به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش جوانه زنی بذور

آموزش جوانه زنی بذور

برای جوانه زنی و سبز کردن بذرها، نیاز به تجهیزات خاص، خاک و نور خورشید نمی باشد. با اینکه روند جوانه زنی فقط چند روز طول می کشد، اما جوانه زنی، ویتامین ها و مواد معدنی  گیاه را به شدت افزایش می دهد. به عنوان مثال: جوانه زنی سویا، سبب افزایش ویتامین C به میزان 50 تا 60 درصد و همچنین منجر به افزایش ویتامین A به میزان 30 درصد می شود. محتوای ریبوفلاوین و نیاسین - ( ویتامین B )- نیز به ترتیب حدود 30 و 20 درصد افزایش می یابد.

مراحل آموزش جوانه زنی بذرها 

  1. آموزش جوانه زني بذور مرحله 1
    1
    بذرها را با  آب ولرم شستشو دهید. بذرهای آسیب دیده و یا خَرد شده را دور بیندازید.
    • بهترین نتایج جوانه زنی  را با خرید بذرهای مخصوص جوانه زنی که معمولاً میزان جوانه زنی آنها آزمایش شده، تضمین کنید ویا حداقل، بذرهای ارگانیک خریداری کنید. بسیاری از بذرهای غیرارگانیک که برای مصرف به فروش می رسند، به طور ویژه و خاص برای جوانه زنی، مورد آزمایش قرار نمی گیرند.
     
  2. آموزش جوانه زني بذور مرحله 2
    2
     برای جوانه زنی و سبز کردن بذرها باید1 تا 2 قاشق سوپخوری (15-30 میلی لیتر) از بذرهای ریز، یا 1/4 تا 1/2 پیمانه (60-120 میلی لیتر) از بذرهای حبوبات (لوبیا یا عدس) را در یک شیشه ی دهان گشاد و بزرگ معادل با  1/4 گالن یا کوارت بریزید. اگر از یک ظرف نیم گالنی استفاده کردید، باید  2 تا 4 قاشق سوپخوری بذر (30-60 میلی لیتر) بذر های ریز و یا 1/2 تا 1 فنجان (120-240 میلی لیتر) حبوبات، استفاده کنید.
    توجه: کوارت  quart واحدی برای حجم و برابر با یک چهارم گالون و یا چهارپیمانه است.
  3. آموزش جوانه زني بذور مرحله 3
    3
    ظرف را با آب ولرم  پر کنید. ظرف را در یک  سطح صاف قرار دهید و اجازه دهید بذرها خیس بخورند.
    • اختیاری: 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) اسید سیتریک به ازای هر کوارت (950 میلی لیتر) آب مصرفی جهت خیساندن، به ظرف مخصوص جوانه زنی اضافه کنید. اگر چه این کار، ضروری نیست، اما به کاهش میزان خراب شدن بذرها کمک می کند.
    • بذرهای ریز را به مدت 5 یا 6 ساعت بخیسانید.
    • اگر بذرها یا حبوبات را برای جوانه زنی با یک پوشش بسیار سخت بپوشانید باید تا 36 ساعت آنها را بخیسانید.
     
  4. آموزش جوانه زني بذور مرحله 4
    4

    اگر قبلا  کار جوانه زنی بذر را انجام نداده اید، باید درب دهانه ی ظرف جوانه زنی بذر را ببندید.
    • درپوش ظروف جوانه زنی با یک شبکه یا توریهای پلاستیکی و نوارپلاستیکی بسته و محکم نگه داشته می شوند. بدین منظور که وقتی شیشه را راست نگه می دارید،  آب بیرون نریزد، و شبکه یا توری های پلاستیکی، بذرها را نگه دارند.
    • درپوش ظروف جوانه زنی  در ابعاد مختلف تولید می شود. بنابراین، باید اندازه ی درپوش مناسب را انتخاب کنید.
     
  5. آموزش جوانه زني بذور مرحله 5
    5
     آب را داخل ظرف جوانه زنی بریزید. ظرف را مجدداً با  آب گرم پر کنید، دوباره بذرها را با آب بشویید.
  6. آموزش جوانه زني بذور مرحله 6
    6
     شیشه ی مخصوص جوانه زنی را با درب رو به پایین نگه دارید. این کار اجازه می دهد تا آب باقی مانده ی درون ظرف از درپوش تخلیه شود و هوا به طور آزادانه در ظرف حرکت کند.
  7. آموزش جوانه زني بذور مرحله 7
    7
    بذرها  را حداقل دو بار در روز بشویید.
    • همیشه شیشه را در یک جهت و با درب رو به پایین قرار دهید، تا رطوبت از بین  رود و هوا برای جلوگیری از خرابی بذرها در داخل ظرف در جریان باشد.
    • اگر شما در آب و هوای خشک زندگی می کنید، بذرها را 3 بار در روز بشویید. اما بذر لوبیا سبز، بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی،  نیاز به شستشوی مکرر دارد (3 یا 4 بار در روز ).
    • بذرهای جوانه زده را به یک ظرف بزرگتر، که آب و جریان هوا به خوبی جریان پیدا می کنند، منتقل کنید.
     
  8. آموزش جوانه زني بذور مرحله 8
    8
    تا زمان جوانه زنی بذرها، ظرف را در مقابل یک پنجره قرار دهید. بطور کلی جوانه زنی بذرها بین 1 تا 5 روز، بسته به نوع بذر، طول می کشد. جوانه ها به سرعت و  به اندازه کافی کلروفیل تولید می کنند تا سبز شوند، و ارزش تغذیه ای آنها  نیز افزایش می یابد.
    • زمانی که 2 برگ کوچک از پوسته ی بذر بیرون زد، بذرها آماده ی خوردن می شوند. سعی کنید که جوانه های زمانی که ریشه هنوز یک رشته ی نازک است، بخورید؛ هنگامی که ریشه های بیشتری شروع به ظاهر شدن می کنند، جوانه ها خیلی خوشمزه نیستند.
    • میانگین زمان جوانه زنی / رشد بذرهای مختلف شامل: بذر آفتابگردان، 1 تا 2 روز؛ شبدر، 4 روز؛ کلم بروکلی، 3 روز؛ یونجه، 1 تا 5 روز؛ لوبیاسبز ، 3 تا 4 روز.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان