به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کنترل علف های هرز

آموزش مراحل کنترل علف های هرز

 آموزش کنترل علف های هرز سه مرحله دارد: آموزش جلوگیری از رشد علفهای هرز آموزش استفاده از روش های کنترل طبیعی علف های هرزآموزش استفاده از روش های کنترل شیمیایی علف های هرز

 علف های هرز، گیاهان ناخواسته ای هستند که در باغ یا چمن ها رشد می کنند. علف های هرز معمولاً بذرهای فراوانی تولید می کنند، انعطاف پذیرند و می توانند با سرعت زیادی نیز تکثیر پیدا کنند. در سراسر جهان، حدود 8000 گونه علف هرز وجود دارد. لذا باغ یا چمن خود را از وجود هر گونه علف هرزی، محافظت کنید. خوشبختانه، با اقدامات پیشگیرانه و متوقف کردن رشد علف های هرز می توانید باغ خود را بدون صرف هزینه های اضافه از وجود هر نوع علف هرزی تمیز نگهدارید. 

1

آموزش جلوگیری از رشد علف های هرز

  1. آموزش کنترل علف های هرز مرحله 1
    1
    برای مبارزه با علف های هرز از تخریب خاک جلوگیری کنید. کشت و کار سنگین یا شخم عمیق در خاک به منظور مبارزه با علف های هرز باعث می شود که علف های هرز به سطح خاک آمده  و شروع به رشد کنند. بنابراین فقط زمانی که مجبور هستید خاک را تخریب کنید و بذر علف های هرز  را عمداً افزایش ندهید.
    • بذرهای علف هرز می توانند در طول سال ها در خاک به حالت خفته دفن شوند و باقی بماند.
    • بیل یا شخم زدن مناطق مستعد رشد علف های هرز، بطور غیرمستقیم می تواند باعث رشد بذرهای  علف هرز خفته در خاک شود.
     
  2. آموزش کنترل علف های هرز مرحله 2
    2
    مناطقی که احتمال رشد علف های هرز بیشتر می باشد، پودر نمک بپاشید. اگر بین شکاف های یک راهرو یا در پیاده روها علف های هرز مشاهده کردید، سعی کنید از نمک برای جلوگیری از رشد آنها استفاده کنید. البته به این نکته توجه داشته باید که استفاده ی زیاد از نمک نیز سایر گیاهان منطقه را از بین می برد، بنابراین از نمک ها فقط در مکان هایی که مستعد رشد علف های هرز هستند، استفاده کنید.
    • نمک آمین (Amine salt) یک محلول مناسب برای از بین بردن  علف های هرز است، می توانید برای استفاده آسان تر از نمک آمین، آنرا با آب مخلوط کرده و با یک بطری آن را بر روی علف های هرز اسپری کنید.
    • بوراکس (Borax) نیز یکی دیگر از راه حل های رایج برای از بین بردن علف های هرز موجود در شکاف های کوچک می باشد. هنگام استفاده از بوراکس برای اطمینان بیشتر از دستکش استفاده کنید.
      توجه: بوراکس یک نوع ماده ی شیمیایی است که برای رشد گیاه لازم و مغذی است. البته از این ماده در کنترل و از بین بردن حشرات و قارچ ها و همچنین علف های هرز استفاده می شود.
     
  3. آموزش کنترل علف های هرز مرحله 3
    3
    برای مقابله با علف های هرز، گیاه اصلی یا چمن ها را پرپشت و سالم نگهدارید. علف های هرز، بیشتر به رشد در مناطق رو باز تمایل دارند چرا که  مواد غذایی و مواد معدنی در آنجا فراوان می باشد. بنابراین برای حفظ و نگهداری از چمن ها در مقابل علف های هرز، سعی کنید گیاه اصلی یا چمن ها را پرپُشت و در حالت ایده آل خود نگهدارید تا آرام آرام علف های هرز در مقابله با گیاه اصلی از بین بروند.
    • کوددهی به چمن ها باعث افزایش رشد آنها خواهد شد.
    • کاشت مجدد بذرهای چمن در فصل پاییز باعث افزایش آنها در مقابل علف های هرز خواهد شد. بذر بسیاری از علف های هرز در اواخر پاییز و زمستان از بین می روند و در نتیجه بذرهای علف هرز کمتری برای رقابت با چمن ها باقی می مانند.
     
 

2

آموزش استفاده از روش های کنترل طبیعی علف های هرز

  1. آموزش کنترل علف های هرز مرحله 4
    1
    برای از بین بردن علف های هرز از مالچ استفاده کنید. با مالچ پاشی می توان از جوانه زنی بذر علف های هرز پنهان در خاک و توقف رشد آنها جلوگیری نمود. بنابراین به منظور جلوگیری از رشد علف های هرز، باغ یا  چمن منطقه خود را به خوبی مالچ پاشی  کنید..
    • برای حفظ رطوبت و توقف رشد علف های هرز، تا ارتفاع2 تا 4 اینچ (5-10 سانتیمتر) خاک، مالچ پخش کنید.
    • مالچ های آلی و ارگانیک مانند مالچ چوب های سفت، پوست های بریده شده ی درختان، کاج ها و کاه و کُلش می توانند مواد غذایی بیشتری  را برای خاک فراهم کنند.
     
  2. آموزش کنترل علف های هرز مرحله 5
    2
    علف های هرز قابل مشاهده در باغ خود را کامل از ریشه بیرون بکشید (وجین کردن). علف های هرز  را با دست از زمین بیرون بکشید، این کار ساده ترین راه حل برای از بین بردن علف های هرز ناخواسته ی موجود در باغ یا چمن ها می باشد. علف های هرز را شناسایی و آنها را بیرون بکشید و سپس از بین ببرید. شما همچنین می توانید ریشه های علف های هرز را با چاقو یا هر وسیله دیگری از زیر سطح خاک بیرون بکشید.
    • هنگامی که خاک مرطوب است، علف های هرز براحتی با ریشه از خاک بیرون کشیده می شوند.
    • قاصدک بعنوان یک علف هرز به تنهایی می تواند 15000 بذر را در طول یک سال تولید کند که منجر به رشد علف های هرز اضافی در باغ شما می شود. بنابریان علف های هرز  تا زمانی که هنوز جوان هستند و قبل از تولید بذرهای بیشتر، باید از خاک بیرون کشیده شوند.
      توجه: علف هرز قاصدک از خانواده دیزی می باشد که برگ ها و گل های زرد روشن دارد.
     
  3. آموزش کنترل علف های هرز مرحله 6
    3
    بمنظور مبارزه با علف های هرز یا وجین کردن آنها از وسایلی مثل کچ بیل استفاده کنید.  در تصویر سمت راست، علفی در زمین وجود ندارد و نباید با هر وسیله ای سطح خاک را زیر رو کنیم، اما در تصویر سمت چپ، علف های هرز در زمین وجود دارند و بیرون کشیدن علف های هرز از ریشه با هر وسیله ای می تواند علف های هرز کوچکتر و یکساله را از بین ببرد. زمانیکه عملیات بیل زدن و شخم زدن انجام شد، علف های هرز را دور ریخته و از مالچ برای جلوگیری از جوانه زنی بذرهای جدید استفاده کنید.
    • اگر در زمین، رشد علف های هرز را نداشته باشید، از بیل زدن و شخم زدن باغ یا چمن هایتان خودداری کنید، زیرا این کار می تواند بذرهای علف های هرزی که حالت خفته در خاک دارند را فعال نماید.
     
 

3

آموزش  استفاده از روش های کنترل  شیمیایی برای از بین بردن علف های هرز

  1. آموزش کنترل علف های هرز مرحله 7
    1
    علف های هرز باغ خود را شناسایی کنید. علف کش ها برای کنترل شیمیایی یا از بین بردن علف های هرز در باغ یا چمن استفاده می شوند، و معمولاً برای علف های هرز مختلف، علف کش خاصی وجود دارد. قبل از خرید علف کش،  انواع علف های هرز را از طریق مراجعه به سایت های تخصصی شناسایی کنید.
    • استفاده از یک  محلول شیمیایی برای حذف علف های هرز باغ تان باید آخرین راهکار شما باشد چرا که این گونه مواد شیمیایی می تواند آب های زیرزمینی را آلوده کند و برای محیط زیست  نیز می تواند مخرب باشد.
    • علف های هرز را می توان  از لحاظ ظاهری به سه دسته طبقه بندی کرد:
      1- علف پهن برگ (broadleaves)
      2- علف چمنی (grasses)
      3- علف بلند (sedges)
      توجه: علفهای چمنی و  علف های بلند، باریک برگ می باشند.
    • علف های هرز از لحاظ چرخه زندگی نیز به سه گروه زیر تقسیم می شوند:
      1-علف های هرز یکساله
      2- علف هرز دو ساله
      3- علف هرز چند ساله
     
  2. آموزش کنترل علف های هرز مرحله 8
    2
    دستورالعمل های استفاده از علف کش ها را بخوانید و سپس آنها را اعمال کنید. قبل از اعمال هر گونه علف کش بر روی هر علف هرزی در باغ تان، بسیار اهمیت دارد که شما دستورالعمل روی برچسب ظرف محتوی علف کش را مطالعه کنید.
    • بعضی از علف کش ها ممکن است برای گیاهان دیگر خطرناک باشد، پس قبل از اعمال هر گونه علف کش در باغ یا چمن، هشدارهای روی ظرف حاوی علف کش ها را بخوانید.
    • شما همچنین باید مشخص کنید که آیا علف کش برای پیشگیری از رشد علف های هرز است و یا برای ازبین بردن علف های هرزی است که رشد کرده اند.
     
  3. آموزش کنترل علف های هرز مرحله 9
    3
    قبل از استفاده از سموم علف کُش، لباس های محافظت کننده بپوشید. زمان استفاده از علف کش ها از وسایلی مانند پیش بند، دستکش های لاستیکی، محافظ چشم و ماسک صورت استفاده کنید چرا که شما را از هر گونه علف کش هایی که ممکن است به شما آسیب برساند، محافظت خواهند کرد.
    • در صورت اعمال علف کش ها به صورت دستی، دستکش های Tyvek و  nitrile از بهترین مواد هستند که  در فروشگاه های ابزارالات کشاورزی موجود می باشند.
     
  4. آموزش کنترل علف های هرز مرحله 10
    4
     علف کش را روی علف های هرز و مناطق مستعد رشد علف هرز اسپری کنید. منطقه ی موردنظر را با علف کش فراوان خیس نکنید هر چند که علف های هرز بسیار زیادی داشته باشد زیرا این کار خطرناک است. لذا بر اساس دستورالعمل روی برچسب علف کش، میزان توصیه شده را اسپری کنید.
    • اگر سؤالات بیشتری در مورد کاربرد علف کش ها دارید و یا مشکل در انتخاب علف کش مناسب با علف هرز منطقه ی خود دارید، می توانید از کارشناسان کشاورزی اطلاعات لازم را بدست آورید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+1 # مریم.......
سپاس ازمطالب خوب و آموزنده تون
+1 # سیدمحمود
باسلام مطالب مفیدی بود متشکرم
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان