به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کنترل شته ها

مراحل آموزش کنترل شته ها

مراحل آموزش کنترل شته ها شامل دو بخش می باشد:آموزش شناسایی شته هاآموزش کنترل شته ها

شته ها حشرات بسیار کوچک و نرم تن هستند. شته ها معمولاً سبز یا سیاه هستند و درحدود 1/10 اینچ (0.3 سانتی متر) طول دارند. بال های شته ها نیز قابل رشد بوده و می توانند در صورت رشد به سمت سایر گیاهان پرواز کنند و اغلب می توانند در گروه های بسیار بزرگ جمع شوند. آنها با مکیدن شیره  از برگ ها به گیاه آسیب می رسانند و همچنین می توانند بیماری ها را گسترش دهند. شته ها از بسیاری از انواع گیاهان تغذیه می کنند. در مقاله زیر با نحوه کنترل شته ها بیشتر آشنا خواهید شد. 

بخش 1

آموزش شناسایی شته ها 

  1. آموزش کنترل شته ها مرحله 1
    1
    برای شناسایی شته ها می توانید بر روی سطح ساقه و برگ گیاه، بدنبال عسلک باشید. عسلک، مواد دفعی شته هاست که شیرین است و مورچه ها را به خود جذب می کند، در بعضی از مواقع بخاطر وجود کپک یا قارچ ممکن است عسلک ها سیاه بنظر برسد.
     
  2. آموزش کنترل شته ها مرحله 2
    2
    برای شناسایی و کنترل شته ها، به برگ های زرد و تخریب شده توجه کنید.

  3.  
     
     
     
  4. آموزش کنترل شته ها مرحله 3
    3
    به  گال های ایجاد شده توسط شته ها روی گیاهان توجه کنید.
    توجه: گال ها در اثر رشد و برآمدگی غیرطبیعی و بیش از حد بافت گیاه ایجاد می شوند.
  5. آموزش کنترل شته ها مرحله 4
    4
    برای پیدا کردن شته ها، قسمت زیرین تمام برگ ها را بررسی کنید. زیرا شته ها تمایل به زندگی در زیر برگ ها دارند، بنابراین  شما این حشرات کوچک را می توانید آنجا ببینید.
     
 

بخش 2

 آموزش کنترل شته ها

  1. آموزش کنترل شته ها مرحله 5
    1
    شته ها را از گیاه آلوده دور کنید. می توانید با استفاده از یک پارچه، شته ها را پاک کنید.
     
  2. آموزش کنترل شته ها مرحله 6
    2
    تمام قسمت های آلوده به شته را قطع کنید و کل کلنی شته ها را از بین ببرید.
     
  3. آموزش کنترل شته ها مرحله 7
    3
    برای مبارزه با شته ها، گیاهان را با آب سرد شسته و اطمینان حاصل کنید که به قسمت های پایین برگ  نیز آب رسیده باشد. توجه خود را روی گیاهان جوان تر، که برای شته ها بیشتر در اولویت هستند قرار دهید. هر چند روز یکبار این کار را انجام دهید.
     
  4. آموزش کنترل شته ها مرحله 8
    4
    گیاهان آلوده به شته را با یک سم پاش دستی در صبح زود هنگامی که آفتاب خیلی شدید نیست و زمانی که بارندگی انجام نمی گیرد، اسپری کنید.
    • برای کنترل شته ها از یک محلول حاوی ترکیبات زیر استفاده کنید:
      • 8 فنجان آب گرم
      • 1/2 فنجان روغن گیاهی
      • 6-8 قطره مایع ظرفشویی (از صابون بیش از حد استفاده نکنید، چرا که می تواند برگ ها را بسوزاند)
      • کمی  فلفل کاین (فلفل قرمز)
        محلول را به خوبی تکان دهید و این محلول را به صورت هفتگی روی گیاهان آلوده به شته اسپری کنید.
     
  5. آموزش کنترل شته ها مرحله 9
    5
    از اسپری های ارگانیک برای کنترل شته ها استفاده کنید. بعنوان مثال یک چهارم فنجان زنجبیل خرد شده با یک فنجان آب گرم  ترکیب کنید. اجازه دهید این ترکیب  به مدت 2 ساعت خیس بخورد، سپس محلول را بخوبی تکان داده  و  روی  سراسر گیاهان آلوده به شته اسپری کنید .
     
  6. آموزش کنترل شته ها مرحله 10
    6
    کفشدوزک های 7 نقطه ای، مگس بال توری و زنبورهای پارازیت را بسمت شته ها هدایت کنید زیرا آنها از شته ها تغذیه می کنند. این حشرات بطور طبیعی در آلودگی های شدید که توسط شته ایجاد می شود ظاهر می شوند و به کنترل جمعیت شته کمک می کنند، اما کاملاً شته ها را از بین نمی برند. به جای آن شما می توانید از این ها به عنوان  کنترل کننده های طبیعی شته ها استفاده کنید تا شکار شته ها بطور طبیعی رخ دهد.
    این نکته حائز اهمیت است  که زمانی که از حشره کش ها برای مبارزه با شته ها استفاده می کنید حشرات مفید در باغ (از جمله گرده افشان ها) نیز از بین می روند، بنابراین در استفاده از سموم و حشره کش ها دقت بیشتری نمایید.
     
  7. آموزش کنترل شته ها مرحله 11
    7
    گیاهانی  را به باغ خود اضافه کنید که کفشدوزک ها را جذب می کنند. از جمله این گیاهان عبارتند از آلیسوم، گل لادن، هویج، گل جعفری، گشنیز، سیب زمینی، خردل و موسیر هستند.
     
  8. آموزش کنترل شته ها مرحله 12
    8
    زنجبیل گیاهی است که بوی قوی دارد و شته ها از زنجبیل متنفرند و یک عامل بازدارنده مفید برای آنها محسوب می شود.
     
  9. آموزش کنترل شته ها مرحله 13
    9
    برای مبارزه با شته ها، از یک  شته کش استفاده کنید. هنگامی که از شته کش استفاده می کنید مراقب باشید، زیرا ممکن است برای شما، کودکان و حیوانات مشکل ایجاد کند. بنابراین هنگام استفاده از حشره کش، از ماسک استفاده کنید.
     
  10. آموزش کنترل شته ها مرحله 14
    10
    با از بین بردن کلنی های مورچه ها در اطراف گیاهان آلوده به شته، می توان حشراتی را که از شته ها مراقبت می کنند و باعث رشد بهتر آنها می شوند را از بین ببرید. بنابراین استفاده از یک مورچه کش در اطراف گیاهان به شما ممکن است کمک کند. در واقع مورچه ها، از عسلک تولید شده توسط شته ها تغذیه می کنند. بدین معنا که مورچه ها، شته ها را زنده نگه می دارند و از آنها بعنوان یک منبع غذایی در دسترس محافظت می کنند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان