به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

زمان کاشت خیار گلخانه ای

یکی از مهمترین عوامل موفقیت در کاشت خیار گلخانه ای، برنامه ریزی زمان کاشت خیار گلخانه ای است. بعنوان مثال برج 11 و 12 خیار گلخانه ای در اوج قیمت خود قرار دارد و اگر بتوانیم بنحوی برنامه ریزی کنیم که اوج باردهی بوته های خیار، در تاریخ مذکور باشد بیشترین سود را خواهیم برد. 

البته توجه داشته باشید که کاشت خیار گلخانه ای در تاریخ مذکور مشکلات خاص خود را دارد. بعنوان مثال گرم نگهداشتن گلخانه و همدما کردن آب آبیاری با فضای گلخانه، جزو مشکلاتی است که اگر نتوانیم آنها را برآورده کنیم، بوته خیار ضعیف شده و ممکن است بوته های خیار دچار بیماری های قارچی شود.


برنامه ریز شروع کشت خیار گلخانه ای

در ایران معمولاً در یکی از تاریخ های زیر می توانیم کاشت خیار را انجام دهیم:

  • تولید محصول زودرس بهاره (شروع بذر گیری از اواخر آبان تا اواخر آذر)
    بذر گیاه خیار را از دهه آخر آبان تا دهه آخر آذر در سینی های کشت آماده می کنیم . بعد از اینکه نشاء خیارها آماده شد آنها را از اواخر آذر ماه تا اواخر دی ماه می توانیم به محل اصلی منتقل نماییم. حدود 40 تا 50 روز بعد از کاشت نشاء ها، زمان برداشت محصول از بهمن ماه شروع شده تا آخر تیرماه ادامه می یابد. پس از آن حذف بوته ها انجام شده و مجددا گلخانه برای کشت بعدی آماده می گردد.
  • تولید محصول دیررس بهاره
    بذر خیار از دهه آخر آذر ماه تا دهه اول بهمن ماه کشت می شود. نشاء از دهه دوم بهمن تا دهه اول اسفند به محل اصلی منتقل می گردد. برداشت محصول از اسفند ماه شروع و تا آخر تیر ماه ادامه می یابد و پس از آن حذف بوته ها و آماده سازی برای کشت بعدی.
  • تولید محصول پاییزه
     تولید بذر خیار از اوایل تا اواخر تیرماه کشت می گردد. نشاء ها را از اواخر تیرماه تا اواخر مرداد ماه  به محل اصلی منتقل می کنیم. برداشت محصول از اواخر مرداد یا شهریور شروع شده تا اواخر آذر ماه ادامه می یابد.

جهت انتقال بهتر زمان کشت خیار گلخانه ای، در جدول زیر یکبار دیگر به این موضوع پرداخته ایم:

 

زمان بذر گیری خیار گلخانه ای

زمان انتقال نشاء به گلخانه 

زمان اولین برداشت خیار گلخانه ای

مدت برداشت

پایان دوره خیار گلخانه ای

محصول زودرس بهاره

 اواخر برخ 8 تا اواخر 9  اواخر برج 9 تا اواخر 10

 40 تا 50 روز بعد از انتقال نشاء به گلخانه و از برج 11، برداشت شروع می شود.

60 تا 70 روز

اواخر برج 4

محصول دیررس بهاره

 اواخر برج 9 تا اوایل 11  میانه برج 11 تا اوایل 12  از برج 12 شروع می شود. 60 تا 70 روز اواخر برج 4

محصول پاییزه

اوایل تا اواخر برج 4 اواخر برج 4  تا اوایل برج 5 45 روز بعد از کشت نشاء از اواخر برج 5 یا 6، برداشت شروع می شود. 90 تا 100 روز اوآخر برج 9

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+4 # kamali
سلام ابتدا تشکر میکنم از زحماتی که میکشید. اما درخواستم ای کاش چنین جدول کوتاه و راحتی رو در مورد 3 محصول گوجه فرنگی، فلفل دلمه و بادمجان نیز داشتید. هر چه تو سایت گشتم تاریخ های بذرگیری انتقال نشاء و محصول دهی در سایر مقالات کلی و مبهم بود. خواشمندم عین همین جدول رو در مورد این چند محصول نیز قرار بدید تشکر.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان