به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت بادمجان در گلدان

مراحل کاشت بادمجان در گلدان

آموزش کاشت بادمجان در گلدان شامل چهار مرحله می باشد:مراحل مقدماتی کاشت بادمجان در گلدانآموزش کاشت بادمجان در گلدانآموزش انتقال نشاءهای بادمجانآموزش مراقبت و برداشت بادمجان


بادمجان به فضای زیاد برای رشد نیاز دارد، اما می توان بادمجان را در گلدان بزرگ نیز رشد داد. مقدار نور فراوان، کلید مهم نگهداری از بادمجان های شاداب هستند، در درجه اول بادمجان در خاک گرم بهتر شد می کند. شما همچنین باید خاک را کاملاً مرطوب نگه دارید اما نه خیس و بخوبی با کود و مواد آلی، نیز آنها را تغذیه کنید.

 

بخش 1

مراحل مقدماتی کاشت بادمجان در گلدان

  1. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 1
    1
    اگر بادمجان ها را از طریق بذر می خواهید بکارید،  گلدان های کوچک یا سینی باغبانی پلاستیکی خریداری کنید. شما برای هر دو بذر بادمجان به یک گلدان نیاز دارید. سینی های نشاء و سایر گلدان های ساخته شده از پلاستیک های ارزان ممکن است باعث شود که بعداً انتقال نشاءهای بادمجان به گلدان های بزرگتر راحتتر شود.
     
  2. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 2
    2
    یک گلدان بزرگ انتخاب کنید تا بادمجان ها در خانه رسیده شوند. گلدان باید حداقل 5 گالن (20 لیتر) ظرفیت داشته باشد و هر یک از بادمجان ها باید حدود 1 فوت (30.5 سانتیمتر) فضای رشد داشته باشد. در نتیجه، ممکن است بخواهید تنها یک بادمجان در هر گلدان بکارید.
     
  3. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 3
    3
    یک گلدان سفالی برای کاشت بادمجان ها انتخاب کنید. بادمجان ها دوستدار گرما هستند، و گلدان های سفالی نسبت به پلاستیکی گرما را بهتر در خود نگه می دارند.  اگر می توانید دفعات آبیاری گیاه را به یاد داشته باشید از گلدان های بدون لعاب استفاده کنید، اما اگر سابقه فراموش کردن آبیاری گیاهان را دارید، یک گلدان لعاب دار بخرید. گلدان های بدون لعاب خاک را سریعتر از گلدان های لعاب دار خشک می کنند، بنابراین بادمجان هایی که در گلدان های بدون لعاب رشد می کنند، نیاز به آبیاری بیشتری دارند.
    • گلدان های سفالی نیز سنگین تر از گلدان های پلاستیکی هستند، و آنها راحتتر می توانند وزن یک بادمجان بالغ را تحمل کنند.
    • گلدان باید دارای سوراخ های زهکشی بزرگ باشد تا سطح رطوبت خاک حفظ شود. سوراخ های زهکشی آب اضافی را از گلدان خارج می کنند،و خطر پوسیدگی ریشه را به حداقل می رسانند.
     
  4. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 4
    4
    گلدان های کاشت بادمجان را تمیز کنید، به ویژه اگر در گلدان ها گیاهان دیگری کاشته شده باشند. به آرامی داخل و خارج هر گلدان را با صابون و آب گرم تمیز کنید. اگر گلدان ها را تمیز نکنید، تخم های میکروسکوپی حشرات و باکتری های مضر داخل گلدان می توانند به بادمجان ها آسیب برسانند.
     
  5. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 5
    5
    یک محیط رشد برای کاشت بادمجان ها آماده کنید. یک گزینه خوب و ساده برای محیط رشد بادمجان، ترکیبی از دو قسمت خاک گلدانی و یک قسمت شن و ماسه است. خاک، مواد مغذی مورد نیاز گیاه را فراهم می کند، در حالیکه شن و ماسه رطوبت را کنترل می کنند. ترکیب مقدار کمی کود کمپوست و کود 5-10-5 با خاک، مواد مغذی اضافی را برای گیاه فراهم می کند. کود 5-10-5 حاوی مقدار تقریباً نسبی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است و دارای کمی فسفر اضافی برای تقویت ریشه ها و افزایش عملکرد بادمجان می باشد.
     
  6. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 6
    6
     سیستم  کوچک نگهداری از گیاهان را تهیه کنید. بدون حمایت، بادمجان ها رشد بسیار کمی به سمت بالا خواهند داشت و در نتیجه میوه بسیار کمی تولید می کنند. بنابراین یک قفس گوجه فرنگی و یا قیم و چوب های مخروطی ، برای نگهداری از گیاه و حمایت از بادمجان ها مناسب می باشند.
     
 

بخش 2

آموزش کاشت بادمجان در گلدان

  1. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 7
    1
    بذرهای بادمجان را در داخل خانه آماده کنید تا سریع به فصل رشد برسید. بادمجان ها به دمای 55 درجه فارنهایت (12- 13درجه سانتیگراد) یا بالاتر نیاز دارند، که ممکن است رسیدن به این دما در بیرون از خانه در فصل بهار مشکل باشد. با آماده سازی بذرهای بادمجان در داخل، می توانید کاشت را از اوایل فروردین ماه شروع کنید.
     
  2. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 8
    2
    گلدان های کوچک و یا سینی های نشاء را با مخلوط خاک گلدانی پر کنید . خاک درون گلدان ها باید نرم باشد و نباید فشرده شود.
     
  3. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 9
    3
    بمنظور کاشت بذرهای بادمجان سوراخ هایی با عمق 1/2 اینچ (1/4 سانتیمتر) در مرکز هر گلدان یا در هر سلول سینی نشاء حفر کنید. برای ایجاد سوراخ هایی با قطر خوب و مناسب از انگشت کوچک و یا انتهای گرد یک مداد استفاده کنید.
     
  4. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 10
    4
    در هر سوراخ دو عدد بذر بادمجان قرار دهید. کاشت دو بذر در هر سوراخ، شانس حداقل جوانه زنی یک بذر را افزایش می دهد. البته کاشت بیش از دو بذر نیز ممکن است مواد مغذی مورد نیاز سایر بذرها را برای ریشه گیری کاهش دهد.
     
  5. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 11
    5
    بذرهای بادمجان را با مخلوط خاک گلدانی اضافی بپوشانید. خاک را به آرامی روی بذرها بریزید نه اینکه خاک را روی انها فشرده کنید.
     
  6. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 12
    6
    گلدان یا سینی نشاء بادمجان را در مقابل یک پنجره ی گرم و آفتابی قرار دهید.  پنجره ای با نور کامل انتخاب کنید، به این معنی که بادمجان ها بتوانند حداقل 8 ساعت در روز نور مستقیم دریافت کنند. نور کامل، نور و گرمای کافی برای رشد سیخک ها (شاخه كوتاهی كه رشد كند دارد و خوشه‌های جوانه گل روی آن تشكيل می‌شوند) فراهم می کند.
     
  7. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 13
    7
    بذرهای بادمجان را آبیاری کنید. همیشه رطوبت خاک را با لمس کردن بررسی کنید، خاک نباید بیش از حد خیس و غرقاب باشد، به خصوص اگر از سینی های نشاء بدون حفره های زهکشی استفاده  می کنید. البته در اثر آبیاری زیاد مراقب باشید گودال هایی  روی سطح خاک ایجاد نشود، بلکه فقط باید از خشک شدن سطح خاک جلوگیری کنید.
     
  8. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 14
    8
    پس از اینکه دو برگ روی گیاه بادمجان ایجاد شد، نشاءهای بادمجان را تُنک کنید. در هر گلدان یا سلول سینی نشاء، دو نشاء قوی تر بادمجان را نگه دارید و گیاه دیگر را از سطح خاک جدا کنید. نشاء ضعیفتر را بطور ناگهانی از خاک بیرون نکشید، زیرا ممکن است به ریشه های نشاء بادمجانی  که می خواهید نگه دارید، آسیب برسانید.
     
 

بخش 3

آموزش انتقال نشاءهای بادمجان

  1. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 15
    1
    پس از اینکه گیاهان بادمجان به ارتفاع 1/2 فوت (1/15 سانتیمتر) رسیدند، گیاهان بادمجان برای انتقال آماده شده اند. بنابراین، اگر آب و هوای بیرون از خانه به اندازه کافی گرم بود، این کار را انجام دهید. بادمجان زمانی که در فضای باز باشد بهتر رشد می کند، حتی اگر در گلدان نگهداری شود، زیرا در این صورت گیاهان دسترسی بیشتری به نور خورشید دارند و می توانند گرده افشانی کنند.
     
  2. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 16
    2
    سیستم قیم را در گلدان ثابت خود نصب  کنید. پایه های قیم یا قفس های گوجه فرنگی را در انتهای گلدان بادمجان بگذارید و قیم ها را در موقعیت ثابت و صاف قرار دهید.
     
  3. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 17
    3
    گلدان های ثابت بادمجان را با بستر کاشت های گلدانی پر کنید. خاک را در اطراف قیم فشرده و محکم کنید و اطمینان حاصل کنید که قیم به طور محکم در محل ثابت شده است.  یک اینچ (2.5 سانتیمتر) فضا، بین بالای خاک و لبه گلدان را خالی بگذارید.
     
  4. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 18
    4
    یک سوراخ در خاک ایجاد کنید که عمیق و عریض باشد تا نشاءهای بادمجان درون آن قرار بگیرند. سوراخ باید در مرکز گلدان باشد.
     
  5. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 19
    5
    نشاء قوی تر بادمجان را از گلدان قبلی خود جدا کنید. در حال حاضر نشاء ضعیف باید حذف شود.
    • خاک را مرطوب کنید و  تا حد ممکن فشرده کنید. انتقال نشاء ی بادمجان به خاک مرطوب و کمی فشرده، نسبت به خاک خشک  و شکننده،  راحت تر است.
    • اگر نشاء بادمجان در یک گلدان پلاستیکی معمولی باشد، می توانید با خم کردن گلدان پلاستیکی گیاه را خارج کنید.
    • اگر نشاءدر گلدان سفت و محکمی بود، ممکن است لازم باشد که با یک بلیچه باغبانی به آرامی از کنار و زیر گلدان تمام محتویات گلدان را بیرون بیاورید. سر گلدان را در کنار گلدان اصلی قرار دهید و به آرامی نشاء، خاک و همه چیز را از گلدان بیرون آورده و به گلدان اصلی منتقل کنید.
     
  6. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 20
    6
    نشاء بادمجان را به درون حفره ی ایجاد شده در گلدان جدید بگذارید. نشاءرا به صورت مستقیم و عمودی نگه دارید.
     
  7. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 21
    7
    خاک گلدانی اضافه را در اطراف نشاء بریزید تا در آن محل ثابت بماند. نیروی بیش از حد به گیاه بادمجان وارد نکنید، زیرا این کار ممکن است به سیستم ریشه آسیب برساند. با این حال، باید هر فضای خالی را پر کنید تا مطمئن شوید که نشاء کاملاً محکم شده است.
     
  8. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 22
    8
    خاک را آبیاری کنید. گیاه را کاملاً آبیاری کنید، اما اجازه ندهید گودال در بالای خاک ایجاد شود.
     
 

بخش 4

آموزش مراقبت و برداشت بادمجان

  1. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 23
    1
    گلدان  را در یک مکان آفتابی قرار دهید. یک نقطه در فضای باز که نور کامل را دریافت کند، مکان ایده آلی است، چرا که نور و آفتاب برای افزایش برداشت خوب ضروری است. بادمجان در خاک گرم رشد می کند.
     
  2. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 24
    2
    روزانه بادمجان ها را آبیاری کنید. در آب و هوای گرم و خشک، گیاه شما ممکن است روزانه به آبیاری بیشتری نیاز داشته باشد. سطح خاک را با نوک انگشتان خود لمس کنید و خاک را در صورت خشک شدن اشباع کنید. خشک شدن خاک باعث کاهش تعداد بادمجان هایی می شود که می توانید رشد دهید.
     
  3. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 25
    3
    هر یک یا دو هفته یک بار کود مایع اضافه کنید. قبل از افزودن کود مایع به خاک خشک، از کودهای محلول در آب استفاده کنید و بادمجان ها را آبیاری کنید. جهت تعیین مقدار مناسب کود، دستورالعمل های کودها را مطالعه کنید.
    • اگر برگ های بادمجان  کم رنگ شده اند، ممکن است نیاز به افزودن کود بیشتر داشته باشید. افزایش میزان کود 5-10-5 باید به طور قابل توجهی برای رفع این مشکل کمک کننده باشد، زیرا کمبود مواد مغذی تنها مشکل گیاه است. مصرف کود با مقادیربیشتر، به معنی درصد بالای میزان نیتروژن، فسفر و پتاسیم، بوده که ممکن است بیش از حد قوی باشد.
    • هنگام اضافه کردن کود به خاک، بیش تر از عمق 1/2 اینچ (1/4 سانتیمتر) زیر خاک را حفاری نکنید. حفاری عمیق تر از آن می تواند به ریشه های بادمجان آسیب برساند، چرا که ریشه های بادمجان نسبتاً سطحی است.
     
  4. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 26
    4
     pH خاک را بررسی کنید. خاک با pH بین 6.3 تا 6.8 باید نیازهای بادمجان را برطرف کند. کاغذ لیتموس یا تورنسل (یک شناساگرمحیط می‌باشد و برای شناسایی اسیدها و بازها استفاده می شود. ) یا یک pH متر باید بتواند به شما مقدار دقیق ph را نشان بدهد.
    • اگر نیاز به افزایش pH دارید،  از آهک کشاورزی استفاده کنید.
    • اگر نیاز به کاهش pH دارید، مواد آلی بیشتری مانند کمپوست و یا ضایعات گیاهی، و یا تغییر کود به اوره ، را به خاک اضافه کنید.
     
  5. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 27
    5
    بادمجان ها را به قیم ها گره بزنید تا رشد رو به بالای گیاه افزایش یابد. همانطور که گیاه  شروع به بالا رفتن می کند، ساقه ها را به وسیله ی ریسمان یا نخ های پارچه ای نازک گره ی شل و آزاد بزنید. گره های بسیار سفت ممکن است ساقه را بریده یا آن را له و خفه کند.
     
  6. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 28
    6
    مراقب آفات بادمجان باشید. کرم های برنده یا قطع کننده (Cutworms) یکی از رایج ترین آفات هستند که به بادمجان ها حمله می کنند، اما معمولاً با قرار دادن یک طوقه بر روی گیاه، می توان آنها را بطور کامل از روی گیاه حذف کرد. همچنین می توانید آفت کش های ارگانیک را برای رهایی از کرم های برنده و بسیاری از آفات دیگر در نظر بگیرید.
     
  7. آموزش کاشت بادمجان در گلدان مرحله 29
    7
    زمانی که پوست بادمجان ها براق شدند، آنها را برداشت کنید. میوه باید رشد بیشترش متوقف شود و در بسیاری از موارد اندازه ی بادمجان ها باید در حد یک پرتقال بزرگ باشد. مدت زمان رسیدن به این اندازه متفاوت است  و بسته به واریته یانتخابی شما فرق می کند، اما معمولاً حدود دو یا سه ماه پس از کاشت اولین بذر، بادمجان ها آماده ی برداشت می شوند.
    • با استفاده از قیچی هرس، بادمجان را از شاخه ببرید. سبزیجات باید پس از برداشت فقط یک ساقه کوتاه داشته باشند.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان