستر اصلی انتقال دهید. در ردیف های کاشتی که 6 اینچ (15 سانتی متر) از هم فاصله دارند، بین هر گیاه جعفری حداقل 8 تا 10 اینچ (20 الی 25 سانتیمتر) فاصله بگذارید. این کار باعث می شود که جعفری فضای کافی برای رشد داشته باشد، تا در اواخر بهار، رشدشان کامل شود.
     
  4. آموزش کاشت جعفری مرحله 11
    4
    بوته های جعفری را آبیاری کنید. بوته های جعفری را حداقل یک بار در هفته برای افزایش و توسعه ریشه ی عمودی اصلی بلندتر، آبیاری کنید. شما ممکن است در طول دوره های بسیار گرم و خشک، نیاز به آب بیشتری برای آبیاری بوته های جعفری داشته باشید. اگر شما جعفری خود را در  خانه و داخل گلدان کاشتید، آنها را به اندازه کافی آبیاری کنید درحدی که خاک فقط بطور مرتب مرطوب باشد. اگر شما نمی توانید بطور منظم و مرتب بوته های جعفری را آبیاری کنید، از سیستم آبیاری قطره ای استفاده کنید.
    توجه: آبیاری قطره ای یکی از روش های پیشرفته آبیاری در کشاورزی است که در آن آب با فشار کم و بصورت قطره ای کم از قطره چکان، با حداقل مصرف آب، پای گیاهان آب ریخته می شود و فقط منطقه اطراف ریشه را بطور مرتب و منظم آبیاری می کند.
     
  5. آموزش کاشت جعفری مرحله 12
    5
    از بوته های جعفری در برابر علف های هرز محافظت کنید. علف های هرز می توانند براحتی با جعفری ترکیب شوند، و مواد مغذی و با ارزش گیاه را جذب  و مانع رسیدن نور خورشید به جعفری ها شوند. بنابراین در اطراف گیاهان جعفری بمنظور کمک به حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از رشد علف های هرز، مالچ بریزید. علاوه بر این، هر گونه علف هرزی را که مشاهده کردیداز زمین بیرون آورده و از بین ببرید.
     
  6. 6
     بوته های جعفری اضافه را از زمین حذف کنید. در واقع برای این کار فقط باید یک جعفری در هر 8 تا 10 اینچ (20 الی 25 سانتیمتر) وجود داشته باشد. هنگامی که بذرهایی که کاشته اید، شروع به رشد کردند، با استفاده از یک قیچی تعدادی از جعفری هایی که کوچکتر یا خیلی سالم بنظر نمی آیند، را از قسمت پایین خاک بیرون بکشید. البته اگر می خواهید این جوانه های جعفری اضافی را به مکان دیگری انتقال دهید و مجدداً بکارید، می توانید با استفاده از یک بیلچه ی کوچک آنها را با دقت بیرون بیاورید.
     
  7. آموزش کاشت جعفری مرحله 13
    7
    اضافه کردن مواد مغذی به خاک جعفری  را ادامه دهید. بوته های جعفری را یکبار در هر ماه با استفاده از کود عمومی به منظور حفظ تولید گیاه در کل فصل، کوددهی کنید. همچنین می توانید برای افزایش مواد مغذی خاک، کمپوست را به خاک اضافه کنید و جعفری ها را تقویت کنید.
     
  8. آموزش کاشت جعفری مرحله 14
    8
    در این مرحله جعفری را برداشت کنید. هنگامی که بوته های جعفری، مجموعه ای از سه برگ سبز شدند بدین معنی است که کاملاً جعفری ها توسعه یافته اند، و آماده ی برداشت می باشند. جعفری ها را به آرامی در طول فصل با برش ساقه های بیرونی گیاه، درست مساوی با سطح زمین، برداشت کنید زیرا باقی گذاشتن ریشه ها در داخل خاک باعث افزایش رشد جعفری های اضافی می شود. توجه داشته باشید که برداشت برگ ها از قسمت بالای گیاه، عملکرد محصول را کاهش می دهد، بنابراین سبزی های جعفری را با ساقه برداشت کنید.
     
  9. آموزش کاشت جعفری مرحله 15
    9
    برگ ها را برای استفاده های بعدی منجمد یا خشک کنید و آنها را در ظروف دربسته نگهداری کنید. استفاده از جعفری های ذخیره شده بمدت یک سال، طعم مطلوب خواهند داشت.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان