به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت و پرورش سویا

مراحل کاشت سویا

کاشت سویا شامل سه مرحله می باشند:آموزش کاشت بذر سویاآموزش کشت و زرع گیاه سویاآموزش برداشت سویا

سویا (لوبیای روغنی) یکی از حبوبات خوراکی است که بسیار مغذی می باشد، زیرا حاوی پروتئین، کلسیم، فیبر، آهن، منیزیم و سایر ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی است. کاربرد سویا نیز بسیار متنوع می باشد، زیرا آنها می توانند هم پخته شوند، تخمیر شوند، خشک شوند، و در  محصولاتی مثل شیر، آرد، توفو (یا پنیر لوبیا، غذایی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید.) و غیره استفاده شوند. سویا یک محصول بسیار خوب برای بسیاری از کشاورزان تجاری است، می توان سویا را در حیاط خانه نیز کاشت البته در صورتی که  سه تا پنج ماه، گیاهان آب و هوای گرم دریافت کند. 

بخش 1

آموزش کاشت بذر سویا

  1. 1
    نوع مناسب بذر سویا را برای کاشت انتخاب کنید. هزاران نوع مختلف سویا وجود دارد. اگر می خواهید سویا بخورید، حتماً یک نوع خوراکی و سبز در نظر بگیرید. اگر می خواهید شیر سویا یا آرد تهیه کنید،  دانه ی سویای زرد پیدا کنید. اگر  در حال برنامه ریزی برای خشک کردن سویا هستید، دانه ی سیاه سویا را انتخاب کنید.
    توجه: رنگ دانه سویا بر حسب انواع مختلف متفاوت است و برنگهای زرد، سفید،‌ سیاه، خاکستری و خالدار دیده می شود. دانه سیاه سویا بیشتر در طب گیاهی مصرف دارد ولی از دانه زرد رنگ آن بیشتر برای روغن گیری استفاده می کنند.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش سویا 1
    2
    خاک مناسب را برای کاشت سویا انتخاب کنید. انتخاب خاک مناسب برای گیاهان سویا مزایای فراوانی دارد از جمله کاهش علف های هرز، فرسایش کمتر و تعادل مناسب مواد مغذی و pH  خاک. خاک مناسب، گیاهان سویای سالم تر و با عملکرد بهتر تولید می کنند.
    • بهترین نوع خاک برای سویا، خاک لومی با زهکش خوب است و بیش از حد فشرده  نشده باشد.
    • اگر شما با خاکی که دارای مقدار زیادی رس است کار می کنید، می توانید آن را با مخلوط کردن با پیت ماس، شن و ماسه یا مالچ ، برای رشد سویا، مناسب کنید.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش سویا 2
    3
    در زمان مناسب، سویا را بکارید. گیاهان سویا معمولاً وقتی که در اردیبهشت ماه کاشته می شوند، بیشترین عملکرد را تولید می کنند، اما درجه حرارت خاک چیزی است که باید در نظر بگیرید.
    • زمان مناسب برای برنامه ریزی کاشت سویا، دو تا سه هفته پس از آخرین تاریخ یخبندان است، درست زمانی که گرمای خاک به حدود 60 درجه فارنهایت ( 15.5 درجه سانتیگراد) و دمای هوا نزدیک به 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) می رسد.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش سویا 3
    4
    بستر کاشت بذرهای سویا را آماده کنید. گیاهان سویا  به تعادل مناسب از مواد مغذی موجود در خاک برای رشد نیاز دارند. اگر مقدار بسیار زیاد و بسیار کم از مواد مغذی در خاک، وجود داشته باشد، گیاهان به درستی رشد نمی کنند. بنابراین، اگر در سال های اخیر خاک، غنی سازی نشده باشد، ضروری است که کود  به خاک اضافه کنید.
    • برای خاکی که اخیراً غنی نشده است، کود قدیمی تر یا کمپوست را به خاک اضافه کنید تا مواد مغذی بیشتری به بستر کاشت قبل از کاشت بذر به خاک اضافه کنید.
     
  5. آموزش کاشت و پرورش سویا 4
    5
    در این مرحله تلقیح بذرهای سویا را انجام دهید. یکی از مواد مغذی خاصی که گیاهان سویا نیاز زیادی به آن دارند، نیتروژن است. بهترين راه براي اطمينان از اينکه متوجه شوید گیاه چيزي را که لازم دارند به دست آورده اند یا خیر، سویاها را با باکتری بنام  Bradyrhizobium japonicum،  تلقیح  کنید، این باکتری، تثبیت کننده ی نیتروژن خاک می باشد.
    • برای تلقیح دانه های سویا، سویاها را در یک سطل قرار دهید و روی آنها باکتری بپاشید. برای مخلوط کردن سویا  و باکتری از یک بیل یا بیلچه کوچک استفاده کنید.
    • دانه ها را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید و آنها را بمدت 24 ساعت در ماده ی تلقیح بگذارید.
    • شما می توانید باکتری Bradyrhizobium japonicum را آنلاین، یا  از فروشگاه های باغبانی خریداری کنید.
     
  6. آموزش کاشت و پرورش سویا 5
    6
    بذرهای سویا را بکارید. سویا را به اندازه 1.5 اینچ (3.8 سانتیمتر) داخل خاک فرو ببرید و دانه ها را با فاصله 3 سانتی متر (7.6 سانتیمتر) از هم بکارید. سویاها را در ردیف هایی که حدود 30 اینچ (76 سانتیمتر) از هم  فاصله دارند بکارید.
    • سویاها را پس از کاشت، آبیاری کنید، البته تنها تا زمانی که خاک مرطوب است. سویای تازه کاشته شده  را بیش از حد آبیاری نکنید، در غیر این صورت بذرها ممکن است شکسته شوند.
     
 

بخش 2

آموزش کشت و زرع گیاه سویا

  1. آموزش کاشت و پرورش سویا 6
    1
    خرگوش ها را از زمین سویا دور نگه دارید. خرگوش علاقمند به خوردن گیاه سویا است  و اگر محصولات رو به رشد سویا را حفاظت نکنید گیاهان را خراب می کند. برای حفاظت  محصول سویا  از خرگوش، اطراف محیط باغ خود را حصارکشی کنید.
    • شما می توانید یک حصار ساده گذاشتن چندین چوب در زمین اطراف باغ و اتصال سیم به آنها، ایجاد کنید.
    • شما همچنین می توانید پانل و قاب های پیش ساخته ی حصارهای باغی  را خریداری کنید.
    • روش دیگر این است که حلقه های فلزی را در سرتاسر محوطه باغ بگذارید و آنها را با پشم و پارچه های مخصوص باغ بپوشانید.
     
  2. 2
    گیاهان سویا را تنُک کنید. هنگامی که سویاها چند سانتی متر جوانه زدند، باید گیاهان ضعیف تر را حذف کنید تا گیاهان قوی تر شکوفا شوند. برای این کار، نشاءهای ضعیف سویا را از سطح زمین بُبرید؛ و دقت کنید ریشه های گیاه را خراب نکنید. گیاهان باقی مانده باید حدود 4-6 اینچ (10-15 سانتیمتر) از هم فاصله داشته باشند.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش سویا 7
    3
    علف های هرز را بطور مرتب از زمین بیرون بکشید. سویا دوست ندارند با علفهای هرز رقابت کنند و اگر  علف های هرز زیادی در باغ سویا رشد کنند، گیاهان سویا بسرعت از بین می روند. علف های هرز موجود در بستر کاشت را با بیل یا دست بیرون بکشید.
    • البته باید توجه داشت هنگامی که گیاهان سویا خود را می سازند و بزرگتر می شوند، دیگر لازم نیست در مورد علف های هرز نگران باشید، زیرا گیاهان سویا، علف های هرز را به تنهایی احاطه کرده و از بین می برند.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش سویا 8
    4
    گیاهان سویا را آبیاری کنید. سویا معمولاً در طول سه مرحله نیاز به آبیاری اضافی دارد:
    - زمان ابتدایی رشد گیاهان سویا، و قبل از جوانه زدن گیاه از خاک،
    -زمانی که غلاف های سویا در حال رشد هستند،
    - زمانی که گل ها شکل می گیرند.
    • در طول مراحل فوق، اطمینان حاصل کنید که گیاهان را به اندازه کافی آبیاری کنید تا خاک را مرطوب بماند.
     
 

بخش 3

آموزش برداشت سویا

  1. آموزش کاشت و پرورش سویا 9
    1
    غلاف های سویا را برداشت کنید. سویا در شهریورماه، شروع به بالغ شدن می کنند و زمانی که غلاف ها سبز می شوند و دانه ها بطور کامل رشد می کنند و پر و چاق می شوند، آماده ی برداشتند. حتماً سویاها را قبل از اینکه غلافها زرد شوند، برداشت کنید. برای برداشت، به راحتی کل غلاف را از گیاه جدا کنید.
    • وقتی دانه های سویا آماده ی برداشت اند که غلافها بین دو تا سه اینچ (پنج تا هشت سانتیمتر) بلند شده باشند.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش سویا 10
    2
    بلانچ و شوک دادن به غلاف های سویا در این مرحله انجام می شود. یک ظرف بزرگ را با آب پر کنید و آن را روی گرمای زیاد بجوشانید. یک ظرف بزرگ  را تا نیمه با آب و یخ پر کنید. وقتی آب جوش آمد، غلاف های سویا را کامل داخل آب قرار دهید و  مدت پنج دقیقه آنها را بجوشانید. سپس آنها را از آب گرم با یک قاشق سوراخ دار بیرون بیاورید و آنها را به مدت 5 دقیقه در ظرف یخ قرار دهید.
    • هنگامی که غلاف های سویا خنک شدند، آنها را از آب سرد برداشته و آنها را روی یک حوله ی تمیز قرار دهید.
    • بلانچ و شوک دادن به سویاها کار مهمی است زیرا شما نمی توانید سویاهای خام را کاملاً هضم کنید.
    • بلانچ کردن باعث می شود دانه های سویا بسیار راحت  از غلافها جدا شوند.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش سویا 11
    3
    دانه های سویا را از غلافها جدا کنید. یک غلافی که از آب داغ بیرون آوردید و سرد شده را در دستان خود گرفته و به آرامی ته غلاف را فشار دهید. همانطور که فشار می دهید، درزهای غلاف باز می شود و دانه ها بیرون می آیند. دانه های سویا را در یک کاسه قرار دهید و همین کار را تکرار کنید تا همه ی دانه ها بیرون بیایند.
    • مراقب باشید زمانی که  غلاف ها را فشار می د هید، دانه ها به بیرون پرتاب نشوند!
    • پوست های اطراف سویا را کمپوست کنید زیرا حاوی مواد مغذی زیادی هستند و شما می توانید پوستهای کمپوست شده که پر از مواد مغذی اند را دوباره به خاک بازگردانید.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش سویا 12
    4
    دانه های سویا را مصرف و ذخیره کنید. هنگامی که سویاها سرد شدند، می توانید آنها را بلافاصله بخورید، از دستورهای مورد علاقه خود استفاده کنید یا آنها را برای مصارف بعدی ذخیره کنید. سویاها را در یخچال حدود یک هفته نگهداری کنید یا برای ذخیره تا سال آینده، از طریق فرایندهای زیر اقدام کنید:
    • فریز کردن
    • کنسرو کردن
    • خشک کردن

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+1 # صفر یوسفی
با سلام امکان کاشت سویا در گلخانه و در سینی های پلاستیکی وجود دارد؟ ممنون از راهنمایی و اطلاعات مفید و سازنده شما
+2 # علی نصرتی
سلام ، در مورد سویا اطلاعات میخواستم که عالی بود و ظاهرا در مورد گیاهان دیگه هم اطلاعات خوب و مفیدی دارید ، دستتان درد نکند ، و موفق باشید
+5 # احمد اسفندیاری
درود و ممنون از اینکه اطلاعات مفیدی در وب گذاشتید♡
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان