به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

روش های مبارزه با سفیدک دروغی

مراحل مبارزه با سفیدک های دروغی در گیاهان

مبارزه با سفیدک دروغی در گیاهان شامل سه روش می باشد:مبارزه با سفیدک دروغی با جوش شیرینمبارزه با سفیدک های دروغی با مواد شیمیاییکنترل سفیدک دروغی با تمیز کردن باغ از بقایا و حفظ محیط خشک

سفیدک های دروغی بصورت نقاط کوچک زرد رنگ، بر روی برگ های گیاهان و بشکل ماده سفید رنگ پودری در پشت برگ ها ظاهر می شوند. هنگامی که بافت برگ در زیر نقطه های زرد رنگ از بین می رود، یک ماده سفید رنگ مایل به خاکستری تولید می شود. در واقع سفیدک دروغی می تواند تمام شاخه ها و حتی شاخه ای که در حال رشد است را آلوده کند که در نهایت منجر به  مرگ گیاه می شود.

  • سفیدک های دروغی می تواند بر روی هر نوع گیاهی رشد کنند اما بیشتر در انگور (گونه Vitis sp)، گل رز (Rosa spp)، گل بنفشه (Viola spp) و گل حنا (Impatiens spp) یافت می شوند.  گیاهان حساس به سفیدک  دروغی باید یک یا دو بار در هفته زمانی که شرایط آب و هوایی مرطوب است و شرایط لازم برای از بین بردن آلودگی وجود دارد و قبل از اینکه  به بقیه گیاهان سرایت کند،  بررسی شده و با سفیدک ها مبارزه کنید. 

1

مبارزه با سفیدک دروغی با جوش شیرین

  1. روش های مبارزه با سفیدک دروغی مرحله 1
    1
    یک راه حل امن و مؤثر برای مبارزه با سفیدک دروغی در گیاهان، استفاده از جوش شیرین، روغن پخت و پز و شامپو می باشد.  ماده اصلی فعال در این محلول، جوش شیرین  است، که جایگزین خوبی بجای استفاده از مواد شیمیایی بمنظور مبارزه با سفیدک های دروغی می باشد .
    •  2 قاشق غذا خوری شامپو بچه، 2 قاشق غذاخوری از هر نوع روغن پخت  و پز و 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک گالن (3.8 لیتر) آب را در یک ظرف مخلوط کنید.
    • یک درپوش روی ظرف قرار داده و آن را تکان دهید تا تمام مواد کاملاً باهم مخلوط شوند. یک مقدار کمی از محلول را در یک بطری اسپری بریزید.
    •  محلول آماده شده را بر روی تعداد کمی از برگ های پنهان در گیاهانی که آلوده به سفیدک دروغی  هستند اسپری کنید.
    • به مدت  24 تا 36 ساعت منتظر بمانید و سپس برگ ها را از نظر نقاط قهوه ای یا زرد رنگ، نوارهای قهوه ای یا برگ های رنگ سوخته، بررسی کنید. سایر موارد ذکر شده ، از علائم گیاه سوختگی هستند که در برخی از گیاهان ممکن است هنگام استفاده از این محلول ها رخ دهد.
     
  2. روش های مبارزه با سفیدک دروغی مرحله 2
    2
    اگر هیچ نشانه ای از گیاه سوزی در برگهای گیاهان وجود نداشته باشد، برای مبارزه با سفیدک دروغی در گیاهان، آنها را کاملاً با محلول اسپری کنید. بقیه محلول را مجدداً تکان دهید، و روی گیاهان  اسپری کنید تا حدی که محلول از برگ ها چکه کند. 
    • اطمینان حاصل کنید که سطح رویی و پشت برگ با محلول موردنظر پوشش داده شده است.
    • محلول جوش شیرین علاوه بر سفیدک دروغی، آفاتی مانند شته ها (aphids)، سنک گلابی (lacebugs)، شپشک آردآلود (mealybugs)، حشره پولک دار (scale)، عنکبوت (spider )، کنه (mites,)، تریپس (thrips) و مگس سفید (whiteflies)، را نیز از بین می برد.
     
  3. روش های مبارزه با سفیدک دروغی مرحله 3
    3
    بمنظور مبارزه با سفیدک دروغی در گیاهان، آنها را یک بار در هفته با محلول جوش شیرین اسپری کنید تا زمانی که دیگر شرایط آب و هوایی مناسب برای رشد سفیدک دروغی فراهم نشود. سفیدک دروغی  در صورتی که درجه حرارت بین 14 تا 22 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 85٪ یا بالاتر باشد، رشد می کند. بنابراین هنگامی که رطوبت و درجه حرارت خارج از این محدوده باشد، این ترکیبات را روی گیاهان اعمال نکنید.
     
 

2

حذف سفیدک های دروغی به روش شیمیایی

  1. روش های مبارزه با سفیدک دروغی مرحله 4
    1
    در مورد اینکه کدام مواد شیمیایی برای مبارزه با سفیدک دروغی در گیاهان، و برای استفاده در منطقه شما مناسب است، اطلاعات لازم را بدست آورید. چندین ماده شیمیایی برای جلوگیری از رشد سفیدک های دروغی در گیاهان وجود دارد اما استفاده از برخی آنها غیر مجاز می باشند.
     
  2. روش های مبارزه با سفیدک دروغی مرحله 5
    2
    از قارچ کش هایی که دارای عنصر مس هستند برای مبارزه با سفیدک دروغی در گیاهان استفاده کنید. قارچ کش مسی یکی از مواد شیمیایی است که بطور سنتی مورد استفاده قرار می گیرد تا سفیدک های دروغی را از بین ببرد.
    • با این حال، استفاده از این قارچ کش ها بحث برانگیز هستند و برای استفاده ی مداوم، باید تنظیم شوند. اگر چه مس در مقادیر کم، بعنوان یک عنصر ضروری در تغذیه ی گیاهان محسوب می شود، اما میزان مس در قارچ کش ها، برای ارگانیسم های مفید مانند کرم های خاکی و جلبک های سبز آبی، سمی می باشد. استفاده بیش از حد از این مواد شیمیایی باعث ایجاد سطح سمی در خاک می شود.
     
  3. روش های مبارزه با سفیدک دروغی مرحله 6
    3
     از روغن چریش برای مبارزه با سفیدک دروغی در گیاهان استفاده کنید. این آفت کش گیاهی از گونه های درختی  Azadirachta indica  گرفته شده و برای کنترل سفیدک های دروغی استفاده می شود.
    • گرچه روغن چریش یک ماده آلی و طبیعی است، اما باید توجه داشت روغن چریش برای حشرات مفیدی مانند سوسک  شاخک دراز و زنبورها مضراست و آنها را می کشد.
     
  4. روش های مبارزه با سفیدک دروغی مرحله 7
    4
    برای مبارزه با سفیدک دروغی در گیاهان باید مواد شیمیایی را با احتیاط و تنها زمانی که کاملا ًضروری است استفاده کنید. با توجه به سمی بودن این مواد شیمیایی، از آنها تنها برای از بین بردن سفیدک دروغی و بعنوان آخرین راه حل استفاده کنید. مواد شیمیایی را باید قبل از گلدهی گیاهان، یک هفته بعد از گلدهی و سپس مجدداً 10 روز تا دو هفته بعد از گلدهی گیاهان اعمال کنید.
    • هنگام استفاده از این مواد شیمیایی، همیشه عینک و لباس های محافظ بپوشید، زیرا آنها می توانند آسیب دائمی به چشم و همچنین سوزش شدید پوست را ایجاد کنند.
    • این مواد شیمیایی همچنین باعث می شوند که موجودات مفید معروف به مایکوریزا Mycorrhiza را از بین بروند. (مایکوریزا به معنی هم‌ زیستی سازنده بین یک قارچ و ریشه‌های یک گیاه است، که برای رشد گیاه سالم ضروری هستند)
    • بعضی از این مواد شیمیایی نیز می توانندبرای انسان و حیوانات خانگی خطرناک باشند.
     
 

3

کنترل سفیدک دروغی از طریق تمیز نگهداشتن باغ از بقایا و خشک نگه داشتن محیط

  1. روش های مبارزه با سفیدک دروغی مرحله 8
    1
    قبل از اسپری کردن گیاهان با محلول موردنظرتان، همیشه برگ های آلوده به سفیدک دروغی را جدا کنید. برگ های آسیب دیده و آلوده هرگز دوباره بهبود نخواهند یافت، لذا استفاده از این روش برای از بین بردن ارگانیسم های سفیدک دروغی، از طریق ترکیبات جوش شیرین یا مواد شیمیایی، آسانتر خواهد شد.
     
  2. روش های مبارزه با سفیدک دروغی مرحله 9
    2
    بمنظور مبارزه با سفیدک دروغی در گیاهان، با استفاده از یک شن کش بقایای گیاهی را از زمین اطراف گیاهان جمع کنید. اگر بقایای گیاهی روی زمین باقی بمانند، تبدیل به یک مکان مخفی و دنج برای تولید سفیدک دروغی می شود و  درنتیجه زمانی که شرایط آب وهوایی مرطوب و نمناک می شود، می توانند گیاهان را مجدداً آلوده کنند، بنابراین باید از اطراف گیاه حذف شوند.
    • تمام بقایای گیاهی را در یک زباله قرار دهید تا مطمئن شوید که منطقه ی اطراف گیاهان شما تمیز و بدون هر گونه سفیدک دروغی، حفظ و نگهداری می شود.
     
  3. روش های مبارزه با سفیدک دروغی مرحله 10
    3
    هنگام آبیاری گیاه، سعی کنید برگ ها را خیس نکنید و قسمت زیر برگ های گیاهان را آبیاری کنید. این کار باعث جلوگیری از رشد سفیدک دروغی در برگها می شود زیرا هیچ آبی روی سطح برگ های گیاه باقی نمی ماند. در واقع رشد سفیدک دروغی  روی برگ ها یا شاخه های مرطوب آسانتر است، به ویژه هنگامی که شرایط آب و هوایی مرطوب و نمناک باشد، لذا تا حد امکان از آبیاری سطح بالایی برگها خودداری کنید.
    • از یک شلنگ رطوبت ده استفاده کنید یا بطور مجزا گیاهان را با دست آبیاری کنید تا زمانی که دمای گیاه افزایش یابد.

آموزش تصویری مطلب بالا (روش های مبارزه با سفیدک دروغی)

 درس شماره 8 (آفات گیاهان گلخانه ای زمان فیلم:  04:14

  خرید و دانلود مستقیم فیلم آموزش مبارزه با آفات گلخانه ای - حجم دانلود 201 مگابایت (کلیک کنید +)

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# مهدی ح
درود بر شما بسیار خوب توضیح دادید
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان