به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت و پرورش تره فرنگی

مراحل کاشت و پرورش تره فرنگی

کاشت و پرورش تره فرنگی شامل سه مرحله می باشد:آموزش آماده سازی بذر تره فرنگیآموزش رشد تره فرنگیآموزش برداشت تره فرنگی ها

تره فرنگی از خانواده ی پیاز است و طعمی شبیه به پیاز دارد و بسیار خوشمزه  است بطوری که در سوپ ها طعم شگفت انگیزی خلق می کند، البته می توان  آن را سرخ کرد. تره فرنگی ها در سایر شرایط آب و هوایی رشد می کنند، هرچند که در مناطقی که بارش باران سنگین ندارند، تره فرنگی ها نیاز به توجه بیشتری دارند. گام اول و دوم  یادگیری نحوه رشد و برداشت تره فرنگی می باشد.

1

آموزش آماده سازی بذر تره فرنگی

  1. آموزش کاشت و پرورش تره فرنگی 1
    1
    تصمیم بگیرید که می خواهید تره فرنگی ها را در فصل پاییز یا بهار بکارید؟ اگر در منطقه ای با آب و هوای ملایم (منطقه ی رشد 7 یا گرمتر) زندگی می کنید، می توان تره فرنگی ها را در پاییز کاشته و در فصل بهار برداشت کنید، سپس در اواخر بهار برای  برداشت در فصل پاییز، مجدداً تره فرنگی بکارید. تره فرنگی هایی که  پس از گذشت زمستان در سال زراعی بعدی کاشته می شوند، می توانند در فصل بهار رشد کنند. اگر در منطقه ای با زمستان های سخت زندگی می کنید، تره فرنگی ها باید در فصل بهار خیلی  زود کاشته شوند در واقع زمانی که زمین قابلیت کار کردن داشته باشند.
    • انواع واریته های تره فرنگی  زمان کاشت متفاوت دارند. از یک متخصص کشاورزی در گلخانه بخواهید تا به شما اطلاع دهد که چه نوع واریته ای برای آب و هوای منطقه ی شما مناسب هستند.
    • در لینک روبرو می توانید انواع بذر تره را مشاهده و خرید نمایید: بذر تره فرنگی
     
  2. آموزش کاشت و پرورش تره فرنگی 2
    2
    بذرهای تره فرنگی را آماده کنید. سینی های بذر  تره فرنگی را با یک ترکیب مناسب با بذر و خاک، پر کنید (غیر از خاک گلدانی) و بذر را حدود 6 هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان زمستان بکارید. بذر های تره فرنگی در دماي حدود 77 درجه فارنهایت (25 درجه سانتیگراد) بهتر جوانه می زنند، بنابراین آنها را در یک اتاق گرم و آفتابی نگه دارید. اگر بذرهای  تره فرنگی را برای فصل  پاییز آماده کردید، می توانید آن را در فضای باز در یک مکان آفتابی نگه دارید. بذرها را در یک ترکیب مرطوب نگه دارید.
    • اگر بجای تولید نشا  تره فرنگی می خواهید بذر را مستقیماً در زمین بکارید. یک بستر کاشت  با مقدار زیادی کمپوست آماده کنید. بذرهای  تره فرنگی را در عمق  1/2 اینچ (1.3 سانتی متر)  و با فاصله ی چند سانتیمتر از هم بکارید.
    • نشاءهای  تره فرنگی وقتی که رشد می کنند حداقل 6 اینچ (15.2 سانتی متر) طول دارند، در این موقع نشاها آماده ی کاشت می شوند.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش تره فرنگی 3
    3
    بستر کاشت  نشاءهای تره فرنگی آماده کنید.  یک بستر کاشت ثابت و همیشگی برای نشاءهای تره فرنگی آماده کنید و یک مکان آفتابی انتخاب کنید که دارای خاک با زهکش خوب باشد. کمپوست را در  عمق حداقل 8 اینچ (20 سانتی متر) خاک بکار ببرید. یک گودال یا حفره ای به عمق  6 اینچ (15.2 سانتی متر) ایجاد کنید. تره فرنگی ها باید عمیق در خاک کاشته شوند بطوری که پایه ی اصلی ساقه ی تره فرنگی دور از نور خورشید باقی بماند و "بلانچ " (blanched) شوند. قسمت بلانچ شده، سفيد رنگ ، ترد و همان قسمت خوراکي تره فرنگی است.
     
 

2

آموزش رشد تره فرنگی

  1. آموزش کاشت و پرورش تره فرنگی 4
    1
    نشاءهای تره فرنگی را منتقل کنید. نشاءهای تره فرنگی را در عمق حداقل 6 اینچ (15.2 سانتی متر) و با فاصله ی  6 اینچ (15.2 سانتی متر) از هم بکارید. خاک را در اطراف ساقه اصلی تره فرنگی ها بریزید تا ریشه ها را پوشانده و سایر شکاف هایی که ایجاد شده پر شوند. فرآیند به آرامی خاک را به سمت ریشه هدایت کردن را انباشته کردن خاک یا تپه (hilling) می گویند.
    • به جای انباشته کردن خاک در اطراف ریشه، شما می توانید با استفاده از لوله های مقوایی بروی هر گیاه تره فرنگی، آن را در اطراف پایه نگه دارید. با این کار یک هدف دوگانه ای انجام می شود یکی دور نگه داشتن گیاه از نور خورشید و دیگری از ریختن خاك روی برگ های تره فرنگی جلوگیری می شود.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش تره فرنگی 5
    2
    بستر کاشت تره فرنگی را مالچ بریزید. ریشه های تره فرنگی سطحی و  کم عمق هستند و باید محافظت شوند تا مرطوب بماند. پس از کاشت، بستر کاشت تره فرنگی را کاملاً آبیاری کنید، سپس در طول فصل رشد بستر کاشت گیاه را با مالچ (کاه)  را حفاظت کنید.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش تره فرنگی 6
    3
    زمین تره فرنگی را مرطوب نگه دارید. برای رشد سالم و قوی گیاهان، تره فرنگی ها را بطور مرتب آبیاری کنید. اجازه ندهید خاک خشک شود. تره فرنگی ها باید حداقل دو بار در هفته یا بیشتر  (البته در صورتی که در یک مکان خشک با بارندگی کم زندگی می کنید) بخوبی خیس بخورند.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش تره فرنگی 7
    4
    خاک را در اطراف ساقه ی گیاه تره فرنگی بصورت دوره ای، انباشته (Hill) و تپه مانند کنید. در اواسط فصل رشد، خاک را در اطراف پایه ی تره فرنگی مجدداً انباشته کنید، تا جایی که برگ ها از ساقه اصلی در حال جدا شدن می باشند. هرچه تپه بلندتر باشد، بخش سفید خوراکی تره فرنگی بزرگتر خواهد شد. البته، تپه بیش از حد بلند، نیز می تواند سبب پوسیدگی تره فرنگی ها شود.
     
  5. آموزش کاشت و پرورش تره فرنگی 8
    5
    علف های هرز را از بستر کاشت تره فرنگی بیرون بکشید. از آنجا که تره فرنگی  دارای ریشه های کم عمق است، باید بطور مرتب علف های هرز از زمین جدا شوند، بطوری که تره فرنگی ها مجبور به رقابت با علف های هرز بر سر مواد مغذی نشوند. علف های هرز را بطور مرتب و زود به زود در طول فصل رشد از زمین حذف کنید.
     
 

3

آموزش برداشت تره فرنگی ها

  1. آموزش کاشت و پرورش تره فرنگی 9
    1
    اگر ساقه ی تره فرنگی ها به قطر 1 اینچ (2.5 سانتیمتر) برسد، آماده ی برداشت هستند. تره فرنگی ها، معمولاً زمانی برای خوردن آماده می شوند که ساقه آنها حدود 1 اینچ (2.5 سانتیمتر) ضخیم شده باشد. بنابراین، اگر خواهان چشیدن تره فرنگی های جوان هستید، آنها را می توان در هر زمان برداشت کرد. تره فرنگی های جوان کمتر مورد توجه هستند، اما آنها ترد تر هستند، و ممکن است مانند پیازچه خورده شود.
    • اگر شما نمی خواهید همه ی تره فرنگی ها را در یک زمان برداشت کنید، می توانید سبزیجات را در زمین نگه دارید تا زمانی که کاملا بزرگ شوند. قبل از اینکه زمین در پاییز یخ ببندد، برنامه ریزی کنید همه را با هم از زمین بیرون بیاورید.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش تره فرنگی 10
    2
     اطراف ساقه ی تره فرنگی را گود کرده و آنها را بیرون بکشید. هنگام برداشت تره فرنگی ها،  ریشه های سالم را محافظت کنید. از یک بیلچه استفاده کنید تا در اطراف ساقه ی تره فرنگی را گود کرده، سپس به آرامی  تره فرنگی ها را با برگ ها بیرون بکشید تا از زمین خارج شود.
  3. آموزش کاشت و پرورش تره فرنگی 11
    3
    ساقه تره فرنگی ها را بشویید. تره فرنگی ها به یک شستشو و اسکراب خوب نیاز دارند تا خاک از ساقه آنها پاک شود. تمام خاک را با استفاده از یک برس سبزیجات پاک کنید.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش تره فرنگی 12
    4
    تره فرنگی ها را ذخیره کنید. تره فرنگی ها را می توان در یخچال نگهداری کرد اگر در طول هفته برای پخت و پز می خواهید از آنها استفاده کنید. تره فرنگی ها را بشویید و خشک کنید و آنها را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. هنگامی که آماده پخت آنها هستید، ریشه ها و قسمت های سبز برگ را جدا کنید و قسمت سفید ساقه را برای  یک دستور غذایی استفاده کنید.
    • برای ذخیره ی درازمدت تره فرنگی ها، ریشه ها را به تره فرنگی ها متصل کرده و برگ های آن را تا جایی  که فقط 1 اینچ (2.5 سانتی متر) از قسمت سبز باقیمانده است، بچینید. آنها را در یک جعبه چوبی به صورت عرضی نگه دارید و آنها را با خاک اره یا پوشال بپوشانید. جعبه را در یک انبار سرد بمدت 8 هفته قرار دهید.
    • شما همچنین می توانید تره فرنگی ها را فریزر کنید. ریشه ها و برگ ها را حذف کنید و ساقه های سفید را بلانچ کنید. ساقه های بلانچ شده ی تره فرنگی ها را در کیسه های فریزر قرار دهید و بمدت چند ماه آنها را نگه دارید.
      بلانچ کردن ( blanch): بمنظور نگه داری طولانی مدت (بیش از دو هفته)، سبزیجات را می توان بلانچ کرد. این کار برای متوقف ساختن آنزیم هایی که موجب فساد و از دست رفتن طعم و رنگ ضروری است. برای بلانچ کردن باید سبزیجات را با آب سرد شسته و بطور کامل در آب در حال جوش، سریع فرو بریم. و زمان را در نظر میگیریم (له و نرم نشوند) سپس سبزیجات را در آب سرد و یخ فرو می بریم، سبزیجات باید به همان میزان زمان بلانچینگ، سرد شوند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان