به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت گلپر

مراحل آموزش کاشت گلپر

گلپر (Angelica archangelica) گیاه سبز زیبا و براق است که اگر در زمین کاشته شود، حدود 1 تا 2 و نیم متر (3-8 فوت) رشد می کند. گلپر، گیاه دوساله است، زیرا معمولاً در سال دوم پس از گلدهی می میرد. 

مراحل

  1. آموزش کاشت گلپر مرحله 1
    1
    در مرحله ی اول، بذرهای گیاه گلپر را خریداری کنید. فقط بایستی گیاهان گلپر را بسرعت بکارید زیرا بذرهای گلپر پس از برداشت، به سرعت قابلیت زنده ماندن (viability) را از دست می دهند. (بذرهای گلپر براحتی رشد می کنند، بنابراین شما آنها را بطور همیشگی در باغ خود می بینید). البته بجای کاشت بذرهای گلپر، می توان نشاء های گلپر را از گلخانه ها بخرید.
    • بذرهای گلپر را در سینی مخصوص کاشت بذر بطور کامل و یکنواخت بپاشید. سعی کنید بذرهای گلپر  روی هم قرار نگیرند. سپس کل سینی را مرطوب نگه دارید. صبر کنید تا بذرهای گلپر جوانه بزنند.  جوانه زنی بذرهای گلپر، حدود 3-4 هفته طول خواهد کشید، اما این زمان ممکن است متغیر باشد. اگر پس از 4 هفته هیچ علامتی مشاهده نکردید و بذرهای گلپر جوانه نزدند با یک سری جدید از بذرهای گلپر مجددا کار خود را امتحان کنید.
    • تقسیم ریشه (Division) روش دیگری برای به دست آوردن گلپر بیشتر است. در اوایل بهار، وقتی گیاه گلپر دو ساله است، به سادگی می توانید گلپرها را برداشت کنید. تقسیم ریشه های  گلپر به قسمت های کوچک و کاشت فوری آنها در خاک سست و با کیفیت، ضروری است.
    • در صورت کاشت نشاء های جدید گلپر از گیاهان والد، باید این گیاهان را با فاصله ی زیاد از والد خود بکارید.
     
  2. آموزش کاشت گلپر مرحله 2
    2
    یک منطقه مناسب برای کاشت گلپر در باغ تان انتخاب کنید. گلپر به رشد در نقاطی از باغ با سایه جزیی تمایل دارد. البته، اگر در منتطقه ای با آب و هوای سرد هستید، یک مکان آفتابی با نور کامل ترجیح داده می شود. برای رشد بهتر گیاهان گلپر، خاک باید کود داده شده باشد، خوب زهکش شود، اما مرطوب باقی بماند.
    • گلپر در گلدان، رشد موفقیت آمیزی دارد.
     
  3. آموزش کاشت گلپر مرحله 3
    3
    گلپرها را در برابر باد حفاظت کنید.
     
  4. آموزش کاشت گلپر مرحله 4
    4
    خاک اطراف گیاهان گلپر را مرطوب نگه دارید.  گلپر از مناطق سرد و بارانی نشأت گرفته است. برای رشد بهتر گلپر، از مالچ (کمپوست های پوسیده يا کودهای کهنه) استفاده کنید.
     
  5. آموزش کاشت گلپر مرحله 5
    5
    گلپرها را کوددهی کنید. یک بار در اوایل بهار بمنظور رشد جدید گیاهان گلپر، از یک غذای گیاهی کامل استفاده کنید و اینکار دوباره در اوایل تابستان تعداد گلپرها را افزایش خواهد داد.
     
  6. آموزش کاشت گلپر مرحله 6
    6
    در این مرحله گلپرها را برداشت کنید. اگر می خواهید عمر گیاهان گلپر را طولانی تر کنید، زمانی که گلها ظاهر می شوند، گل ها را بچینید. این کار می تواند عمر گیاهان گلپر را بطور قابل توجهی بیش از دو سال عمر طبیعی خود، افزایش دهد.
    • ساقه های گلپر را پس از اینکه گیاه به شکوفایی رسید ببُرید تا بهترین طعم بدست آید.
    • ریشه های گلپر را زمانی که  گل ها تشکیل می شوند، بکنید و بلافاصله شستشو دهید.
    • بذرهای گلپر می توانند پس از رسیده شدن، برداشت شوند. کل سر گل ها را ببُرید، داخل کیسه ی کاغذی قرار دهید و در یک محل گرم و خشک، خشک کنید در این مرحله بذر های گلپر روی زمین می افتند. بذرها را می توان در یک ظرف بدون هوا ذخیره کرد.
     
  7. آموزش کاشت گلپر مرحله 7
    7
    گلپرها را کریستالیزه یا متبلور کنید. این کار باید قبل از ذخیره سازی، بر روی ساقه های گلپر انجام شود.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان