به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

روش بذرگیری گوجه فرنگی و فلفل

مراحل بذرگیری گوجه فرنگی و فلفل 

دو مرحله: روش بذرگیری گوجه فرنگیروش بذرگیری فلفل

ذخیره ی بذر از گیاهانی که از قبل کاشته اید، یکی از مواردی است که اساساً در امر باغبانی اهمیت دارد. بذرگیری از گیاهان قبلی برای کاشت گیاهان سال بعد، چرخه ی  باغبانی را تکمیل می کند، به ویژه اگر گیاه را از بذرهایی که قبل از فصل بهار برداشت کردید، پرورش داده باشید. بنابراین،  این موضوع کاری بزرگ است، و باید بدانید که تمام بذرها را نمی توان ذخیره کرد و نمی توان برای سال بعد یک گیاه مشابه با سال قبل تولید کرد.

1

روش بذرگیری گوجه فرنگی

  1. روش بذرگیری گوجه فرنگی و فلفل مرحله 1
    1
    در نظر داشته باشید که هر نوع بذری که ذخیره کردید، همان گیاه  قبلی را در سال آینده تولید نخواهد کرد. به عنوان مثال اگر شما گوجه فرنگی "Beefsteak" کاشتید و بذرهای برداشت شده از این گونه را  کاشتید، احتمالاً سال بعد، گوجه فرنگی متفاوت و درجه 2  تولید می شود. بنابراین برای برداشت همان گوجه فرنگی دلخواه، باید بذرهایی که می خواهید برداشت کنید، از نوع گوجه فرنگی های "بومی یا محلی" باشند. بذر گوجه فرنگی بومی  را براحتی می توان از يک گياه ذخیره شده، مجدد کاشت شده، بدست آورد و گیاهی مشابه با همان گونه های قبلی را در سال بعد دوباره پرورش داد.
    توجه: گوجه فرنگی های بومی (HEIRLOOM)، گوجه فرنگی های شفافی هستند که آنها را گاهی « heritage» نیز می نامند. این گوجه ها از ارقام یا واریته های قدیمی هستند که محبوبیت آنها به خاطر طعم و ظاهر خاص آنهاست. به هر چیزی که از یک نسل به نسل بعد منتقل می شود بومی یا موروثی گفته می شود. بذر گوجه فرنگی بومی یا موروثی، دانه هایی هستند که از یک گیاه به نسل دیگری منتقل می شوند که با دقت پرورش و نگهداری می شوند.
     
  2. روش بذرگیری گوجه فرنگی و فلفل مرحله 2
    2
    بذر گوجه فرنگی های رسیده را جمع آوری کنید. می توانید به سادگی با یک قاشق بذرهای گوجه فرنگی که می خورید را جمع آوری کنید. جمع آوری دانه ها از گوجه فرنگی هایی که بیش از حد رسیده اند (له شده) نیز یک ایده عالی است. بنابراین، دانه های گوجه فرنگی های مصرفی خود را جمع آوری کنید.
     
  3. روش بذرگیری گوجه فرنگی و فلفل مرحله 3
    3
    دانه ها را از بافت داخلی گوجه فرنگی جدا کنید. برای جدا کردن دانه های گوجه فرنگی از بافتشان، روش هایی وجود دارد. می توانید به سادگی دانه ها را در یک صافی توری شکل ریخته  و آب  روی آنها بریزید. با انگشت دانه ها را بمالید تا کاملاً جدا شوند. 
  4. روش بذرگیری گوجه فرنگی و فلفل مرحله 4
    4
     اجازه دهید بذرهای گوجه فرنگی کمی خشک شوند. سپس آنها رابه مدت یک روز یا تا زمانی که کاملاً خشک شوند، بین یک برگ حوله کاغذی قرار دهید.
  5. روش بذرگیری گوجه فرنگی و فلفل مرحله 5
    5
     بذرهای گوجه فرنگی  را در یک کیسه بسته بندی کرده و سپس روی آن تاریخ بزنید و در یک نقطه تاریک و خنک نگه دارید. آنها را در جایی نگه دارید، که براحتی آنها را برای فصل بعد پیدا کنید.
     
 

2

روش بذرگیری ازفلفل

روش بذرگیری گوجه فرنگی و فلفل مرحله 6

  1. 1
    یک فلفل رسیده را انتخاب کنید.
    خوشبختانه دانه های فلفل بسیار ساده تر از دانه های گوجه فرنگی جدا می شوند. با این حال، هنوز هم قانون بومی و محلی بودن بذرهای فلفل ها مدنظر و کاربردی می باشد.
     
  2. روش بذرگیری گوجه فرنگی و فلفل مرحله 7
    2
    فلفل را از ساقه برش بزنید تا فقط  ساقه و دانه باقی بماند.
     
  3. روش بذرگیری گوجه فرنگی و فلفل مرحله 8
    3
    بذرهای فلفل را با انگشت از ساقه ی فلفل جدا کنید.
     
  4. روش بذرگیری گوجه فرنگی و فلفل مرحله 9
    4
    دانه ها را درمکان خشک و روباز و دور از نور مستقیم قرار دهید. بذرهای فلفل را کاملاً خشک کنید. اگر مطمئن نیستید که چقدر زمان خشک شدن بذرهای فلفل طول می کشد، بهتر است بیشتر منتظر بمانید تا کاملاً مطمئن شوید.
     
  5. روش بذرگیری گوجه فرنگی و فلفل مرحله 10
    5
    پس از خشک شدن کامل، دانه های فلفل را در کیسه ذخیره و تاریخ زده و در جای سرد نگه دارید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

+4 # Mzhd
سلام آیا برای گرفتن بذر گوجه گیلاسی هم به همین صورت باید عمل کنیم؟
میشه لطفاً آموزش گرفتن بذر گوجه گیلاسی و کاشت اون در گلدون رو توضیح بدید.
ممنونم
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان