به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

روش های مبارزه با زنبور عسل

مراحل مبارزه با زنبور عسل

مبارزه با زنبور عسل شامل دو روش می باشد:آموزش روش مبارزه با کندوهای بزرگآموزش روش مبارزه با کندوهای کوچک

آیا کندوی عسل در نزدیکی خانه خود دارید؟ در این مقاله روش های مبارزه با کندو و زنبورها شرح داده شده است. به این نکته توجه داشته باشید که با جمع آوری کندوها، جمعیت زنبورها نیز کاهش می یابد. در واقع اگر زنبورها برای شما مشکلی ایجاد نمی کنند، و اگر در باغ، فقط  گلها را گرده افشانی می کنند، زنبورها را از بین نبرید. بطور کلی زنبورها نیش نمی زنند، مگر در مواقع کاملاً ضروری زیرا زمانی  که نیش می زنند می میرند.

1

آموزش روش مبارزه با کندوهای بزرگ

  1. روش های مبارزه با زنبور عسل مرحله 1
    1
    اگر یک کندوی بزرگ یا کندویی که دسترسی به آن مشکل است، داشتید با افراد حرفه ای در این کار تماس بگیرید.
    •  معمولاً یک کندو دارای  10،000 تا 50،000 یا بیشتر، زنبور عسل می باشد.
    • شما فقط می توانیدتعدا کمی زنبور مشاهده کنید زیرا زنبورها می توانند در دیوار، درختان، دودکش ها، سقف ها و غیره پنهان شوند.
    • بعضی از زنبورها نسبت به سایر زنبورها، تهاجمی تر هستند و اگر کندویشان مورد تهدید باشد و یا اگر کسی خیلی نزدیک به کندوی آنها باشد، نیش زده یا هجوم می آورند. 
    • مبارزه و جمع آوری کردن یک کندوی بزرگ زنبور عسل می تواند بسیار خطرناک باشد و نیازمند مهارت های بالا، آموزش و تجربه است.
     
  2. روش های مبارزه با زنبور عسل مرحله 2
    2
    اگر به نیش زنبورعسل حساسیت دارید، با افراد حرفه ای تماس بگیرید. اگر به نیش زنبور عسل آلرژی دارید، تماس با افراد ماهر کار درستی می باشد. نیش زنبور ممکن است موجب تورم گلو یا لب ها شود که ممکن است برای تنفستان مشکل ایجاد کند. در برخی موارد نیش زنبورها حتی باعث استفراغ و اسهال می شوند. اگر شما بسیار آلرژی دارید، حتی ممکن است نیش یک زنبور عسل کشنده باشد. پس لطفاً با احتیاط با کندوها مبارزه کنید. 
  3. روش های مبارزه با زنبور عسل مرحله 3
    3
    اگر  کندو حاوی زنبور عسل است با یک  پرورش دهنده یا نگهبان زنبور عسل تماس بگیرید. بدلیل کاهش جمعیت  زنبور های عسل ممکن است پرورش دهندگان زنبور عسل مایل باشند زنبورها را بصورت رایگان یا با قیمت جزئی از شما خریداری کنند. 
    • برای پیدا کردن افراد پرورش دهنده زنبورعسل در منطقه ی خود جستجو کنید.
    • با کشاورزان یا پرورش دهندگان  زنبورها  که اصولاً  زنبورها را نگهداری می کنند تماس بگیرید.
     
 

2

آموزش روش مبارزه با کندوهای کوچک

  1. روش های مبارزه با زنبور عسل مرحله 4
    1
    مبارزه و نابودی زنبور عسل و کندوهای کوچک، براحتی با استفاده از حشره کش قابل انجام می باشد. از کندوهای بزرگ و کندوهای تولید عسل دوری کنید.
     
  2. روش های مبارزه با زنبور عسل مرحله 5
    2
    وسایل موردنیاز خود را برای مبارزه با کندوهای عسل و زنبورها، آماده کنید:
    • پوشیدن لباس های کمرنگ و ساده
    • استفاده از دستکش ترجیحاً چرم
    • پوشش سر (در صورت مواجه با زنبور عسل )
    • اسپری حشره کش
    • کیسه زباله پلاستیکی
    • صابون و آب
    • وسایل لازم برای مسدود کردن منطقه (بستگی دارد که محل کندو  کجا قرار دارد)
    • از دود برای دور کردن زنبور عسل استفاده کنید ( این مرحله اختیاری است، در واقع این کار، زنبورها را آرام می کند و باعث می شود که آنها کمتر نیش بزنند)
      توجه: سیگاری زنبور عسل (Bee-smoker) دستگاهی است که با تولید دود از سوخت های مختلف، برای آرام کردن زنبور عسل استفاده می شود. 
     
  3. روش های مبارزه با زنبور عسل مرحله 6
    3
    برای مبارزه با زنبور عسل و کندو، لباس مناسب بپوشید. لباس بخش مهمی در فرآیند مبارزه با  زنبورها است. لباس های کمرنگ و ساده برای مبارزه با زنبورها بهتر است. اگر لباستان تیره رنگ و یا شکل دار باشد زنبورها تحریک شده و هجوم می آورند.
    • دستکش محافظ خوبی برای دستان شماست، دستکشهای ضخیم و چرم  برای مبارزه با زنبور عسل مناسب است. اگر دستکش نپوشید احتمال نیش زدن و سوزش دستانتان وجود دارد.
    • پوشش یا محافظ سر (مانند تصویر فوق)، که پرورش دهندگان حرفه ای زنبورعسل  از آن استفاده می کنند. این کار  یک پوشش عالی است و مانع دید شما نیز نیست. 
    • از عطر و ادکلن معطر استفاده نکنید. چرا که ممکن است زنبورها عطر شما را با گل ها اشتباه بگیرند.
     
  4. روش های مبارزه با زنبور عسل مرحله 7
    4
    کندوی زنبور عسل را پیدا کنید. پیدا کردن کندوی زنبور عسل ممکن است پیچیده تر از آنچه که به نظر می رسد، باشد. بسیاری از زنبورها در مکان های دور از دسترسی مانند دودکش ها، داخل دیوارها، پوست درخت و در زمین می باشند. بهتر است هر چه زودتر کندوی زنبور عسل را پیدا کنید. هرچه مبارزه با کندو و زنبورعسل ها بیشتر طول بکشد، آنها بزرگتر می شوند و مبارزه سخت تر می شود.
     
  5. روش های مبارزه با زنبور عسل مرحله 8
    5
    زمان مناسب برای مبارزه با کندو و زنبور عسل ها را انتخاب کنید. بهترین زمان برای مبارزه با کندو و زنبور عسل ها  در اواخر زمستان یا اوایل بهار است. در طول این زمان جمعیت زنبور عسل کمترین حد ممکن است. زنبورها در صبح و عصر خوابند، که بهترین زمان مبارزه با زنبورها است.
    • زنبورها در شب کمتر فعال هستند و احتمالا همه آنها در آن کندو می باشند.
     
  6. روش های مبارزه با زنبور عسل مرحله 9
    6
    برای مبارزه با کندوی عسل، دقیق برنامه ریزی کنید. اطمینان حاصل کنید که برای مبارزه با کندو آماده هستید.
    • پس از حذف یک کندوی زنبور عسل  از خانه، آماده تعمیرات آن قسمت شوید. ممکن است برای مبارزه و دسترسی به کندوها مجبور به تخریب دیوار شوید.
    •  بمنظور مبارزه با کندوی زنبور عسل در مناطقی که نمی توان به کندو و زنبورعسل دسترسی داشت (پشت بام  گچی و سیمانی و آجری)، برنامه ریزی کنید، تا از آلودگی بیشتر جلوگیری کنید.
    •  افراد مبتلا به آلرژی، کودکان، حیوانات خانگی و سالمندان را از منطقه ای  که کندو فعال است، فوراً بیرون کنید.
     
  7. روش های مبارزه با زنبور عسل مرحله 10
    7
    از اسپری حشره کش برای مبارزه با کندوی زنبور عسل و زنبورها استفاده کنید. یکی از بهترین روش ها برای مبارزه با کندوی زنبور عسل استفاده از یک حشره کش خوب و قوی است. بمنظور مبارزه با زنبورها در داخل کندو ممکن است نیاز به چند بار استفاده از اسپری حشره کش باشد. در این مرحله پوشش شما بسیار اهمیت دارد.
    • بهترین مکان برای اسپری حشره کش در قسمت حفره ی ورودی کندوی زنبور عسل است. اسپری کردن در کندوی عسل مؤثرترین نتایج را بهمراه دارد. اگر قادر به اسپری کردن مستقیم حشره کش در سوراخ کندوی عسل نیستید، روی کندو اسپری کنید. 
    • هرگز سعی نکنید یک کندوی بزرگ را جابجا کنید و فقط زمانی که کندو کوچک است با استفاده از مواد شیمیایی خانگی آنها را نابود کنید.
     
  8. روش های مبارزه با زنبور عسل مرحله 11
    8
    بصورت دستی و فیزیکی، کندوهای زنبور عسل را جمع کنید. هنگامی که اسپری حشره کش استفاده کردید، و هیچ زنبور عسلی را بیرون از کندو ندیدید، وقت آن است که با دست کندوی زنبورعسل را جمع آوری کنید. در واقع جمع آوری کندوی عسل بمنظور  جلوگیری از پرواز سایر زنبور عسل ها بسمت کندو می باشد.
     
  9. روش های مبارزه با زنبور عسل مرحله 12
    9
    کندوی عسل را نابود کرده و بصورت زباله دفع کنید. استفاده از یک کیسه زباله ی پلاستیکی بهترین راه برای دفع کندوی زنبور است. کندوی زنبورعسل را در کیسه زباله های پلاستیکی قرار دهید و دور بیندازید.
    • تمیز کردن،  فرایند مهمی در زمان مبارزه و جمع آوری کندوی زنبور عسل است. کندوی زنبورعسل پر از باکتری های خطرناک هستند که باید کاملاً تمیز شوند. برای دستیابی به بهترین نتیجه، منطقه را با صابون و آب بشویید.
    • اطمینان حاصل کنید که هر جا کندو عسل و زنبورها هستند، جمع آوری شده اند. زنبور عسل و زنبورهای مرده ممکن است سایر زنبورها، شب پره ها یا مورچه ها را جذب کنند. زنبورهای عسل نگهبان کندوهای قدیمی را پیدا می کنند و اگر کندو جمع نشده باشد یک کلنی جدید درست می کنند.
     
  10. روش های مبارزه با زنبور عسل مرحله 13
    10
     اطراف منطقه ی مورد نظر را بمنظور مبارزه با کندوی عسل و زنبورها، ببیندید. بسته شدن اطراف منطقه ی مورد نظر، از ورود زنبورهای بیشتر به آنجا جلوگیری می کند. تمام ورودی هایی را که دوباره زنبورها می توانند به آن نقطه برگردنند را ببینید. تمام درها را ببندید. اگر یک سوراخ روی دیوار وجود داشت آن قسمت را رنگ کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان