به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش جوانه زنی کینوا

مراحل آموزش جوانه زنی کینوا

آموزش جوانه زنی کینوا شامل چهار مرحله می باشد:آموزش آماده سازی کینواهاآموزش خیساندن و آبکشی کینواهاشروع فرایند جوانه زنی کینواهاآموزش ذخیره ی جوانه های کینوا

کینوا  دانه ای از گیاه کینوا است. دانه های کینوا پروتئین زیادی دارند که عطر و طعمی شبیه به فندق و حالت ترد و کرانچی در زمان پخت در قابلمه بویژه هنگامی که کمی برشته شوند، تولید می کنند. این دانه های مغذی بعنوان یک غلات صبحانه و همچنین بعنوان غلات کامل در کنار یک ظرف شام، در بین مردم محبوبیت پیدا کرده است. اگر میخواهید خودتان کینوا را رشد دهید، کار غیرممکنی نیست.
توجه: کینوا گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود و جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد.

 

1

آموزش آماده سازی کینواها

  1.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  1
    1
    وسایل مورد نیاز برای جوانه زنی کینواها را فراهم کنید. برای این فرایند به یک صافی مشبک دار، 2/3 فنجان بذر کینوا، کاسه، آب، سینی یا بشقاب، پارچه، و یک ظرف شیشه ای در بسته یا کیسه های پلاستیکی، نیاز دارید.
     
  2.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  2
    2
    بذرهای کینوا را در یک کاسه بشویید. باید بذرهای کینوا را بشویید تا پوشش بیرونی صابونی آنها، که بعنوان پوشش ساپونین (saponin) شناخته می شود، شسته شود. بنابراین همیشه مدتی قبل از جوانه زنی و پختن، کینواها را بشویید. 
    توجه: کینوای شسته نشده در پوشش ساپونین (Saponin) حفاظت می شود که از آن در برابر حشرات ، پرندگان و نور خورشید محافظت می کند. اگر ساپونین از سطح این دانه شسته نشود طعم آن تلخ می شود.
     
  3.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  3
    3
    برای جمع آوری کینوا از یک صافی مشبک مناسب استفاده کنید. کینوا دانه ای کوچک است، بنابراین شما باید مطمئن شوید که هیچ دانه ای از آن را از دست نمی دهید. پس از شستشوی ساپونین از روی دانه های کینوا، برای جمع آوری کینواهای شسته شده در هنگام تخلیه آب صابونی از روی دانه ها به درون سینک، از یک صافی خوب استفاده کنید. سپس کینواها را به یک دستگاه جوانه ساز (sprouter) و یا به یک ظرف دیگری منتقل کنید.
     
  4.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  4
    4
    تقریباً دو سوم یک فنجان (حدود 113 گرم) دانه های کینوا را به یک ظرف دومی اضافه کنید. اگر شما یک دستگاه جوانه ساز دارید، می توانید کینواها را در این زمان به دستگاه انتقال دهید.
     
 

2

آموزش خیساندن و آبکشی کینواها

  1.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  5
    1
    آب سرد را داخل ظرف یا دستگاه جوانه ساز بریزید. شما قبل از انجام هر کار دیگری باید مدت زمان طولانی کینواها را بخیسانید. اطمینان حاصل کنید که آب به اندازه کافی اضافه کنید تا دانه های کینوا بطور کامل در آب غرق شوند. دما نباید بیش از 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) باشد. البته لازم نیست که آب نیز خیلی سرد باشد، اما اگر شیر آب  را به حالت سرد تبدیل کنید، بهتر است.
     
  2.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  6
    2
    بذرهای کینوا را بخیسانید. اجازه دهید کینواها بمدت 30 دقیقه خیس شوند. البته اگر کمی بیشتر خیسانده شوند هیچ آسیبی به آنها وارد نمی شود، اما سعی کنید آنها را فراموش نکنید و آنها را تمام شب در ظرف نخیسانید. این کار ممکن است تعدادی از دانه های کینوا را تضعیف کرده و در آب حل کند.
     
  3.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  7
    3
    پس از 30 دقیقه خیساندن، کینواها را از آب خارج کنید. آب اضافی را از دستگاه جوانه ساز یا کاسه با دقت داخل سینک تخلیه کنید. کینواها باید در کاسه یا دستگاه جوانه ساز باقی بمانند. یک روش خوب برای این کار این است که با استفاده از یک وسیله مانند کفگیر روی لبه ی ظرف، از ریختن کینواها داخل سینک جلوگیری کنید. در اطراف لبه های ظرف اب بریزید تا تمام کینواها در درون ظرف قرار گیرند. در صورت لزوم، از یک صافی استفاده کنید. از این رو، حفظ کینواها با صافی ساده تر است. بهتر است کمی آب بیشتری بریزید تا همه ی کینواها در صافی ریخته شوند.
     
  4.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  8
    4
    در فواصل مشخص مجدداً دانه های کینوا را بشویید. به یاد داشته باشید از آب سرد با دمای بین 60 تا 70 درجه فارنهایت (یا 15 و 21 درجه سانتیگراد) استفاده کنید. پروسه شستشو و تخلیه ی آب را هر 8 تا 12 ساعت تکرار کنید.
     

3

شروع فرایند جوانه زنی کینواها

  1.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  9
    1
    کینواها را به مکان تاریک انتقال دهید. کینواها را از کاسه یا دستگاه جوانه ساز به یک سینی یا بشقاب بزرگ انتقال دهید. کینوا را از نور مستقیم خورشید به یک مکان تاریک در دمای اتاق منتقل کنید. کینوا را با یک پارچه برای محافظت دانه ها در برابر گرد و غبار یا حشرات، بپوشانید.
     
  2.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  10
    2
    چرخه شستشوی کینواها را ادامه دهید. هنگامی که کینواها در یک منطقه تاریک قرار میگیرند، هنوز باید آنها را بشویید. کینوا را داخل دستگاه جوانه ساز یا یک کاسه بریزید تا چرخه شستشو و تخلیه مجدداً تکرار شود. همانطور که قبلاً ذکر شد، همچنان به شستشو و تخلیه کینواها هر 8 تا 12 ساعت بمدت 2 روز ادامه دهید. بعد از اتمام چرخه ی شستشو و خشک شدن، اجازه بدهید جوانه های کینوا برای استفاده در آینده، زمان بیشتری خشک شوند.
     
  3.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  11
    3
    کینوا را به بشقاب یا سینی انتقال دهید. سینی کینوا را در اتاق تاریک بگذارید تا پروسه ی جوانه زنی ادامه یابد. برای حفاظت از آنها، پارچه را روی کینواها قرار دهید. در نهایت کینواها بعد از جوانه زنی، باید به یک صفحه ی پر از ریشه های مارپیچی شکل تبدیل شده باشند که حداقل یک چهارم اینچ (نیم سانتیمتر) نیز ارتفاع داشته باشد. اجازه دهید که جوانه های کینوا بمدت 12 ساعت خشک شوند، زیرا رطوبت زیاد باعث آسیب به محصول کینوا می شود.
     
 

4

آموزش ذخیره ی جوانه های کینوا

  1.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  12
    1
    کینواها را در یک مکان امن ذخیره کنید. هنگامی که جوانه های کینوا بطور کامل خشک شدند، جوانه های کینوا را در یک کیسه پلاستیکی در بسته یا یک ظرف شیشه ای در بسته و محکم قرار دهید. جوانه های کینوا را در یخچال نگهداری کنید تا خنک مانده و تازگیشان تضمین شود.
     
  2.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  13
    2
    از جوانه های کینوا با روش های مختلف و در مواقع مناسب استفاده کنید. همیشه نمی توان کینواها را فقط در یک ظرف بریزید و استفاده کنید. بلکه برای به دست آوردن بهترین نتایج، می توانید جوانه های کینوا را بخورید و در اسرع وقت آنها را در سالاد و یا غذاهای ترکیبی استفاده کنید. کینوا تا دو هفته پس از جوانه زنی تازه می ماند.
     
  3.  آموزش جوانه زنی کینوا مرحله  14
    3
    کینواها را جمع آوری کنید. شما می توانید جوانه های کینوا را با دست های خود بردارید و نیازی به پیروی از روش های خاص ندارید. از آنجایی که کینواها دانه های کوچکی هستند ممکن است اینکار کمی وقت گیر باشد بنابراین شما باید یک صفحه یا یک بشقاب زیر جوانه ها قرار دهید تا هیچ جوانه ی کینوایی را از دست ندهید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان