به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

روش کشت خیار به صورت نشاء

مزایای کشت خیار به صورت نشایی

  • استفاده بهتر از زمان، همزمان با آماده سازی زمین کشت اصلی، نشاء گیری هم انجام می گیرد. بنابراین وقفه ی کمتری در رشد خیار اتفاق می افتد.
  • تولید نشاء در یک محل محدود که خزانه نام دارد صورت می گیرد. بنابراین نگهداری گیاه و کنترل آفات و امراض گیاه بهتر صورت می گیرد.
  • چون خزانه محیط کوچکی بوده به خصوص در فصل سرد راحت تر گرم می شود. جوانه زنی سریع تر انجام می گیرد و در مصرف انرژی بسیار صرفه جویی خواهد شد.

نکته: در زمان نشاء گیری  برنامه ریزی جهت تولید نشاء و زمان آماده شدن نشاء برای انتقال که در زمان دو برگی یا سه برگی می باشد، حتما بعد از آماده سازی زمین اصلی اتفاق بیافتد، یعنی زمین اصلی زودتر از نشاء آماده شود. درغیر این صورت نشاء آماده انتقال هست ولی زمین اصلی هنوز آماده نیست. در نتیجه رشد نشاء زیاد شده و ریشه حجیم می شود و در حین انتقال به بستر اصلی ممکن است آسیب ببیند.

گلدانهای نشاء

  • جعبه ی کشت
  • گلدان نشاء
  • لیوان یکبار مصرف پلاستیکی

توجه داشته باشید که گلدان باید زهکش مناسب جهت خروج آب اضافی را داشته باشد.

بستر کشت نشاء خیار

بسترهای کشت قابل استفاده شامل پیت موس و کوکوپیت است.

روش نشاء گیری خیار

در ابتدا تعداد بذر مورد نیاز را بر اساس تراکم کشت انتخاب می کنیم.

بذور خیار گلخانه ای بایستی حتماً ضد عفونی شده باشد و تمام وسایل بایستی تمیز بوده و در صورت لزوم شسته یا ضدعفونی شود.

سپس به مدت 12 تا 24 ساعت می خیسانیم. پس از آن بستر کشت را داخل جعبه ی کشت یا گلدان می ریزیم. 3/2 ارتفاع را پر می کنیم، بذر خیار را بر روی بستر کشت قرار داده و به اندازه 0.5 تا 1 سانتیمتر روی بذر را مجدداً بستر کشت می ریزیم:

بستر را مقداری آبیاری می کنیم و در محلی که دارای نور غیرمستقیم است قرار می دهیم. هنگام جوانه زنی دما در شب و روز معادل 30 درجه سانتیگراد باشد و پس از سبز شدن جوانه ها دما در روز 25 تا 28 درجه سانتیگراد و در شب 17 تا 20 درجه تنظیم گردد.

می توان روی سینی های کاشت را پس از آبیاری بوسیله کاغذ یا شیشه یا پلاستیک سیاه پوشاند تا سریعتر سبز شود. پس از سبز شدن برگ های لپه ای، حفاظ برداشته شود. و به مجرد ظهو برگ های لپه ای بایستی نور کافی به گیاهان برسد.

نشاء های در حال رشد بهتر است با یک کود کامل، همراه با آب آبیاری تغذیه شوند.

رطوبت بستر کشت بایستی دائما بررسی گردد و سعی شود بستر کشت همیشه نم دار باشد. در شرایط مطلوب در روز سوم یا چهارم برگهای لپه ای از داخل بستر خارج می شود. در صورتی که داخل جعبه ی کشت بذر را کاشته باشیم دو تا سه روز بعد از خروج دو برگ لپه ای می توانیم نشاء را به زمین اصلی منتقل نمائیم و اگر کشت در گلدان نشاء صورت می گیرد، زمان انتقال نشاء به زمین اصلی پس از تشکیل برگ سوم انجام خواهد شد.

در زمان انتقال نشاء به زمین اصلی، رطوبت خاک در حد گاورو باشد. پس از آن گیاه وارد مرحله تشنگی می شود که مدت زمان آن بستگی به فصل و بافت خاک و دمای محیط متفاوت می باشد. از چند روز تا چند هفته به طول می انجامد.

توجه: بستر کشت بذرها یعنی پیت موس و کوکوپیت را میتوان ضد عفونی نمود.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان