به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت جوانه ی یونجه

مراحل آموزش کاشت جوانه ی یونجه

آموزش کاشت جوانه ی یونجه شامل سه مرحله می باشد:آموزش استفاده از شیشه برای کاشت جوانه یونجهآموزش استفاده از سینی سفالیمصرف و ذخیره ی جوانه ی یونجه


جوانه های یونجه به سرعت رشد می کنند و طی فقط سه تا پنج روز جوانه می زنند. شما می توانید بذرهای یونجه را در یک شیشه ی مربا یا یک سینی کوچک رشد دهید و فقط به 1 قاشق غذاخوری بذر یونجه نیاز دارید تا 1و نیم پیمانه جوانه ی یونجه بدست آورید. جوانه های یونجه مغذی  بوده و آنتی اکسیدان  زیادی دارند و کاربردشان علاوه بر سالادها در ساندویچ ها نیز می باشد.

 

1

آموزش استفاده از شیشه برای کاشت جوانه یونجه

  1. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 1
    1
    بذرهای یونجه را خریداری کنید. می توانید بذرهای یونجه را از فروشگاه های کشاورزی خریداری کنید. بذرهای ارگانیک یونجه نیز در دسترس هستند. بذرها در بسته های کوچک 8 تا 16 اونس (220-450 گرم) و کیسه های بیشتر از 1 پوند (450 گرم) قرار می گیرند. اگر  در حال برنامه ریزی برای مصرف مقدار زیادی یونجه هستید، راه ارزان تر خرید بذر بصورت عمده است.
     
  2. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 3
    2
    به اندازه 1 قاشق غذاخوری بذر یونجه استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری بذر، یک و نیم فنجان جوانه یونجه تولید می کند، که  برای پر کردن شیشه و برای یک یا دو وعده غذایی استفاده می شود. بذرهای اضافی یونجه را در کیسه اصلی یا یک ظرف پلاستیکی در بسته ذخیره کنید.
     
  3. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 2
    3
    بذرهای یونجه را بشویید و مرتب کنید. بذرهای یونجه را که می خواهید سبز کنید، بردارید و آنها را در یک الک با سوراخ های مناسب ریخته و یا بر روی یک تکه پارچه قرار دهید و آنها را کاملا بشویید. هر دانه ای که شکسته شده یا تغییر رنگ داده جدا کنید.
    • همه بذرهای یونجه را در یک زمان، بشویید تا همه ی بذرها همزمان جوانه بزنند. البته فقط بذرهایی را که میخواهید بلافاصله جوانه بزنند بشویید.
     
  4. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 4
    4
    بذر یونجه را در یک شیشه ی مربایی یک لیتری بریزید. شیشه های که کف صاف دارند بهترهستند زیرا شما می توانید یک لایه بذر کف آن ریخته و اجازه گردش بهتر هوا را به بذرهای یونجه دهید.
     
  5. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 5
    5
    بذرهای یونجه را با 2 اینچ (5.1 سانتی متر) آب سرد بپوشانید. اطمینان حاصل کنید که بذرهای یونجه کاملا پوشیده شده اند.
     
  6. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 6
    6
    دهانه ی شیشه را با پارچه ی تمیز بپوشانید. این کار باعث می شود که بذرهای یونجه در زیر آب محافظت شوند. درپوش را با یک نوار لاستیکی محکم نگه دارید.
     
  7. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 7
    7
    بذرهای یونجه را برای حداقل 12 ساعت بخیسانید. وقتی که بذرها را خیساندید، شیشه را در جای خشک و گرم نگه دارید. بذرها به نور مستقیم خورشید برای جوانه زنی نیاز ندارند.
     
  8. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 8
    8
    آب شیشه را تخلیه کنید. درپوش شیشه را برداشته و آب شیشه را درون سینک بریزید. آب شیشه را خالی کنید، در حالی که بذرهای یونجه درون شیشه باقی بمانند.
     
  9. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 9
    9
    بذر  یونجه را دوباره بشویید و آب را مجدداً تخلیه کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام آب از شیشه خلیه می شود تا بذر های  یونجه پوسیده نشوند.
     
  10. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 10
    10
    شیشه را در یک مکان تاریک قرار دهید. انتخاب  خوب در کنار یک کابینت است که دمای مناسب و گرما را برای بذرهای  یونجه فراهم می کند. اطمینان حاصل کنید که بذرها در کل کف شیشه پخش شده اند.
     
  11. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 11
    11
    هر هشت تا 12 ساعت شیشه و بذرهای یونجه را بشویید. بذر  یونجه را با آب ولرم بشویید، هر بار آب بذرها را کاملا تخلیه کنید. این کار را برای سه تا چهار روز انجام دهید، یا تا زمانی که بذرهای  یونجه به طول 1 1/2 تا 2 اینچ (3.8 تا 5.1 سانتی متر) جوانه بزنند.
     
  12. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 12
    12
    جوانه های یونجه را در مقابل نور خورشید منتقل کنید. جوانه های  یونجه را بصورت یک لایه نازک بر روی یک بشقاب یا ظرف پخش کرده و بمدت 15 دقیقه در کنار یک پنجره ی آفتابی قرار دهید. این کار مانند آنزیم مهمی است که جوانه های  یونجه را سالم نگه می دارد. صبر کنید تا جوانه ها سبز شوند. وقتی جوانه ها سبز شدند، آماده ی مصرف هستند. آنها را تا یك هفته می توان در یخچال نگهداری كنید كه رشد آنها را نیز بمدت یک هفته كاهش می دهد.
     
 

2

آموزش استفاده از سینی سفالی

  1. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 3
    1
    میزان بذری را که می خواهید استفاده کنید اندازه گیری کنید. 1 قاشق غذاخوری بذر  یونجه را اندازه گیری کنید که یک و نیم فنجان یونجه را تولید می کند. بذرهای  یونجه استفاده نشده را در یک ظرف پلاستیکی در بسته یا در پاکت اصلی خود بذر ذخیره کنید.
     
  2. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 13
    2
    بذرهای یونجه را بشویید و مرتب کنید. بذرهای  یونجه را در یک الک با سوراخ مناسب و یا یک تکه پارچه قرار دهید و آنها را کاملاً بشویید. بذرهای  یونجه را کاملاً مرتب کنید و بذرهای آسیب دیده و یا تغییر رنگ داده را حذف کنید.
     
  3. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 14
    3
    بذرهای یونجه را بخیسانید. بذرها را در یک شیشه مربا قرار دهید. بذرهای  یونجه را با 2 اینچ (5.1 سانتی متر) آب سرد بپوشانید. شیشه را با یک تکه پارچه و نوار لاستیکی بپوشانید. بذرها را در یک اتاق تاریک قرار دهید و آنها را حداقل 12 ساعت بخیسانید.
     
  4. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 15
    4



      آب را از طریق پارچه ی سوراخ دار (توری) بیرون ریخته و بذرهای  یونجه را درون شیشه نگه دارید و از این طریق از ریختن بذرها به درون سینک جلوگیری می شود.
  5. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 16
    5
    بذرهای یونجه را کف یک سینی یا بشقاب سفالی پخش کنید. سینی از نوع سفال قرمز برای رشد جوانه های  یونجه، مناسب  است. یک قاشق بذر داخل سینی ریخته و آنها را به طور یکنواخت پخش کنید. 
     
  6. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 17
    6
    سینی سفالی حاوی بذرهای یونجه را در یک ظرف بزرگ تر و پر آب قرار دهید. یک ظرف که بزرگتر از سینی بذر است انتخاب کنید و سینی را داخل ظرف آب قرار دهید. ظرف را تا نیمه با آب پر کنید تا آب لبه ی سینی بیاید. آب زیاد اضافه نکنید که درون سینی بذر برود.
    • سینی را بهمراه ظرف آب در  یک اتاق تاریک قرار دهید تا بذرهای یونجه جوانه بزنند.
    • این روش به این دلیل است که سینی سفالی آب را از ظرف زیری جذب می کند - و فقط بذرها را مرطوب می کند و به رشد آنها کمک می کند. با این روش به هیچ شستشویی نیاز نیست.
     
  7. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 18
    7
    ظرف را بطور مرتب بعد از چهار تا پنج روز مجدداً پر کنید. هر بار ظرف را چک کنید و  پس از تبخیر آب ظرف را مجدداً پر کنید. سینی سفالی به جذب آب ادامه می دهد و بذرهای یونجه را مرطوب نگه می دارد و به آنها کمک می کند تا جوانه بزنند.
     
  8. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 19
    8
    سینی را در مقابل نور خورشید بگذارید تا زمانی که جوانه های یونجه به اندازه ی 1/2 تا 2 اینچ (1.3 تا 5.1 سانتی متر) رشد کنند. حدود 15 دقیقه بذرهای یونجه را در کنار یک پنجره آفتابی قرار دهید. زمانی جوانه های یونجه آماده ی خوردن هستند که رنگشان سبز روشن شود.
     
 

3

مصرف و ذخیره ی جوانه ی یونجه 

  1. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 20
    1
    پوسته ی روی جوانه های یونجه را جدا کنید. هر چند که پوسته ی جوانه های یونجه خوراکی هستند، اما بسیاری از افراد دوست دارند آنها را به دلایل زیبایی شناسی حذف کنند. برای از بین بردن پوسته ها، جوانه های یونجه را در یک کاسه آب قرار دهید و جوانه ها را با دست تکان دهید. پوسته ها به راحتی از جوانه ها جدا شده و به سطح آب می روند. آب را بهمراه پوسته ها بیرون ریخته و جوانه های یونجه را ذخیره کنید.
     
  2. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 21
    2
    جوانه های یونجه را مصرف کنید. جوانه های یونجه برای انواع سالاد فوق العاده هستند. بهترین زمان مصرف جوانه های یونجه وقتی است که برای آخرین بار آنها را شسته اید و کاملاً تازه هستند. جوانه های یونجه را خرد کرده یا بطور سالم به دستور سالاد مورد علاقه یتان اضافه کنید.
    • جوانه های یونجه برای مواد میانی ساندویچ عالی هستند.
    • جوانه ها ی یونجه برای نان پیتا نیز خوشمزه هستند.
    • با افزودن جوانه ها به حبوبات و برنج، ارزش غذایی  بوریتو (نوعی غذای مکزیکی) را افزایش دهید.
     
  3. Image titled Grow Alfalfa Sprouts Step 22
    3
    یونجه ها را ذخیره کنید. اجازه دهید یونجه پس از آخرین شستشو کاملاً خشک شود - اگر شما آنها را خیس ذخیره کنید، آن ها پوسیده خواهند شد. یونجه خشک را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید و آن را فریز کنید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان