به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

مبارزه با شپشک های آرد آلود

مراحل  آموزش مبارزه با شپشک های آرد آلود

اگر شما می خواهید که گیاهان را به آسانی در خانه خود پرورش دهید، بهتر است با نحوه ی کنترل آفت شپشک آرد آلود (mealybugs) در گیاهان خانگی آشنا شوید. شپشک های آرد آلود یا شته های پشمالو، حشرات مکنده ای هستند که می توانند در کوتاهترین زمان باعث آسیب جدی به گیاه شوند. شپشک ها عسلک یا شیره عسلی تولید می کنند که ماده  ای چسبناک بوده و باعث جذب مورچه ها روی گیاه شده و همچنین سبب رشد قارچ های سیاه در گیاه می شوند. شپشک آرد آلود تقریباً در همه ی مناطق یافت می شوند. کنترل  شپشک آرد آلود روی گیاهان  خانگی، گامی بسیار مهم در حفظ سلامت گیاه محسوب می شود. آلوده شدن گیاهان توسط شپشک آرد آلود به سرعت رخ می دهد و بشکل قابل ملاحظه ای نیز تکثیر و انتشار می یابند، و موجب ضعیف شدن و یا حتی مرگ گیاه نیز می شوند. 

مراحل مبارزه با شپشک آرد آلود 

  1.  مبارزه با شپشک آرد آلود مرحله 1
    1
    بررسی گیاه خریداری شده، قبل از ورود به خانه: قبل از اینکه گیاهان جدیدی که از گلخانه خریداری کرده اید را به خانه بیاورید باید آنها را از نظر آلوده بودن به آفت شپشک آرد آلود بدقت بررسی کنید.
  2.  مبارزه با شپشک آرد آلود مرحله 2
    2
    برای مبارزه با شپشک آرد آلود، باید از کوددهی بیش از حد گیاهان جلوگیری کنید. شپشک های آرد آلود در خاک غنی از نیتروژن رشد می کنند، بنابراین مراقب باشید که گیاهان خود را فقط در صورت لزوم تغذیه کنید.
     
  3.  مبارزه با شپشک آرد آلود مرحله 3
    3
    با استفاده از یک پارچه یا دستمال کاغذی ، شپشک آرد آلود  را حذف کنید و مطمئن شوید که آنها را حتماً له کرده اید نه اینکه فقط شپشک ها را جابجا کرده باشید.  اگر از پارچه برای له کردن شپشک ها استفاده کردید بلافاصله آنها را با آب بشویید. و اگر از دستمال کاغذی استفاده کردید، آن را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته و آنها را دور بیندازید.
    به یاد داشته باشید که باید کیسه های تخم  شپشک آرد آلود را نیز بررسی کنید و آنها را نیز حذف کنید. کیسه های تخم شپشک آرد آلود مانند توپ های پنبه ای کوچک (تخم ها توسط شپشک ها با پوشش پشمی شکل پوشانده می شوند) هستند که به گیاه وصل می باشند.
  4.  مبارزه با شپشک آرد آلود مرحله 4
    4
    می توانید شپشک های آرد آلود را با یک  اسفنج  پنبه ای که کمی به الکل آغشته کرده اید، خشک کنید.
     
  5.  مبارزه با شپشک آرد آلود مرحله 5
    5
    گیاه  آلوده را با مواد شوینده ی ملایم و آب بشویید و با این کار نیز می توانید به کنترل شپشک آرد آلود کمک کرده باشید.
     
  6.  مبارزه با شپشک آرد آلود مرحله 6
    6
      گیاهان خانگی آلوده به شپشک آرد آلود را با یک آبپاش روغنی یا صابونی اسپری کنید. با این کار رشد شپشک آرد آلود متوقف شده  یا این آفات خشک می شوند و در نهایت از بین می روند. با این حال، ممکن است کیسه های تخم  این آفات در مکان هایی از گیاه قرار گرفته باشند که نمی توان آن مناطق را به آسانی اسپری کرد.
    - اسپری آفت کش مخصوص کنترل شپشک آرد آلود، بمنظور دستیابی سریع به نتیجه ی مطلوب استفاده می شود. البته استفاده از اسپری های آفت کش، تنها یک راه حل کوتاه مدت برای کنترل شپشک آرد آلود می باشند و نباید بعنوان تنها روش کنترل هجوم آفات استفاده شوند.
  7.  مبارزه با شپشک آرد آلود مرحله 7
    7
    اگر گیاهان داخل خانه به شدت توسط شپشک آرد آلود، آلوده شده اند، گیاه را دور بیندازید. گاهی اوقات کنترل شپشک آرد آلود غیرممکن بوده بنابراین بهترین روش جایگزین کردن گیاه آلوده به آفت با یک گیاه سالم می باشد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان