به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

روش های ضد عفونی خاک خیار گلخانه ای

ضد عفونی کردن خاک خیار گلخانه ای به روش های مختلفی قابل انجام است که در زیر به تفکیک به آنها اشاره می کنیم.

روش های ضدعفونی خاک خیار گلخانه ای

1- ضد عفونی خاک با استفاده از نور خورشید (Soil Solarization)

 ضد عفونی با این روش در تیرماه و مردادماه انجام می شود. در این روش ابتدا مقدار لازم کود حیوانی پوسیده را بر روی خاک پخش می کنیم و سپس خاک را شخم می زنیم و سطح خاک را تسطیح می کنیم و اقدام به آبیاری غرقابی می نمائیم و پس از فروکش کردن آب آبیاری روی خاک را با پلاستیک می پوشانیم، سپس لبه های نایلون را تا 20 سانتی متر زیر خاک قرار می دهیم که خوب پوشیده شود. با توجه به تابش نور خورشید و تخمیر کودی به خصوص با کودهای شیمیایی که با کود حیوانی مخلوط شده مثل کود اوره، این تخمیر گرما آزاد کرده و باعث بالا رفتن دما در داخل خاک و در زیر پلاستیک می شود. مدت زمانی که پلاستیک را نگه می داریم می تواند تا 6  هفته باشد. این روش فقط در ماههای گرم تابستان کارآیی دارد. بهترین، سالم ترین و ارزانترین روش می باشد.


2- ضد عفونی خاک با استفاده از سم متام سدیم

در ابتدا مقدار لازم کودهای حیوانی و کودهای شیمیایی به خاک اضافه می کنیم و خاک را شخم می زنیم و سطح خاک را تسطیح می کنیم.

روش کار: ابتدا یک طاقه پلاستیک به صورت رول در ابتدای زمین نگه می داریم، محلول سم را آماده می کنیم با توجه به مساحت بستر گلخانه به ازای هر متر مربع 100 تا 150 سی سی سم متام سدیم را در 5 تا 10 لیتر آب می ریزیم. سپس این مخلوط سم را توسط آبپاش یا شلنگ سم پاشی بر روی سطح خاک و در مقابل پلاستیک رول شده ریخته و بلافاصله پلاستیک را بر روی سطح می کشیم. زیرا سم فرار بوده و اگر روی آن نایلون کشیده نشود به صورت گاز متصاعد می گردد. زمین خشک است و سم زمین را خیس می کند. پلاستیک باید به مدت 1 تا 5 هفته روی خاک بماند.

در زمان کاشت بایستی مطمئن شویم که اثر سم از داخل خاک خارج شده است. برای این کار مقداری خاک از نقاط مختلف داخل گلدان ریخته و بذر شاهی می کاریم اگر رشد کرد که مشکلی برای کاشت در گلخانه وجود ندارد. وگرنه باید به هوادهی خاک ادامه دهیم.


3- ضدعفونی خاک با استفاده از سم متیل بروماید

ابتدا مقدار لازم کود حیوانی پوسیده و کودهای شیمیایی به خاک اضافه می کنیم و شخم خاک تا عمق 25 تا 30 سانتی متر انجام شود. سپس در زمان ضد عفونی و در شرایطی که رطوبت خاک در حد گاورو می باشد بر روی سطح خاک پلاستیک پهن می کنیم، لبه های پلاستیک را داخل خاک می دهیم و از چند نقطه گاز متیل بروماید را به زیر پوشش تزریق می کنیم. میزان مصرف این سم در ضدعفونی های ضعیف 50 گرم در هر متر مربع می باشد ولی برای قارچ های مضر مثل بوته میری میزان مصرف تا 100 گرم در متر مربع افزایش می یابد.

مدت زمان ضدعفونی خاک، 24 ساعت است. و مدت هوادهی، 2 تا 3 هفته می باشد.

در 24 ساعت اول که پوشش را برداشته ایم و تهویه انجام می دهیم از ورود حیوانات و انسان به این محل و نزدیکی آن ممانعت به عمل می آوریم.


4- ضد عفونی خاک با استفاده از قارچ کش ها

در صورت عدم دسترسی به روش های ضدعفونی فوق الذکر می توان برای هر 500 متر مربع به میزان یک کیلوگرم بنومیل را با 5 کیلوگرم ریدومیل مخلوط نمود و به صورت یکنواخت در زمین پخش نمود، سپس زمین را یک شخم و دیسک سبک زده و سپس کاشت را انجام می دهیم.

می توان پس از کشت خیار گلخانه ای این روش را همراه با آب آبیاری نیز تکرار نمود. البته میزان قارچ کشی این روش کم می باشد ولی بدلیل ارزان بودن و عملیات سبک آن براحتی قابل انجام می باشد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# مجیدکیانی
درود برشما . برای ضدعفونی با سم متیل بروماید تو این فصل (برج11) میشه ضدعفونی کرد؟؟. وبرای بوته میری خیار جواب میده یا درصد قارچ کشی کمه؟
# مجیدکیانی
درود برشما. ببخشید با سم متیل بروماید تو این فصل (برج11)
میشه ضدعفونی کرد؟ وبرا یوته میری خیار جواب میده یا درصد قارچ کشی کمه؟ باتشکر
# شهبازی
سلام ، من یه گلخونه دارم سبزی کاشتم، متاسفانه سال گذشته برخی از سبزیجاتم مثل شاهی و اسفناج گرفتار قارچ شداند ،و هرچه قارچ کش استفاده کردم جواب نداد ،امسال هم بعد از کشت دوباره فعالیت قارچ خیلی بیشتر از پارسال شده ،که مجبورم دوباره شخم بزنم و قارچ کشی کنم ولی نمیدونم چطوری ،لطفا کمکم کنید
+1 # امیر پهلوان صادق
سلام، در فصل زمستان سرما و رطوبت بالای 70 درصد باعث ایجاد قارچ و سفید پودری می شود بنابراین برای پیشگیری حتما رطوبت رو بین 50 تا 70 نگهدارید و اجازه ندید که از دمای بهینه در روز و شب خارج بشید، مثلا برای خیار در روز به دمای 25 و در شب به 19 درجه نیاز است.
اما بالاخره خواه ناخواه قارچ و انواع سفیدک ها سراغ گلخانه می یاد، اولین کاری که باید بکنیم قرنطینه اون قسمت از گلخانه است که سفیدک گرفته و در دفعات مختلف بصورت دقیق محلول پاشی بشه تا ریشه کن بشه ...
پیشنهاد می کنم حتماً فیلم آموزشی زیر رو برای آموزش بهتر تهیه کنید:
zeraatyar.com/film-cucumis/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%DA%AF%D9%84%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان