به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش ایجاد باغ سبزی

مراحل آموزش ایجاد باغ سبزی

آموزش ایجاد باغ سبزی شامل سه مرحله می باشد:آگاهی درباره ی وضعیت آب و هوای باغ سبزیآموزش انتخاب گونه ی مناسب برای کاشت در باغ سبزیآموزش آماده سازی مکان کاشت در باغ سبزی

پرورش یک باغ سبزی، تجربه ی بسیار خوبی است که در زمینه ی صرفه جویی اقتصادی به شما کمک خواهد کرد و همچنین  این امکان را می دهد که یک فضای زیبا در حیاط  خانه ی خود داشته باشید. اگر خودتان در زمین کار کنید از رشد سبزیجات خوشمزه و از داشتن گلهای رنگی، بسیار لذت خواهید برد. اگر چه کاشت در یک باغ سبزی کار ساده ای به نظر می رسد، اما برای اولین بار یکسری اصول خاصی وجود دارد که باید به آنها توجه نمایید. آموزش زیر نحوه ی کاشت در باغ سبزیجات را شرح می دهد. 

 

1

آگاهی درباره ی وضعیت آب و هوای باغ سبزی

  1. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 1
    1
    گام اول، دریافت اطلاعات درباره ی منطقه بندی اراضی کشاورزی می باشد. منطقه بندی اراضی کشاورزی بر اساس میانگین حداقل دمای زمستان در یک منطقه مشخص می شود و به دسته های جداگانه ی  10 درجه فارنهایت، تقسیم می شوند. با استفاده از این اطلاعات می توانید گیاهانی که به خوبی در منطقه شما در باغ سبزی رشد  و گیاهانی که در آب و هوای منطقه شما خوب رشد نمی کنند، را مشخص نماید. علاوه بر این، بهترین زمان در طول سال برای کاشت گیاه بر اساس منطقه بندی اراضی کشاورزی، تعیین می شود.
  2. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 2
    2
    مکانی با حداقل شش ساعت تابش نور مستقیم خورشید در طول روز را انتخاب کنید. بیشتر سبزیجات برای اینکه عملکرد خوبی داشته باشند و سالم رشد کنند به نور زیادی نیاز دارند. ممکن است بخواهید نسبت نورخورشید به سایه را در باغ سبزی تغییر دهید تا گیاهان  رشد در مکان سایه را نیز تجربه کنند. با این حال، اگر سبزیجات شما آفتاب کافی دریافت نکنند، به اندازه کافی محصول نخواهید داشت و نسبت به آفات آسیب پذیرتر می شوند. بهتر است قبل از انتخاب مکان کاشت، درباره ی گیاهانی که می خواهید بکارید، فکر کنید.
    • اگر منطقه شما نور خورشید را بصورت کامل دریافت نمی کند می توانید سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی و اسفناج را بکارید. اگر در منطقه ای با نور کم زندگی می کنید، ناامید نشوید. هنوز می توانید یک باغ سبزی زیبا پرورش دهید، هرچند احتمالاً مجبورید گوجه فرنگی را از فهرست سبزیجات خود خارج کنید.
    • همچنین اگر در آب و هوای بسیار گرم زندگی می کنید، باید مکانی با سایه ی کافی برای برخی از انواع سبزیجات بمنظور محافظت آنها از گرمای شدید انتخاب کنید. به عنوان مثال، نخود در فصل سرد ممکن است از رشد در سایه جزئی، نیز استفاده و رشد خوبی داشته باشد.
     
 

 

2

آموزش انتخاب گونه ی مناسب برای کاشت در باغ سبزی

  1. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 8
    1

    درباره ی اینکه چه موقع می خواهید سبزیجات را بکارید، آگاهی داشته باشید. بیشتر سبزی ها قبل از آخرین سرمای بهاره کاشته و بین اواسط تابستان و اواخر پاییز برداشت می شوند. برای هر نوع سبزیجاتی که می خواهید بکارید، دستورالعمل مخصوص کاشت را بخوانید. بهتر است طیف گسترده و متنوعی از سبزیجات را برای کل فصل رشد، و همچنین سبزیجاتی که در زمان های مختلف برداشت می شوند را انتخاب کنید. به این ترتیب، هیچ وقت به مدت طولانی بدون سبزی تازه نخواهید بود.
    • شما همچنین می توانید فضاهای خالی باغ سبزی را با کاشت سبزیجات پر کنید. به عنوان مثال، برای برداشت همیشگی کاهو، بذرهای جدید کاهو را هر هفته در طول فصل کاشت، به صورت نامنظم روی زمین پراکنده کنید.
     
  2. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 9
    2

    درباره ی اینکه چقدر گیاه می خواهید بکارید، آگاهی داشته باشید. توجه داشته باشید که یکسری از گیاهان مانند گوجه فرنگی، فلفل و کدو، در تمام طول  فصل، در با غ سبزی می توانند رشد کنند ولی سبزیجاتی از جمله هویج، تربچه و ذرت، فقط یک بار در طول فصل رشد تولید می شوند.
    • برای حصول بهترین نتیجه، مخلوطی از سبزیجات همیشه تولید (تولید مستمر و بی وقفه) و یکبار تولید در فصل رشد را در باغ سبزی خود بگنجانید. بطور کلی، شما می توانید کمتر از سبزیجات همیشه تولید و بیشتر از سبزیجات یکبار تولید را بمنظور ایجاد تعادل صحیح در باغ سبزی، استفاده کنید.
    • مطمئن شوید که فضای کافی برای کاشت سبزیجات در باغ سبزی دارید. ممکن است شما بمنظور جلوگیری از انباشته شدن سبزیجات، مجبور شوید تعدادی از گیاهان را حذف کنید.
     
  3. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 10
    3

    از خانواده خود بپرسید دوست دارند چه نوع سبزی بخورند. هنگام کاشت سبزیجات در باغ سبزی، سبزیجات مورد علاقه ی خانواده را فراموش نکنید. با افزایش تولید، می توانید هزینه های خرید از فروشگاه مواد غذایی  را کاهش دهید.
     
  4. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 11
    4

    سبزیجاتی که دسترسی به آنها سخت تر است،  انتخاب کنید. بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی فقط محصولات اصلی را عرضه می کنند. اغلب فروشگاه های مواد غذایی تنها یک نوع گوجه فرنگی یا فلفل را عرضه می کنند، و پیدا کردن گونه های خوشمزه ی  heirloom و exotic  مشکل می باشد. اگر شرایط آب و هوایی منطقه ی شما اجازه می دهد، سبزیجاتی که خریدشان در منطقه تان دشوار است، در باغ سبزی بکارید.  این کار باعث می شود سبزیجات خاصی بخورید و امتحان کنید، همچنین سبزیجات خاص هدیه ای عالی برای دوستان، خانواده و همسایگان نیز می باشند.
     
  5. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 12
    5

    گیاهان را ازدسترس حیوانات و آفات در منطقه دور کنید. از سبزیجات مختلفی که حیوانات محلی آنها را دوست دارند، مطلع باشید. برای حفاظت از سبزیجات در برابر پرندگان یا حیوانات، ممکن است مجبور شوید نوعی حصار در اطراف باغ سبزی خود قرار دهید تا مورد حمله ی شکارچیان قرار نگیرند.
     
  6. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 13
    6

    تصمیم بگیرید که آیا می خواهید سبزیجات را ازطریق نشاء یا بذر، پرورش دهید. بیشتر سبزیجات می توانند از بذرها یا نهال های خریداری شده و نشاء بطور مستقیم در زمین و یا جعبه ی کاشت،  کاشته و رشد کنند.
    • تعدادی از سبزیجات مانند هویج از طریق بذر در باغ سبزی بسیار آسان رشد می کنند، ولی کاشت از طریق بذر در تعدادی دیگر از سبزیجات مانند گوجه فرنگی کمی مشکل است. قبل از انتخاب روش کاشت، فرایند کاشت هر نوع سبزیجات را از طریق بذر، بررسی کنید.
    • برای شروع کار،  قبل از انتقال نهال ها در باغ سبزی، باید بذرها را داخل گلدان بکارید.  برای اطلاع از زمان کاشت و درجه حرارتی که سبزیجات می توانند تحمل کنند، باید با یک فرد متخصص در مورد انواع سبزیجات موردنظر مشورت کنید.
    • به دنبال فروش گیاهان در فصل بهار باشید. بسیاری از کشاورزان در بازارهای کشاورزی گیاهان را به فروش می رسانند. این کار، فرصتی برای دریافت اطلاعات تخصصی برای افرادی مبتدی، نیز فراهم می آورد.
     
  7. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 14
    7

    فضای کافی برای گیاهان و سبزیجات در باغ سبزی فراهم کنید. در حالی که بعضی از کارشناسان کشاورزی کاشت ردیفی را پیشنهاد می کنند، عده ی دیگری  کاشت انواع سبزیجات بصورت مثلثی شکل، برای استفاده ی کافی از فضای باغ سبزی، پیشنهاد می دهند. با این وجود، عمل تنک کردن یا حذف بوته ها ی اضافی، بسیار مهم است زیرا اگر گیاهان بیش از حد نزدیک بهم کاشته شوند باعث ایجاد رقابت  گیاهان با یکدیگر بر سر فضای کاشت در باغ سبزی، می شوند.
    • برای مشاهده ی فاصله های پیشنهادی، به پاکت بذر یا برچسب روی گیاه نگاه کنید.
     
