به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

نقش منیزیم در گیاه

نقش منیزیم (Mg) در گیاه

منیزیم به صورت کاتیون، جذب گیاه می شود. ++Mg


نقش منیزیم در گیاه

  1. منیزیم تنها جزء معدنی مولکول کلروفیل است و در ساخت کلروفیل نقش اساسی دارد. هسته مرکزی کلروفیل، منیزیم می باشد بنابراین کمبود منیزیم باعث زرد شدن پهن برگ خواهد شد.
  2. منیزیم در ساخت روغن در گیاه دخالت دارد.
  3. منیزیم باعث تنظیم جذب فسفر در گیاه می شود.
  4. منیزیم در تولید هیدروکربنها و مواد قندی موثر است.
  5. منیزیم انتقال دهنده فسفر به دانه گیاهان است.

 علائم کمبود منیزیم

  1. ابتدا در برگ های پایینی گیاه دیده می شود به این صورت که رگبرگ ها سبز و بین رگبرگ ها زرد می شود.علائم کمبود منیزیم همانند علائم کمبود آهن می باشد با این تفاوت که علائم کمبود آهن، ابتدا در برگ های بالایی دیده می شود ولی کمبود منیزیم در برگ های پایینی دیده می شود.

علائم کمبود عناصر در گیاه

علائم کمبود منیزیم


کودهای رایج منیزیم دار

این عنصر در خاک سریع شسته شده و از دسترس گیاه خارج میشود که برای رفع این کمبود از کربنات و سولفات منیزیم استفاده می شود.
محلول پاشی سولفات منیزیم دو تا پنج مرتبه برای رفع کمبود در درختان میوه لازم و ضروری است. اولین محلول پاشی در اوایل خرداد و مراحل بعدی با دو هفته فاصله از هم انجام می گیرد، میزان مصرف 2 تا ۵ کیلوگرم در 1000 لیتر آب می باشد. محلول پاشی منیزیم در مرکبات، انگور و سیب برای جلوگیری از کلروز برگ موثر است.

  • کود اتوماس فسفات: کود اتوماس فسفات، ساخت شرکت ذوب آهن می باشد هم منیزیم و هم آهن دارد.
  • سولفات منیزیم
  • سولفات منیزیم + کربنات منیزیم
  • سولفات منیزیم + سولفات آمونیوم
  • سولفات منیزیم + سولفات پتاسیم

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان