به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

سبد (0)

آموزش کاشت و پرورش ریواس

مراحل آموزش کاشت و پرورش ریواس

آموزش کاشت و پرورش ریواس شامل سه مرحله می باشد:آموزش کاشت ریواسآموزش مراقبت از ریواسآموزش برداشت و مصرف ریواس ها

ریواس به رنگ قرمز یاقوتی یک گیاه فصل سرد و چند ساله است که قدمت آن به  بیش از 20 سال پیش باز می گردد. ریواس طعم ترش و شیرینی پس  از پخت غذاها و دسرها تولید می کند. ریواس باید در یک منطقه ی آفتابی کاشته شود و مقدار زیادی مواد مغذی، برای رشد سالم و قوی دریافت کند. برای یادگیری نحوه کاشت، مراقبت و  برداشت ریواس، مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

بخش 1

آموزش کاشت ریواس

  1. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 1
    1
    مکان مناسب برای رشد ریواس را مشخص کنید. ریواس یک گیاه فصل خنک است که برای تحریک رشد به درجه حرارت کمتر از 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) نیاز دارد. منطقه ی کاشت را در شهر خود بررسی کنید تا ببینید آیا می توان ریواس  را در آب و هوای شهرتان بکارید.
    • ریواس گیاهی است که بصورت طبیعی و دیمی رشد می‌کند و بهترین رشد در برخی  نواحی  در ایران عبارتند از دامنه‌های کوه بینالود در شهرستان نیشابور، دامنه کوه‌های شهرستان شهربابک در کرمان و دامنه کوه‌های البرز در شهرستان طالقان و کوه‌های کردستان می‌باشد. 
    • در طول گرما در فصل تابستان، ریواس ها از بین می روند. اگر در منطقه ی جنوبی زندگی می کنید که دما  بطور مرتب بالاتر از 75 درجه فارنهایت (24 درجه سانتیگراد) می رود، رشد گیاه ریواس احتمالاً مشکل و سخت می باشد.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 2
    2
    تاج های ریواس را در فصل بهار بکارید. ریواس بهترین رشد را از ریشه ها (تاج)ها، دارد نه از بذر، زیرا برای تولید بذر زمان بیشتری نیاز می باشدو هیچ تضمینی وجود ندارد که بذرها همیشه جوانه بزنند. به گلخانه بروید و ریشه های ریواس را بخرید.
    • اگر دوستی دارید که ریواس کاشته باشد، می توانید ریشه ریواس خود را در کنار آن بکارید تا رشد خود را شروع کند.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 3
    3
    مکان کاشت ریواس را انتخاب کنید. ریواس باید در مکانی با نور کامل کاشته شود. به دنبال مکانی که به خوبی زهکش می شود بگردید، زیرا اگر آب در اطراف پایه اصلی گیاه قرار گیرد، ریواس ها نمی توانند بخوبی رشد کنند. برای تعیین اینکه آیا خاك به خوبی تخلیه و زهکش می شود، یک گودال حفر می شود و آن را با آب پر می کنند. اگر آب در گودال بماند ، خاك بخوبی زهکش نمی شود. اگر بلافاصله جذب زمین شود، خاک برای کاشت ریواس بسیار مناسب است.
    • برای اینکه متوجه شوید سرعت زهکش خاک چقدر است می توانید یک چوب در گودال آب قرار دهید. در حالت ایده آل، آب باید با سرعت 1 تا 3 اینچ (2-8 سانتیمتر) در ساعت زهکش شود. اگر بیش از حد و خیلی سریع زهکش شود، گیاه ریواس خشک می شود؛ و اگر خیلی آهسته تخلیه شود، ریشه های ریواس ممکن است پوسیده شوند.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 4
    4
    خاک را برای کاشت ریواس آماده کنید. علف های هرز و گیاهان اضافی که ممکن است با گیاهان ریواس مواجه شوند، را از زمین کاشت حذف کنید. بستر کاشت را تا عمق چند فوت (چند متری خاک) با مقدار زیادی  کمپوست، کودهای پوسیده و یا مواد آلی ، برای غنی سازی خاک، مخلوط کنید. این مرحله ضروری است زیرا ریواس ها نیاز به مقدار زیادی مواد مغذی برای رشد دارند.
    • شما همچنین می توانید یک بستر کاشت بلند (مرتفع یا برآمده) برای کاشت ریواس و سایر سبزیجات خود داشته باشید. به این ترتیب شما می توانید زهکشی خاک و کنترل علف های هرز را نیز راحت تر کنترل کنید.
    • منطقه ی کاشت ریواس را با علف کش ها یا آفت کش ها کنترل نکنید؛ ریواس ها فقط باید در خاک تمیز کاشته شوند.
    • در طول  اولین سال رشد ریواس، از کود شیمیایی برای درمان خاک استفاده نکنید، در واقع باید تا سال دوم یا سوم، فقط از مواد آلی در خاک استفاده شوند.
     
  5. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 5
    5
    برای کاشت ریواس ها، گودال های 4-5 اینچی (10-13 سانتی متر) به فواصل 3-4 فوت (30 تا 90 سانتیمتری) از هم حفر کنید. گیاهان ریواس برای رشد مناسب و کافی باید فضای زیادی برای آنها اختصاص دهید. بهتر است گودالها را بصورت ردیفی حفر کنید.
     
  6. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 6
    6
    ریشه های ریواس را در عمق 2 اینچ (5 سانتی متر) در زیر سطح زمین بکارید. ریشه های ریواس را در گودالها قرار دهید و آنها را به آرامی با خاک های غنی از کمپوست پر کنید. پس از کاشت ریشه های ریواس را آبیاری کنید.
     
 

بخش 2

آموزش مراقبت از ریواس

  1. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 7
    1
    در فصل بهار و پاییز، یک لایه مالچ روی بستر کاشت ریواس قرار دهید. از کود یونجه و کود گاوی استفاده کنید تا از رشد علف های هرز جلوگیری شود و رشد و تغذیه ی گیاهان ریواس ادامه یابد. مالچ های برگی و یا تراشه های چوب رامیال (ramial)، نیز مالچ خوبی تولید می کنند.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 8
    2
    آبیاری گیاهان ریواس را در طول تابستان ادامه دهید. بستر کاشت ریواس باید در طول گرمای تابستان مرطوب و با زهکش خوب بماند. هر بار خاک شروع به خشک شدن می کند، گیاهان ریواس را آبیاری کنید.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 9
    3
    ساقه های بذرها را قبل از اینکه بیش از حد بزرگ شوند، حذف کنید. ساقه های بذر، گیاهان ریواس را از رشد بلند و قوی دور می کنند، زیرا از انرژی گیاه استفاده می کنند.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 10
    4
    سوسک curculio را از روی گیاه ریواس بردارید. ریواس مستعد ابتلا به بسیاری از آفات نیست، اما ممکن است یک سوسک  به نام rhubarb curculio بر روی ساقه ی ریواس مشاهده کنید. این سوسک، خاکستری کمرنگ است و حدود نیم اینچ (یک سانتیمتر) طول دارد. به یکباره سوسک ها را از روی گیاهان ریواس بردارید. از آفت کش ها برای کشتن آنها استفاده نکنید، زیرا ممکن است به گیاهان ریواس آسیب برساند.
     
  5. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 11
    5
    در فصل بهار گیاهان ریواس را کوددهی کنید. پس از گذشت سال اول کاشت، مقدار کمی از کود نیتروژن، برای تشویق ریواس به سالم ماندن، استفاده کنید. این کار را بعد از اینکه زمین گرم شد، شروع کنید.
     
 

بخش 3

آموزش برداشت و مصرف ریواس ها

  1. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 12
    1
    تا دومین سال پس از کاشت ریواس ها، منتظر بمانید. ریواس ها یک سال زمان نیاز دارند تا بطور کامل تشکیل شوند، بنابراین قبل از برداشت هر گونه ساقه، تا سال دوم  باید صبر کنید.
     
  2. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 13
    2
    ساقه های ریواس را زمانی که رسیده شدن، برداشت کنید. ساقه ها باید 12 تا 18 اینچ (30 تا 45 سانتیمتر) طول داشته باشند. در طول فصل تابستان برداشت ریواس ها را ادامه دهید - این فصل باید 8 تا 10 هفته طول بکشد. ریواس ها را در اواخر اردیبهشت و خرداد،  با بریدن ساقه با یک چاقوی تیز در سطح خاک، برداشت کنید. بهتر است برداشت در چند زمان انجام شود و هر بار از هر گیاه چند ساقه برداشت کنید. جمع آوری محصول به آرامی اجازه می دهد ساقه های باقی مانده به گیاه انرژی بدهند.
    • همیشه حداقل دو ساقه در هر گیاه ریواس باقی بگذارید تا گیاه بتواند انرژی را برای سال آینده ذخیره کند. این کار، برداشت ریواس را در سال آینده تضمین می کند.
    • فصل برداشت زمانی پایان می یابد که ساقه ها نازک می شوند. رشد بعضی از گیاهان ریواس می توانند تا 20 سال به طول انجامد.
     
  3. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 14
    3
    ریواس ها را پس از برداشت در یخچال نگهداری کنید. اگر بلافاصله نمی خواهید از ریواس ها استفاده کنید، آن را در یک کیسه ی بدون هوا در یخچال قرار دهید. در اینصورت می توان ریواس ها را به مدت بیش از یک هفته نگه داشت. شما همچنین می توانید ساقه های ریواس را تکه تکه کنید و آنها را در ظرف چند ماه در فریزر نگهداری کنید.
     
  4. آموزش کاشت و پرورش ریواس مرحله 15
    4
    از ریواس ها در  غذاهایتان استفاده کنید. ساقه های قرمز ریواس، معمولاً در ظرف های سرو دسر استفاده می شوند، زیرا طعم تند و تیزی دارد و برای کیک ها و پای ها بعنوان طعم دهنده است.

لطفا برای ارسال دیدگاه، ابتدا وارد سایت شوید.

دیدگاه‌ها  

# فرح آبادی
عالی بود ممنون، تقریبا کامل بود متشکر
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت پرداخت آنلاین - بانک پارسیان پرداخت آنلاین - بانک اقتصاد نوین پرداخت آنلاین - بانک سامان