  8. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 15
    8

    چگونگی مراقبت از گیاهان خاص در باغ سبزی را یاد بگیرید. انواع مختلف سبزی به مراقبت های  روزانه ی مختلف و کمی نیاز دارند. درباره ی میزان آب مورد نیاز گیاهان، کم پشت کردن یا تُنک کردن (حذف بوته های اضافی) گیاه، نیاز به کوددهی  و زمان برداشت آنها در باغ سبزی، تحقیق کنید. 
    • بیشتر گیاهان از یک لایه مالچ بر روی سطح خاک در باغ سبزی بهره می برند. این امر، به تنظیم درجه حرارت، حفظ رطوبت، و افزایش کرم های خاکی مفید، کمک می کند.
     
 

 

3

آموزش آماده سازی مکان کاشت در باغ سبزی

  1. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 3
    1
    محل کاشت سبزی را در با غ سبزی انتخاب کنید. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید سبزیجات باغی خود را مستقیماً در زمین بکارید و یا می خواهید یک جعبه ی کاشت بسازید تا سبزیجات را چند سانتیمتر بالاتر از سطح زمین قرار دهید. همچنین ممکن است بخواهید انواع مختلف سبزیجات را در گلدان بکارید. تصمیمتان به کیفیت خاک و استعداد منطقه کاشت نسبت به سیل و طوفان، بستگی دارد. اگر باغ سبزی تان کیفیت خاک و زهکشی ضعیف، داشت، احتمالاً باید یک بستر کاشت در باغ سبزی ایجاد کنید.
    • فکر کنید که چقدر بستر کاشت بزرگی می خواهید. بسته به نوع سبزیجاتی که می کارید، باید مطمئن شوید که جعبه ی کاشت به اندازه کافی گسترده و عمیق است. با اندکی تحقیق در مورد نوع سبزیجاتی که می خواهید بکارید متوجه می شوید سبزیجات انتخابی چقدر فضا برای رشد نیاز دارند. برای مثال، کلم بروکلی  برای رشد نیاز به مکان بزرگی دارد، در حالی که هویج به فضای کمی برای رشد نیاز دارد.
    • برای ساخت یک بستر کاشت بزرگ، می توانید از چوب، پلاستیک، چوب مصنوعی، آجر یا سنگ استفاده کنید. ولی معمولاً تخته هایی از چوب سرو، پیشنهاد می شود زیرا در برابر آب مقاوم اند و خراب  و پوسیده نمی شوند. به یاد داشته باشید که سبزیجات باید به طور مرتب آبیاری شوند، و بعضی از چوب های ضعیف مانند تخته سه لا، در برابر آبیاری مداوم سبزیجات، دوام زیادی ندارند.

      آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 3Bullet2
    •  قسمت بالایی بستر کاشت در باغ سبزی را کمی گرد یا حالت کمانی شکل کنید تا به بالاترین سطح کاشت دسترسی پیدا کنید. بدین  معنی که لبه ی بالایی بستر کاشت را به جای سطح صاف به شکل یک قوس یا کمانی در بیاورید.
    • برای جلوگیری از رشد علفهای هرز در باغ سبزی، یک سد و حصار بین بستر کاشت و زمین قرار دهید. می توانید از پلاستیک باغبانی، یا نوعی حصیر یا چند لایه روزنامه و / یا مقوا استفاده کنید تا رشد علفهای هرز را کاهش دهید.
     
  2. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 4
    2

    شخم زدن خاک در باغ سبزی. بیشتر سبزیجات برای داشتن رشد خوب به خاک غنی، حاصلخیز و نرم نیاز دارند. از یک بیل با کیفیت و یا بیلچه  استفاده کنید تا  خاک را نرم و آن را برای کاشت در باغ سبزی آماده کنید. اگر از جعبه ی کاشتی که قبلاً با یک مخلوط خاک آماده پر شده، استفاده نماید،  از این مرحله می توانید صرف نظر کنید. 
    • اطمینان حاصل کنید که منطقه کاشت در باغ سبزی عاری از هر گونه سنگ و یا کلوخ بمنظور گسترش ریشه ها و رشد صحیح جوانه ها برای تولید گیاهان سالم  و پربار، باشد.
    • هر نوع علف هرز یا گیاهان خودرو را از بستر کاشت حذف کنید. زیرا با گیاهان بر سر فضا رقابت می کنند و  در واقع بطور بالقوه آفات می توانند به گیاهان آسیب وارد کنند.
     
  3. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 5
    3

    pH خاک را در باغ سبزی آزمایش کنید. pH خاک پایه مقیاسی بین 1 تا 14 است و pH 7.0 خنثی است، pH زیر 7.0 اسیدی  و pH بالای 7.0 قلیایی است. بیشتر سبزی ها به خاک کمی اسیدی و pH بین 6.0 و 6.5 تمایل دارند. خاکی که بیش از حد اسیدی است به ریشه های گیاه آسیب می رساند و عملکرد سبزیجات را تحت تأثیر قرار می دهد. pH خاک  را با مراجعه به ادارات کشاورزی و دریافت مواد موردنیاز و دستورالعمل های لازم تست کنید. همچنین می توانید با پرداخت هزینه، درخواست کنید تا pH خاک را تست کنند.
    • pH خاک باغ سبزی نشان می دهد که آیا خاک نیاز به افزودن سنگ آهک بمنظور دستیابی به مقدار pH مورد نظر، دارد. زمانی که آن اصلاح خاک مدنظر باشد، سنگ آهک گزینه ای ارزان و مؤثر است.
    • سطح کلسیم و منیزیم خاک باغ سبزی را تعیین تا مشخص شود چه نوع سنگ آهکی باید به خاک اضافه شود. اگر سطح  منیزیم خاک کم است، سنگ آهک دولومیتی اضافه کنید. اگر سطح منیزیم خاک بالا باشد، سنگ آهک کلسیتی اضافه کنید.
    • سنگ آهک را دو تا سه ماه قبل از کاشت به خاک اضافه کنید تا خاک بتواند آن را جذب کند. پس از اضافه کردن، دوباره pH را بررسی کنید.احتمالاً باید هر سال یا دو سال یکبار،سنگ آهک به خاک باغ سبزی اضافه کنید تا سطح pH مناسب خاک حفظ شود.

      آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 5Bullet3
     
  4. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 6
    4

    کوددهی خاک باغ سبزی. بیشتر سبزیجات، خاکی با مواد آلی غنی را می پسندند. می توانید با اضافه کردن پیت ماس، کمپوست کامل، پودر خون (خون جمع‌آوری شده از حیوانات کشتار شده ، پس از خشک و آسیاب کردن به‌‌ عنوان یک ماده با پروتئین زیاد به‌‌ عنوان یک کود زراعی به فروش می رسد)، امولسیون ماهی و غیره، حاصلخیزی خاک باغ سبزی خود را افزایش دهید. متداولترین کودهای توصیه شده برای باغ های سبزی، نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشند.
    توجه: پیت ماس در واقع بقایای نوعی خزه و جلبک می‌باشد. ابتدا این خزه‌ها جمع آوری شده و در طی فرایندی آماده سازی و بسته بندی می‌شود. پیت ماس تا بیست برابر وزن خود آب جذب می‌کند و برای حفظ رطوبت خاک بسیار عالی می‌باشد.
    • استفاده از نتایج آزمایش خاک باغ سبزی، آنچه را که نیاز به اضافه کردن به خاک دارید، نشان می دهد. 
    • یکی از ترکیبات کودی معمولی زیر را در باغ سبزیجات خود امتحان کنید:
      پانصد گرم از ترکیب 10-10-10 کود یا یک کیلوگرم کود 5-10-5 را در هر 100 فوت (30 متر) از باغ سبزی استفاده کنید. عدد اول به درصد وزن نیتروژن، و عدد دوم درصد وزن فسفر، و سومین عدد وزن پتاسیم را در هر ترکیب نشان می دهد.
    • همچنین می توانید یک کود ماندگار و پایدارتر مانند کود کمپوست یا کود حیوانی سالم در باغ سبزی خود استفاده کنید. قبل از کاشت سبزیجات آنها را به باغ خود اضافه کنید و  چند ماه برای کوددهی گیاهان از آن استفاده کنید.
    • با این حال، نیتروژن بیش از حد به خاک باغ سبزی می تواند به گیاه آسیب برساند و باعث کاهش عملکرد تولید نیز می شود. همچنین فسفر بیش از حد می تواند شانس ابتلا به کلروز (کاهش غیر طبیعی یا از دست دادن رنگ سبز معمولی برگ گیاهان است که در آن حالت برگ، کلروفیل کافی تولید نمی‌کند) را افزایش دهد.
    • بنابراین مقادیر کمی از آهن، مس، منگنز و روی را برای تغذیه خاک اضافه کنید.
     
  5. آموزش ايجاد باغ سبزي مرحله 7
    5

    خاک باغ سبزی خود را کاملاً آبیاری کنید. بیشترسبزیجات در زمان خشکی خاک، خیلی خوب رشد نمی کنند. قبل از کاشت، بذرها یا جوانه های سبزیجات را خیس کنید و رطوبت را در طی مراحل رشد حفظ کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# سرور درتاج
سلام
من برای باغچه ام کود پوسیده خریدم باعث شد آبدزک و کرم ریشه به باغچه منتقل شود
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان