به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت سبزیجات

مراحل آموزش کاشت سبزیجات

آموزش کاشت سبزیجات شامل سه مرحله می باشد:آموزش برنامه ریزی برای کاشت سبزیجاتآموزش آماده سازی برای کاشت سبزیجاتآموزش کاشت بذر سبزیجات

یادگیری نحوه رشد و نمو سبزیجات تا زمان برداشت، فرایند لذت بخشی  است. در ابتدا، شما باید یاد بگیرید که چگونه، کجا و چه موقع می خواهید سبزیجات را بکارید. کاشت سبزیجات به یکسری برنامه های از پیش طراحی شده، بمنظور انجام دقیق مراحل کاشت، نیاز دارد. علاوه بر این، کاشت سبزیجات  به دو نوع سرمایه گذاری نیاز دارد:

 1- سرمایه گذاری مالی، برای خرید بذر و اصلاح خاک

2- سرمایه گذاری زمانی، بمنظور تهیه خاک، کاشت سبزیجات و مراقبت از آنها در طول دوره ی رشد. 
در این مقاله مراحل آموزش کاشت سبزیجات ارائه شده است.

بخش 1

آموزش برنامه ریزی برای کاشت سبزیجات

  1. آموزش کاشت سبزيجات مرحله 1
    1
    تصمیم بگیرید  چه نوع سبزی می خواهید بکارید. تحقیق کنید در سال های گذشته کاشت کدام نوع سبزی در منطقه شما موفقیت آمیز بوده است. محل سکونت شما، یکی از اصلی ترین فاکتورها، در کاشت موفق سبزیجات می باشد. بنابراین با کمی تحقیق در مورد منطقه خود می توانید تصمیم بگیرید که کاشت کدام سبزیجات با شرایط آب و هوایی محل زندگی تان سازگار هستند. 
    • با یک کار کوچک شروع کنید. ممکن است بخواهید یک تن سبزیجات مختلف بکارید، اما چون تازه کار هستید، باید فقط روی چند نوع سبزی تمرکز کنید. سبزیجات خیلی زودتر از انتظار افراد رشد می کنند، بنابراین دستپاچه نشوید و آرام باشید.
    • وقتی شما یک باغبان با تجربه هستید، ممکن است بتوانید آب و هوای مناطق دیگر را برای رشد هر نوع سبزی که دوست دارید، تکرار و اجرا کنید. ولی اگر تجربه ی باغبانی نداشتید،  کاشت سبزیجاتی که رشدشان در منطقه شما دشوار  و مشکل است، به احتمال زیاد کار نا امید کننده و بی ثمری خواهد بود.
     
  2. آموزش کاشت سبزيجات مرحله 2
    2
    تصمیم بگیرید کجا می خواهید سبزیجات  را بکارید. بطور کلی، مکانی برای کاشت سبزیجات انتخاب کنید که  حداقل 6 ساعت در روز، نور خورشید را دریافت کند. این میزان دریافت از نور خورشید، "نور کاملی" است. اگر می خواهید سبزی که به نور کامل در طول روز نیاز ندارد، بکارید، باید آن را در مکانی از حیاط  که مقدار قابل توجهی سایه گیر است، قرار دهید.
    • لزوماً نباید سبزیجات را مستقیماً در زمین بکارید. کاشت سبزیجات متنوع در گلدان  نیز موفقیت آمیز است  و به فضای زیادی نیاز ندارد. مزایای استفاده از container (یا ظرف) باغبانی اینست که، می توانید گیاهانی را که در مکان کاشت اولیه، شاداب نیستند، براحتی به محل جدیدی انتقال دهید و اینکه معمولاً علف های هرز کمتری در گلدان تولید می شوند. از طرف دیگر، گیاهان در ظروف یا containerها اغلب نیاز به آبیاری بیشتری دارند و نسبت به دمای سرد و گرم، نیز آسیب پذیرتر می باشند، همچنین تغییر درجه حرارت در گلدان بسیار راحت تر از زمین می باشد.
     
  3. آموزش کاشت سبزيجات مرحله 3
    3
    تصمیم بگیرید که آیا می خواهید بذر یا نشاء بکارید. برای کاشت بذر، معمولاً باید کار را زودتر شروع کنید، و ممکن است لازم باشد در فضای داخلی کار را شروع کرده تا بذرها از سرما محافظت شوند. نشاءهای سبزیجات، گیاهان جوانی هستند که  از یک بذر در گلخانه، توسط متخصصین، رشد کرده اند، که البته  برای خرید آنها نیز به مراتب هزینه ی بیشتری نیاز می باشد، اما نشاءها راحتتر رشد می کنند.
    • تعدادی از گیاهان از طریق بذر به سختی رشد می کنند. کاشت گیاهان با دوره ی جوانه زنی طولانی، مانند گشنیز، برای باغبانان خانگی، مشکل است. در نظر داشته باشید که این نوع گیاهان هزینه های اضافی نیز دارند.
    •  بسیاری از گیاهان، از جمله کاهو، از طریق بذر به آسانی رشد می کنند. کاشت از طریق بذر به ویژه برای گیاهانی، مانند هویج که به راحتی نشاء تولید نمی کند، نیز امکانپذیر است. برای  گیاهانی مانند موارد فوق، بذرها بطور مستقیم در زمین کاشته می شوند یا اینکه بذر را در گلدان کاشته و زمانی که گیاه  جوانه زد به زمین انتقال داده می شوند.
     
  4. آموزش کاشت سبزيجات مرحله 4
    4
    زمان کاشت سبزیجات را، مشخص کنید.  تصمیم بگیرید آیا می خواهید سبزیجات  را از طریق بذر و یا نشاءها بکارید. همچنین، توجه کنید که سبزیجات مختلف باید در زمان های مختلف کاشته شوند. سبزیجات زیادی وجود دارد که در آفتاب و نور تابستان نیز می توانند پرورش  یابند، همچنین  تعداد زیادی از سبزیجات  بسته به موقعیت مکانی، در ماه های زمستان، نیز کاشته می شوند.
     
 
بخش 2

آموزش آماده سازی برای کاشت سبزیجات

  1. آموزش کاشت سبزيجات مرحله 5
    1
    بذر یا نشاء سبزیجات را از یک مرکز باغبانی، خریداری کنید. در صورت خرید بذر، برند تجاری انتخاب کنید که  قابل اعتماد باشد و نژادی را که معتبرند، انتخاب کنید. می توانید قبل از رفتن به مرکز خرید کشاورزی درباره ی انتخاب نوع سبزی، تحقیق کنید. اگر می خواهید نشاء سبزیجات بخرید، گیاهانی  انتخاب کنید که به نظر سالم باشند و رنگ پریدگی و یا لکه نداشته باشند.
    •  نشاء سبزیجات ارگانیک یا نشاء غیرتراریخته سبزیجات یا بذر، مدنظر است. بسیاری از افراد با تغییر و اصلاح  ژنتیکی یا استفاده از آفت کش ها مشکلی ندارند، ولی بعضی از افراد دیگر،  از این نوع فرایندها در گسترش مواد غذایی استفاده نمی کنند.
    •  همچنین می توانید بذر و گیاهان با کیفیت خوب را از بازارهای بهاره ی کشاورزی و از روی کاتالوگ بذر از شرکت های آنلاین دریافت کنید.
     توجه: GMO یا محصولات غذایی تراریخته: با پیشرفت علم  ژنتیک و دسترسی به  ژن محصول، بشر توانست تغییرات مورد نظر خود را در ژن بذرهای محصولات کشاورزی ایجاد نماید تا جایی که بتواند گیاهی را که هرگز در شرایط عادی نمیتواند در زمین شور کاشت شود تولید کند. محصولات تراریخته نامیده می شوند.
  2. آموزش کاشت سبزيجات مرحله 6
    2
    خاک را آزمایش کنید و اصلاحات لازم را انجام دهید.  اصلاحات و تغییرات به وضعیت فعلی خاک و نیازهای سبزیجات مورد نظر برای کاشت، بستگی دارد. اگر قبلاً در محل موردنظر گیاهی کاشته نشده، از خاک نمونه برداری کرده و یک آزمایش کامل خاک انجام دهید. دستگاه های تست موجود در مراکز کشاورزی،  PH خاک را مشخص می کنند. خاک می تواند بسیار اسیدی یا بسیار قلیایی باشد، و همچنین ممکن است بسیار شنی تا بسیار رسی باشد. از نوع خاکی که در دسترس دارید آگاهی داشته و سعی کنید آن را با اضافه کردن یکسری اصلاحات و تغییرات، بیشتر به سمت خنثی شدن ببرید.
    • بعد از ارزیابی خاک، کمپوست را به آن اضافه کنید. کمپوست، مواد آلي و ارگانیک را به خاک اضافه می کند و اساساً کمپوست، غذای گیاه به شمار می آید.
     
  3. آموزش کاشت سبزيجات مرحله 7
    3
    تمام علف های هرز و گیاهانی که در اطراف گیاه اصلی رشد می کنند را حذف کنید. قبل از اینکه سبزیجات  را بکارید، علف های هرز را از بین ببرید. علف های هرز بر سر مواد مغذی با گیاهان جدید، رقابت می کنند. تمام علف های هرز را از ریشه بیرون بکشید، زیرا بسیاری از علف های هرز  اگر کمی از ریشه های آنها درخاک باقی مانده باشد، نیز می توانند دوباره رشد کنند. 
  4. آموزش کاشت سبزيجات مرحله 8
    4
    آموزش نرم کردن و اصلاح خاک.  خاک را با خیش کشیدن و نرم کردن، برای کاشت گیاه آماده کنید. سیستم  ریشه ای بسیاری از گیاهان به اندازه کافی بزرگ می شوند و در اطراف گیاه حرکت می کنند. می توانید خاک را با استفاده از یک شن کش زیر و رو کرده و یا استفاده از یک روتو تیلر (ابزار باغبانی) نرم کنید. همانطور که خاک را مخلوط می کنید، هر نوع تغییری که  بر اساس نتایج آزمایش خاک بدست آوردید، به خاک اضافه کنید.
     
 
بخش 3

آموزش کاشت بذر سبزیجات

  1. آموزش کاشت سبزيجات مرحله 9
    1
    چندین سوراخ حفر کرده و بذر یا نشاء سبزیجات را در آن بگذارید. طبق  دستورالعمل روی بسته بندی بذر در مورد اندازه ی عمق کاشت و فاصله ی بذرها، آنها را بکارید. تعدادی از بذرها براحتی می توانند در عمق 6 اینچ رشد کنند، در حالی که تعدادی دیگر حتماً باید روی سطح خاک قرار بگیرند. از سوی دیگر، نشاء سبزیجات باید تقریباً هم سطح خاک کاشته شوند.
    • توجه داشته باشید که برخی از گیاهان فقط می توانند در یک جهت رشد کنند، به این معنی که بخش خاصی از بذر یا گل، برای رشد صحیح ، باید به سمت بالا رشد کنند. به عنوان مثال سیر، دارای گلهای رو به بالا و پایین است.
     
  2. آموزش کاشت سبزيجات مرحله 10
    2
    سوراخ را با خاک پوشش دهید. اگر از بذر استفاده می کنید، خاک را روی سوراخ بریزید، مطمئن شوید که بذر ثابت قرار گرفته اما کاملاً فشرده نشود. اگر نشاء سبزیجات را کاشتید، خاک را در اطراف نشاء فشار دهید تا خاك بطور كامل گیاه را ثابت و محکم نگه دارد.
  3. آموزش کاشت سبزيجات مرحله 11
    3
    سبزیجات را آبیاری کنید. برای اولین بار که آبیاری می کنید، هدف خیس شدن کل منطقه ی کاشت است. ولی پس از آن، باید خاک را فقط مرطوب نگه دارید، اما گیاهان را غرق در آب نکنید. تداوم آبیاری یکی از مهمترین اصول برای گسترش سبزیجات می باشد. همچنین بایستی همیشه به گیاهان، خاک و برنامه ی زمانی آبیاری، نظارت داشته باشید.
    • اگر گیاهان را از طریق بذر خارج از خانه کاشتید، آبیاری را تا زمانی که گیاهان به سمت بالا رشد کنند، مرتب ادامه دهید. همانطور که گیاه رشد می کند، می توانید میزان آبیاری را به یک یا دو بار در هفته کاهش دهید.
     
  4. آموزش کاشت سبزيجات مرحله 12
    4
     از سبزیجات پس از کاشت، مراقبت کنید. اگر از سبزیجات مراقبت نکنید، خیلی خوب رشد نخواهند کرد. هر گونه علفهای هرزی که ظاهر می شوند را از بین ببرید، در صورت لزوم کود بدهید و  آبیاری کنید. تا زمانی که سبزیجات بطور صحیحی رشد کنند، مراقبت از آنها را ادامه دهید.
    • برای جلوگیری از رشد علف های هرز، در اطراف سبزیجات مالچ بپاشید. در صورت شسته شدن مالچ ها، مجدداً در اطراف گیاه مالچ بپاشید.
    • باید به بعضی از سبزیجات در طول فصل رشد کود داد تا برداشت خوب محصول، تضمین شود زیرا سبزیجات میزان زیادی از مواد مغذی موردنیازشان را از خاک جذب می کنند. بنابراین مطمئن شوید که از نیازهای خاص غذایی گیاهان خود، آگاهی دارید.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان