به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت برگ چغندر

مراحل آموزش کاشت برگ چغندر

آموزش کاشت برگ چغندر شامل سه مرحله می باشد:آموزش انتخاب یک نوع برگ چغندر برای کاشتآموزش کاشت برگ چغندرآموزش برداشت برگ چغندر

 برگ چغندر (Chard) از خانواده ی چغندرقند است، که با نام چغندر سویسی (Swiss chard) نیز شناخته می شود، و  از سبزیجات پرطرفدار و متنوعی است. این سبزی غنی از دو ویتامین A و C و همچنین آنتی اکسیدان ها است و در دستور العمل های غذایی بصورت خام یا پخته شده استفاده می شود. بخشی از باغتان را می توان با کاشت برگ های رنگارنگ و زینتی چغندر، درخشان کرد. اگر شما به کاشت مقداری برگ چغندر در حیاط تان فکر می کنید، بهترین خبر این است که این گیاه به آسانی رشد می کند البته زمانی که شما خاک را آماده و بذر یا نشاء را نیز به شیوه ای مناسب فراهم کرده باشید.

 

بخش 1

آموزش انتخاب یک نوع برگ چغندر برای کاشت

  1. آموزش کاشت برگ چغندر 1
    1
    یک نوع برگ چغندر برای کاشت انتخاب کنید. سه رقم اصلی برگ چغندر وجود دارد که می توانید آنها را بکارید: سفید ساقه دار، رنگی و دائمی. برگ چغندر سفید ساقه دار (White-stemmed)، معمولاً بیشتر تولید می شود، اما برگ چغندرهای رنگی (colored) جذاب ترین گزینه برای موارد تزئینی هستند. واریته های دائمی (perpetual) نیز دارای طعم و مزه ای مثل اسفناج می باشند.
    • واریته های سفید ساقه دار مانند "Fordhook Giant" و "Silverado" اغلب نسبت به سایر گونه های برگ چغندر، به گرما و سرما مقاوم تر هستند.
    • واریته های رنگی برگ چغندر از جمله "Pink Passion"، "Golden Sunrise و Orange Fantasia," در رنگهای قرمز، صورتی، زرد و نارنجی ظاهر می شوند و بصورت کاملاً بلند رشد می کنند. شما می توانید برخی از بذرها و نشاءهای برگ چغندر را پیدا کنید که فقط تک رنگ بوده و یا ترکیبی از رنگ ها باشد.
    • واریته های رنگی برگ چغندر معمولاً کمترین مقاومت را نسبت به سرما دارند، بطوری که در هوای گرم تا معتدل بهترین رشد را دارند.
    • واریته های دائمی برگ چغندر مانند "Perpetual" و "Verde da Taglio"، طعم و مزه متوسطی دارند که در یک فصل بسیار طولانی تری رشد می کنند. آنها حرارت را بسیار خوب تحمل می کنند، بنابراین  برای آب و هوای گرم تر گزینه ی مناسب تری می باشند.
     
  2. آموزش کاشت برگ چغندر 2
    2
    تصمیم بگیرید برای کاشت برگ چغندر، می خواهید بذر یا نشاء را انتخاب کنید. هنگامی که برگ چغندر کاشت می کنید، می توانید کار را با کاشت بذرها یا نشاءهایی شروع کنید که گیاهان جوانی هستند و می توانید از گلخانه ها خریداری کنید. فایده ی کاملاً مشخص کاشت برگ چغندر از طریق نشاء اینست که لازم نیست شما مدت طولانی پس از کاشت صبر کنید تا گیاه رشد کند، بلکه بسیار سریعتر از برگ های چغندر لذت خواهید برید. خرید گیاهان استارتر نیز در زمان  صرفه جویی خواهد کرد. از سوی دیگر، کاشت برگ چغندر از طریق بذر، ارزان تر است و شما معمولاً می توانید واریته های بسیار مختلفی را نیز انتخاب کنید.
    • در آب و هوای گرم یا معتدل، مشکلات زیادی برای کاشت برگ چغندر از طریق بذر نخواهید داشت.
    • در اقليمي که فصل سرما به سرعت به فصل گرما مي رود،  کاشت برگ چغندر از طریق نشاء بهتر است.
     
  3. آموزش کاشت برگ چغندر 3
    3
    ترکیبی از بذرهای برگ چغندر را در نظر بگیرید. اگر تصمیم به کاشت برگ چغندر از طریق بذردارید، به احتمال زیاد بسته هایی حاوی ترکیبی از برگ چغندرهای رنگی را پیدا می کنید. با این حال، می توانید  ترکیب رنگهای مختلف را سفارش دهید تا ترکیب دقیقی را که می خواهید بدست آورید. بسته های بذر برگ چغندر را برای رنگ های مختلف، مانند صورتی و نارنجی، را خریده و قبل از کاشت آنها را با هم مخلوط کنید.
    • شما همچنین می توانید واریته های سفید ساقه دار را با برگ چغندرهای رنگی ترکیب کنید تا کنتراست قابل توجهی در باغ خود داشته باشید.
     
 

بخش 2

آموزش کاشت برگ چغندر

  1. آموزش کاشت برگ چغندر 4
    1
    زمان مناسب برای کاشت برگ چغندر را انتخاب کنید. شما می توانید در هر دو فصل بهار یا پاییز، بر اساس اولویت خودتان، گیاه را بکارید. اگر برداشت برگ چغندر را در فصل بهار انتخاب می کنید، دو تا سه هفته قبل از آخرین یخبندان آنها را بکارید. برای برداشت برگ چغندرها در فصل پاییز، شما می توانید خیلی زود در اواخر تابستان و البته نه دیرتر از 40 روز قبل از اولین یخبندان، گیاهان را بکارید.
    • کاشت برگ چغندر در بهار معمولاً در سراسر بهار، تابستان و پاییز برداشت را فراهم می کند.
    • اگر شما هم در بهار و هم پاییز برگهای چغندر را بکارید، می توانید یک سال بطور مرتب چغندرها را برداشت کنید.
     
  2. آموزش کاشت برگ چغندر 5
    2
    مکان مناسب برای کاشت برگ چغندر را پیدا کنید. هنگامی که شما  یک نقطه از  باغتان را برای کاشت گیاه برگ چغندر انتخاب می کنید، در نظر گرفتن مقدار نوری که گیاهان دریافت خواهند کرد، اهمیت دارد. در اوایل بهار و پاییز، زمانی که هوای منطقه خنک تر می شود، برگ چغندر نور کامل را ترجیح می دهد. در تابستان، زمانی که هوا گرم تر است، نور کمتری ترجیح می دهد. با این حال، به خاطر داشته باشید که برگ چغندر معمولاً حرارت را به اندازه کافی تحمل می کند، بنابراین در نقاط آفتابی باغ بخوبی می تواند رشد کند.
    • برگ چغندر در گلدان یا کانتینرها بخوبی رشد می کند، بنابراین اگر نقاط خاصی در باغ تان برای کاشت برگ چغندر در دسترس نداشتید، کاشت گیاه در گلدان را در نظر بگیرید.
     
  3. آموزش کاشت برگ چغندر 6
    3
    خاک را آماده کنید. برای اینکه برگ چغندر بخوبی رشد کند، خاک باید کاملاً آماده شود. چندین هفته قبل از اینکه  قصد کاشت گیاهان را دارید، منطقه ی کاشت را بررسی تا سنگهای بزرگ یا علف های هرز را حذف کنید. شما همچنین باید مقداری کود کمپوست و کود آلی را با توجه به مقدار نوشته شده روی برچسب بسته ی کودها با هم مخلوط کنید. اجازه دهید مخلوط به مدت دو تا سه هفته بماند، تا خاک برای دریافت رطوبت و هوا مناسب شود.
    • برگ چغندر در خاکی با pH  بین 6.0 و 6.8 بهتر رشد می کند، در واقع  PH کمی اسیدی را ترجیح می دهد. شما می توانید یک کیت تست pH خاک را از فروشگاه لوازم کشاورزی خریداری کنید.
     
  4. آموزش کاشت برگ چغندر 7
    4
    برگ چغندرها را در فواصل صحیح جا دهید. برای یک برداشت موفقیت آمیز از برگ چغندرها، باید گیاهان را در فواصل درستی بکارید. برای کاشت بذر، آنها را در ردیفهایی با فاصله ی تقریبی 3 تا 6 اینچ (7-15 سانتیمتر) از هم بکارید . اگر نشاءهای برگ چغندر را می خواهید بکارید، باید آنها را در ردیفهایی با فاصله ی تقریبی 12 اینچ (30 سانتیمتر) از هم کاشته شوند.
    • هنگام ساخت ردیف برای کاشت برگ چغندرها، اطمینان حاصل کنید که ردیف ها حداقل 12 تا 18 اینچ (30-45 سانتیمتر) از هم فاصله داشته باشند.
    • اگر نشاء برگ چغندر را می کارید، ممکن است لازم باشد که فواصل را کمتر کنید.
     
  5. آموزش کاشت برگ چغندر 8
    5
    گیاهان را در عمق مناسب و درستی بکارید. هنگامی که گیاهان آماده ی کاشت در خاک می شوند، بسیار مهم است که آن ها را در عمق مناسب قرار دهید. برای بذر، آنها را در عمق تقریبی ½ تا ¾  اینچ (1.2-0.8 سانتیمتر) بکارید. اگر نشاء می کارید، آنها را در سطح خاک بکارید.
    •  تعداد بذرهای مورد نیاز برای کاشت برگ چغندر توجه کنید. قاعده اصلی تعداد 8 تا 10 عدد بذر برای هر فوت (30 سانتیمتر) در هر ردیف می باشد.
     
  6. آموزش کاشت برگ چغندر 9
    6
     بطور مرتب گیاهان برگ چغندر را آبیاری کنید. آبیاری مداوم می تواند به رشد بهتر برگ چغندرها کمک کند. یک برنامه ریزی منظم انجام دهید و در صورت نبود باران، حدود یک تا یک و نیم اینچ (2-4 سانتیمتر) آب در هفته برای گیاهان در نظر بگیرید. یک باران سنجش در باغ خود قرار دهید، تا مشخص شود که گیاهان چه مقدار آب دریافت کرده اند و مطابق با آن برنامه ریزی کنید.
    • آبیاری به اندازه ی کافی برای گیاه مي تواند باعث جلوگيري از طعم تلخ برگ چغندرها شود.
    • افزودن مالچ های آلی در اطراف گیاهان  برگ چغندر می تواند باعث کمک به حفظ رطوبت کرده تا گیاه بتواند بخوبی رشد کند. پوست درخت، کمپوست، کاه و یا برگ های خرد شده، بعنوان مالچ بخوبی مورد استفاده قرار می گیرند.
     
 

بخش 3

آموزش برداشت برگ چغندر

  1. آموزش کاشت برگ چغندر 10
    1
    زمانی که گیاهان به اندازه  ی کافی رشد کردند آماده ی برداشت می شوند.  وقتی برگ چغندرها بلند شدند آماده ی برداشت هستند زیرا برگ ها به اندازه کافی برای خوردن بزرگ شده اند. گیاهان باید تقریباً حدود 6 تا 8 اینچ (15-20 سانتیمتر) بلند شوند، هرچند ممکن است واریته های رنگی بلندتر باشند. از یک چاقوی تیز برای برگ های بیرونی تر که حداقل 1 ½ اینچ (3.5 سانتیمتر) از زمین جدا شده اند، استفاده کنید.
    •  هنگامی که برگ چغندرها را برداشت می کنید، برگ های جوان، باریکتر دقت کنید تا به جای برگ های بیرونی که برداشت کرده اید، برگهای جدید رشد کنند، تا در آینده برداشت دیگری داشته باشید.
    • برای برداشت گیاه برگ چغندر در همه ی زمان ها، 3 اینچ (7-8 سانتیمتر) از ساقه ی گیاه را از بالای سطح زمین  برش دهید. با این کار برگ می تواند دوباره رشد کند.
    • معمولاً چهار تا 12 هفته طول می کشد تا برگ چغندرها آماده ی برداشت شوند.
     
  2. آموزش کاشت برگ چغندر 11
    2
    برگهای چغندر را کاملاً بشویید. درست بعد از برداشت برگ چغندرها، آنها را با آب سرد شستشو دهید. آب کمک می کند برگ ها سرد شوند و  هر گونه خاک، حشرات، و یا سایر آثار باقی مانده از سطح برگ ها پاک شوند. بعد از شستشو، بار دیگر گیاهان را بررسی کنید، تا مطمئن شوید که برگ ها کاملاً تمیز شده اند. زیرا مخصوصاً حشرات  می توانند به سطح زیرین برگ چسبیده شوند.
    • پس از شستشو برای گرفتن ابهای اضافی برگها، برگ چغندرها را روی یک حوله ی کاغذی قرار دهید.
     
  3. آموزش کاشت برگ چغندر 12
    3
    برگ چغندرها را در یخچال نگهداری کنید. بهترین مکان برای نگهداری از برگ چغندرها  یخچال است، در یخچال تا دو هفته می توان برگ چغندرها را نگهداری کرد. اطمینان حاصل کنید که برگها کاملاً خشک شدند و آنها را داخل کیسه پلاستیکی بگذارید. در صورت امکان، آنها را در داخل کشو یخچال قرار دهید.
    • اگر قصد ندارید فعلاً از برگ چغندرها استفاده کنید، می توانیدآنها را فریز کنید. آن ها را در آب جوش بمدت دو دقیقه قرار دهید و سپس بلافاصله در آب یخ گذاشته تا بلانچ شوند. کاملاً برگها را خشک کرده، و در ظروف در بسته و یا در کیسه فریزر قرار دهید. با این کار می توان آنها را تا یک سال در فریزر نگه داشت.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# متین
عالی بود و به من خیلی کمک کرد ممنون از شما
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان