به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین

مراحل کاشت و پرورش فلفل شیرین

آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین شامل سه مرحله می باشد:آموزش آماده سازی بذرهای فلفل شیرینآموزش کاشت فلفل شیرینآموزش مراقبت از فلفل های شیرین

فلفل شیرین یا فلفل دلمه ای از سبزیجات باغی محبوب است که در اکثر محیط ها و مناطق به خوبی رشد می کنند. شما می توانید بذرهای فلفل شیرین را در واخر زمستان شروع به کاشتن در داخل کنید و نشاءهای فلفل شیرین را به محض گرم شدن هوا در بیرون بکارید. اگر باغتان فضای مناسب و کافی نداشته باشد، فلفل شیرین را می توان در یک گلدان نیز رشد داد.

1

آموزش آماده سازی بذرهای فلفل شیرین

  1. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 1
    1
     یک بسته بذر فلفل شیرین بخرید. بذرهای استاندارد فلفل شیرین، فلفل های دلمه ای به رنگهای  قرمز، زرد یا نارنجی تولید می کنند، که در مراکز باغبانی در دسترس اند. اگر علاقه مند به خرید آنلاین واریته های فلفل شیرین هستید روی لینک "بذر فلفل" کلیک کنید. Heirlooms در انواع رنگ ها و سطوح مختلف شیرینی وجود دارند.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 2
    2
    در اواخر زمستان برنامه ای برای کاشت بذرهای فلفل شیرین در نظر بگیرید. بذرهای فلفل شیرین زمانی جوانه می زنند  و می توانند زنده بمانند که درجه حرارت بیشتر از 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) گرم نشود. بذرهای فلفل شیرین را  از هشت تا ده هفته قبل آماده کنید، در واقع قبل از اینکه هوا  تا حداقل 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتیگراد) گرم شود و تمام احتمالات بروز یخبندان گذشته باشد.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 3
    3
    بذرهای فلفل شیرین را در گلدان های پیت (متشکل از خاک تورب) بگذارید. در هر گلدان سه بذر فلفل شیرین قرار دهید. بذر را در عمق یک چهارم اینچ (نیم سانتیمتر) بکارید. اگر سه گیاه ظاهر شد، ضعیفترین گیاه را خارج کنید و اجازه دهید که دو گیاه باقی مانده قویتر رشد کنند. داشتن دو برگ روی گیاه  فلفل شیرین ، از گیاهان محافظت کرده و به رشد سالم تر گیاه نسبت به تک برگی بودن، نیز کمک می کند.
    توجه: خاک تورب یا پیت، توده متراکم قهوه‌ای تا سیاه‌رنگ خزه‌ها و گیاهانی است  که بطور ناقص تجزیه شده‌اند. تورب معمولاً در زمین‌های بسیار مرطوب و مرداب های خشک شده  و در مناطق معتدل و سردسیر جهان به وجود می‌آید. تورب مرحله نخست تشکیل زغال‌سنگ است. 
    • گلدان های پیتی در فروشگاه های کشاورزی قابل دسترس اند. این گلدان ها، نشاءهای فلفل شیرین را راحت تر منتقل می کنند، زیرا می توان این گلدان ها را بطور مستقیم در بستر باغ تان بکارید.
    • شما همچنین می توانید خاک آماده ی بذر را خریداری کنید و بذرهای فلفل شیرین را در عمق 2 اینچی (5-6 سانتی متری) گلدان ها یا زمین بکارید.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 4
    4
    نشاءهای فلفل شیرین را گرم و مرطوب نگه دارید. نشاءهای فلفل شیرین باید در دمای 70 تا 75 درجه فارنهایت (21-24 درجه سانتی گراد) نگهداری شوند تا جوانه بزنند. آنها را در یک اتاق گرم و در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید و روی خاک آب بپاشید تا مرطوب شوند. اطمینان حاصل کنید که خاک هرگز خشک نمی شود.
    • بسیار مهم است که نشاءهای فلفل شیرین  به اندازه کافی نور دریافت کرده تا رشد کنند. در صورت لزوم می توانید همیشه نور فلورسنت را به محیط اضافه کنید.
    • هنگام آبیاری مراقب باشید که خاک را گود نکنید و تخریب نشود. فراهم کردن رطوبت کم، روش خوبی برای آبیاری نشاء های فلفل شیرین است.
     
 

2

آموزش کاشت فلفل شیرین

  1. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 5
    1
    نشاءهای فلفل شیرین را قبل از کاشت در محیط بیرون، مقاوم سازی (Harden off) کنید. برای انجام این کار، نشاءهای فلفل شیرین را در یک فضای باز، مانند یک باغ و یا مکان بیرونی سر پوشیده، قرار دهید. البته اطمینان حاصل کنید که  نشاءها نور زیادی دریافت می کنند. مقاوم سازی نشاءها، به آنها کمک می کند تا قبل از اینکه بیرون کاشته شوند، به آب و هوای بیرونی عادت کرده و تغییرات محیطی کمتر آنها را اذیت کند.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 6
    2
    یک هفته قبل از کاشت فلفل های شیرین، خاک باغ را آماده کنید. زمان آن است که شما دقیقاً خاک باغ را در هوای گرم آماده کنید. بهترین کار این است که خاک را بعد از اینکه یخبندان ها و سرماها گذشت و  درجه حرارت بطور متوسط به 70 درجه فارنهایت (21 درجه سانتی گراد) رسید، آماده کنید. مکانی با نورکامل انتخاب کنید و خاک را با بیلچه یا بیل نرم  و کمپوست آلی اضافه کنید.
    • از زهکش و تخلیه آب از خاک مطمئن شوید. اگر گودال و چاله های آب در خاک باشد، نیاز به افزودن کمپوست و مواد آلی بیشتر می باشد. اگر آب فوراً در خاک فرو روند، خاک بخوبی برای کاشت فلفل های شیرین، زهکشی می شود.
    • اگر نشا فلفل های شیرین را با گلدان در باغ می کارید، باید حداقل 8 اینچ (20 سانتیمتر) قطر برای رشد گیاهان، فضا در نظر بگیرید.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 7
    3
    برای کاشت نشاءهای فلفل شیرین، گودال هایی با فاصله ی 18 تا 24 اینچی (45-60 سانتیمتر) از هم در باغ حفر کنید. گودالها باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا بتوانند گیاهان و ریشه های توپ ای آنها را که حدود 1 تا 2 اینچ (2 تا 5 سانتیمتر) عمق و عرض دارند، در خود جا بدهند. اگر بصورت چند ردیفه فلفل ها را کاشتید، اطمینان حاصل کنید که آنها به اندازه ی 2 فوت (نیم متر یا 60-70 سانتیمتر) از هم فاصله داشته باشند.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 8
    4
    گیاهان فلفل شیرین را درون گودالها قرار دهید. اگر گیاهان در گلدان های پیت قرار داشته باشند، می توانید بخش بالای گلدان را بردارید و بقیه گلدان پیتی را بهمراه گیاه فلفل شیرین درون خاک بکارید. اگر گیاهان در هر نوع دیگری از گلدان ها باشند، قبل از اینکه آن ها را در گودال بکارید، باید گیاه  و خاکش را از گلدان بیرون بکشید.
    • برای کمک به ته نشین شدن خاک، از طریق آبیاری با آبپاش های فلزی، مقداری آب در گودالها بپاشید و در صورت لزوم خاک بیشتری در اطراف گیاهان فشرده کنید.
    • سعی کنید از ترفند گوگرد استفاده کنید: چند تا چوب کبریت در کنار هر گیاه فلفل شیرین در خاک قرار دهید. گوگرد چوب کبریت کمک می کند گیاه فلفل قوی تر شود.
     
 

3

آموزش مراقبت از فلفل های شیرین

  1. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 9
    1
    خاک نشاءهای فلفل شیرین را مرطوب نگه دارید. گیاهان فلفل  گرما دوست اند، و به خاک مرطوب نیاز دارند. گیاهان فلفل شیرین به چندین بار در هفته در طول فصل تابستان به آبیاری نیاز دارند. آبیاری روزانه ممکن است در طول دوره های خشک و گرم نیز ضروری باشد. شما می توانید خاک را با کمک ریختن مالچ و با خرد کردن علف های هرز، مرطوب نگه دارید.
    • به جای سرازیر کردن آب روی گیاه، در نزدیکی ریشه، آبیاری کنید. این کار باعث می شود که از سوختگی برگ های فلفل شیرین از طریق خورشید جلوگیری شود.
    • آبیاری بهتر است در صبح انجام شود، و نه در شب. به این ترتیب آب در طول روز جذب خواهد شد. آبیاری در شب باعث رشد کپک بر روی برگ گیاهان فلفل شیرین می شود.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 10
    2
    پس از میوه دهی گیاهان، کوددهی کنید. این کار به گیاهان کمک می کند که فلفل های بزرگ و سالم تولید کنند.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 11
    3
    علف های هرز را از گیاهان فلفل جدا کنید. در اطراف گیاهان فلفل شیرین با بیلچه علف های هرز را دور بریزید. مراقب باشید و بیش از حد عمیق بیل نزنید، زیرا  ریشه گیاه فلفل ممکن است بریده شوند. شما همچنین ممکن است علف های هرز را با دست بکشید. اطمینان حاصل کنید که علف های هرز را در یک منطقه جداگانه از بین ببرید تا بذر های علف هرز روی زمین نیفتند و مجدداً رشد نکنند.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 12
    4
    گیاهان فلفل شیرین را در مقابل آفات محافظت  کنید. گیاهان فلفل مقاوم به شته ها و سوسک کک هستند. اگر آفات را روی گیاهان فلفل شیرین خود مشاهده کردید، آنها را بردارید و در یک سطل آب و صابون بیندازید. شما همچنین می توانید آنها را با استفاده از یک جریان قوی آب، اسپری کنید و از روی گیاه بردارید. بعنوان آخرین راه حل،  گیاهان فلفل شیرین  را با آفت کش ها اسپری کنید، اطمینان حاصل کنید که آنها برای استفاده روی سبزیجات امن هستند.
    • اگر شما در معرض یک مشکل بزرگ آفات در مزرعه ی فلفل شیرین هستید، می توانید به گیاهان یک مقوا وصل کنید. مقوا را به شکل دایره ای در اطراف ساقه هر گیاه فلفل شیرین قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که چوب متصل به مقوا در حدود یک اینچ (2 سانتی متر) و بیشتر در عمق خاک وارد شود. این کار مانع از بالا رفتن حشرات ازساقه گیاه فلفل شیرین می شود.
     
  5. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 13
    5
    گیاهان فلفل شیرین را در صورتی که سنگین می شوند، به یک قیم وصل کنید. یک قیم زراعی در کنار ساقه اصلی گیاه فلفل شیرین قرار دهید و ساقه را به راحتی با یک ریسمان، شل گره بزنید. این کار به رشد عمودی گیاه کمک می کند و فلفل را از رشد رو به زمین دور نگه می دارد.
     
  6. آموزش کاشت و پرورش فلفل شیرین 14
    6
    هنگامی که فلفل شیرین بالغ می شوند فلفل را بردارید یا برش دهید. فلفل ها آماده ی چیدن هستند زمانی که تغییر رنگ  داده و روشن و درخشان اند و به نظر می رسد که کاملاً رسیده اند. هنگامی که فلفل به شکل ، رنگ و اندازه ی صحیح رسید،  آنها را با یک چاقو برداشت کنید. این گیاه اکنون می تواند برای تولید میوه های جدید آماده باشد.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان