به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

مشخصات ظاهری کنه ها

مشخصات ظاهری کنه ها در گلخانه

  • بدن کنه ها شامل دو قسمت: "سر" و "سینه و شکم به هم چسبیده" است.
  • کنه ها دارای 4 جفت پا هستند.
  • کنه ها دارای قطعات دهانی مکنده هستند.
  • کنه ها فاقد شاخک هستند.
  • کنه ها تخم گذارند.


پیدا کردن کانون های  اولیه کنه ها در گلخانه

در صورتی که بتوان در داخل گلخانه کانون ابتدایی آلودگی کنه ها را پیدا نماییم و کانون کوبی انجام دهیم کنترل کنه ها راحت تر صورت می گیرد.

به خاطر اندازه کوچک کنه ها، برای پیدا کردن کانون های اولیه آلودگی، بیشتر به دنبال علائم فعالیت کنه بر روی برگ ها می گردیم.

برگ های آلوده، مقداری پژمرده شده، نقاط سفید رنگ به تعداد زیاد در سطح برگ وجود دارد و این برگ ها به نظر گرد و غبار گرفته می آیند. در واقع این گرد و غبارها فضولات کنه است. معمولاً کنه های تولیدات گلخانه ای مثل خیار، تارتن هستند، روی برگ و زیر برگ، با تارهای عنکبوتی که این کنه ها تولید می کنند، پر شده است.

در زمانی که تعداد کنه ها بر روی برگ زیاد باشد، تار زیادی تولید کرده و برگ نقره ای رنگ به نظر می رسد. در ضمن فضولات کنه ها به این تارها چسبیده و برگ، گرد و غبار گرفته به نظر می رسد.

در صورتی که کاغذ سفیدرنگی در زیر این برگ ها بگیریم و چند ضربه به برگ بزنیم، کنه ها بر روی کاغذ ریزش کرده و حرکت آنها را به صورت نقاط بسیار ریز می توانیم ببینیم.


مبارزه و کنترل کنه ها

  • مبارزه با کنه ها با استفاده از تغییر دما و رطوبت گلخانه
    دما را کاهش و رطوبت را افزایش می دهیم، به این ترتیب فعالیت کنه ها کاهش خواهد یافت.
  • مبارزه با کنه ها با استفاده از مسدود کردن دریچه های جانبی
  • پیدا کردن کانون اولیه آلودگی و کانون کوبی
    مثلا در بوته های آلوده، برگ های آلوده به کنه را جدا کرده و حتماً در همان نقطه داخل کیسه بسته بیاندازیم و در ادامه همان بوته را سم پاشی کنیم.
  • مبارزه بیولوژیک با استفاده از کنه شکارگر

مبارزه شیمیایی با استفاده از کنه کش ها

- تِدیُن
- آرومایت
- مِروسید
- تئورون
- پروپارژیت

توجه: اگر برای مبارزه با کنه ها، قصد دارید از روش شیمیای استفاده کنید هنگام خرید کنه کش، حتما به اطلاعات درج شده روی قوطی کنه کش دقت نمایید و آنرا با دقت مطالعه نمایید و بعد از اینکه کاملاً با نحوه استفاده آن آشنا شدید اقدام به خرید نمایید. در مطلب "آشنایی با حشره کش ها" به اطلاعات درج شده روی کنه کش اشاره شده است.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان