به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

راه های مبارزه با مگس سفید

راه های مبارزه با مگس سفید

راه های مبارزه با مگس سفید شامل سه بخش است:آموزش مبارزه بیولوژیک با مگس سفید آموزش راه های مبارزه با مگس سفید با استفاده از تله رنگیآموزش مبارزه با مگس سفید با سایر روش ها 

مگس سفید، یک آفت گیاهی مخرب در باغات و مخصوصاً گلخانه ها محسوب می شود. گیاهان آلوده به مگس سفید با حشرات سفید رنگ، پروانه ای شکل و تعداد زیادی از تخم های سفید پوشانده می شوند. مگس سفید معمولاً در زیر برگ دیده می شود  و از طریق مکیدن شیره ی گیاهان، آنها را آلوده می کند. مگس سفید همچنین مواد مغذی گیاهان را مصرف کرده و می توانند رشد کپک ها را در گیاهان افزایش دهند و ناقل ویروس های گیاهی نیز به حساب می آیند. کنترل و مبارزه با مگس سفید از طُرق  مختلف امکان پذیر می باشد بعنوان مثال، مبارزه بیولوژیک با مگس سفید با شناسایی دشمنان طبیعی آنها در باغ، به دام انداختن مگس سفید  از طریق تله رنگی، بررسی منظم  گیاهان آلوده از نظر حذف مگس های سفید از روی آنها. 

1

آموزش مبارزه بیولوژیک با مگس سفید

  1. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 1
    1
    برای مبارزه بیولوژیک با مگس سفید لازم است با حشراتی که از مگس های سفید تغذیه می کنند آشنا شوید. یکی از مؤثرترین روش های مبارزه با مگس های سفید، استفاده از حشراتی است که از مگس های سفید تغذیه می کنند. در زیر می توانید با برخی از حشرات مفیدی که از مگس های سفید تغذیه کنند آشنا شوید:
    1- بالتوری سبز (Lacewings)
    2- اشکال مختلف سِن شکارگر (O.albidipennis)
    3- اشکال مختلف مگس های شکارگر (A.formosus)
    4-برخی از گونه های کفشدوزک
    5- برخی از عنکبوت ها
     فروشگاه های عرضه مواد زراعی اغلب این حشرات  را می فروشند و حتماً باید از فروشنده درباره ی این حشرات بپرسید که مگس های سفید را می خورند یا خیر.
     
  2. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 2
    2
    پارازیت ها یا دشمنان مگس های سفید را خریداری کنید. گونه ی زنبور انکارسیا فورموسا (Encarsia formosa) یا سایر گونه های انکارسیا، اسپورهای کوچک انگلی هستند که می توانند به باغ شما وارد شوند و حتی به بدن و پوست مگس های سفید  نفوذ کرده و توانایی آنها را برای تکثیر مختل  کنند. این پارازیت ها  معمولاً قابل دسترس هستند، البته اکثر پارازیت ها می توانند در محیط خانه،  گلخانه و در مناطق گرمسیری نیز رشد کنند.
     
  3. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 3
    3
     از حشره کش ها برای مبارزه با مگس سفید اجتناب کنید. بسیاری از گونه های مگس سفید، مقاوم به حشره کش ها هستند، در حالی که این حشره کش ها، شکارچیان و پارازیت های مگس های سفید را از بین می برند. بنابراین، استفاده از حشره کش ها بعضی اوقات می تواند تعداد مگس های سفید را از طریق حذف شکارچیان و پارازیت های آنها، افزایش دهد.
     
  4. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 4
    4
    برای مبارزه با مگس سفید از شر مورچه ها خلاص شوید. مورچه ها، شکارچی مگس های سفید نمی باشند بلکه بعضی از گونه های مورچه ها کاملاً می توانند از  عسلک های ترشح شده از پوره های مگس سفید تغذیه نمایند، و همچنین می توانندآنها را از شکارچیان  مگس سفید محافظت کنند و از فعالیت آنها جلوگیری کنند.
     
 

2

آموزش مبارزه با مگس سفید با استفاده از تله رنگی

  1. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 5
    1
     تله های رنگی یکی از راه های مبارزه با مگس سفید است. تله های مگس سفید همه جا در دسترس هستند. تله ها معمولاً نوارهای زرد رنگ یا آبی رنگ از مقواهای چسبناک هستند که در بالای گیاهان آویزان می شوند. همچنین خودتان می توانید بسادگی این کارت ها را بسازید.
    • توجه داشته باشید که این تله ها فقط مگس های سفید بالغ و بزرگ را به دام می اندازد، و  پوره های بال دار جوان هنوز می توانند روی گیاهان باقیمانده و به برگ ها آسیب برسانند. برای بهترین نتیجه، این روش را با دیگر روش های کنترل ادغام کنید چرا که تنها یک روش پاسخگوی کنترل تمام مگس های سفید نخواهد بود.
     
  2. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 6
    2
    در این مرحله برای تهیه تله ها، کارت هایتان را برش بزنید. اگر ترجیح می دهید که تله های رنگی را خودتان بسازید، از تخته چندلا استفاده کنید و آنها را به نوارهایی تقریباً 12 اینچ (30 سانتیمتر) طول و 6 اینچ (15 سانتیمتر) عرض برش دهید. این اندازه  تقریباً برای اکثر گیاهان مناسب می باشد، البته اگر شما  فقط یک یا دو گلدان کوچک را می خواهید کنترل کنید، ممکن است به اندازه ی کوچکتر نیاز داشته باشید.
     
  3. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 7
    3
    تله های مگس سفید را زرد رنگ کنید. هر دو طرف تله هایتان را به رنگ زرد روشن درآورید. مگس های سفید بالغ به این کارت های زرد رنگ جذب می شوند.
     
  4. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 8
    4
    هر دو طرف تله مگس سفید را با مواد چسبنده بپوشانید. مواد نفتی ژل مانند (Petroleum jelly) را با مقدار مساوی از روغن معدنی و یا مواد شوینده قوی مخلوط کنید که حالت چسبندگی طولانی مدت ایجاد شود. معمولاً، از یک روغن موتور درجه بالا و  یا یک محصول تجاری مانند Tanglefoot استفاده کنید. اگر هر کدام از مواد فوق را انتخاب کردید، مطمئن شوید که هر دو طرف تله را با یک قلم مو به روغن های فوق آغشته کرده اید، بنابراین هر مگس سفید بر روی تله گیر خواهد کرد.
     
  5. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 9
    5
    کارت های زرد را بالای گیاهان آلوده قرار دهید. کارت های رنگی را در بالای گیاهان خود آویزان کنید. می توانید از یک ستون چوبی در زمین نزدیک گیاهان خود استفاده کنید و کارت های رنگی را برای مبارزه با مگس سفید به آنها آویزان کنید. در گلخانه می توان از سیم افقی بالای بوته ها استفاده کرد و بوسیله ی یک ریسمان، کارت رنگی را در دقیقاً در بالای بوته ها نصب نمود.
     
  6. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 10
    6
    تله ها را بصورت دوره ای تمیز کنید. با این کار به احتمال زیاد بر روی تله، تعداد زیادی  مگس های سفید جذب می شوند و از بین می روند، در این روش تعدادی برگ  ها نیز به تله گیر کرده و از بین خواهند رفت. با آب و صابون و یا با تراشیدن، آفت ها و برگ ها را از روی تله ها پاک کرده تا بتوانید با استفاده ی مجدد از آنها آفات بیشتری را به دام بیندازید.
     
  7. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 11
    7
    تله ها را هنگامی که کاملاً از مگس های سفید پرشدند، جمع آوری کنید. پس از آنکه جمعیت مگس  سفید کاملاً از بین رفتند، تله ها را بردارید چرا که  تله ها قادر به کشتن شکارچیان مگس سفید نیز هستند، استفاده از تله های رنگی برای مبارزه با تعداد بالای مگس سفید توصیه نمی شود. و شما باید از روش های ترکیبی برای مبارزه با آنها استفاده  کنید.
     
 

3

آموزش استفاده از سایر راه های مبارزه با مگس های سفید

  1. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 12
    1
    برگ هایی که به شدت آلوده به مگس سفید شدند را با دست حذف کنید. برگ هایی که توسط مگس سفید بشدت آلوده شدند را در طول روز بررسی کنید و آنها را بچینید. در زیر برگ های آلوده تعداد زیادی تخم های سفید و  یا پوره های بدون بال (crawlers) وجود دارند. اگر برگ ها بشدت آلوده شده باشند، برگ ممکن است با یک ماده چسبنده یا موم مانند که توسط پوره ها تولید می شوند، پوشانده شده، و یا ممکن است برگ ها زرد یا خالدار باشند.
    •  روش دستی حذف مگس های سفید برای باغ های کوچک مناسب تر است زیرا می توانید بطور مرتب هر گیاه را بررسی کنید.
     
  2. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 13
    2
    برگ های آلوده به مگس های سفید را آبشویی کنید و یا برگ های آلوده به مگس سفید را با جاروبرقی تمیز کنید. می توانید مگس های سفید جوان را از زیر برگ ها با یک شلنگ، آبشویی کرده و از بین ببرید. این روش برای گرفتن حشرات بالغ بالدار نیز مناسب است، اما استفاده از جاروبرقی برای گرفتن مگس سفید نیز یک پیشنهاد است و از این روش باید صبح زود و یا در آب و هوای سرد استفاده کنید. سپس کیسه های جاروبرقی که پر از مگس های سفید هستند را در پلاستیک های بدون هوا قرار دهید و آن را به مدت 24 ساعت فریزر کنید که تا قبل از تخلیه کیسه در سطل زباله، مگس های سفید کاملاً از بین رفته باشند.
    • این روش زمانی مفیدتر است که مگس های سفید  برای اولین بار در برگها دیده شده اند. اگر آنها فرصتی برای تخم گذاری داشته باشند،  ممکن است در برگ باقی بمانند و نسل جدیدی از صدها یا هزاران مگس سفید پس ازتخم گذاری تولید کنند.
    • اگر آلودگی جزئی و کم باشد، این روش می تواند به کاهش جمعیت مگس سفید تا جایی که به شکارچیان طبیعی آسیبی وارد نکند، کمک کند.
     
  3. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 14
    3
    برای مبارزه با مگس سفید، یک نوع مالچ انعکاسی انتخاب کنید. لایه ای از فویل آلومینیومی یا مالچ پلاستیکی انعکاسی را روی زمین اضافه کنید. درواقع استفاده از این مالچ می تواند برای مگس سفید بالغ بمنظور پیدا کردن گیاهان میزبان مشکل ساز باشد، که در نتیجه تعداد تخم های مگس سفید کاهش خواهد یافت.
    • در این روش به آبیاری قطره ای نیاز می باشد و گیاهانی که توسط مالچ پلاستیکی احاطه شده اند نیاز به یک سیستم آبیاری قطره ای دارند.
    • از مالچ در آب و هوای گرم استفاده نکنید، زیرا ممکن است گیاهان بیش از حد گرم شود.
     
  4. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 15
    4
     گیاهان سالم و آلوده به مگس  سفید را از هم جدا کنید. اگر گیاه به شدت آلوده باشد، آن را به یک اتاق جداگانه یا یک فضای باز دور از سایر گیاهان منتقل کنید. تمام گیاهان جدید را قبل از انتقال به خانه بررسی کنید  و زیر برگ ها را برای  کنترل مگس سفید بررسی کنید.
     
  5. راه های مبارزه با مگس سفید مرحله 16
    5
    در مرحله آخر از حشره کش ها برای مبارزه با مگس سفید استفاده کنید. همانطور که در بخش مبارزه بیولوژیک با مگس سفید توضیح داده شد، حشره کش ها به ندرت روی جمعیت مگس سفید تأثیر می گذارند و حتی حشراتی که از آنها تغذیه می کنند، را نیز می توانند بکشند. با این حال، اگر کنترل جمعیت مگس سفید در باغ  از دستتان خارج شد، ممکن است دیگر چیزی برای از دست دادن نداشته باشید. روغن Neem، صابون حشره کش و مالاتیون (malathion) گزینه های رایج هستند و در صورت مقاومت مگس های سفید  به یکی از موارد فوق، ممکن است شما بخواهید یکی از دو مورد دیگر را برای حذف مگس سفید جایگزین کنید. یک مرتبه بمدت پنج تا هفت روز یک حشره کش را برای قسمت زیرین برگ های آلوده استفاده کنید.
    • مطمئن شوید که حشره کشی که قصد استفاده از آن را دارید، به گیاهان دیگرآسیب نمی رسانند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان