به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت اسفناج

مراحل آموزش کاشت اسفناج

آموزش کاشت اسفناج شامل چهار مرحله می باشد:آموزش انتخاب یک واریته ی اسفناج جهت کاشتآموزش آماده سازی مکان کاشت اسفناجآموزش کاشت اسفناجآموزش مراقبت از اسفناج های کاشته شده

اسفناج سبزی فصل خنک می باشد و نسبت به چغندر و اسفناجِ سویسی، رشد سریعتری دارد. اسفناج را می توان درفصل بهار یا پاییز کاشت و یا  اگر میخواهید دو سال پیاپی محصول برداشت کنید، باید در هر دو فصل اسفناج بکارید! اسفناج چه بصورت خام و چه پخته، طعم خوشمزه ای دارد و حاوی آهن، کلسیم، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های ضروری مانند A، B و C است. مراحل زیر آموزش کاشت اسفناج را شرح داده است.

بخش 1

آموزش انتخاب  واریته ی اسفناج جهت کاشت

  1. آموزش کاشت اسفناج مرحله 1
    1
    انتخاب منطقه مناسب برای کاشت اسنفناج. اسفناج سبزی بسیار سرد و مقاومی است و  در مناطقی با آب و هوای ملایم تا سرد بخوبی رشد می کند. اسفناج بعنوان محصول فصل سرد، برای رشد، دمای بین 35 و 75 فارنهایت (1 و 23 درجه سانتی گراد) را ترجیح می دهد.
  2. .
     
  3. آموزش کاشت اسفناج مرحله 2
    2
    بمنظور کاشت اسفناج در فصل پاییز، واریته ی برگهای چروکیده  (savoyed ) و نیمه چروکیده ( semi-savoyed)  اسفناج را انتخاب کنید. ارقام  اسفناج با برگهای چروکیده در دسته ی سبزیهای برگ سبز تیره قرار می گیرند. این رقم از اسفناج بهتر است در فصل پاییز کاشته شوند به این دلیل که در آب و هوای سرد بسیار تُرد می شوند.
    توجه: با کلیک روی لینک روبرو می توانید بصورت آنلاین، بذر اسفناج مورد نظرتان را تهیه نمایید: بذر اسنفاج
     
  4. آموزش کاشت اسفناج مرحله 3
    3
    برای رشد سریعتر اسفناج، واریته ی اسفناج برگ صاف ( smooth-leafed ) را انتخاب کنید. اسفناج  برگ صاف رشد عمودی داشته و  برگ هایی با رنگ روشنتری نسبت به اسفناج های با برگهای چروکیده (savoy) تولید می کنند. اسفناج برگ صاف به سرعت و به سادگی رشد می کند و علاوه بر این، برای افزودن به سالاد تابستانی مناسب تر است.
     
بخش 2

آموزش آماده سازی مکان کاشت اسفناج

  1. آموزش کاشت اسفناج مرحله 4
    1
    جهت کاشت اسفناج، مکانی با نور کامل خورشید را انتخاب کنید. اگرچه اسفناج، آب و هوای ملایم را جهت رشد ترجیح می دهد و در دماهای بسیار گرم نمی تواند به خوبی رشد کند، اما به نور کامل خورشید نیز تمایل دارد. اسفناج در سایه جزئی نیز رشد می کند، هر چند که عملکردش خیلی چشمگیر نبوده و نمی تواند تولید کننده خوبی باشد.
     
  2. آموزش کاشت اسفناج مرحله 5
    2
    از زهکشی خوب خاک مطمئن شوید. اسفناج یک زیستگاه مرطوب  را دوست دارد، اما در خاکی که بطور منظم غرقاب بوده یا به خوبی زهکشی نمی شود، خوب رشد نمی کند. اگر در باغتان طرح مناسب جهت کاشت اسفناجها پیدا نمی کنید، می توانید از بسترهای کاشت بلند استفاده کرده و یا اسفناج ها را درجعبه بکارید.
    • در صورتی که می خواهید بسترهای کاشت بلند بسازید، از تخته های چوب درخت سرو استفاده کنید. چوبهای سرو در معرض آب، نسبت به پوسیدگی مقاوم می باشند.
    • از آنجایی که اسفناج گیاه کوچکی است که ریشه های بسیار عمیق تولید نمی کند، به فضای رشد بزرگ نیاز نخواهید داشت.
     
    آموزش کاشت اسفناج مرحله 6
    3
    pH خاک را آزمایش کنید. اسفناج جهت رشد، خاک کمی اسیدی  با pH بین 6.5 تا 7.0 را ترجیح می دهد. برای تنظیم سطح pH بصورت دستی، می توانید سنگ آهک  به خاک اضافه کنید.
    • سطوح کلسیم و منیزیم خاک را ارزیابی کنید تا مشخص شود چه نوع سنگ آهکی باید به خاک  اضافه شود. اگر منیزیم خاک کم بود، سنگ آهک دولومیتی به خاک اضافه و اگر منیزیم خاک بالا بود، سنگ آهک کلسیت اضافه کنید.
    • سنگ آهک را دو تا سه ماه قبل از کاشت اسفناج به خاک اضافه کنید تا خاک بتواند آن را جذب کند. پس از افزودن سنگ آهک به خاک، مجدداً pH را بررسی کنید.
     
  3. آموزش کاشت اسفناج مرحله 7
    4
    جهت رشد اسفناج ها، خاک را خوب کوددهی کنید. اسفناج دوستدار خاکی با مواد آلی مانند کود،پودر یونجه، پودر سویا، کنجاله ی پنبه دانه، پودر استخوان و یا هر کود با نیتروژن بالا، می باشد. بنابراین باید چند متر مکعب مواد آلی را با خاک مخلوط تا خاک به اندازه ی  کافی غنی شود.
    • قبل از افزودن کود آلی یا ارگانیک به خاک، تخته سنگ ها یا خاک های سفت شده را از خاک حذف کنید. برای بررسی و حذف هر شیء یا تخته سنگ اضافی از خاک، می توان ازشن کش استفاده کرد.
    • هر گونه علف  هرز یا گیاهان خودرو که در منطقه ی کاشت اسفناج، رشد می کنند را از خاک بیرون بکشید. زیرا ممکن است با گیاهان اسفناج رقابت کنند و آنها را فشرده کرده و یا به اسفناج ها بیماری انتقال دهند.
     
 
بخش 3

آموزش کاشت اسفناج

  1. آموزش کاشت اسفناج مرحله 8
    1
     زمان کاشت اسفناج را مشخص کنید. اسفناج  محصول فصل سرد و سبزی مقاومی است که طیف گسترده ای از تاریخ های کاشت را می توان برای آن در نظر گرفت.
    • برداشت اسفناج در فصل بهار: اسفناج  را چهار تا شش هفته قبل از آخرین یخبندان فصل بهار بکارید. این محصول زودرس می تواند "ساقه دهی" (رشد ساقه و شکوفه) داشته باشد، بنابراین برای دستیابی به بهترین نتایج، قبل از رسیدن به  14 ساعت نور آفتاب در روز، اسفناج ها را برداشت کنید. بعضی از ارقام نسبت به سایر رقم های اسفناج نسبت به رفتن به حالت ساقه دهی مقاومتر هستند.
    • برداشت اسفناج در فصل پاییز:  برای داشتن یک محصول پاییزی مطمئن تر، اسفناج ها را شش تا هشت هفته قبل از اولین یخبندان فصل پاییز، بکارید.
    • زمستان گذرانی: می توانید اسفناج را در فصل پاییز برای برداشت کم در اواخر پاییز، بکارید، که یک دوره زمستانی خاموش بهمراه یک برداشت زودهنگام در سال آینده را پیش رو خواهند داشت. 
     
  2. آموزش کاشت اسفناج مرحله 9
     
    2
    بذرهای اسفناج را در عمق  ½ اینچ (1 سانتیمتر)  و با فاصله ی دو اینچ (5 سانتیمتر) از هم بکارید. اگر اسفناج ها را بصورت ردیفی کاشتید، مطمئن شوید که ردیف ها حداقل هشت اینچ (20 سانتیمتر) از هم فاصله دارند. در واقع با اینکار به بذرها اجازه داده می شود بدون رقابت بر سر فضا، رشد کرده و بالغ شوند. بذرهای تازه ی اسفناج را برای کاشت، هر ساله خریداری کنید، زیرا بذرهای اسفناج برای مدت طولانی قابلیت زنده ماندن ندارند.همچنین سایت زراعت یار بذر مناسب و استاندارد اسفناج را برای شما فراهم کرده که میتوانید در لینک زیر خریداری فرمایید: خرید بذر اسفناج
    اگر در حال انتقال نشاءهای اسفناج هستید، دقت کنید که  گیاهان اسفناج باید با فاصله ی حدود 12 تا 18 اینچ (5 تا 8 سانتیمتر) از هم کاشته شوند. این کار اجازه می دهد تا نشاءهای اسفناج رشد کرده و ریشه های خود را بدون رقابت با یکدیگر برای فضا گسترش دهند.
    • شما می توانید نشاءهای اسفناج را از گلخانه ها یا مراکز باغبانی خریداری کنید یا گیاهان را در داخل گلدان های پیتی بکارید.البته، توصیه می شود که در صورت امکان، اسفناج ها را از طریق بذر بکارید زیرا انتقال نشاءهای اسفناج مشکل است و ریشه ها ممکن است در فرایند انتقال آسیب ببینند.
     
  3. آموزش کاشت اسفناج مرحله 10
     
    3
    بذرهای اسفناج را به آرامی با خاک بپوشانید. خاک نباید بر روی بذرها زیاد فشرده شود؛ در واقع باید نور و پوشش بیشتری برای بذرها فراهم شود. فقط مطمئن شوید که بذرها در معرض هوا نباشند و بطور کامل توسط خاک پوشانده شوند.
     
  4. آموزش کاشت اسفناج مرحله 11
    4
    مالچ را بر روی منطقه کاشت اسفناج ها پخش کنید. خاک منطقه کاشت را با چند سانتیمتر مالچ های یونجه، کاه، برگ یا چمن برای جلوگیری ازجوانه زنی  علفهای هرز، بپوشانید. علف های هرز ناخواسته که ممکن است به ریشه های شکننده ی اسفناج آسیب برساند، را از خاک بیرون بکشید، بنابراین مالچ جایگزین خوبی برای کنترل علف های هرز می باشد.
     
  5. آموزش کاشت اسفناج مرحله 12
     
    5
    منطقه ی کاشت اسفناج را بطور کامل آبیاری کنید. برای آبیاری گیاهان از یک آبپاش یا  سری آبپاش بر روی شلنگ استفاده کنید. یک آبپاشی قوی می تواند بذرهای تازه کاشت شده ی اسفناج را خراب کند و یا حتی آنها را از بین ببرد.
     
  6. 6
    گیاهان اسفناج را با آب و هوای گرم سازگار کنید. اگر در آب و هوای بسیار گرم زندگی می کنید،  از چهارچوب های سرد (شاسی سرد) یا پوشش های ردیفی سنگین برای نگه داشتن سرما در خاک در طول روزهای گرم تابستان استفاده کنید. همچنین اگر اسفناج ها را در آب و هوای گرم رشد می دهید، حتما بذرهای بیشتر و اضافی بکارید و روزانه دو بار آنها را آبیاری کنید.
     
 
بخش 4

آموزش مراقبت از اسفناج های کاشته شده

  1. آموزش کاشت اسفناج مرحله 13
     
    1
    گیاهان اسفناج را تُنک کنید. همانطور که گیاهان اسفناج رشد می کنند تا نشاء شوند، آنها را به آرامی تُنک کنید تا از  رقابت گیاهان با هم برای فضا جلوگیری شود. گیاهان باید به اندازه کافی فضا برای رشد داشته باشند و بندرت برگ های گیاهان کناری را لمس کنند. برای حفظ این تعادل، در چند زمان مختلف، گیاهان اضافی را حذف کنید و برگهای جوان اسفناج را برای خوردن ذخیره کنید.
     
  2. آموزش کاشت اسفناج مرحله 14
    2
    منطقه ی کاشت اسفناج ها را مرطوب نگه دارید. شما می خواهید اسفناج ها در خاکی رشد کند که همیشه مرطوب باشد، اما نه بیش از حد خیس شده. بسته به شرایط آب و هوایی، می بایست یک یا دو بار در هفته، محصول اسفناج را آبیاری کنید.
     
  3. آموزش کاشت اسفناج مرحله 15
    3
    اگر درجه حرارت بالاتر از 80 درجه فارنهایت (26 درجه سانتیگراد) باشد، خاک را با سایبان پارچه ای بپوشانید. هر چند که اسفناج در آب و هوای گرم رشد خوبی ندارد. اگر دما افزایش یافت، می توانید خاک را با یک سایبان پارچه ای پوشش دهید تا درجه حرارت خاک  کاهش یابد و گیاهان را سرد نگه دارد.
     
  4. آموزش کاشت اسفناج مرحله 16
    4
    فقط در مواقع ضروری گیاهان اسفناج را کوددهی کنید. اگر گیاهان اسفناج به آرامی رشد می کنند، می توانید کود نیتروژن بیشتری اضافه کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، اسفناج خاک غنی از مواد آلی مانند کود آلی پوسیده، پودر یونجه، پودرسویا، کنجاله پنبه دانه و پودر خون را دوست دارد. کود را با توجه به توصیه های نوشته شده بر روی برچسب های پاکت به خاک اضافه و بطور کامل آبیاری کنید.
     
  5. آموزش کاشت اسفناج مرحله 17
     
    5
    در این مرحله اسفناج ها را برداشت کنید. به محض اینکه برگ ها به اندازه کافی بزرگ شدند-7 تا 10 سانیمتر یا 2 تا 5 سانتیمتر (معمولاً حدود سه یا چهار اینچ / دو یا سه اینچ)، می توانید برگ های اسفناج  را برداشت کنید. معمولاً از زمان کاشت اسفناج تا برداشت، حدود 6 تا 8 هفته طول می کشد.
    • در فصل بهار، قبل از اینکه گیاهان اسفناج شروع به ساقه دهی کنند، برگهای اسفناج را برداشت کنید. هنگامی که گیاهان ساقه می دهند، برگ های اسفناج تلخ تر می شوند.
    • برای برداشت اسفناج ها، برگهای بیرونی تر را با دقت حذف کنید. یا با انگشتانتان پایه اصلی برگچه اسفناج را بپیچانید یا از قیچی باغبانی استفاده کنید تا پایه برگچه ها را بچینید.
    • روش بعدی برای برداشت، می توان اسفناج را با کشیدن کل گیاه به بیرون از خاک، برداشت کنید. از آنجایی که اسفناج ریشه های بسیار محکمی ندارد، بهتر است که  گیاه را بطور کامل از زمین بیرون بیاورد.
    • حذف برگ های بیرونی اسفناج نسبت به بیرون کشیدن کل گیاه ترجیح داده می شود، زیرا انجام این کار به گیاه اجازه می دهد که برگ های داخلی بزرگتر شوند و در نهایت  اسفناج بالغ تر و رسیده تری نسبت به زمانی که کل گیاه بطور کامل ریشه کن می گردد، تولید می شود.
     
  6. 6
    اسفناج ها باید زمستان گذرانی کنند. اسفناج محصول فصل سرد و مقاوم است که کشاورزان اغلب برای محصولات زودرس در سال آینده، زمستان گذرانی را برای اسفناج ها در نظر می گیرند و از گیاهان محافظت می کنند. بنابراین در طول زمستان، ردیفهای کاشت گیاهان اسفناج را با ساخت یک "تونل کوتاه" و با استفاده از پوششی از جنس شاسی های ساده  ی PVC، محافظت کنید، و  برای جلوگیری از گرمای بیش از حد در روزهای آفتابی، تهویه را نیز راه اندازی کنید. گیاهان اسفناج طی ماه های تاریک تر و نیمه خاموش در زمستان، به آبیاری کم وکوددهی ناچیز، نیاز دارند. هنگامی که ساعتهای روشنایی روز طولانی تر می شود،  اسفناج ها در اواخر زمستان رشد می کنند، باید کود محلول در آب را آماده کنید و در طول  رشد نیز از اسفناج ها مانند تمام طول سال، مراقبت کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+2 # رهگذر
سلام
من اسفناج رو تو خاک باغچه کاشتم اوایل سبز بود ولی الان برگاش زرد شده، نشانه ی چیه؟
# Guest
سلام
اسفناج رو احتمالا در فصل سرد سال کاشتی و با گرم شدن هوا دوباره برگهای جدید و سبز میدهد .
-3 # مریم خوری
سلام ممنون بابت مطالب کامل و مفید تون
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان