به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

کاشت سبزیجات در باغهای کوچک

مراحل آموزش کاشت سبزیجات در باغهای کوچک

آموزش کاشت سبزیجات در باغهای کوچک شامل سه بخش است:آموزش انتخاب سبزی جهت کاشت در باغهای کوچکآموزش انتخاب روش کاشت سبزی در باغهای کوچکآموزش کاشت سبزی در باغهای کوچک

حتی با ایجاد کوچکترین باغ های سبزی نیز می توان درآمد زیادی کسب کرد. اگراز لحاظ فضا دچار محدودیت شده اید ولی هنوز می خواهید از خوردن سبزیجات تازه لذت ببرید، می توانید اقدام به کاشت انواع سبزیجات در باغ های کوچک کرده و در طول فصل برداشت های فراوان سبزیجات داشته باشید. برای آموزش و یادگیری ایجاد باغ های کوچک، مقاله ی زیر را دنبال کنید.  

بخش 1

آموزش انتخاب سبزی جهت کاشت در باغهای کوچک

  1. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 1
    1
    سبزیجاتی که دوست دارید در باغهای کوچک بکارید، انتخاب کنید. برای لذت بردن بیشتر از باغ کوچکتان، سبزیجات مورد علاقه خود را بکارید. بسیاری از سبزیجات بصورت کوتاه قد رشد می کنند مانند گوجه فرنگی و بادمجان. اما تعدادی از سبزیجات به صورت عمودی رشد می کنند مانند لوبیا و کدو، و موارد زیر:
    • خیار
    • لوبیا
    • گوجه فرنگی
    • فلفل
    • چغندر
    • تربچه
    • کاهو
     
  2. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 2
    2
    سبزیجاتی که دوره ی رشدطولانی دارند، را در باغهای کوچک نکارید. بمنظورحداکثر میزان برداشت  از باغهای کوچک، سبزیجاتی که چندین ماه رشدشان طول می کشد، را نباید انتخاب کنید. شما باید خیلی زود، سبزیجات خود را تا اواسط و اواخر فصل، برداشت کرده باشید. از کاشت سبزیجات زیر در باغ های کوچک اجتناب کنید:
    • کدو تنبل
    • کدو حلوایی
    • زردک وحشی
    • تره فرنگی
    • سیب زمینی
     
  3. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 3
    3
    از کاشت سبزیجاتی که فضای زیادی را در باغهای کوچک اشغال می کنند، اجتناب کنید. شما نمی توانید فضای کاشتتان را وسعت دهید و یا نیاز به فضای بیشتری برای رشد ندارید. بنابراین از کاشت سبزیجات زیر برای باغ های کوچک اجتناب کنید:
    • کلم بروکسل
    • کرفس
    • کدو حلوایی
    • سیب زمینی
    • مارچوبه
     
 

بخش 2

آموزش انتخاب روش کاشت سبزیجات در باغهای کوچک

  1. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 4
    1
    یک منطقه با امکان دسترسی آسان به آب برای کاشت سبزیجات در باغهای کوچک، انتخاب کنید. باید مکانی را انتخاب کنید که آب براحتی قابل دسترس باشد. زیرا اگر آب تا مکان کاشت فاصله ی زیادی داشته باشد، کارتان بسیار دشوار خواهد بود.حتماً یک شیر آب و شلنگ در باغ کوچک تان داشته باشید.
     
  2. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 5
    2
    برای کاشت سبزیجات در باغ کوچک، مکانی با نور زیاد، انتخاب کنید. سبزیجات به نور نیاز دارند و بنابراین باغ باید مقدار زیادی نور دریافت کند. در حالت ایده آل، سبزیجات باید روزانه حدود شش تا هشت ساعت نور دریافت کنند.
     
  3. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 6
    3
    باغ مربع شکل برای کاشت سبزیجات در باغهای کوچک انتخاب کنید. یک باغ مربع انتخاب کنید که برای کاشت سبزیجات مختلف تقسیم بندی و جداسازی شده باشد. اندازه ی این نوع باغ ها معمولاً 4x4 فوت (1x1 متر) می باشد.
    • با استفاده از چوب و الوار، یک باغ مربع شکل بسازید. چهار تخته به عرض 4 فوت (130 سانتی متر) ببرید.
    • با میخ انتهای چهار تخته را بهم وصل کنید تا یک مربع ایجاد شود. این طرح کلی باغ شما خواهد بود.
    •  از نوارهای چوبی یا طناب و ریسمان برای تقسیم باغ مربع به 16 بخش مساوی، استفاده کنید. هر بخش به عنوان یک منطقه کاشت جداگانه بکار می رود.
    • برای استفاده از طناب و ریسمان، میخهای کوچک را به لبه های بستر کاشت در فواصل 30 سانتیمتری بکوبید. سپس، نخ ها را به هریک از میخها گره بزنید، این کار را در سراسر بستر اجرا کنید. این یک طرح شبکه ای است که می توانید برای کاشت در باغ های مربعی استفاده کنید.
    • بذرهای سبزیجات مشابه را برای کاشت در هر مربع، گروه بندی کنید. برای یک باغ مربع، بهتر است که گیاهان را بصورت متراکم بکارید. می توانید  گوجه فرنگی یا بادمجان یا گیاهان 3 تا 4 برگی را در هر مربع، رشد دهید. هر مربع در باغ مربعی شما، سبزیجات کاشته شده ی خودش را تولید می کند.
     
  4. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 7
    4
    سبزیجات را بصورت متوالی و پشت سر هم درباغهای کوچک، کشت کنید. به محض اینکه یک محصول برداشت شد، یک گیاه جدید بکارید. به عنوان مثال، گروهی از محصولات سریع رشد می کنند مانند تربچه یا کاهو را با هم بکارید. سپس، این سبزیجات را برداشت کنید. بعد از آن می توانید از همان فضا برای کاشت سبزیجات دیگر مانند لوبیا یا شلغم استفاده کنید.
    • بستر کاشت را در باغهای کوچک تقسیم بندی کنید. برای رشد یک محصول در بازه ی زمانی یک یا دو ماهه  برنامه ریزی کنید.
    • تناوب کشت یا تناوب زراعی را برای سبزیجات مختلف رعایت کنید. تناوب زراعی باعث می شود یک نوع سبزی بطور کامل رشد کند و پس از برداشت آن، می توان یک سبزی دیگر جایگزین کرد.
      توجه: در تناوب زراعی ، در سالهای پشت سر هم در یک زمین، سبزیجات مختلف را به ترتیب ثابت و پشت سر هم می کارند. اما کاشت پی در پی یک گیاه در یک قطعه زمین باعث افزایش حشرات  و علف های هرز شده و خسارات زیادی به بار می آورند. اگر تناوب زراعی رعایت شود تا حدزیادی آفت ها و عوامل بیماری زا کاهش و باعث افزایش عملکرد محصولات می شود.
     
  5. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 8
    5
    کشت مخلوط سبزیجات را در باغهای کوچک انتخاب کنید. ردیف های متناوبی از سبزیجات دیررس مانند فلفل و کلم با سبزیجات زودرس اول فصل مانند اسفناج و کاهو، بکارید.
    توجه: کشت مخلوط یعنی به باغبانهای باغات کوچک اجازه ی کاشت سبزیجات مختلف در یک قطعه زمین و در طی یکسال زراعی داده می شود، در واقع می توان یک گیاه را را همزمان و مدتی پس از گیاه اول کاشت و همزمان یا بعد از آن برداشت کرد. مهمترین مزیت کشت مخلوط افزایش مقدارتولید در واحدسطح است.
    • هر سبزی را طبق اندازه و فضای گسترش گیاه در زمین، بکارید. باید برای صرفه جویی در فضا، سبزیجات کوچکتر بین سبزیجات بزرگتر، کاشته شوند.
    • هر ردیف کاشت باید فضای کافی برای برداشت سبزیجات داشته باشد و به گونه ای باشد که سبزیجات را بدون له شدن یا آسیب زدن به گیاهان دیگر، برداشت کنید.
    • باید با دست علف های هرز را حذف کنید زیرا محصولات در کنار هم کاشته شده و فضای کافی برای استفاده از ابزارهای باغبانی وجود ندارد.
     
  6. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 9
    6
    کاشت در کانتینر یا ظروف مختلف را در باغهای کوچک امتحان کنید. شما می توانید از هر نوع ظرف یا کانتینری برای کاشت سبزیجات خود استفاده کنید. از سطلهای بلند، جعبه های کاشت چوبی، گلدان یا انواع دیگر ظروف برای کاشت باغهای کوچک استفاده کنید. کانتینرها باید حداقل 5 گالن (19 لیتر) فضا داشته باشند و حداقل 25 سانتیمتر عرض و  30 سانتیمتر عمق داشته باشند.
    • باید برای زهکشی گلدان ها و ظرف ها، چندین سوراخ در پایین آنها ایجاد کنید. با مته های چهار تا پنج، سوراخ ¼ اینچی (1 سانتی متر) در انتهای هر ظرف ایجاد کنید. زهکشی باعث عبور بهتر آب از خاک می شود.
     
  7. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 10
    7
    یک طرح کلی از فضای باغهای کوچک خود بکشید. یک طرح اولیه برای کاشت در باغ خود، روی کاغذ بکشید و فضایی که برای کاشت هر سبزی نیاز دارید را در نظر بگیرید. یک نمودار برای سبزیجات مختلفی که در باغ دارید، طراحی کنید.
     
 

بخش 3

آموزش کاشت سبزیجات در باغهای کوچک

  1. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 11
    1
    در ابتدا خاک را برای کاشت در باغهای کوچک آماده کنید. خاک را با یک بیل یا بیلچه نرم کنید. علف های هرز موجود در خاک را حذف کنید. با یک بیل حداقل 15 سانتیمتر یا 6 اینچ گودالی حفر کنید تا مطمئن شوید که فضای کافی و زیاد برای ریشه ی سبزیجات وجود دارد.
    • هر نوع کلوخ یا تخته سنگ را از خاک باغهای کوچک حذف کنید.
    • خاک بیشتری اضافه کنید. از خاک کیسه ای یا کمپوست استفاده کنید. کود نیز برای بهبود خاک خوب است - به عبارت دیگر، کود کیفیت خاک را بهبود می بخشد.
    • اگر خاک رسی داشته باشید، می توانید کمپوست را به منظور بهبود زمین زراعی اضافه کنید.
    • بسترهای کشت و کانتینرها یا ظروف در باغهای کوچک باید با خاک پر شوند. مخلوطی از کمپوست، پیت ماس و ورمیکولیت استفاده کنید.
      توجه:  ورمیکولیت مجموعه ای از کانی‌ها بنام میکا است که خاصیت سبک بودن جذب آب دارد و در کشت‌های بدون خاک مورد استفاده قرار گیرد و عناصر غذایی را نگه داری و خاک را اصلاح و در حفاظت ازگياهان در شرايط كم‌آبی و ... و نيز در مواقعي كه رشد سريع گياه مدنظر باشد، به كار مي‌رود.

       

     
  2. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 12
    2
    ازشن کش در خاک باغهای کوچک استفاده کنید. این کار کمک می کند تا خاک صاف و هموار شده و ریشه ی سبزیجات راحت تر رشد کند. هر چیزی که رشد گیاه را مختل کند، با استفاده از شن کش از سطح خاک جمع کنید.
     
  3. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 13
    3
    سبزیجات را در باغهای کوچک بکارید. کاشت سبزیجات  را بر اساس طرحی که برای باغ ایجاد کرده اید، شروع کنید. با برداشت محصولاتی که اغلب در اطراف بستر کاشت باغهای کوچک پراکنده اند، اجازه دهید فضای زیادی برای جمع آوری سبزیجات در داخل بستر کاشت نیز فراهم شود.
    • بذر را با توجه به دستورالعمل پاکت بذر در باغهای کوچک پخش کنید.
    • برای کاشت سبزیجات، با توجه به حداکثر اندازه آنها، فضا در نظر بگیرید.
     
  4. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 14
    4
    خاک را در باغهای کوچک بطور کامل آبیاری کنید. پس از اینکه باغ  را با خاک پر کردید و سبزیجات  را کاشتید، باید بطور کامل آبیاری کنید.  ممکن است قبل از کاشت، شما خاک را خیس کرده باشید.
     
  5. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 15
    5
    از مالچ برای کاهش علف های هرز در باغهای کوچک استفاده کنید. اضافه کردن یک لایه مالچ به باغ، باعث جلوگیری از رشد علف های هرز در اطراف سبزیجات کاشته شده، خواهد شد. مالچ را بطور مساوی و تقریباً با ضخامت 2 اینچ (5 سانتی متر) روی سطح خاک در باغهای کوچک بپاشید. استفاده از مالچ باعث صرفه جویی در وقتتان برای حذف علفهای هرز باغهای کوچک می شود. 
    • مالچ باعث حفظ رطوبت خاک می شود.
    • انواع مالچ های طبیعی عبارتند از چمن های ریز شده، پیت ماس، کاه و پوشال و برگها.
    •  از بیماری های خاک و آفات از طریق استفاده از کاشت چرخشی، جلوگیری کنید. هرگز سبزیجات یکسان را در همان منطقه و در همان ردیف برای دو فصل کاشت متوالی، در باغهای کوچک نکارید.
      توجه:  بمنظور رفع مشکل تضعیف خاک و تقویت آفات موجود در خاک، استفاده از روش کاشت چرخشی راه حل خوبی است. بدین معنی که سبزی شما سال بعد به قسمت کناری منتقل ، و سبزیجات گروه 2 به قسمت سوم، سوم به چهارم و چهارم به اول می‌روند.با این روش خاک هر قسمت قدرت خود را دوباره بدست می آورد. 
     
  6. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 16
    6
    باغ خود را بطور منظم آبیاری کنید. برای رشد مناسب سبزیجات، باغ نیاز به آبیاری منظم دارد. در هر هفته  2.5 سانتی متر آب به سبزیجات خود بدهید. هنگامی که آب و هوا گرم و خشک است، گیاهان را بررسی کرده و نیاز آبی آنها را نظارت کنید.
     
  7. کاشت سبزيجات در باغهاي کوچک مرحله 17
    7
    برداشت سبزیجات را در باغهای کوچک  آغاز کنید. هنگامی که سبزیجات شروع به رسیدن می کنند، باید آنها را سریع برداشت کنید. 

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان