به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت شلغم

مراحل آموزش کاشت شلغم

آموزش کاشت شلغم شامل سه مرحله می باشد:آموزش کاشت شلغمآموزش مراقبت های کلی از شغلمآموزش برداشت شلغم

شلغم محصولی با نگهداری نسبتاً کم است که معمولاً بعد از پنج تا ده هفته می توان آن را برداشت کرد و می توان هم ریشه سبزی و هم خود سبزی شلغم را برداشت کرد. کار را با کاشت بذر شلغم شروع کنید و برای رشد شلغم در بهار یا پاییز برنامه ریزی کنید.

 

بخش 1

آموزش کاشت شلغم

  1. Image titled Grow Turnips Step 1
    1
    در بهار یا پاییز شلغم بکارید. شلغم در دمای خنک رشد می کند، بنابراین باید هنگامی که دمای خاک هنوز کمی خنک است ، شلغم را بکارید. برای شلغم های بهاره ، سه هفته قبل از آخرین یخبندان مورد انتظار، بذرها را در بیرون از خانه بکارید. برای شلغم های پاییزه ، تقریبا دو ماه قبل از اولین یخبندان مورد انتظار زمستان ، بذرها را در اواسط تابستان بکارید.
    • برای جوانه زدن بذرهای شلغم ، میانگین دمای خاک باید حداقل 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) باشد البته دمای بین 50 تا 70 درجه فارنهایت (10 و 21 درجه سانتیگراد)، رشد سریع بذرها را تشویق می کند.
    • شلغم پاییزه بطور معمول شیرین تر از شلغم های بهاره است، و همچنین کمتر احتمال جذب مگس ریشه به ریشه های شلغم وجود دارد.
     
  2. Image titled Grow Turnips Step 2
    2
    مکان مناسب برای کاشت شلغم انتخاب کنید. شلغم در نور کامل رشد می کند، بنابراین مناطقی انتخاب کنید که حداقل روزانه شش ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کنید.
    • در حالت ایده آل، همچنین باید یک مکان با خاکی که بطور طبیعی سست و نرم و زهکش خوب دارد انتخاب کنید. در صورت لزوم می توان شرایط خاک را بهبود بخشید ، اما شروع با شرایط مناسب خاک، باعث می شود کار برای کاشت شلغم  آسان تر شود.
    • همچنین به خاطر داشته باشید که شلغم خاکهایی با pH 6.5 را ترجیح می دهند. بیشتر خاک ها خیلی اسیدی یا خیلی قلیایی نخواهند بود ، بنابراین آزمایش همیشه لازم نیست. البته اگر با محصول شلغم خود مشکل دارید، pH خاک را تست کنید.
     
  3. Image titled Grow Turnips Step 3
    3
    شرایط خاک را برای رشد شلغم بهبود ببخشید. خاک را با یک شن کش یا بیل به عمق 12 تا 15 اینچ (30 تا 38 سانتی متر) سست و نرم کنید و سپس با لایه کمپوست 2 تا 4 اینچی (5 تا 10 سانتی متر) آن را مخلوط کنید.
    • برای نتیجه بیشتر، چند مشت کود پوسیده را با کمپوست ترکیب کنید.
     
  4. Image titled Grow Turnips Step 4
    4
    بذرها شلغم را پخش کنید. تا حد امکان بذرهای شلغم را در بین خاک آماده شده پخش کنید. بذرها را باید به آرامی با 1/4 اینچ (6 میلی متر) خاک برای شلغم های بهاره یا 1/2 اینچ (1.2 سانتی متر) خاک برای شلغم های پاییزه بپوشانید.
    • روش دیگر، می توانید بذرهای شلغم را در ردیف هایی که بین 12 تا 18 اینچ (30 تا 45 سانتی متر) از هم فاصله دارند ، کاشت کنید.
    • توجه داشته باشید که جوانه زنی شلغم معمولاً بین 7 تا 14 روز طول می کشد.
    • پس از کاشت بذرهای شلغم، مطمئن شوید که آنها به طور یکسان آبیاری می شوند. بذرها را خیس نکنید زیرا با این کار بذرها از خاک شسته می شوند، اما سطح خاک باید تا حدی مرطوب باشد بطوری که قابل لمس نیز باشد.
     
  5. Image titled Grow Turnips Step 5
    5
    در این مرحله جوانه های شلغم را تُنک کنید. وقتی جوانه ها به ارتفاع 4 اینچ (10 سانتی متر) رسیدند، ضعیف ترین ها را از خاک بیرون بکشید تا جوانه های قوی شلغم فضا و منابع بیشتری در اختیار داشته باشند. واریته های ارلی باید تنُک شوند تا از هم 2 تا 4 اینچ (5 تا 10 سانتی متر) فاصله داشته باشند، در حالی که انواع واریته ای استاندارد یا "اصلی" باید 6 اینچ (15 سانتی متر) از هم فاصله داشته باشند.
    • اگر فقط می خواهید شلغم را برای سبزی پرورش دهید ، نباید آنها را تنُک کنید.
    • معمولاً سبزیجات از گیاهانی که به اندازه کافی برای مصرف بزرگ هستند، برداشت می شوند.
     
 

بخش 2

آموزش مراقبت های کلی از شغلم

  1. Image titled Grow Turnips Step 6
    1
    در صورت نیاز جوانه های شلغم را آبیاری کنید. شلغم به 1 اینچ (2.5 سانتی متر) آب در هفته نیاز دارد. هرچه آبیاری کمتر شود باعث سفت  و تلخ شدن ریشه ها می شود، اما آبیاری بیش از حد نیز باعث پوسیدگی شلغم می شود.
    • بارندگی در منطقه یتان را بررسی کنید. در فصولی با بارندگی متوسط، ممکن است نیازی به آبیاری اضافی نباشد. اگر در برخی فصل ها هوا خشک باشد، باید شلغم ها را با دست آبیاری کنید.
     
  2. Image titled Grow Turnips Step 7
    2
    مالچ فراوان به خاک شلغم اضافه کنید. هنگامی که گیاهان به ارتفاع 5 اینچ (12 سانتی متر) رسیدند، یک لایه مالچ 2 اینچی (5 سانتی متر) در اطراف سبزی ها اضافه کنید.
    • مالچ دارای رطوبت است و حتی رطوبت می تواند رشد و طعم بهتر را در شلغم افزایش دهد.
    • علاوه بر این ، مالچ می تواند به کنترل و محدود کردن تعداد علفهای هرز در باغ کمک کند.
     
  3. Image titled Grow Turnips Step 8
    3
    به کوددهی شلغم توجه کنید. در حالی که کاملاً لازم نیست ، اما کاربرد ماهانه کودهای متوسط و آلی می تواند به تقویت ریشه شلغم کمک کند. یک نوع کود حاوی پتاسیم و فسفر زیاد به جای یک کود ازت حاوی نیتروژن بالا، انتخاب کنید.
    • کودهای نیتروژن باعث می شود که سبزی های شلغم بسیار بزرگ شوند، اما در نتیجه ریشه ها رنج می برند.
    • به دنبال کودهایی باشید که حاوی بور نیز هستند یا چهار تا شش هفته بعد از کاشت بذرهای شلغم، بور را جداگانه روی بذرها اسپری کنید.
    • اطمینان حاصل کنید که هر کودی که استفاده می کنید برای مواد غذایی بی خطر باشد.
    • به جای کود، می توانید یک یا دو بار کمپوست چای را یک بار در ماه استفاده کنید.
     
  4. Image titled Grow Turnips Step 9
    4
    هر گونه علفهای هرز را از زمین شلغم جمع آوری کنید. هر علف هرزی که از طریق مالچ ,وارد خاک می شود، باید با دست بیرون کشیده شوند. از کاربرد علف کش ها خودداری کنید زیرا مواد شیمیایی روی شلغم ها قرار می گیرند و به آن آسیب رسانده و آن را برای مصرف انسان غیرقابل قبول و نامناسب جلوه می دهند.
     
  5. Image titled Grow Turnips Step 10
    5
    مراقب آفات و قارچ ها در خاک شلغم باشید. مگس های ریشه و سوسک های کک از رایج ترین آفاتی هستند که باید در مورد آنها نگران باشید ، در حالی که کپک پودری و سفیدک کرکی رایج ترین شکل قارچ ها هستند.
    • وقتی که شلغم در خاک هایی کاشته می شود که سالها قبل در آنجا تربچه، شلغم یا کلم پرورش داده شده، اغلب مشکل مگسهای ریشه ( Root Maggots  - مگس ریشه سفید رنگ  و طول آنها تقریبا 6 میلی متر است. اغلب آفت زدگی گیاه پس از وارد آمدن آسیب به گیاهان شناسایی می شود. آسیب به شکل سوراخ ها یا تونلهایی در ریشه ها یا غده های گیاه دیده می شود. در شرایطی که هجوم آفت شدید باشد، خود گیاه ممکن است زرد رنگ شده یا پلاسیده و پژمرده شود.) ایجاد می شود. برای جلوگیری از آلودگی شلغم ها به این آفت، برای محصولات خود تناوب زراعی (توالی کاشت گیاهان مختلف برای یک یا چند سال براساس نظم و ترتیب خاص در یک زمین ثابت را تناوب زراعی می گویند. ) را اجرا کنید و خاک را با یک حشره کش ایمن برای مواد غذایی درمان کنید.
    • حفظ pH خاک بیش از 6.0 می تواند از بروز مشکلاتی از جمله کپک و سایر قارچها در شلغم مانند ریشه چماقی (ریشه چماقی club root- بیماری گیاهی است که به واسطه قارچ های موجود در خاک ایجاد و قارچ های عامل آن هفت تا ده سال می توانند در خاک زنده بمانند و خاک را برای رشد گیاهان آسیب پذیر نامناسب سازند) جلوگیری کند. بطور دوره ای pH خاک را تست کنید.
    • به طور معمول ، وقتی ریشه شلغم به آفات یا قارچ ها آلوده می شود، برای نگهداری و نجات آنها کار زیادی نمی توان انجام داد. بهترین گزینه برای مقابله با آفات، از بین بردن گیاه آلوده و در صورت نیاز برای از بین بردن بیشترین آفت یا قارچ ها، درمان خاک است. البته ممکن است سایر محصولات شلغم را نتوانید نجات دهید.
     
 

بخش 3

آموزش برداشت شلغم

  1. Image titled Grow Turnips Step 11
    1
    سبزی شلغم را زود برداشت کنید. به عنوان یک قاعده کلی ، می توانید به محض اینکه مشاهده کردید شلغم ها به اندازه کافی برای چیدن بزرگ شدند ، شلغم ها را برداشت کنید. به طور کلی ، این زمانی است که ارتفاع شلغم به 4 تا 6 اینچ (10 تا 15 سانتی متر) می رسد.
    • تا زمانی که نقاط یا گره های در حال رشد روی گیاه، حذف نشده اند، شلغم باید بعد از برداشت دوباره رشد کند.
    • اگر می خواهید برگ و ریشه را از همان گیاه برداشت کنید ، فقط دو یا سه برگ را از هر گیاه جدا کنید. اگر همه برگ ها را بردارید ، ریشه ها می میرد.
     
  2. Image titled Grow Turnips Step 12
    2
    پس از بلوغ، ریشه های شلغم را از خاک بیرون بکشید. باید بعد از پنج تا ده هفته، شلغم های بالغ و رسیده را برداشت کنید. ارقام ارلی شغلم، فقط به پنج هفته زمان برای برداشت نیاز دارند، در حالی که ارقام اصلی شلغم شش تا ده هفته زمان نیاز دارند.
    • می توانید شلغم های کوچک را به سادگی و با دست برداشت کنید. برای برداشت ریشه های بزرگ شلغم ، قبل از بیرون کشیدن آن ها ازخاک، از بیل استفاده کنید تا خاک اطراف ریشه را نرم کنید.
    • تقریباً می توانید شلغم را در هر اندازه ای برداشت کنید. شلغم های کوچک بسیار حساس هستند و نسبت به شلغم های بزرگ کمی شیرین تر هستند، بنابراین، بنابراین کشاورزان بیشتر ترجیح می دهند وقتی ریشه ها بین 1 تا 3 اینچ (5 و 7 سانتی متر) قطر دارند، شلغم ها را برداشت کنند.
    • می توانید اندازه ریشه را با آرام کنار زدن خاک روی گیاه بررسی کنید تا ریشه زیر آن مشخص شود. اگر به نظر می رسد که گیاه آماده برداشت باشد، سایر شلغم ها نیز آماده ی برداشت خواهند بود.
    • مطمئن شوید که تمام شلغم ها قبل از اولین یخبندان برداشت شده باشند. اجازه ندهید که آنها بیش از حد بزرگ شوند، زیرا شلغم های بیش از حد رسیده، دارای طعم و بافت چوبی هستند.
     
  3. Image titled Grow Turnips Step 13
    3
    شلغم ها را در دمای خنک نگهداری کنید. با بسته بندی و نگهداری شلغم ها در مکان خنک، شلغم های برداشت شده معمولاً می توانند سه تا چهار ماه دوام می آورند. توجه داشته باشید که اگر شلغم ها را در زیرزمین، انبار نگه می دارید، باید شلغم ها را با کاه و پوشال بپوشانید.
    • قبل از ذخیره شلغم ، قسمت بالای شلغم را پیچانده، و 1/2 اینچ (1.25 سانتی متر) از ساقه را رها کنید. هیچ گونه خاکی را از روی شلغم نشورید زیرا خاک ها می تواند به محافظت از ریشه هایی که در انبار می شوند کمک کند.
    • ممکن است بتوانید با پوشاندن شلغم ها با مالچ ضخیم، تا اوایل زمستان محصول زراعی خود را در زمین باقی بگذارید ، اما قبل از انجماد و سفت شدن خاک آنها را از زمین بیرون بکشید.
    • شلغم را نیز می توانید در یخچال نگهداری کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# احمد فتحی
عالی بود ، خسته نباشید ، سپاسگزارم
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان